2015-12-14, 18:31
Medlem
Xeliouss avatar
Den duktige presidenten Poroshenko är snart i Bryssel hos vännerna och diskuterar sanktionerna mot Ryssland (det låter enligt många källor som om de förlängs) och samtidigt samtalar de om det kommande frihandelsavtalet mellan den stora marknaden EU och Ukraina som kommer ge långtgående fördelar för Ukraina. NATO kommer också få besök.

Citat:
President of Ukraine Petro Poroshenko will meet with the European Union leaders and senior political and military leaders of the NATO during his visit to Brussels on December 16-17.

An Ukrinform correspondent in Brussels has learned this from the diplomatic circles.

Last week, the President announced his intention to visit Brussels on December 16 to "draw a line" under the issue of prolongation of the EU sanctions against Russia.
http://www.ukrinform.net/rubric-poli...next-week.html
2015-12-14, 18:41
Medlem
Xeliouss avatar
I Ryssland härmar de ryska fascisterna sina tyska förebilder, snart brinner det bokbål när de arresterat bibliotekarie på ukrainska biblioteket i Moskva, anklagelser om "bolsjevism" är en av de sjuka ursäkterna:

Citat:
Fallet mot Sharina inlämnades efter tillämpningen av kommunala suppleanter, som finns i biblioteket ukrainska extremistlitteratur. Biträdande Dmitry Zakharov sade att förvaltningen av bibliotekets bekänner pro-ukrainska och ryska fobier vyer "och" myter "om holodomor och att" skadlig bolsjevikiska regeringen specifikt svalt ukrainare.
http://www.gazeta.ru/social/news/201..._8008061.shtml
2015-12-14, 18:56
Medlem
Våren 2014 antog Rada en språklag, som diskriminerade de rysktalande. Efter internationell kritik, så skippades lagen. Nu kommer en något annorlunda språklag. Ryskan nämns inte, det talas bara om minoritetsspråk, men många byråkrater måste nu kunna ukrainska. Höga politiker slipper. Problemet är att även vissa ledamöter av Rada stapplar när de försöker tala ukrainska. Så är det nog med några byråkrater också. Artikel på ryska. Använd yandex eller google.

Citat:
The Verkhovna Rada of Ukraine adopted the Law "On civil service".

The law States that the Ukrainian language be given the status of official language of communication of officials of state bodies and bodies of local self-government in the performance of official duties, as well as the language of record keeping and documentation of these bodies and officials. In this case we are talking about what a public servant should be fluent in the state language "and, if appropriate, regional language or language of national minorities, defined in accordance with the law".

At the same time, the law does not apply, in particular, to the President of Ukraine; head of the presidential Administration of Ukraine and his deputies, members of the Cabinet of Ministers of Ukraine, first deputies and Deputy Ministers; people's deputies of Ukraine and deputies of local councils.

The VR adopted the law on civil service: bureaucrats were obliged to speak Ukrainian

https://news.mail.ru/politics/24236584/?social=tw
2015-12-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Våren 2014 antog Rada en språklag, som diskriminerade de rysktalande. Efter internationell kritik, så skippades lagen. Nu kommer en något annorlunda språklag. Ryskan nämns inte, det talas bara om minoritetsspråk, men många byråkrater måste nu kunna ukrainska. Höga politiker slipper. Problemet är att även vissa ledamöter av Rada stapplar när de försöker tala ukrainska. Så är det nog med några byråkrater också. Artikel på ryska. Använd yandex eller google.

The VR adopted the law on civil service: bureaucrats were obliged to speak Ukrainian

Antog man verkligen språklagen, var den inte bara uppe för beredning innan den slopades? Hur ev rysk media tolkat lagen är ju direkt ointressant då korrekt rapportering inte är av intresse för Kreml, bara den ryska versionen får godkänt.
2015-12-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Antog man verkligen språklagen, var den inte bara uppe för beredning innan den slopades? Hur ev rysk media tolkat lagen är ju direkt ointressant då korrekt rapportering inte är av intresse för Kreml, bara den ryska versionen får godkänt.

Jag struntar i hur Kreml tolkar språklagen från våren 2014. Jag är västerlänning och tänker själv och jag skrev inte på flashback då. Kiev fick massiv kritik från väst för den lagen och det får du och X leva med, ni, som alltid stödjer Kiev, trots att det ukrainska folket lider.
2015-12-14, 19:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Våren 2014 antog Rada en språklag
Fel på en gång som lucas säger. Du är helt okunnig om Ukraina. Det var ingen ny lag och handlade såklart inte om vad du påstår. Väldigt gammal desinformation, tryter fantasin eller är det motivationen månntro?
Här ser du hur fel du har om språklagen, som redan fanns och hade skapats av den ryska marionetten Janukovitj!

