Citat:
Ursprungligen postat av Belbo
En rolig detalj är att Erik Ponti, Guillous förmodade alter ego, var en simtalang av guds nåde. Visserligen kan man tänka sig nån skovelhjulsinspirerad teknik i fjärilssim där de korta armarnas radie ger en helvetes frekvens i simtagen, men annars inbillar jag mig att korta armar är en nackdel för en simmare.
Du har så rätt men......
....antingen Expressen eller Aftonbladet hade för ca 10 år sedan en artikelserie där kändisar fick simma 50 m i bassäng och intervjuades i anslutning till simmande. Jan G var en av kändisarna och han utmärkte sig enligt artikeln på två sätt:
1) Han tog det på allvar och värmde t o m upp innan
2) Han simmade på ca 30 sekunder
En 50-årig halvfet gubbe som gör 50 meter fritt på ca 30 sekunder skulle jag förmoda varit i vart fall halvhygglig i simning när han var yngre. Prova själv om du kan slå det. En annan kändis som hade varit med var Doktor Alban och eftersom han var med måste artiklarna varit efter att Alban slog igenom.
Sedan minns jag att man i något annat sammanhang hade några intevjuer med någon simtränare från anno dazumal som inte hade något minne av Jan G och man därför drog slutsatsen att han inte hade varit den supertalang som han skulle varit enligt sig själv. Må så vara säger jag men uppenbart har han i vart fall tjurskallen