Jag gillar den ukrainska presidenten Poroshenko skarpt.
Översätter man hans twittersida och scrollar nedanför alla bevis på vilket stort internationellt stöd han har, så upptäcker man också många små vettiga kommentarer:
Jag kan bara kommentera halvdant, eftersom jag inte är så insatt som jag skulle vilja vara. Frågar man de lokala här i Kyiv så är bilden lite mer dyster. Han beskrivs (eller beskrevs åtminstone i början) som en utbildad Yanukovych som kan engelska. Ytterst bär han ansvar för att det inte blivit snabbare reformer i Ukraina, och det finns en frustration över det. Självklart finns det också de som menar att det finns frågetecken kring hans ärlighet (korruption). Här ska man också tänka på att det finns ett ganska djupt rotat politikerförakt, så det ska till oerhört mycket för att en politiker ska vara omtyckt.
MEN, det finns positiva aspekter med honom. Jag håller med dig och gillar hur han är så pass intresserad av och närvarande på den internationella spelarenan. Han bygger relationer med öppna demokratier, vilket gynnar både folket och ekonomin på sikt. Och det verkar fungera ganska bra.
Jag kan bara kommentera halvdant, eftersom jag inte är så insatt som jag skulle vilja vara. Frågar man de lokala här i Kyiv så är bilden lite mer dyster. Han beskrivs (eller beskrevs åtminstone i början) som en utbildad Yanukovych som kan engelska. Ytterst bär han ansvar för att det inte blivit snabbare reformer i Ukraina, och det finns en frustration över det. Självklart finns det också de som menar att det finns frågetecken kring hans ärlighet (korruption). Här ska man också tänka på att det finns ett ganska djupt rotat politikerförakt, så det ska till oerhört mycket för att en politiker ska vara omtyckt.
MEN, det finns positiva aspekter med honom. Jag håller med dig och gillar hur han är så pass intresserad av och närvarande på den internationella spelarenan. Han bygger relationer med öppna demokratier, vilket gynnar både folket och ekonomin på sikt. Och det verkar fungera ganska bra.
Hur det går med ekonomin och uppbyggandet av ett civilt samhälle är, givetvis, A och O för att Ukraina skall lyckas. Vad gäller ekonomin så har premiärministern i alla fall lite goda nyheter: Fallet nedåt vad gäller BNP verkar ha bromsas och industriproduktionen ökar rejält. Inflationen verkar också ha kommit under kontroll. Iof så förstår jag mycket väl att vanliga ukrainare fått betala ett högt pris för att ekonomin skall komma på fötter. Det underlättar inte heller att Ryssland, samtidigt, bedriver sin krigföring emot Ukraina och ockuperar, öppet eller dolt, delar av landet.
Men premiärministern verkar kunna visa på att allt i alla fall går åt rätt håll:
Ukrainas BNP fortsätter alltså att sjunka, men nu i en betydligt mindre grad än tidigare. Det hela ligger på dagens nuvarande "normala" europeiska recessionsnivå.
Ekonomin i Ukraina skulle behöva växa med ca 10 procent varje år de närmaste 10 åren bara för att åstadkomma en ekonomisk plattform att växa vidare ifrån för att kunna bli en normalt utvecklad EU ekonomi. Naturligtvis är detta oerhört svårt med Ryssland som granne, men att det ukrainska folket lyckats stoppa raset i ekonomin är en god indikation på att även en sådan mycket hög tillväxttakt skulle kunna vara möjlig för Ukraina.
Tycker mig märka att Porochenko är en rackare på utrikespolitikens område och lyckas skaffa både sig själv och Ukraina en allt viktigare roll i världspolitiken. http://www.ukrinform.net/rubric-poli...rtnership.html
Nu gäller det bara att den förda politiken med allt tätare integrationen och öppning mot väst visar sig i ökat välstånd för gemene ukrainare inom någorlunda rimlig tid.
En allt stabilare valuta, dalande inflation och ett inflöde av utländsk valuta är ju goda tecken men måste ju följas av reformer som den vanlige ukrainaren känner av i sin plånbok. En aldrig så liten ökning av realinkomsterna skulle nog dessutom sitta som en smäck för både regimen och för ekonomin i stort.
Rustar Ukraina nåt? Eller kör de bara på tomgång och låter tiden gå? Det har ju vart snack om att de samlar sig för att ta Krim, men är det inte bättre att ta utbrytarrepublikerna först för om de tar Krim kommer ju ryssarna direkt utan ursäkter?
Rustar Ukraina nåt? Eller kör de bara på tomgång och låter tiden gå? Det har ju vart snack om att de samlar sig för att ta Krim, men är det inte bättre att ta utbrytarrepublikerna först för om de tar Krim kommer ju ryssarna direkt utan ursäkter?
Njae tror inte de satsar på att ta "republikerna" med våld, de skulle lyckas säkert lätt om ryssarna drog sig ur för de här traktoråkarna och gruvarbetarna skulle nog inte stå emot utan rysk hjälp överhuvudtaget med materiel och folk.
Men nog är Ukraina ett annat rent militärt idag än 2014, inte att leka med.
Kolla intervju med Nolan Peterson som förklarar rätt bra angående att rysk militär är involverade.
Vet inte om det bara är mig, men eller hur sitter man bara och vänter på att det smäller mellan EU/USA och Ryssland? Jag menar, kriget närmar sig från alla håll, det finns inget krig just nu (typ) som inte ligger på brottslinjan mellan dessa två intressesfären, och alla parter trappar upp som satan. Sen tillkommer att även asiatiska länder börjar bli mer nervösa och aggressiva. Seriöst, under vilka betingelser skulle parterna gå med på att deskalera? Alla har kört in sig på någon sorts försiktighetskalkyl, förtroendet är borta, de olika folken håller på att bli mer "tribalistiska" och känner sig hotade. Ser verkligen ingen annan framtid än att Ukrainakonfliktens verkliga orsak, såväl som de andra proxykrigen, kommer fullbördas med stormakter som möts på europäisk mark i ett härligt vansinne.
