Flashback bygger pepparkakshus!
2006-03-29, 12:41
Medlem
Jag skulle tro att Guillou gör det för att det förväntas av honom. Han är en överklassnobb. Dock brukar man i den klassiska överklassens kretsar (då åsyftar jag inte nyrika yuppies på öfvre Östermhalm) inte dricka lika mycket som honom till middagen, utan hålla det till mer måttliga mängder.

Exempelvis drack Finlands marsalk Mannerheim en middagssup var dag.

Citat:
Under Högkvarterts vistelse i S:t Michel etablerades en standardkonsistens för den brännvinssup som serverades vid Mannerheims bord. Mannerheim var nämligen missnöjd med Alko-bolagets sk. stickvins dåliga kvalitet, och han gav sin adjutant som uppgift att hitta på något tillägg för att täcka smaken.

Konsistensen blev i proportion: En liter Rajamäki akvavit, 2 cl torr fransk vermut och 1 cl gin. Denna sup har getts namnet Marskens sup och konsistensen har man sedermera försökt bibehålla oförändrad. Problemet är, att de krigstida ingredienserna inte mera finns tillgängliga.

I ryska armén hörde en sup till måltiden och glaset fylldes till brädden, för att måttet inte skulle bli knappt. Mannerheim förutsatte även i högkvarteret, att glaset skulle fyllas till brädden och man fick inte spilla drinken när man drack. Även denna tradition hör outplånligt till Marskens sup.
Citera
2006-03-29, 13:15
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Jag skulle tro att Guillou gör det för att det förväntas av honom. Han är en överklassnobb. Dock brukar man i den klassiska överklassens kretsar (då åsyftar jag inte nyrika yuppies på öfvre Östermhalm) inte dricka lika mycket som honom till middagen, utan hålla det till mer måttliga mängder.

Exempelvis drack Finlands marsalk Mannerheim en middagssup var dag.

Har ni fest här inne eller?
Citera
2006-03-29, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Inte för Dig, nej. För Dig är ju Din åsikt Din sanning och därmed är det ju sant det Du skriver. För oss andra är det däremot inte alls någon sanning utan snarare en åsikt sprungen ur ganska luddiga motiv.

Det är inte min retorik som är svag, det är Din retorik som är alldeles för snäv för att lämna reträttvägar öppna ifall läget blir sådant att en reträttväg behövs. Fast, det är klart... Vad väntar jag mig? Du är ju egentligen ingen garvad debattör utan livnär Dig på att skriva sarkastiska kommentarer om Liza Marklunds senaste klåparverk i någon lokalblaska läst av tusentalet närmast sörjande...

Inte alls. Däremot hävdade Du i inlägget ovan att både Boye och Dagerman var att betrakta som "bättre" litteratur än Guillou vars böcker närmast var att betrakta som hafsverk av en stressad kvällstidningsjournalist.

Om en bok är "bra" eller ej är väl ändå ytterst subjektivt? Du vet, läsarens egen åsikt och det där...?

Och vad har det med saken att göra?

Inte alls. Da Vinci-koden ligger redan på min dator. Som ljudbok...

Jag väntar bara in att hysterin ska lägga sig. Jag vill nämligen inte läsa populära böcker samtidigt med den andra allmogen eftersom jag är lite märkvärdigare än alla andra. Lite bättre, lite finare, lite mer sofistikerad. Ja, Du vet... Du känner säkert igen Dig i resonemanget...

Jo, jag vet. Det skulle vara kul att veta vem man måste muta för att få in en fiktiv personlighet i folkbokföringen. Vem vet, jag kanske kan söka kulturbidrag i så fall...

// Roger P.

Nej! Vad händer? Påstår du att det finns olika sanningar och inte en enda? Har du blivit kulturrelativist? Så här heter det: jag har alltid rätt och du har helt fel om du inte håller med mig! Så skulle Guillou ha skrivit.

Tack för en fiktiv identitet: surmulen kulturkritiker på lokaltidning med vikande upplagesiffra som får sitta och recensera Liza Marklund-deckare

Vad gäller mutor till folkbokföringen kan möjligen ngn i tråden om Dragan Joksovic upplysa dig om hur man går tillväga.
Citera
2006-03-29, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Nej! Vad händer? Påstår du att det finns olika sanningar och inte en enda? Har du blivit kulturrelativist? Så här heter det: jag har alltid rätt och du har helt fel om du inte håller med mig! Så skulle Guillou ha skrivit.
Nej, självfallet inte. Men eftersom Du verkar leva i den villfarelsen så låter jag Dig hållas då jag av naturen är en snäll och tillmötesgående person.

Egentligen är Du en fullkomlig idiot. Dessutom har jag rätt och Du fel.

Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Tack för en fiktiv identitet: surmulen kulturkritiker på lokaltidning med vikande upplagesiffra som får sitta och recensera Liza Marklund-deckare
Obehagligt nära sanningen, eller? Låt den överspända lokalreportern bli Din Otto Ruben Svensson. Det bjuder jag på...

// Roger P.
Citera
2006-03-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Nej, självfallet inte. Men eftersom Du verkar leva i den villfarelsen så låter jag Dig hållas då jag av naturen är en snäll och tillmötesgående person.

Egentligen är Du en fullkomlig idiot. Dessutom har jag rätt och Du fel.

Obehagligt nära sanningen, eller? Låt den överspända lokalreportern bli Din Otto Ruben Svensson. Det bjuder jag på...

