2007-09-28, 19:00
Medlem
CrimsonIdols avatar
Jan Guillous "decline" har ju pågått i flera år...Han får sitt spaltutrymme pga sitt namn och gångna bedrifter...men han klarar ej en seriös offentlig debatt på hög nivå längre....alla anklagar honom för att förvanska sanningen....jag tror dom faktiskt...."The world according to Janne G" yeah right
Bättre han lägger av nu o njuter av livet som en av de stora(för det är han faktiskt)
Quit while you are ahead,you f-cking moron!!!!
Citera
2007-09-28, 21:58
Medlem
Saltets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
Jan Guillou ... klarar ej en seriös offentlig debatt på hög nivå längre ...
Det har han heller aldrig gjort.
JG:s taktik var att läsa på frenetiskt inom ett mycket snävt ämnesområde.
Så länge han kunde hålla diskussionen inom denna snäva sektor kunde han mästra och kollra bort vem som helst.
Så snart samtalen kom det minsta lilla utanför var JG chanslös.

Jag minns med välbehag när Ulf Nilson (då på Expressen) mosade JG i en direktsänd telefondebatt om USA:s Irakpolitik som sändes i SR för ca 15 år sedan.
UN drog upp gamla JG-citat. Nollan Guillou kunde inte alls förklara vad han själv tidigare skrivit.
JG som inlett fräckt och arrogant blev helt stum efter ett tag. Han fick inte fram ett ord.
Citera
2007-09-28, 22:52
Medlem
Klart bästa författaren i Sverige!

Jag förstår inte all denna kritit mot Jan Guillou.
Jag har läst vad han har skrivit sen mitten på 60-talet och tycker att han har mycket tankeväckande åsikter.
Ofta är han först ute, långt före alla andra, med tyckanden och tänkanden och blir ofta förlöjligad när han kommer med nåt nytt.
Det dröjer inte länge förrän andra sedan upptäcker att det han sagt har varit riktigt och det är väl i skammens tecken som de sen inte säger något mer om JG:s uttalanden.

Hans böcker har jag slukat från pärm till pärm. Inte en utan flera gånger. Han har en berättarstil som gör att jag som kvinna orkar läsa igenom böcker om både Hamilton och Arn med alla beskrivningar av kamper och vapen.
Andra författare som föröker beskriva vapen får mig bara att bli trött och lägga undan böckerna.

Att Jan Guillou lyckas få så många att skriva så många sidor om honom som här i dette forum bevisar hans storhet.

På tal om alla "avslöjanden" om hans texter stämmer eller ej: Jan Guillou är en författare och som sådan har han rätten att ändra i "verklighetsbeskrivningar" så att det ska kunna läsas av så många som möjligt.

Jan Guillou kan nog skratta åt er hela vägen till banken med alla intäkter från både böcker och framträdanden. Tack vare alla oss som inte sitter och LETAR anledningar att irritera oss på honom utan beundrar honom för det han åstadkommit.
Citera
2007-09-28, 22:53
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltet
Det har han heller aldrig gjort.
JG:s taktik var att läsa på frenetiskt inom ett mycket snävt ämnesområde.
Så länge han kunde hålla diskussionen inom denna snäva sektor kunde han mästra och kollra bort vem som helst.
Så snart samtalen kom det minsta lilla utanför var JG chanslös.
Jag minns när JG i slutet av 90-talet gjorde ett mycket kort inhopp i debatten om fotbolls- och läktarvåld. Han upprördes av rasismen på läktarna, och ännu mer av att ingen gjorde något åt den. Detta visste JG eftersom han hade varit på en match på Malmö stadion (tror jag). Bakom honom hade det suttit en full skåning och ropat "Jävla neger! Jävla neger! Jävla neger!" i 90 minuter. Vad jag minns drog sig JG ur den här studiodebatten innan han hann skämma ut sig alltför mycket. Det skulle han nog inte göra i dag.
Citera
2007-09-30, 00:52
Medlem
Som manodepressiv sedan två år tillbaka (då diagnosen kom) kan jag säga att äta lithium får en inte att tappa skärpan. Det är inget neråttjack. Vad som däremot kan hända är att om man som JG - som här sägs - dricker 12 cl starksprit om dagen händer skojiga saker i ens hjärna och man svingas antingen uppåt eller neråt i helvetet för två veckor. Om man är på toppen av berget kan man kasta ur sig megalomaniska uttalanden, om man är i botten passar man sig för att ens stöna när man skiter.
Citera
2007-09-30, 19:01
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Får något år sedan granskades ju en del uppgifter i hans "självbiografiska" bok Ondskan. http://www.expressen.se/1.57963

Herregud. Otroligt intressant läsning. Nu har man verkligen ändrat uppfattning och läst om hur den verklige Jan Guillou var/är. Verkligen synd om hans familj. Särskilt hans mor som vid 81 års ålder "kommer ut" och talar om hur det egentligen var. Med vetskap om detta är ju spekulationerna om sinnesjukdom inte alls långsökta tycker jag. Är heller inte det minsta förvånad över uppgifterna att han idag är en mycket ensam och isolerad människa.