Vet inte om det bara är mig, men eller hur sitter man bara och vänter på att det smäller mellan EU/USA och Ryssland? Jag menar, kriget närmar sig från alla håll, det finns inget krig just nu (typ) som inte ligger på brottslinjan mellan dessa två intressesfären, och alla parter trappar upp som satan. Sen tillkommer att även asiatiska länder börjar bli mer nervösa och aggressiva. Seriöst, under vilka betingelser skulle parterna gå med på att deskalera? Alla har kört in sig på någon sorts försiktighetskalkyl, förtroendet är borta, de olika folken håller på att bli mer "tribalistiska" och känner sig hotade. Ser verkligen ingen annan framtid än att Ukrainakonfliktens verkliga orsak, såväl som de andra proxykrigen, kommer fullbördas med stormakter som möts på europäisk mark i ett härligt vansinne.
Skulle ett krig mellan NATO och Ryssland bryta ut så är det första som händer följande:
Ryssland ockuperar delar av Åland och Gotland för att förhindra NATO förstärkningar till Baltikum.
Från Kalininenklaven kan ryssarna, lätt, beskjuta den smala NATO korridoren till Litauen med artilleri och robotar och därmed hindra NATO förstärkningar den vägen.
I värsta fall så kan det även utbryta strider om kontrollen över Östersjöutloppet, då kan även delar av Skåne ockuperas av Ryssland.
Intressant utveckling. Kan verkligen OSSE hålla dräggen i Donbass stången så val kan genomföras och Minskavtalet förverkligas? Hur gör OSSE med alla Ryska militärer som illegalt befinner sig i Donbass? Hur mycket våld kan OSSE använda för att uppnå det resultat som Minskavtalen stipulerar. Knäppa några ryssar är väl inte världens bästa ide även om det kliar i avtryckarfingret. http://www.ukrinform.net/rubric-defe...oroshenko.html
Från Kalininenklaven kan ryssarna, lätt, beskjuta den smala NATO korridoren till Litauen med artilleri och robotar och därmed hindra NATO förstärkningar den vägen.
I värsta fall så kan det även utbryta strider om kontrollen över Östersjöutloppet, då kan även delar av Skåne ockuperas av Ryssland.
Min känsla är att det just nu rör sig om mycket sofistikerade försök på att uppnå någon sorts regulär konfrontation, rent militärt, fast där försvarsalliancer inte blir formellt indragna. Det förklarar varför man skickar in trupper (från alla parter) under "civilt" befäl, i.e. rebellgrupper istället för soldater under statslig kommando. Tänker särskilt att Ryssland och Turkiet kör olika drag av den typen. Just nu verkar alla sikta mot proxykrig i mer obskyra länder utan starka internationella relationer - Libya, Syria, Irak, områden mellan Armenia och Azerbaijan osv. Och om krigen ska börja röra sig in centrala Europa, så kommer det nog bli genom rebellaktivitet av samma typ. Tror att den största risken för en riktig och officiel konfrontation ligger i den mer officiella eskalationen, och att en av de mindre sofistikerade parterna synar bluffen och tolkar en rebellgrupp som officiel och kör ett angreb mot officiella mål. T.ex. att Tyrkiet attackerar russisk militär, och Russland därmed kan legitimera en attack som inte aktiverar NATO - eller tror att det legitimerar attacken, och sen oavsiktligt orsaker en reel aktivering av alliancen.
Sen får man också tänka på vad funktionen med EU är och vad amerikanska intressen ligger i. Kan inte se det som annat än ett sista försök på att hålla en direkt konfrontation mellan USA och Ryssland externt för båda stormakter, för att undvika total destruktion. Att Europa i sista instans ska fungera som arena för krig mellan stormakter. Det är nog mer nuancerat än så, men som vulgäranalys verkar allting i mina ögon peka mot något sånt. Särskilt nu när alla parter verkar uppstissade och misstroiska, och Ryssland adopterar en mer amerikansk utrikespolitik.
Intressant utveckling. Kan verkligen OSSE hålla dräggen i Donbass stången så val kan genomföras och Minskavtalet förverkligas? Hur gör OSSE med alla Ryska militärer som illegalt befinner sig i Donbass? Hur mycket våld kan OSSE använda för att uppnå det resultat som Minskavtalen stipulerar. Knäppa några ryssar är väl inte världens bästa ide även om det kliar i avtryckarfingret. http://www.ukrinform.net/rubric-defe...oroshenko.html
Tror inte dräggen kommer kunna hålla sig ändå, de har inte vunnit ett skit om du kollar rent områdesmässigt, de lär väl börja skjuta på dessa poliser om de sätter in dem, skulle inte alls förvåna mig. Sen har Donetsk halva området medans Ukraina har resten, sen Luhansk har knappt nånting förutom i södra Luhansk, 20% av ca 80% som Ukraina innehar. Detta svider såklart dräggen i ögonen att de inte lyckats erövra hela områdena, Putin trodde väl också det skulle vara en walk in the park med Ukraina men han gick bet när Ukraina sätter emot hårt motstånd.
Ser ut till att jag kommer få rätt i min analys. Turkiet blandar sig nu i azerbaijan-armenia, och tänker att de kommer skicka stöd för att få fram aggression från Rusland för att dra in vest mot Rusland. Nu får vi se...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!