Viktor Janukovytj, Ukrainas president 2010–14, antog ytterligare en lag. Däri fastställs att om mer än 10 procent av befolkningen i ett område talar ett annat språk än ukrainska, så ska detta andra språk få ställning som regionalt språk. Det var förslaget tidigare i år att upphäva denna lag som väckte ett ramaskri i östra Ukraina och i Ryssland. Den tillförordnade presidenten Oleksandr Turtjynov vägrade skriva under, lagen blev kvar. Men då var händelseförloppet redan i gång.

http://spraktidningen.se/artiklar/2014/11/ordkriget

Lagen var alltså ett beställningsjobb till marionetten Janukovitj från Putin , som ville leka Hitler i östra Ukraina och "rädda" de som talar ryska, dvs ockupera och annektera som med Krim.
Senast redigerad av Xelious 2015-12-14 kl. 20:00.
2015-12-15, 13:50
Medlem
Citat:

Vedhuggare är klart intresant.
Han tycker alltså att det är hemskt att de som ska företräda landets folk också ska kunna tala det språk som väljarna talar.

Ja det känns ju konstigt att Svensa politiker och tjänstemän ska kunna prata svenska. Att brittiska parlamentariker ska kunna prata engelska och att Spanska tjänstemän ska kunna prata spanska.

Eller? Känns ganska naturligt tycker jag.
Resten var ju som vanligt då ren lögn i bästa Moskva klass igen.

Vedhuggare - Nu ännu pinsammare än Bagdad bob
2015-12-15, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Fel på en gång som lucas säger. Du är helt okunnig om Ukraina. Det var ingen ny lag och handlade såklart inte om vad du påstår. Väldigt gammal desinformation, tryter fantasin eller är det motivationen månntro?
Här ser du hur fel du har om språklagen, som redan fanns och hade skapats av den ryska marionetten Janukovitj!

Viktor Janukovytj, Ukrainas president 2010–14, antog ytterligare en lag. Däri fastställs att om mer än 10 procent av befolkningen i ett område talar ett annat språk än ukrainska, så ska detta andra språk få ställning som regionalt språk. Det var förslaget tidigare i år att upphäva denna lag som väckte ett ramaskri i östra Ukraina och i Ryssland. Den tillförordnade presidenten Oleksandr Turtjynov vägrade skriva under, lagen blev kvar. Men då var händelseförloppet redan i gång.

http://spraktidningen.se/artiklar/2014/11/ordkriget

Lagen var alltså ett beställningsjobb till marionetten Janukovitj från Putin , som ville leka Hitler i östra Ukraina och "rädda" de som talar ryska, dvs ockupera och annektera som med Krim.

Lagen gav visst minoritetsskydd. Rada tog bort den och Turchinov ratificerade inte ändringen. Jag minns de internationella klagomålen, så han var väl tvungen att lyda. Om förre presidenten ville ha lagen, så tycker jag inte att han kan anklagas för det. Minoriteterna i Ukraina behöver skydd och tvång motiverar inte folk. Notera att lagen skyddade också andra språk än ryska, om jag har förstått det rätt. I västra Ukraina talas väl polska, rumänska, ungerska och kanske något annat språk? Ett sådant land behöver tänka på sina minoriteter.

I ett flerspråkigt land bör man lära sig flera språk, anser jag, men jag vet hur hårt man måste plugga språk och hur många misstag man gör när man försöker prata i början. Några av de byråkrater, som nu måste hantera allt på ukrainska, kommer att göra misstag och det stör systemet. Jag antar att bara perfekt ukrainsktalande nu får jobb i byråkratin och det kommer att väcka missnöje. Kanske några får sparken. Det kan öka på de splittringstendenser som redan finns och det var väl inte det som Kiev ville?

Flera europeiska länder har lyckats med språkpolitiken. Se på Schweiz t.ex. Man ska dra lärdom av sådana exempel. Schweiz fungerar suveränt bra och har gjort det länge. Det är klokt att studera hur andra länder har löst språkfrågan.
2015-12-15, 19:14
Medlem
Mer bråk i Ukraina. Det hettar till mellan Saakashvili och Avakov. Ordet "carpet-bagger" blev berömt efter det amerikanska inbördeskriget. Flera lycksökare kom till Södern på jakt efter pengar.

Citat:
Mikhail Saakashvili, the ex-Georgian president who is now governor of Odessa, got a glass of water thrown in his face by Ukrainian Interior Minister Arsen Avakov as an angry slanging match over who is more corrupt spilled over into violence.

