Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-04, 08:47
Medlem
Poroshenko misstänks för skattefiffel. Det ska i ärlighetens namn sägas att han inte är ensam. Många höjdare utreds av medierna just nu.

Citat:
Despite the fact that Ukraine is in a perpetual political and economic crisis, it appears that President Petro Poroshenko has been setting up a system to avoid paying millions in taxes to the beleaguered nation.

The Kiev Post reports that Poroshenko confidants started the registration process of an offshore company in the British Virgin Islands in August 2014, a time when Ukraine was engaged in the height of a political crisis.

Hromadske TV reached out to Poroshenko staff about the matter but were redirected to Avellum Partners, a law firm which provided a recommendation letter to register the company.

http://sputniknews.com/europe/201604...s-ukraine.html
2016-04-04, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Poroshenko misstänks för skattefiffel. Det ska i ärlighetens namn sägas att han inte är ensam. Många höjdare utreds av medierna just nu.

De kör stort om alla höjdare från hela världen just nu, inte bara PP, utan andra presidenter också. Bl.a. Islands president misstänks.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/pol...l-skatteharva/
2016-04-04, 10:15
Medlem
farbrorfrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
De kör stort om alla höjdare från hela världen just nu, inte bara PP, utan andra presidenter också. Bl.a. Islands president misstänks.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/pol...l-skatteharva/
Put(a)in, Messi osv...

http://uatoday.tv/news/twenty-ukrain...ak-623883.html

Men det är väl just den här aspekten jag blir irriterad på vad gäller Poroshenko. Hur [svordom] svårt ska det vara att undvika sånt här? Just don't do it. Var en förebild. Ukraina behöver skatteintäkterna nu mer än någonsin.
Senast redigerad av farbrorfrost 2016-04-04 kl. 10:23.
2016-04-04, 11:23
Medlem
Citat:

Ja inte alls bra för Ukraina även om det är Ryssland och Putin som får ge ansiktet utåt i skatteavslöjandet eftersom om det ju är en offentlig hemlighet att just Putin är en rackare på att låna pengar på obestämd tid från ryska statskassan. Men Poroshenko har ju mer att förlora i respekt och förtroende än Putin så nu gäller det att reda ut om Poroshenko även som politiker sysslat med tvivelaktiga affärer.
Ukraina som demokrati tar ju mer skada än Ryssland av sådana här avslöjanden.
2016-04-04, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorfrost
Put(a)in, Messi osv...

http://uatoday.tv/news/twenty-ukrain...ak-623883.html

Men det är väl just den här aspekten jag blir irriterad på vad gäller Poroshenko. Hur [svordom] svårt ska det vara att undvika sånt här? Just don't do it. Var en förebild. Ukraina behöver skatteintäkterna nu mer än någonsin.

Poroshenko lovade att sälja sina tillgångar före presidentvalet. År 2015, eller i början av 2016, sades det att han lät ett känt finansinstitut sköta egendomarna, men han plockade naturligtvis hem vinsten på något sätt. Nu ifrågasätts det om han ljög om finansinstitutet. Hans tillgångar ökade mycket 2015 och han, presidenten, klättrade på listan över Ukrainas rikaste. Det ser inte bra ut i en tid då landet går på knäna. Om han ovanpå allt det andra också har skattefifflat så kan han vara körd.

Du, som kan Ukraina, jag har hört att viss statlig egendom administreras direkt från presidentkansliet. Är det sant? En medlem av Självhjälp sade det år 2014. Jag har frågat om saken förut i tråden, men inte fått svar. Det är regeringen, den verkställande makten, inte statschefen, som löpande ska ansvara för statlig egendom, som jag förstår det.

Poroshenko har i dagarna utdelat nästan ett ultimatum till Rada. Han vill genast ha en fungerande koalition och få fram sin premiärministerkandidat (Jaresko eller Groisman, kanske den senare). Om det inte görs bums (kanske redan denna vecka), så är han beredd att utlysa nyval. Ledamöterna hatar den tanken, de tycker att de sitter bra där de sitter. Nu är inte bara Yats i fara, Poroshenko kan också vara det. Kan det bli aktuellt med riksrätt? Vet du? Kanske för tidigt att säga.

Jaresko vill skapa en ren teknokratregering, som snabbt löser de värsta problemen och sedan kan avgå (hon har säkert en fin reträttpost i väst). Yats insisterar på att Avakov sitter kvar i regeringen och man kan undra varför. Jag har haft semester några dagar på flashback, en rekommenderad lyx, och bara skummat nyheterna, men jag tror att jag i stort sett fick det rätt.

