Citat:
Ursprungligen postat av
Carl Hamilton
Eller så kunde de ställt frågan om han hoppade över sista året för att kapa bort ett års total skoltid. Vad som är sant vet jag inte, men jag upplever att du blint utgår från att det måste varit så att han blev utsparkad medan jag försöker påvisa att det finns andra - fullt normala - alternativ.
vad jag tror många missar i det här sammanhanget är att Jan läste in 4 år på högst två, två och ett halvt år därav detta betyg han visade upp, det var möjligt på Solbacka på den här tiden och är det på andra internat idag för de verkliga elitpluggarna.
Sedan blev han nog avstängd för tjuvrökning och umgänge med ortens befolkning.
Jag litar inte mycket på tidigare Solbacka elever eftersom dom är större mytomaner än Janne, det är bara och se hur personal, lärare och elever beter sig i och med Lundsberg.
Jag har genom en släkting träffat på folk som gått på Lundsberg på 60-talet och han har berättat hur jävligt det var då, det han läste i artikeln om Solbacka ser han som sanning eftersom att de hade många nazister i lärarkåren i Lundsberg som på Solbacka. Den artikeln har jag läst på Kungliga Biblioteket på 90-talet och jag ser den i ljuset av dagens Lundsbergsaffär som den mest sanningsenliga artikel Janne skrivit, med tanke på hur mycket de från Solbacka lägger ner krut på att påstå att Janne ljuger om detta, det är ju för fan över 40 år sedan skolan las ner och då ser jag det mer troligt att Janne har rätt angående Solbacka.
Förövrigt hade boken även fel rektor angiven i påståendet att Janne aldrig fått betyg, han visade ju upp en elevbok från detta år där rektorns namn stod angivet i TV, det har ju kritikerna här fullständigt missat. Jag tror inte så många förstår hur det ligger till, om han nu läst in 4 år på förtid så är det antagligen så att man då får ett terminsbetyg som då räknas som slutbetyg eftersom slutbetygsdokumenten måste man ange de år man gick d.v.s 4 år om han nu kanske gick två-tre år där halva året var han avstängd men hunnit läsa in det mesta redan.
Han fick ju permissionsförbud eftersom han inte lydde reglerna så tid att plugga hade han, så delar av Ondskan stämmer in på det mesta här, mycket annat är nog fiction, jag tror han fick mer stryk än vad han påskinnar i boken och därför är han så fortfarande hatisk mot skolan