2007-08-25, 01:58
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det inledande anförandet i denna tråd antyder att Guillou i en avlägsen tid skulle tillhört vårt lands intellektuella elit. Detta är naturligtvis inget annat än rent trams. En figur som haft åsikter om så mycket, rörande så vitt skilda spörsmål, hamnar naturligtvis rätt då och då, men merparten av Guillous bidrag till samhällsdebatten tyder på ett intellektuellt haveri redan för 35-40 år sedan. Förvisso har han haft skickligheten att kränga iväg miljontals snabbt ihopskrivna spionböcker och historiska romaner som faller den okritiska allmogen i smaken, men för många med mig har karln varit en bluff i årtionden. Att vår enkelspåriga media låtit Guillou bre ut sig och sina åsikter över all måtta betyder ingenting, han är precis lika stollig som han alltid varit.

35-40 är sedan?...
Haveriet skulle i såna fall kunna härledas till hans barndom/pubertet...vilket jag redan varit inne på i en tidigare post
Citera
2007-08-25, 02:01
Medlem
charlieparkers avatar
[quote=PRiVATE]Han är ett geni, fast han har en utländsk härkomst, så vet han allt om svensk historia, han känner sig delaktig och skriver böcker och gör fillmer om den.

Guillou är en tungviktare som journalist och författare. Har skrivit både skräp som Hamiltonböckerna och lysande reportage som "Häxornas försvarare".

Eller en idiot , en utböling som missbrukar integrationen, tror han är mer svensk än oss.Finns det en mer svensk än svartingen Guillou?Hans korta kropp, korta armar och ben får honom att drömma in sig i ett rollspel där han är hjälten.

Värdelöst inlägg, bara en massa invektiv!

Lång, blond och ståtlig, reser till det heliga landet där hans ättling Hamilton slogs för det palestinska herrefolket.

Jaha...Guillou har alltid sympatiserat med palestinerna, DET ska han ha heder av! Nu är det ju på mode att sympatisera med ockupanterna Israel.

Lite antisemit...

Antisemit? När Byfånen P Ahlmark beskyllde honom för det så svarade han att Palestiner är semiter, och så är det ju...

agom vänster för att våga vara miljonär och ändå förkasta sin egen klass.[/i][/i]

?!!!

Juden Aschberg bekände färg tidigt och tog avstånd från detta, det var bara ett spel av anpassning i tidens tempo.

Och vad fan har det med saken att göra att han är jude?!

Ett barnsligt inlägg, fullt med skit! Om några år när du börjar på gymnasiet, så bör du läsa, historia, biografier (skippa Hitler, Göring och andra gangsters), socialrealistiska författare som Moberg, Dickens mfl.
Citera
2007-08-25, 02:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Han är behaglig på alla sätt första gångerna men blir smått besvärande något senare. Givetvis har han hur mycket som helst att berätta för den som vill lyssna men möjligen kan man få känslan att han är lite egocentrisk i längden. Eget intresse före andras öden, ve och väl, kan man kanske tycka efter ett tag. Väldigt belevad och korrekt ändå. Känner mig kluven just för att jag tycker så bra om mycket av det han åstadkommit. Det kan ha påverkat mig.
Guillou är en vänstervurmare modell Grande men jag känner faktiskt lite samma sak som catami. Guillou har karisma, en air av det som i vanliga fall brukar kallas charm mitt upp i sin självupptagna egocentri. Jag gillade hans Arn-story och jag läste hans häxrapport under en regnig Frankriketour för någt år sedan och jag blev positivt överaskad av båda.

Guillou är en gåta, men han underhåller åtminstone...

// Roger P.
Citera
2007-08-25, 09:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrimsonIdol
35-40 är sedan?...
Haveriet skulle i såna fall kunna härledas till hans barndom/pubertet...vilket jag redan varit inne på i en tidigare post

född 44, dvs haveriet för 35-40 år sedan inträffade då lille Jan var mellan 23 och 28 år gammal. Min (höftade) tidsangivelse för sammanbrottet framstår nu som högst trolig.
Citera
2007-08-25, 13:23
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det inledande anförandet i denna tråd antyder att Guillou i en avlägsen tid skulle tillhört vårt lands intellektuella elit. Detta är naturligtvis inget annat än rent trams.