Både Yats och Poroshenko har dåliga popularitetssiffror. Rapporter om hur det ukrainska folket ser på cirkusen välkomnas. Någon gång måste det bli bättre.
2016-04-04, 11:51
Medlem
Vi talar ofta om oron i Donbass och situationen i Kiev. Vi glömmer t.ex. Transkarpatien. Ungrarna känner sig hotade av extremisterna. Det hävdas att den amerikanske ambassadören ingrep för att få lugn förra året. Jag vet mycket lite om hur medborgarna i Ungern reagerar, men föreställer mig att reaktionen är häftig. Ungern styckades ganska grymt efter första världskriget, ett nästan hundraårigt nationalitetssår. Extremisterna ska akta sig för att reta ett EU-land, det kan straffa sig på något sätt. Det som kallas "öken" nedan syftar på ett obeboeligt område. De som inte vill tillhöra Ukraina ska få sitt land förstört och det är ju precis vad vi har sett i Donbass.
Citat:
A few days ago in Transcarpathian Uzhgorod they held a "march of glory," a torchlight parade of Ukrainian nationalists.

The culmination was the slogan "Magyars - to the knives! To the knives! To the knives!"

The sole purpose of the demonstration of hatred for Hungarians was to intimidate the Hungarian community in Transcarpathia. This community has rejected rabid Ukrainian nationalism and has evinced the desire to somehow distinguish itself from the Ukraine. At least to achieve "separate area" status, if not full autonomy.

In fact, in the summer of 2015 Transcarpathia teetered on the brink of an antiterrorist operation. The US Ambassador to Ukraine Jeffrey Payette had to intervene and tone down the flames of conflict.

The torchlight procession of nationalists in March 2016 and the calls for chopping up Magyars sufficed to instill fear in the Transcarpathian Hungarians, fear which will now stay with them. And taking root with the fear, a concomitant desire to escape to Hungary.

This is one of the traditions of Ukrainian radical nationalism: the land will either be Ukrainian or desert.

http://www.fort-russ.com/2016/04/not...zists-are.html
2016-04-04, 13:14
Medlem
Citat:
Vi talar ofta om oron i Donbass och situationen i Kiev. Vi glömmer t.ex. Transkarpatien. Ungrarna känner sig hotade av extremisterna. Det hävdas att den amerikanske ambassadören ingrep för att få lugn förra året. Jag vet mycket lite om hur medborgarna i Ungern reagerar, men föreställer mig att reaktionen är häftig. Ungern styckades ganska grymt efter första världskriget, ett nästan hundraårigt nationalitetssår. Extremisterna ska akta sig för att reta ett EU-land, det kan straffa sig på något sätt. Det som kallas "öken" nedan syftar på ett obeboeligt område. De som inte vill tillhöra Ukraina ska få sitt land förstört och det är ju precis vad vi har sett i Donbass.

Nu valde ju Transkarpatien Ukraina som moderland efter att Sovjet brakat ihop.
Viss, Putin kan säkert skapa oreda även i den provinsen men eftersom det gränsar direkt mot EU får han nog lugna sig lite. Europas olika landgränser har ju blivit omritade mer än tillräckligt under förra seklet. Men extremnationalister stödda av Kreml är ju alltid något man får se upp med.
2016-04-04, 14:42
Medlem
Japp och vedhuggare är blind som vanligt, separatisterna har själv sett till massiv förstörelse i byar och städer. Kolla in lite klipp från Debaltseve där de bokstavligt talat langar in massiv med granater rätt in i staden, träffar civilia byggnader. Eller ta striden om Donetsk flygplats där dräggen gömmer sig i bostadshus och skjuter från dem och sen klagar att de blir beskjuten själva.
2016-04-04, 15:00
Medlem
farbrorfrosts avatar
Citat:
Poroshenko lovade att sälja sina tillgångar före presidentvalet. År 2015, eller i början av 2016, sades det att han lät ett känt finansinstitut sköta egendomarna, men han plockade naturligtvis hem vinsten på något sätt. Nu ifrågasätts det om han ljög om finansinstitutet. Hans tillgångar ökade mycket 2015 och han, presidenten, klättrade på listan över Ukrainas rikaste. Det ser inte bra ut i en tid då landet går på knäna. Om han ovanpå allt det andra också har skattefifflat så kan han vara körd.

Du, som kan Ukraina, jag har hört att viss statlig egendom administreras direkt från presidentkansliet. Är det sant? En medlem av Självhjälp sade det år 2014. Jag har frågat om saken förut i tråden, men inte fått svar. Det är regeringen, den verkställande makten, inte statschefen, som löpande ska ansvara för statlig egendom, som jag förstår det.

