Citat:
Du har aldrig varit i Ukraina enligt egen utsago. Men sådant förändras om vi känner "vedhuggare" rätt.
Bara detta år har många goda nyheter kommit från det fina Ukraina. Det är ett folk med initiativkraft och många intelligenta människor. Det är inte för intet som de finaste maskinerna i det misslyckade Sovjetunionen kom just från Ukraina, som T-34:an och världens största flygplan, motorerna till rymdraketerna etcetera etcetera. Nu ska till exempel exemplar #2 av världens största flygplan, det ukrainska Antonovs AN-124 byggas och fler är på väg! Medan ryssarna äter sin ost gjord av plaster.
Bara detta år har många goda nyheter kommit från det fina Ukraina. Det är ett folk med initiativkraft och många intelligenta människor. Det är inte för intet som de finaste maskinerna i det misslyckade Sovjetunionen kom just från Ukraina, som T-34:an och världens största flygplan, motorerna till rymdraketerna etcetera etcetera. Nu ska till exempel exemplar #2 av världens största flygplan, det ukrainska Antonovs AN-124 byggas och fler är på väg! Medan ryssarna äter sin ost gjord av plaster.
Nej, jag aldrig besökt Ukraina och det säger jag, så hjälpe mig Gud, det är Han som dömer.
Jag gör ett tillfälligt inhopp och svarar dig, Xelious. Jag postar inte ofta nuförtiden och har slutat spara länkar, så det följande får du söka efter på förträffliga fortruss, eminenta Sputnik eller excellenta TASS.
Att kineserna tar över Antonov är samma skam för ukrainarna som för oss när kineserna tog över Volvo. Det är inte en seger när viktiga företag säljs ut eller på annat sätt tas över, men det tycks du tro. Var tror du vinsterna hamnar? Vart tar tillverkningen vägen? Vad tror du finnarna tycker om Nokias öde?
Ukrainas maskintillverkning ligger i ruiner, enligt de senaste siffrorna (i Ryssland ser vi en modest ökning). Den främsta orsaken är att Ukrainas export till Ryssland har minskat med omkring 12 miljarder dollar, en siffra som kan jämföras med hela den ukrainska statsbudgeten. Produkterna kan svårligen säljas i EU, dels för att de inte är anpassade till den marknaden och dels för att EU-företagen ser till att skydda sig från konkurrens. Kievs sanktioner och annan ekonomisk och politisk självmordspolitik sänker landet Ukraina och leder till rysk importsubstitution, inhemsk rysk tillverkning i det här fallet. Vilken ”seger”, Xelious.
Ukraina kan exportera mat, men den kan inte i värde jämföras med högkvalitativa och kunskapsintensiva produkter med stort mervärde och säkrade inhemska ukrainska investeringar. Vissa matkvoter tog slut i januari och februari tack vare det urusla EU-avtalet. Är det seger? Poroshenko babblar om att matexporten till Indonesien ska rädda landet och skämmer ut sig när han runt om i världen ber om mer pengar.
Gasdrottningen Yulia Timochenko rapporterar från Lvov att folket där klagar över alla försämringar och tycker att det var bättre under Yanukovich (Birgerkungen går i taket). Yulia fiskar röster, men hon talar sanning. Folket talar mer och mer om ett nytt Maidan och det rapporterar hon från Lvov av alla platser. Du vet var folk i Lvov i västra Ukraina står (mot Ryssland), men de ser inte seger som du, de talar om den katastrofala sociala situationen. Minimilön på runt 60 dollar och pensionärer som inte klarar de höjda räkningarna. Småföretag som går under när folk slutar handla och de som förlorar jobben kan inte heller handla. Det jag ser är en IMF-kontrollerad process, som ser ut att ha till syfte att avskaffa det ukrainska folket. Blir du inte arg? Tror du dig se seger? Födelsetalen minskar oroväckande och ukrainarna flyr landet, om de kan. Några i västra Ukraina har en politisk specialport till Polen och andra söker jobb i Ryssland – i det Ryssland vissa Ukraina-vänner tror är i sämre skick än Ukraina. Vakna.
Naftogas har börjat gå med vinst. Var det därför energiministern tog över kontrollen av företaget?
En analytiker framhåller att ett av inte många sätt att få inkomst i dagens Ukraina är att slåss i Donbass.
Begreppet seger är mycket speciellt i Ukraina och motsatsen kallas svek, dvs att problemen beror på någon annan. Det behöver förklaras för nordiska läsare, så att de förstår mentaliteten hos vissa i Ukraina. Nu ser jag hur förståelsen av den ukrainska elitens mentalitet ökar i EU. Många, inklusive några av våra svenska beslutsfattare, har läst in, men det rapporterar inte medierna.