// Roger P.

Nja, ganska off, faktiskt. Men det är klart att jag kan leka att jag är Annika Bengtsson (Marklunds alter ego) eller Erik Ponti (Guillous alter ego).

Några frågor:
Ska man tolka ditt behov av att tillgripa överflödiga okvädingsord som "idiot" och "åsna" som ett utslag av Tourettes syndrom eller är det bara tecken på en dålig uppfostran?
Borde du inte sluta att skriva pronomina i 2 p sg med versal? Det är inte gängse kutym i skriven svenska.
Citera
2006-09-13, 07:06
Medlem
Jan Guillou har blivit senil

Såg debatten i går och Rosenberg fullständigt krossade Guillou. Det var i och för sig ingen större bedrift då Guillou ju har blivit senil. Eller så är han söndersupen. Maken till amatörmässigt framträdande får man leta efter. Han borde sitta på vårdhem. Han sluddrar och är glömsk. Den mannen lever på gamla meriter. Sedan är han ju så pinsamt kändiskåt. Sitter och bjuder hem sig till Persson på svamputflykt. Herregud! Och när han ska vara lite rolig så är det bara skrämmande och genant. Som typ hans jävla krystade övergångar när det ska bli reklam som tar evigheter så att redigerarna är tvungna att kapa honom. Idiot! Säga bara: "och nu blir det reklam". Hur jävla svårt kan det vara ditt feta jävla äckel!
Citera
2006-09-13, 07:22
Medlem
Carradines avatar
Hahaha, en bra start på min dag - tackar!
Citera
2006-09-13, 07:51
Medlem
Lyckholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald Hårfagre
Såg debatten i går och Rosenberg fullständigt krossade Guillou. Det var i och för sig ingen större bedrift då Guillou ju har blivit senil. Eller så är han söndersupen. Maken till amatörmässigt framträdande får man leta efter. Han borde sitta på vårdhem. Han sluddrar och är glömsk. Den mannen lever på gamla meriter. Sedan är han ju så pinsamt kändiskåt. Sitter och bjuder hem sig till Persson på svamputflykt. Herregud! Och när han ska vara lite rolig så är det bara skrämmande och genant. Som typ hans jävla krystade övergångar när det ska bli reklam som tar evigheter så att redigerarna är tvungna att kapa honom. Idiot! Säga bara: "och nu blir det reklam". Hur jävla svårt kan det vara ditt feta jävla äckel!

Du, jag tror faktiskt han jobbar väldigt hårt. Han är inte bara författare utan även företagare (piratförlaget). Är du medveten om hur mycket jobb det är att skriva en bok på 400-500 sidor? Per år dessutom. Eller för all del, hur mycket jobb det är att driva ett företag? Puckade medelsvensson har noll koll på företagarnas villkor.

Och nu råkar han göra bådadera, plus att han blir tillfrågad att ställa på såna saker som det där tv4-spektaklet. Man kan ju förstå att han gäspar/sluddrar mitt i alltihop
Citera
2006-09-13, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Harald Hårfagre
Såg debatten i går och Rosenberg fullständigt krossade Guillou. Det var i och för sig ingen större bedrift då Guillou ju har blivit senil. Eller så är han söndersupen. Maken till amatörmässigt framträdande får man leta efter. Han borde sitta på vårdhem. Han sluddrar och är glömsk.

Så 20 minuter igår och gjorde samma reflektion.

Jan G verkade seg och det var som om tankeverksamheten inte fungerade hela vägen fram till avslut.

Nästan lite vemodligt att se Jan på detta vis.
Citera
2006-09-13, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Du, jag tror faktiskt han jobbar väldigt hårt. Han är inte bara författare utan även företagare (piratförlaget). Är du medveten om hur mycket jobb det är att skriva en bok på 400-500 sidor? Per år dessutom. Eller för all del, hur mycket jobb det är att driva ett företag? Puckade medelsvensson har noll koll på företagarnas villkor.

Och nu råkar han göra bådadera, plus att han blir tillfrågad att ställa på såna saker som det där tv4-spektaklet. Man kan ju förstå att han gäspar/sluddrar mitt i alltihop

Guillou jobbar ingenting. Han sitter och super i sitt torp i Roslagen. Halsar rödvin för flera tusen kronor innan han halvpackad vågar skjuta rådjur från köksfönstret. Dessa vackra djur som Guillou har betalat bönderna för att binda vid hans björkträd. Sedan skadeskjuter Guillou de oskyldiga djuren som får självdö i hans trädgård. De ligger och blinkar med sina stora bruna ögon och lider säkert jättemycket. Guillou ler bara sitt psykopatleende.

Och de där "böckerna" han skriver skulle jag kunna sno ihop medan jag sitter på muggen. Och då hinner jag ändå inte sitta på muggen speciellt länge eftersom jag är företagare med massor av företag som alla går bra och gör jättevinster som gör att jag är mycket rikare än Guillou. Så jag är en mycket bättre människa än honom. På alla sätt. Inte minst är jag mycket starkare. Har större muskler. Och flera muskler. Så försvara inte Guillou. Han är en fet ful fjolla!
Citera
2006-09-13, 08:12
Medlem
StigAllans avatar
Fjant!
Det är vad hårfagre är.
Citera
2006-09-13, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Fjant!
Det är vad hårfagre är.

Nej, det är jag inte alls det! Du är en fjant! En jättefjant!! Värsta jättepellefjanten!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in