Hädanefter kommer jag inte att spendera ett enda öre på någon Guillou-bok.
Det är han inte värd.

Citat:
Ursprungligen postat av lillangbg
Jan Guillou är en författare och som sådan har han rätten att ändra i "verklighetsbeskrivningar" så att det ska kunna läsas av så många som möjligt.

Som att ljuga om, smutskasta och förnedra sina egna föräldrar.
Citera
2007-09-30, 19:16
Bannlyst
Citat:

Jan Guillou kan nog skratta åt er hela vägen till banken med alla intäkter från både böcker och framträdanden. Tack vare alla oss som inte sitter och LETAR anledningar att irritera oss på honom utan beundrar honom för det han åstadkommit.
Citat:
En viktig sak som jag plötsligt kom att tänka på: Jag kan inte spela piano. Jan påstår att jag satt och spelade piano medan hans styvfar bangade på honom. Det har jag läst i tidningarna. Men jag har aldrig varit intresserad av att lära mig att spela piano. Jag dansade balett i stället. "Jag tror det är något fel på honom" - Det är så mycket som är fel. Han ljuger. Men det är så svårt för mig att bevisa allt i detalj. Nästan alla som kan vittna om motsatsen är borta nu. Det är så tråkigt att det har blivit så här. Han skickar alla sina böcker till mig med dedikation. Men jag tror det är något fel på honom, han har blandat ihop verkligheten med sina böcker. Marianne Hanséns dotter Pia, Jan Guillous halvsyster, säger: - Det här är en djup tragedi för vår familj. Min mamma har väldigt svårt att försvara sig mot Jans anklagelser och min far är ju död sedan ett antal år. Men faktum är att mina föräldrar skilde sig 1957 (enligt folkbokföringen vann skilsmässan laga kraft den 8 september 1959, vår anmärkning). Då var jag åtta år och Jan tretton. 1960, tre år senare, kom Jan hem från Solbacka och skulle ha misshandlat min far. Han hade då för länge sedan flyttat från oss. Hade det varit en roman Jan skrivit hade det varit okej, men det vi vänder oss mot är att han kallar det en självbiografi.

Du kan ju börja med att stena hans familj
Citera
2007-09-30, 19:34
Medlem
Guillou jobbar för SÄK?

Jag har inga bevis, men jag tror att Jan blev informatör till SÄK under IB-tiden. Kanske var det någon på IB- som ville upp i karriären, och därmed ville att några höjdare skulle fällas. Nåja, det skulle ju bli några år i buren för Jan och Bratt och den tredje (konstigt att hans namn är bortglömt). Bratt fick jobb på DN och månadslön, Jan fick plötsligt börja göra TV-program. Nu kunde han anses vara "röd", pressfrihetens hjälte osv. Så kom 80 -talet, nu var det dags för SAF, Timbro et consertae, att hitta någon hjälte. Det var Ubåtar, kalla kriget, Det Egon Bahr, Olof Palme och Nicaragua osv. Då bestämde sig Jan att skriva om Hamilton. Böckerna innehåller ett torftigt språk, dåliga personporträtt, men säljer en masse!!! Det är nu OK att vara vänster som Guillou och för marinen. Så tog det kalla kriget slut. Det fanns inte plats för honom längre han hade tjänat sin tid. Han hade visat den militära strukturen som en god kraft i Sverige. Till skillnad mot polisen och domstolarna.

OBS, det är mycket möjligt att han inte själv var medveten om att hans tv-jobb, bokkontrakt och så vidare kom till stånd för att var en kontakt till SÄK.

Är det inte lite märkligt att han inte har gjort några TV-program sen -90, jag vet inte när han slutade, med alla dessa tv-kanaler som finns nu, är det ingen som är intresserad av honom längre. Han är inte längre en nyttig idiot.
Citera
2007-09-30, 19:46
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
[quote=skanehenrik].....QUOTE]

Du är något på spåret, ingen av hans Kuk Röd böcker kan rimligen sålt på sina litterära kvalitér då det är dynga från början till slut.

FÖ så har jag bekanta som gick på solbacka(?) med den goda Janne, men som inte på någon punkt instämmer med hans beskrivning av sig själv eller skolan.
Citera
2007-09-30, 19:48
Medlem
Emp-snubbes avatar
Går det att få tag på gammla program med JG? Det vore ju roligt att se honom så skarp som han faktiskt verkar ha varit en gång i tiden.
Citera
2007-09-30, 20:02
Medlem
Månsans avatar
Citat:
....Att Jan Guillou lyckas få så många att skriva så många sidor om honom som här i dette forum bevisar hans storhet...
Gör det? Jag tror tvärtom att människors eventuella storhet har extremt lite att göra med hur många sidor det skrivs om dem på Flashback.

Enligt den logiken har idol-Kirsti, dörrvakts-Fadde, idiot-Runar och Claes Elfsberg bevisat sin storhet ännu mer. För att inte tala om Leila-K...
Citera
2007-12-30, 08:08
Medlem
bigGORANs avatar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=184797

Tanguy säljer idag kakor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem