Citat:
Ursprungligen postat av
Xelious
Fel på en gång som lucas säger. Du är helt okunnig om Ukraina. Det var ingen ny lag och handlade såklart inte om vad du påstår. Väldigt gammal desinformation, tryter fantasin eller är det motivationen månntro?
Här ser du hur fel du har om språklagen, som redan fanns och hade skapats av den ryska marionetten Janukovitj!
Viktor Janukovytj, Ukrainas president 2010–14, antog ytterligare en lag. Däri fastställs att om mer än 10 procent av befolkningen i ett område talar ett annat språk än ukrainska, så ska detta andra språk få ställning som regionalt språk. Det var förslaget tidigare i år att upphäva denna lag som väckte ett ramaskri i östra Ukraina och i Ryssland. Den tillförordnade presidenten Oleksandr Turtjynov vägrade skriva under, lagen blev kvar. Men då var händelseförloppet redan i gång.
http://spraktidningen.se/artiklar/2014/11/ordkriget
Lagen var alltså ett beställningsjobb till marionetten Janukovitj från Putin , som ville leka Hitler i östra Ukraina och "rädda" de som talar ryska, dvs ockupera och annektera som med Krim.
Lagen gav visst minoritetsskydd. Rada tog bort den och Turchinov ratificerade inte ändringen. Jag minns de internationella klagomålen, så han var väl tvungen att lyda. Om förre presidenten ville ha lagen, så tycker jag inte att han kan anklagas för det. Minoriteterna i Ukraina behöver skydd och tvång motiverar inte folk. Notera att lagen skyddade också andra språk än ryska, om jag har förstått det rätt. I västra Ukraina talas väl polska, rumänska, ungerska och kanske något annat språk? Ett sådant land behöver tänka på sina minoriteter.
I ett flerspråkigt land bör man lära sig flera språk, anser jag, men jag vet hur hårt man måste plugga språk och hur många misstag man gör när man försöker prata i början. Några av de byråkrater, som nu måste hantera allt på ukrainska, kommer att göra misstag och det stör systemet. Jag antar att bara perfekt ukrainsktalande nu får jobb i byråkratin och det kommer att väcka missnöje. Kanske några får sparken. Det kan öka på de splittringstendenser som redan finns och det var väl inte det som Kiev ville?
Flera europeiska länder har lyckats med språkpolitiken. Se på Schweiz t.ex. Man ska dra lärdom av sådana exempel. Schweiz fungerar suveränt bra och har gjort det länge. Det är klokt att studera hur andra länder har löst språkfrågan.