Det inledande anförandet innehåller ingen sån antydan, utan enbart ett erkännande att Guillou vid en tidpunkt var en skicklig och orädd journalist. Det står jag för. Det var emellertid mycket länge sedan.

Låt oss tala om det s k Raggar-mordet istället!

1. En s k raggare i Skåne, Keith Cederholm, döms för dråp och mordbrand. I bevisningen ingår bl a det "faktum" att Cederholms alibi anses överbevisat, eftersom det inte går att köra raggar-bil från Klippan till Knäckebröhult på 15 minuter (ej exakta uppgifter här).
2. Jan Guillou attraheras av möjligheten att få köra bil väldigt fort, lägga sig i en rättegång, samt att få komma i tidningen. Han bevisar att det visst går att köra sträckan på en kvart, om man kör väldigt fort.
3. Cederholm släpps fri, och får ett omfattande skadestånd från staten, uppåt 750.000 kr om jag minns rätt.
4. Cederholm, som var en kriminell person oavsett Guillous inblandning, firar sitt frikännande och skadestånd med att importera ett stort parti amfetamin för sina s k Guillou-pengar. Han kan nu betraktas som en nedgången yrkeskriminell, och åker senare fast och döms till fängelse igen. Detta hindrar honom dock inte från att ha familj.
5. 1995 knivmördas en afrikansk "flykting" (som för övrigt ljugit om sin bakgrund och identitet) på öppen gata i Klippan. Dådet "chockar" Sverige, eftersom det har tydliga rasistiska drag, och mannen dessutom inte får någon hjälp av förbipasserande.
6. Mördaren visar sig vara Pierre Ljunggren, son till Keith Cederholm, och nazist. Detta faktum tystas ned av media, trots allt övrigt hallå om fallet och det uppenbara nyhetsvärdet. Jan Guillou, som ofta och gärna uttalar sig angående främlingsfientlighet, hörs inte alls av i debatten.
7. Några år senare skjuter Pierre Ljunggren skallen av sig, återigen på öppen gata i Klippan.

- F.G

PS Ytterligare några år senare mördas två unga flickor på Hallandsåsen av några ytligt bekanta pojkar med s k white trash-bakgrund. Den ene gärningsmannen är brorson till Keith Cederholm.
Citera
2007-08-25, 13:39
Medlem
Jag tror inte JG har helt blivit osams med GW, man var jävlit tighta kring Da Costa-fallet och "Döden är en man"-boken. Där kan man behöva lite support, ömsesidigt. Men lite ekonomisk trassel har ju en tendens att tråka till det.

Däremot är JG helt kall mot Göran Skytte nuförtin. "Han blev kristen och höger. Det går inte"

Undra om det hade varit annat ljud i skällan om Skytte blivit muslim och höger?
Citera
2007-08-25, 13:40
Medlem
Fula gubben:

Så om Jan Guillou inte intresserat sig för Keith Cederholms fall och Keith aldrig fått sitt skadestånd så skulle händelserna i Klippan kanske aldrig hänt. Är det så du menar?

Påminner om filmen The Butterfly effect även små händelser har effekt på framtiden.
Citera
2007-08-25, 13:47
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Fula gubben:

Så om Jan Guillou inte intresserat sig för Keith Cederholms fall och Keith aldrig fått sitt skadestånd så skulle händelserna i Klippan kanske aldrig hänt. Är det så du menar?

Påminner om filmen The Butterfly effect även små händelser har effekt på framtiden.

Kausalitets-kedjan är ju inte så glasklar, men var och en kan ju ha sin åsikt om vad som kunnat hända istället.

