Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Var det inte precis tvärtom?
Jan Guillou gjorde alibit sannolikt, eftersom det var så osannolikt att han hade lyckats köra sträckan under den lucka som fanns mellan ett uppgivet alibi (ett annat brott) och ett uppgivet vittnesmål. Men Guillou lyckades helt ignorera att alibit kunde vara falskt (alternativt tidsuppgiften felaktig) eller mer troligt att vittnesmålets tidsuppgift var oexakt. Jag var inte så gammal och överkritisk som jag är idag, men jag minns att jag fnös åt Gullious resonemang i "Rekordmagasinet", just för att det var fullt med hål stora nog att kasta hela Leif G.W.s vapensamling igenom.
En småintressant blogg om Keith och lite grann om Gulliou:
http://www.freonfilm.com/blog/2004/09/
Minns inte de exakta teknikaliteterna & du kan ha rätt, det spelar dock mindre roll. Guillou har skrivit en bok om fallet, med den blygsamma titeln "Justitiemord".
En annan intressant sak man kan notera med Guillou är att han automatiskt hävdar att det gått "prestige" i ett case, om han inte får genomslag för sitt synsätt. Så var t ex fallet med de terrorist-stämplade kurderna på 80-talet -- Guillou tjatade om detta vecka efter vecka, men ingen brydde sig. Eftersom möjligheten att han hade fel, eller att folk skiter i honom, inte existerar i Jannes hjärna, så blev hans slutsats att det var en fråga om
prestige. Dvs: Guillou var så oerhört betydelsefull och självständig att han inte fick tillåtas ha rätt, av några okända samhällskrafter.
Snacka om storhetsvansinne... och det var 20 år sedan.
Mycket av det Guillou gjort framträder i ett annat ljus, om man börjar se det hela som ego-tripper och rättshaverism.
- F.G