2007-08-25, 15:14
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
1. En s k raggare i Skåne, Keith Cederholm, döms för dråp och mordbrand. I bevisningen ingår bl a det "faktum" att Cederholms alibi anses överbevisat, eftersom det inte går att köra raggar-bil från Klippan till Knäckebröhult på 15 minuter (ej exakta uppgifter här).
2. Jan Guillou attraheras av möjligheten att få köra bil väldigt fort, lägga sig i en rättegång, samt att få komma i tidningen. Han bevisar att det visst går att köra sträckan på en kvart, om man kör väldigt fort.
Var det inte precis tvärtom? Jan Guillou gjorde alibit sannolikt, eftersom det var så osannolikt att han hade lyckats köra sträckan under den lucka som fanns mellan ett uppgivet alibi (ett annat brott) och ett uppgivet vittnesmål. Men Guillou lyckades helt ignorera att alibit kunde vara falskt (alternativt tidsuppgiften felaktig) eller mer troligt att vittnesmålets tidsuppgift var oexakt. Jag var inte så gammal och överkritisk som jag är idag, men jag minns att jag fnös åt Gullious resonemang i "Rekordmagasinet", just för att det var fullt med hål stora nog att kasta hela Leif G.W.s vapensamling igenom.

En småintressant blogg om Keith och lite grann om Gulliou:
http://www.freonfilm.com/blog/2004/09/
Citera
2007-08-25, 17:02
Medlem
Intressant fall det där med Keith Cederholm. Att en man, Jan eller Keith låter jag vara osagt, kan påverka samhället så mycket:

Om mordet i Klippan:

http://wwwc.aftonbladet.se/debatt/0106/05/debatt.html
Citera
2007-08-25, 17:32
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Var det inte precis tvärtom? Jan Guillou gjorde alibit sannolikt, eftersom det var så osannolikt att han hade lyckats köra sträckan under den lucka som fanns mellan ett uppgivet alibi (ett annat brott) och ett uppgivet vittnesmål. Men Guillou lyckades helt ignorera att alibit kunde vara falskt (alternativt tidsuppgiften felaktig) eller mer troligt att vittnesmålets tidsuppgift var oexakt. Jag var inte så gammal och överkritisk som jag är idag, men jag minns att jag fnös åt Gullious resonemang i "Rekordmagasinet", just för att det var fullt med hål stora nog att kasta hela Leif G.W.s vapensamling igenom.

En småintressant blogg om Keith och lite grann om Gulliou:
http://www.freonfilm.com/blog/2004/09/

Minns inte de exakta teknikaliteterna & du kan ha rätt, det spelar dock mindre roll. Guillou har skrivit en bok om fallet, med den blygsamma titeln "Justitiemord".

En annan intressant sak man kan notera med Guillou är att han automatiskt hävdar att det gått "prestige" i ett case, om han inte får genomslag för sitt synsätt. Så var t ex fallet med de terrorist-stämplade kurderna på 80-talet -- Guillou tjatade om detta vecka efter vecka, men ingen brydde sig. Eftersom möjligheten att han hade fel, eller att folk skiter i honom, inte existerar i Jannes hjärna, så blev hans slutsats att det var en fråga om prestige. Dvs: Guillou var så oerhört betydelsefull och självständig att han inte fick tillåtas ha rätt, av några okända samhällskrafter.

Snacka om storhetsvansinne... och det var 20 år sedan.

Mycket av det Guillou gjort framträder i ett annat ljus, om man börjar se det hela som ego-tripper och rättshaverism.

- F.G
Citera
2007-08-25, 18:47
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
En annan intressant sak man kan notera med Guillou är att han automatiskt hävdar att det gått "prestige" i ett case, om han inte får genomslag för sitt synsätt.....Mycket av det Guillou gjort framträder i ett annat ljus, om man börjar se det hela som ego-tripper och rättshaverism.
Citera
2007-08-25, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton

Edit: Jag har frågat människor som har gått på Solbacka ----- Dessutom tycker de samtliga att JG är en idiot...

Annat var väl inte att förvänta.
Citera
2007-08-25, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag är definitivt inte vänster och definitivt inte kommunist, men jag har aldrig behövt ta av mig skorna när jag har passerat bågen på flygplatsen...

Jodå, det har hänt mig. Tillmötesgående som man ska vara plockar man fram allt som kan "pipa" men det piper ändå när man vandrar fram och tillbaka i metallgången. Då blev jag ombedd att ta av mig skorna inför nästa promenad.
Mitt problem satt inte i skorna... nu minns jag inte riktigt vad det var men det kanske var ett smycke eller.... bygel-BHn hehe
Citera
2007-08-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko Fångare
Är inte hans sätt att uttrycka sig ganska bisarrt?

Guillou beskriver hur han fördes till ett rum där ett 30-tal personer väntade.

- Där trängde jag mig skamligt nog före i kön, med hänvisning till att jag är vit.

- Jag sa "ni får gärna kasta ut mig, jag har ju påpassligt ett plan som väntar".

Efter diskussioner fick han till slut borda planet och fortsätta till Tahiti.

- Värre var det på vägen hem. Det var ner i passkontrollen igen och "pling" så var jag fast, igen, och så iväg till "arabrummet".

När tjänstemännen såg att Guillou fastnat på samma ställe nyligen blev det riktigt kärvt.

- Man upptäckte ju att det var andra gången på kort tid som jag försökt nästla mig in i landet.

Berättelsen har ju inget sammanhang och inga förklarande tillägg men om det beror på journalisten eller Guillou framgår ju inte. Liksom du, tycker jag det låter fett skumt.
Citera
2007-08-25, 21:05
Medlem
Gautamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
nänä... inge vasse eller handske... en torr gubbnäve ska aset ha i tvåan...

Var sitter ettan på aset?
Citera
2007-09-23, 18:08
Medlem
Visst har Jan Guillou en son också?

Såg en artikel med Jan Guillou igår i Svenskan. I faktarutan står att han är gift med Ann Marie Skarp och har en dotter Ann-Linn eller nått i den stilen och ett barnbarn. Inget mer. Men visst har han en son också?
Citera
2007-09-23, 18:12
Medlem
Nakenchocks avatar
Enligt den här sidan har han en som som heter Dan:

http://susning.nu/Jan_Guillou
Citera
2007-09-23, 18:46
Medlem
herr_jojs avatar
Har för mig att jag läst i nån skvallerblaska att Guillous son skall vara far till dotterns barn. Dottern skall väl vara lesbisk och hennes fru inseminerades av sonen. Men källan är väl lite tveksam (typ Se och Hör, och det var ett tag sedan jag läste det).
Citera
2007-09-23, 19:07
Medlem
Han heter Dan Emil Guillou är 36år och bor på Tulegatan i Stockholm..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in