Klart är att Cederholms frikännande och skadestånd inte hade någon positiv effekt för honom (eller hans familj). Enbart det faktum att amfetamin för många 100.000-tals kr importerades till Sverige tack vare Guillous insats kan väcka till eftertanke. Pierre Ljunggren ska för övrigt ha beundrat sin grovt kriminelle far.

Anders Carlberg skrev ett debattinlägg i Aftonhoran om hela historien för några år sedan, och påpekade bl a att kopplingen till Cederholm vad gäller rasist-mordet i Klippan konsekvent hade mörkats av media, samt att Guillou varit märkligt osynlig.
Citera
2007-08-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Något tycks vara rätt ordentligt galet med denne berömde man. Leif GW Persson sade nyligen något i stil med att Guillou är "sjuk", och att döma av dennes alltmer omdömeslösa och bisarra utspel, så inställer sig frågan. De som är äldre minns kanske den gamle Guillou, som satt iskall i TV och sorterade fakta från lögn, och inte drog sig för en och annan inkorrekt slutsats emellanåt. Detta känns som mycket länge sedan. Numera kliver han in oombedd i debatter han inte behärskar, gör konstiga utspel som ingen begriper, och uppvisar en ego-fixering som liknar storhetsvansinne. Häromdagen sade han på fullt allvar att "Arn"-filmatiseringen skulle bli bättre än "Det Sjunde Inseglet", ett skrattretande påstående som låter som Steven Seagal på crack. Hade det varit någon annan än Guillou så hade media hudflängt honom, men de gamla meriterna lever kvar i skallen på äldre medie-redaktörer, som låtsas som det regnar.

Men hur länge till? Hur länge orkar Aftonhoran hålla Jan Guillou under armarna, innan man bedömer att han drar löje över tidningen?

jag gillar inte guillo..främst p.g.a. hans patologiska muslimfixering och terroristkärlek..den enda gång jag applåderat honom var när han tog debatt mot dårfeministerna.

Det hela påminner faktiskt -- lite överraskande -- om Ulf Lundell när denne var som mest nedgången i mitten på 1980-talet. Högljudda utspel om ditten och datten, paranoida motangrepp på eventuella belackare, och en hel del rent nonsens. Sedemera visade det sig att Uffes avvikande beteende berodde på en svårartad alkoholism. Jan Guillou har sagt sig dricka "12 cl starksprit om dagen". Kanske har den darriga handen börjat spilla på lite mer än 12 cl i glaset?

Något vajsing är det.

- F.G

PS detta är avsett som en allmän Guillou-tråd, inte direkt kopplad till hans senaste Linda Rosing-utspel i media.

jag gillar inte guillo..främst p.g.a. hans patologiska muslimfixering och terroristkärlek..den enda gång jag applåderat honom var när han tog debatt mot dårfeministerna.
Citera
2007-08-25, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Är Guillou kommunist?
Han är oerhört starkt uttalad kommunist!
Tror jag inte en sekund på! Han uttalade sig för några år sedan att kommunist, det slutade han att vara nå'n gång på sjuttio-talet!
Citera
2007-08-25, 14:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Gudrun Schyman sägs också vara (eller i var fall ha varit) kommunist...
Pratar vi om samma Gudrun Schyman som inför förra valet definitivt dementerade att hon nå'nsin skulle ha varit "Kommunist"?

Ryggradslösa, kappvändande kräk är vad de är, ex-kommunisterna!
Citera
2007-08-25, 15:13
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Nej, törs jag säga. Han var medlem i Clarte i sin ungdom och förlaget "FIB Kulturfront" var väl någonstans åt kommunisthållet.
Han blev föremål för SÄPO under IB-affären och ansågs då vara kommunist av myndigheterna. Tillsammans med Bratt blev han ju dessutom dömt för spioneri!
Det är den historien som, än idag, ligger till grund för JGs problem att resa fritt till andra länder och till USA i synnerhet.

Hans problem med att resa utomland har väl att gör med att han i början av 70-talet följde med ett terrorist-kommando från PFLP på en räd in i Israel. Han gjorde det som journalist på Fib, men var själv beväpnad. Finns en bra tråd om detta i FB arkiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in