Citat:
Nederländerna kommer troligen inte att ratificera Ukrainas associationsavtal med Ukraina. Anledningen är utfallet av den nederländska folkomröstningen. Om premiärministern har rätt, så faller hela avtalet. Jag påminner om att Nederländerna snart skapar rubriker igen när den kriminella delen av MH17-utredningen publiceras om någon vecka.
https://sputniknews.com/europe/20160...sociation.html
Jag har rapporterat om farorna på de ukrainska kraftverken för oss alla och glädjer mig över den här nyheten. Kärnkraftverken är byggda för att fungera med ryskt kärnbränsle, men Kiev ville tidigare köpa bränsle från amerikanska Westinghouse och det är inkompatibelt. Nu blir det som med gasen. Ukraina köper fortfarande rysk gas från EU och det är lite kul. Vi får se om Ukraina kommer att köpa norsk LNG-gas (flytande gas) från Litauen. Den gasen är tio procent dyrare och Litauens grannar är inte så intresserade av att köpa den. Jag tvivlar på att Ukraina vill eller kan betala ett högre gaspris. En tid köpte Ukraina det värdefulla antracitkolet från Donbass, men höll det i stort sett hemligt. Nu kommer kolet från Sydafrika, så vitt jag vet. Det möjliggjordes av att Ukraina äntligen betalade räkningen för en tidigare leverans, ni vet, vi talar om landet Ukraina.
Jag vill gärna tro att det jag och andra har skrivit om farorna på de ukrainska kärnkraftverken har nått beslutsfattare i EU. Kanske någon har fått Kiev att tänka om.
https://sputniknews.com/europe/20160...uel-drama.html
För övrigt kan jag meddela att väst ändrar ton om Ukraina i ökande hastighet och det handlar om mer än den europeiska kritiken mot de ryska sanktionerna. EU-parlamentet vill hjälpa till i Donbass och Tyskland talar återigen om vikten av att bygga upp det förstörda krigsområdet med tyska pengar. Biden kräver att Kiev ändrar stil. Minsk2 ska följas och det kräver att avtalet hedras av Rada med en konstitutionsändring innan Kiev får kontroll över gränsen. Det handlar om amnesti för alla, inte bara om den amnesti för ukrainska frivilliga som nu diskuteras eller redan har beslutats om. Det handlar om val i Donbass och om Rada inte reagerar snabbt, så kommer val att hållas i höst utan Rada-beslut ser det ut som. Hur länge ska folket behöva vänta på val? Jag vet inte säkert, men jag tror att det nuvarande tvåpartisystemet i de två små republikerna behöver bytas ut. Valen kommer förstås att användas mot Ryssland, men jag undrar om Moskva bryr sig eller kan stoppa dem.
En planerad statskupp i LNR har avslöjats och Motorola rycker in för att motverka det. En liknande kupp kan ha planerats i DNR. Jag vet inte vem/vilka som ligger bakom, men misstänker Kiev.
En europeisk höjdare med ekonomiskt inflytande förfäras av regeringens övertagande av Naftogas. Han säger att det bryter mot lånereglerna. Övertagandet ägde rum först när den nya dollar-miljarden säkrats och när det stod klart att Naftogas börjat gå med vinst.
Poroshenko får mycken kritik i sociala medier för sitt tal i FN och Trump vägrade träffa honom.
En tysk blir rådgivare angående den ukrainska gränskontrollen. Ska Ukraina verkligen behöva importera utländska experter på alla områden? Vilken signal ger det till omvärlden? Jo, att landet på kort tid har regresserat till Somalias nivå.
https://sputniknews.com/europe/20160...sociation.html
Jag har rapporterat om farorna på de ukrainska kraftverken för oss alla och glädjer mig över den här nyheten. Kärnkraftverken är byggda för att fungera med ryskt kärnbränsle, men Kiev ville tidigare köpa bränsle från amerikanska Westinghouse och det är inkompatibelt. Nu blir det som med gasen. Ukraina köper fortfarande rysk gas från EU och det är lite kul. Vi får se om Ukraina kommer att köpa norsk LNG-gas (flytande gas) från Litauen. Den gasen är tio procent dyrare och Litauens grannar är inte så intresserade av att köpa den. Jag tvivlar på att Ukraina vill eller kan betala ett högre gaspris. En tid köpte Ukraina det värdefulla antracitkolet från Donbass, men höll det i stort sett hemligt. Nu kommer kolet från Sydafrika, så vitt jag vet. Det möjliggjordes av att Ukraina äntligen betalade räkningen för en tidigare leverans, ni vet, vi talar om landet Ukraina.
Jag vill gärna tro att det jag och andra har skrivit om farorna på de ukrainska kärnkraftverken har nått beslutsfattare i EU. Kanske någon har fått Kiev att tänka om.
https://sputniknews.com/europe/20160...uel-drama.html
För övrigt kan jag meddela att väst ändrar ton om Ukraina i ökande hastighet och det handlar om mer än den europeiska kritiken mot de ryska sanktionerna. EU-parlamentet vill hjälpa till i Donbass och Tyskland talar återigen om vikten av att bygga upp det förstörda krigsområdet med tyska pengar. Biden kräver att Kiev ändrar stil. Minsk2 ska följas och det kräver att avtalet hedras av Rada med en konstitutionsändring innan Kiev får kontroll över gränsen. Det handlar om amnesti för alla, inte bara om den amnesti för ukrainska frivilliga som nu diskuteras eller redan har beslutats om. Det handlar om val i Donbass och om Rada inte reagerar snabbt, så kommer val att hållas i höst utan Rada-beslut ser det ut som. Hur länge ska folket behöva vänta på val? Jag vet inte säkert, men jag tror att det nuvarande tvåpartisystemet i de två små republikerna behöver bytas ut. Valen kommer förstås att användas mot Ryssland, men jag undrar om Moskva bryr sig eller kan stoppa dem.
En planerad statskupp i LNR har avslöjats och Motorola rycker in för att motverka det. En liknande kupp kan ha planerats i DNR. Jag vet inte vem/vilka som ligger bakom, men misstänker Kiev.
En europeisk höjdare med ekonomiskt inflytande förfäras av regeringens övertagande av Naftogas. Han säger att det bryter mot lånereglerna. Övertagandet ägde rum först när den nya dollar-miljarden säkrats och när det stod klart att Naftogas börjat gå med vinst.
Poroshenko får mycken kritik i sociala medier för sitt tal i FN och Trump vägrade träffa honom.
En tysk blir rådgivare angående den ukrainska gränskontrollen. Ska Ukraina verkligen behöva importera utländska experter på alla områden? Vilken signal ger det till omvärlden? Jo, att landet på kort tid har regresserat till Somalias nivå.
För att i viss mån mildra det du säger ovan:
(1) EU måste införa någon slags visumfrihet för Ukraina eftersom allt annat vore en dödsdom till Porosjenko, som ju trots allt är garanten för EU:s inflytande i landet. Nederländerna kanske säger att de röstar nej, men vi vet ju hur EU har en otrolig förmåga att tvinga igenom avtal mot medlemsländers vilja. Någon slags halvmesyr måste det bli och sedan får varje lands politiker försöka parera sina väljares invändningar.
(2) Jag har svårt att föreställa mig en kärnkraftskatastrof i Ukraina. Jag vet att det är fel att luta sig mot internationella kontrollanter, men jag tror att IAEA följer Ukraina som en hök. Samma med Westinghouse - de ger inte bara bort kärnbränslet utan uppföljning och kontroll. Risken för ett nytt Tjernobyl är en "known known" och de ansvariga jobbar dygnet runt för att förhindra det.
(3) Ja, just nu sjunger västs lovord om Ukrainas små men målmedvetna framsteg på sista versen men melodin går i riktig falsett. Man behöver bara öppna en tidning för att se de helt hysteriska tongångarna bland västs politiker om Rysslands hemskhet och om hur Röda armén står och knackar på porten. Eventuella politiska förändringar kommer att ske först under våren 2017. Då har den nya amerikanska presidenten blivit varm i kläderna och Joe Biden (med sina ukrainska affärsintressen) har försvunnit från arenan. Blir det Trump kan Ukraina hälsa hem. Och jag tror även Clinton kommer att bli mycket tuffare mot Ukraina och till slut stänga av pengaflödet eftersom det är så uppenbart att USA blir dragna vid näsan.
(4) Kiev kan bara glömma att försöka genomföra en statskupp i LNR eller DNR. Moskva har stenkoll på separatisterna. Jag ser morden som skett på sistone som uppgörelser i den undre världen. Motorola & Co. härstammar (liksom hans ukrainska motståndare) från s.k. "silovye struktury", d.v.s. hel- och halvkriminella firmaklubbar och moppegäng som ständigt har våldsamma uppgörelser om pengar, brudar och annat. Sånt lägger sig inte Moskva i. Tjetjenien är ju en analog där Kadyrov får göra som han vill så länge han är lojal mot centralmakten.
(5) Försöket att sjanghaja Naftogaz tror jag var en vändpunkt för de västliga "donatorerna". Porosjenko tvingades backa men nu vet alla vad han går för. Ungefär som en snattare som går förbi kassan mot utgången med ett kilo oxfilé . När kassörskan hotar med att ringa polisen så säger snattaren "oj, men jag var just på väg tillbaka till köttdisken med den här..."
Senast redigerad av G-Kill 2016-09-23 kl. 13:04.
Senast redigerad av G-Kill 2016-09-23 kl. 13:04.