Poroshenko har i dagarna utdelat nästan ett ultimatum till Rada. Han vill genast ha en fungerande koalition och få fram sin premiärministerkandidat (Jaresko eller Groisman, kanske den senare). Om det inte görs bums (kanske redan denna vecka), så är han beredd att utlysa nyval. Ledamöterna hatar den tanken, de tycker att de sitter bra där de sitter. Nu är inte bara Yats i fara, Poroshenko kan också vara det. Kan det bli aktuellt med riksrätt? Vet du? Kanske för tidigt att säga.

Jaresko vill skapa en ren teknokratregering, som snabbt löser de värsta problemen och sedan kan avgå (hon har säkert en fin reträttpost i väst). Yats insisterar på att Avakov sitter kvar i regeringen och man kan undra varför. Jag har haft semester några dagar på flashback, en rekommenderad lyx, och bara skummat nyheterna, men jag tror att jag i stort sett fick det rätt.

Både Yats och Poroshenko har dåliga popularitetssiffror. Rapporter om hur det ukrainska folket ser på cirkusen välkomnas. Någon gång måste det bli bättre.
Jag är inte per default insatt, men jag kan undersöka frågan bland vänner och bekanta.

Och som du säger är varken Yatsenjuk eller Poroshenko jättepopulära, på grund av deras bristande förmåga att genomföra reformer tillräckligt snabbt.

Citat:

Rykten om extremister i Ukraina är OERHÖRT förstärkta och vinklade. Det utgör inte ett problem, och utan att bo i Transkarpatien kan jag ganska säkert påstå att det här är höna-av-fjäder-propaganda.

Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Japp och vedhuggare är blind som vanligt, separatisterna har själv sett till massiv förstörelse i byar och städer. Kolla in lite klipp från Debaltseve där de bokstavligt talat langar in massiv med granater rätt in i staden, träffar civilia byggnader. Eller ta striden om Donetsk flygplats där dräggen gömmer sig i bostadshus och skjuter från dem och sen klagar att de blir beskjuten själva.
Vedhuggare känner till "allt som händer", och han vet att han rapporterar ensidigt. Han är därför inte blind, bara onyanserad - vilket tyvärr förstör hans trovärdighet.
Senast redigerad av farbrorfrost 2016-04-04 kl. 15:32.
2016-04-04, 15:10
Medlem
birgerkungens avatar
Anders Åslund uttalar sig summerande om utvecklingen. Han menar att Yatseniuk regeringen borde bedömas mer positivt. På vissa områden har större reformer gjorts på andra områden inga.

Reformerna i energisektorn är mycket väl genomförda. Alla subventioner har tagits bort, vilket i sin tur hindrar oligarkerna Firtash (i Österrike), Kurchenko (flydde till Ryssland) och Kolomoisky från att tjäna sina pengar. Här ser man hur Gazprom-världens mest korrumperade och misskötta företag legat i centrum för korrumperingen av Ukraina. Gazprom har sedan 2008 förlorat i värde från 369 USD miljarder till 40 USD dollar. Putins politiskt styrda Gazprom är därmed världshistoriens sämst sköta företag.

Firtash tillsammans med Gazprom ägde RosUkrEnergo som användes under tre presidentperioder -Kuchma, Yushenko (delvis), Yanukovych. RosUkrEnergo som mellanhand fick handla med ryska gasen och det statliga Naftogaz tilläts då istället gå minus i upp till 7% av ukrainska GDP(BNP) per år! Så åderläts ett helt land! Tymoshenko tog bort RosUkrEnergo som mellanhand och utmanade därför Gazprom (Putin) och Firtash. Vilket hon fick sitta i fängelse för senare!

Kurchenko(nära Yanukovych) tjänade sina pengar på statskontrollerade insider deals i energisektorn.

Kolomoisky tjänade stora pengar genom statliga oljeproducenten Ukrnafta där han kunde bestämma över produktionen och priser.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-04-04 kl. 15:13.
2016-04-04, 16:41
Medlem
birgerkungens avatar
http://www.kyivpost.com/article/opin...in-411254.html

Uppemot USD 25 miljarder per år har Kreml tankat Gazprom totalt på genom transfer priser. Ukraina har i sin tur åderlåtits genom att ukrainska statens pengar delats mellan oligarkerna Firtash, Kurchenko, Kolomoisky och Gazprom.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-04-04 kl. 16:47.
2016-04-04, 18:19
Medlem
Titta härligt Birgerkungen att få höra nått sant och positivt om Ukraina istället för allt dravel från rysstrollen om hur illa ställt det är med landet att det ser ut som filmen Mad Max ungefär och att röda gubben i öst är den allmighty saviour of the World och hur ond västvärlden är ändå lever de i väst. Måste vara oerhört jobbigt bo i västvärlden då den och alla i den är så ond.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in