Citat:
Ursprungligen postat av
farbrorfrost
Put(a)in, Messi osv...
http://uatoday.tv/news/twenty-ukrain...ak-623883.html
Men det är väl just den här aspekten jag blir irriterad på vad gäller Poroshenko. Hur [svordom] svårt ska det vara att undvika sånt här? Just don't do it. Var en förebild. Ukraina behöver skatteintäkterna nu mer än någonsin.
Poroshenko lovade att sälja sina tillgångar före presidentvalet. År 2015, eller i början av 2016, sades det att han lät ett känt finansinstitut sköta egendomarna, men han plockade naturligtvis hem vinsten på något sätt. Nu ifrågasätts det om han ljög om finansinstitutet. Hans tillgångar ökade mycket 2015 och han, presidenten, klättrade på listan över Ukrainas rikaste. Det ser inte bra ut i en tid då landet går på knäna. Om han ovanpå allt det andra också har skattefifflat så kan han vara körd.
Du, som kan Ukraina, jag har hört att viss statlig egendom administreras direkt från presidentkansliet. Är det sant? En medlem av Självhjälp sade det år 2014. Jag har frågat om saken förut i tråden, men inte fått svar. Det är regeringen, den verkställande makten, inte statschefen, som löpande ska ansvara för statlig egendom, som jag förstår det.
Poroshenko har i dagarna utdelat nästan ett ultimatum till Rada. Han vill genast ha en fungerande koalition och få fram sin premiärministerkandidat (Jaresko eller Groisman, kanske den senare). Om det inte görs bums (kanske redan denna vecka), så är han beredd att utlysa nyval. Ledamöterna hatar den tanken, de tycker att de sitter bra där de sitter. Nu är inte bara Yats i fara, Poroshenko kan också vara det. Kan det bli aktuellt med riksrätt? Vet du? Kanske för tidigt att säga.
Jaresko vill skapa en ren teknokratregering, som snabbt löser de värsta problemen och sedan kan avgå (hon har säkert en fin reträttpost i väst). Yats insisterar på att Avakov sitter kvar i regeringen och man kan undra varför. Jag har haft semester några dagar på flashback, en rekommenderad lyx, och bara skummat nyheterna, men jag tror att jag i stort sett fick det rätt.
Både Yats och Poroshenko har dåliga popularitetssiffror. Rapporter om hur det ukrainska folket ser på cirkusen välkomnas. Någon gång måste det bli bättre.