The water fight between Saakashvili and Avakov occurred right in front of the country’s president, Petro Poroshenko, who was present at a session of reform council.

The politicians then used such insults as “thief,” “clown,” “hawkish rascal” and “bag of wind” to describe each other.

“Get out of my country!” Avakov finally ordered Saakashvili, prompting Yatsenyuk to repeat the jibe and describe the Georgian-born politician as a carpet-bagger.

https://www.rt.com/news/325949-ukrai...avakov-rumble/

Odessa region governor accuses Interior Minister of controlling paramilitary groupings

http://tass.ru/en/world/844002
2015-12-15, 19:31
Medlem
Xeliouss avatar
Du påstod att Rada 2014 antagit en lag... vilket de inte gjort:
Citat:
Våren 2014 antog Rada en språklag

Det var bara det första felet, sen blev det värre och värre. Ditt trams blir inte mer sant bara för att du postar samma skit igen. Det blev inte bättre av att du har fel igen, lagen togs inte bort.
Jag vill minnas att definitionen av en idiot bland annat är att ni gör samma fel om och om igen utan att lära er något.

Den ryske marionett vid namn Janukovitj, som inte ens kunde ukrainska och regelbundet hånades för detta (vilket annat lands president kan inte språket??) har nu tvingats återvända till husse i Ryssland och kan inte längre skada Ukraina som väl är!

Citat:
Lagen gav visst minoritetsskydd. Rada tog bort den
Senast redigerad av Xelious 2015-12-15 kl. 19:36.
2015-12-15, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du påstod att Rada 2014 antagit en lag... vilket de inte gjort:

Det var bara det första felet, sen blev det värre och värre. Ditt trams blir inte mer sant bara för att du postar samma skit igen. Det blev inte bättre av att du har fel igen, lagen togs inte bort.
Jag vill minnas att definitionen av en idiot bland annat är att ni gör samma fel om och om igen utan att lära er något.

Den ryske marionett vid namn Janukovitj, som inte ens kunde ukrainska och regelbundet hånades för detta (vilket annat lands president kan inte språket??) har nu tvingats återvända till husse i Ryssland och kan inte längre skada Ukraina som väl är!

När man tar bort en lag, så utfärdar man en sorts ny lag, en lagändring, och det gjordes i Rada, den lagstiftande församlingen.

Gasdrottningen Julia lärde sig ukrainska för bara några år sedan. Annars håller jag med om att en president bör kunna tala alla de viktigaste språken i sitt land.

Jag vill inte vara elak, men vad gäller din idiot-definition, så har jag den ofta i tankarna när jag läser dina inlägg. Du vägrar att erkänna landets enorma problem och du talar om den "duktige Poroshenko", som delvis är ansvarig för situationen. Ledarna i Kiev behöver bytas ut och många ukrainare tycker detsamma.
2015-12-15, 21:32
Medlem
Citat:
När man tar bort en lag, så utfärdar man en sorts ny lag, en lagändring, och det gjordes i Rada, den lagstiftande församlingen.

Gasdrottningen Julia lärde sig ukrainska för bara några år sedan. Annars håller jag med om att en president bör kunna tala alla de viktigaste språken i sitt land.

Jag vill inte vara elak, men vad gäller din idiot-definition, så har jag den ofta i tankarna när jag läser dina inlägg. Du vägrar att erkänna landets enorma problem och du talar om den "duktige Poroshenko", som delvis är ansvarig för situationen. Ledarna i Kiev behöver bytas ut och många ukrainare tycker detsamma.
Ukrainarna får ju tycka sitt i allmänna val och då säga sin mening. Vad man tycker under mandatperioden är ganska ointressant eftersom sittande regeringar ofta tappar stöd efter någon tid vid makten. Undantaget är fakedemokratier som Ryssland där vanliga demokratiska spelregler satt på undantag och friserade undersökningar med massivt stöd för sittade regering proklameras. Men visst är Porochenko ansvarig, han leder ju landet, ett Ukraina går sakteliga åt rätt håll åtminstone till skillnad mot Ryssland. Du verkar tyvärr tänka i ryska termer medan svensken i gemen tänker demokratiskt. För ser du inte skillnaden mellan det demokratiska Ukraina och det snart totalitäre Ryssland är det faktiskt bara att beklaga. Att stödja nyfascism är i alla fall inte min grej. Att många s.k svenskar gör det har väl att göra med saknaden efter kommunismen. Ungefär som en borttappad snuttefilt.
Senast redigerad av Lucas49 2015-12-15 kl. 21:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in