Citat:
Ursprungligen postat av
fitz-hume
Ska bli intressant att se Saakasjvili utmana Porosjenko. Det behöver ju tas itu med korruptionen för att få Ukraina på fötter och in i EU-samarbetet.
Starkt gjort av damerna Dekanoidze och Marusjevska att lämna sina poster i protest. Jag har en känsla att vi får se dessa på höga poster så småningom. De är redan nu älskade och djupt respekterade för sin djärva kamp för Ukrainas bästa.
Jag håller med dig om att det blir intressant, och Saakashvili har en god chans. Han är inte oligark utan renodlad ideolog, och det tror jag till och med Moskva respekterar honom för. Vad Moskva inte respekterar honom för är hans lynnighet. Det är både hans styrka och svaghet att han inte tänker över konsekvenserna av sina handlingar.
Jag tror att Saakasjvili förstod tidigt vartåt allt barkade i Ukraina, och att han haft presidentambitionen sedan första dagen han kom till Ukraina. Amerikanarna placerade honom i Odessa för att vara Porosjenkos bandhund, dvs att Saakashvili skulle vara en lojal medarbetare. Men Saakashvili gick direkt till frontalangrepp mot Poroshenko och hans korrupta entourage. Nu tror jag Saakashvili (återigen "före kurvan") har förstått att både ukrainarnas och USA:s tålamod med Poroshenko kommer att ta slut i närtid, och då vill han positionera sig som efterträdare . Jag tror absolut att Saakashvili kan bli Ukrainas nästa president.
Saakashvili gillar snygga brudar, men en sådan som Marusjevska är en lättviktare på en plats som Tullverket, där behövs en ännu mer självmordsbenägen person än Saakashvili själv.