2014-01-09, 12:20
Bannlyst
Efter att ha sett att/hur GT slog upp det här över hela mittuppslaget så är jag helt övertygad om att det är en reklamkampanj. Det är ju såhär reklamkampanjer ser ut idag.

Man tog också exemplet med Herman Lindqvists bok (som också "drogs tillbaka") och där sa man att det hade kostat förlaget "hundratusentals kronor".

Det säger mig 2 saker.

För det första, man har/hade inte tryckt några böcker (utom möjligtvis då dom ex. som går till media) för hade man dragit tillbaka en hel första upplaga så hade ju inte hundratusentals kronor räckt långt.

Men det låter väldigt spektakulärt att säga...

Men, även om det kostar "hundratusentals kronor" så är det ju ingenting sett till den uppmärksamhet det får, hade man köpt motsvarande reklamplats så hade det blivit mycket mycket dyrare.

Alltså, det här "bråket" var planerat hela tiden.
Citera
2014-01-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Fel, han står skriven som Jan Guillou i betyget.

Men mycket av simningstiden var i Stockholm då han hette hansén, Solbacka hade ingen simhall

Det var den tiden jag främst undrade över om de journalister som granskade detta verkligen letade efter namnet Guillou eftersom de kanske trodde att han alltid hetat det, för mig var det helt nytt att han hette hansén under uppväxten, att man tror att de letade på namnet är inget bevis för saken, kan inte de grävexperterna här på Flashback gräva upp något om detta för klargörandets sak. Att tro eller hävda något utifrån hörsägen är helt fel väg att gå.
Citera
2014-01-09, 12:45
Medlem
Racooons avatar
Den gamle simmarlegenden Birger Buhre tyckte iaf att Jan var ett ämne för OS 1964.
Se sid 9.

http://vss.velocitytech.se/wp-conten...-NR-4-2010.pdf
Citera
2014-01-09, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Eller så kunde de ställt frågan om han hoppade över sista året för att kapa bort ett års total skoltid. Vad som är sant vet jag inte, men jag upplever att du blint utgår från att det måste varit så att han blev utsparkad medan jag försöker påvisa att det finns andra - fullt normala - alternativ.

vad jag tror många missar i det här sammanhanget är att Jan läste in 4 år på högst två, två och ett halvt år därav detta betyg han visade upp, det var möjligt på Solbacka på den här tiden och är det på andra internat idag för de verkliga elitpluggarna.
Sedan blev han nog avstängd för tjuvrökning och umgänge med ortens befolkning.
Jag litar inte mycket på tidigare Solbacka elever eftersom dom är större mytomaner än Janne, det är bara och se hur personal, lärare och elever beter sig i och med Lundsberg.
Jag har genom en släkting träffat på folk som gått på Lundsberg på 60-talet och han har berättat hur jävligt det var då, det han läste i artikeln om Solbacka ser han som sanning eftersom att de hade många nazister i lärarkåren i Lundsberg som på Solbacka. Den artikeln har jag läst på Kungliga Biblioteket på 90-talet och jag ser den i ljuset av dagens Lundsbergsaffär som den mest sanningsenliga artikel Janne skrivit, med tanke på hur mycket de från Solbacka lägger ner krut på att påstå att Janne ljuger om detta, det är ju för fan över 40 år sedan skolan las ner och då ser jag det mer troligt att Janne har rätt angående Solbacka.

Förövrigt hade boken även fel rektor angiven i påståendet att Janne aldrig fått betyg, han visade ju upp en elevbok från detta år där rektorns namn stod angivet i TV, det har ju kritikerna här fullständigt missat. Jag tror inte så många förstår hur det ligger till, om han nu läst in 4 år på förtid så är det antagligen så att man då får ett terminsbetyg som då räknas som slutbetyg eftersom slutbetygsdokumenten måste man ange de år man gick d.v.s 4 år om han nu kanske gick två-tre år där halva året var han avstängd men hunnit läsa in det mesta redan.
Han fick ju permissionsförbud eftersom han inte lydde reglerna så tid att plugga hade han, så delar av Ondskan stämmer in på det mesta här, mycket annat är nog fiction, jag tror han fick mer stryk än vad han påskinnar i boken och därför är han så fortfarande hatisk mot skolan
Citera
2014-01-09, 13:45
Medlem
Mr.Swedens avatar
Ämne som storsimmare var JG måhända, men knappast mer än ämne, man når inte topptider med så uppseendeväckande korta extremiteter.

Om betyget, som uppenbarligen är ett falsarium framtvingat av JG och levererat av skolan för att slippa mer bråk. Saken är uppenbar.

Wiki uppger att han innan Solbacka relegerades från Vasa Real p g a misshandel, stöld och utpressning (värsting). Sedan var det tydligen mer problem på Solbcka, upproriskhet, trotsighet och slagsmål. Men plötsligt - efter en avkortad utbildning - lämnade han skolan - nu med högsta betyg i ordning och uppförande. Trovärdigt, inte mycket.
Citera
2014-01-09, 14:04
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernter
Fysionomi används i princip uteslutande om anletsdrag så passande är det inte, men jag kan hålla med om att fysiologi var malplacerat.

Nejdå, möjligen oftast, men absolut inte "i princip uteslutande". Fysionomi är helt enkelt en persons kroppstyp eller utseende, ett mer passande ord i sammanhanget går inte att finna. Din språkpolisinsats var misslyckad.

On topic: Att Guillou skulle ljuga om en eventuell relegering förefaller osannolikt. Det skulle verkligen vara ett högt spel med stor risk för avslöjande. Rimligen är det så som Guillou beskriver det, i detta fall. Klart att Guillou är en lögnare i många fall, men för skicklig för att åka dit på en sådan här grej.
Citera
2014-01-09, 14:09
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Alltså, det här "bråket" var planerat hela tiden.

Och Guillou, hur får du in honom i ekvationen? Har Norstedts iskallt förutsett hans agerande?
Citera
2014-01-09, 14:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ämne som storsimmare var JG måhända, men knappast mer än ämne, man når inte topptider med så uppseendeväckande korta extremiteter.
Det måste ha sett för jävla kul ut när han simmade med dom korta armarna.
Lite Special Olympics i Neurosedyn-klassen. Finns det inga filmer på detta?
Citera
2014-01-09, 14:31
Medlem
Jag har en kollega av mycket god vandel, tillika den vänligaste och mest ödmjuke man kan tänka sig, som var klasskamrat med JG på Solbacka men dagelev (bodde på orten med sin egen familj) och vi jobbarkompisar brukar fråga om JG ibland: Min kollega har alltid varit mycket negativ till JG, ansåg att han var slarvig med sanningen, lurade kamrater (lämnade in andras uppsatser som sina egna), ingen man ville umgås med pga stök och bråk. JG var inblandad i många slagsmål men enligt min kollega startade han de flesta själv. På min specifika fråga om examineringen svarade min kollega "Det är mitt bestämda minne att JG blev relegerad, även om detaljerna sviker mig". Jag riskerar naturligtvis bli tagen för troll, men kommer inte att gå in på yrke eller på något närmare sätt outa min kollega, låt mig bara säga att jag har högsta förtroende för hans omdöme och redlighet under ett långt och ansvarsfullt yrkesliv.
Citera
2014-01-09, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Och Guillou, hur får du in honom i ekvationen? Har Norstedts iskallt förutsett hans agerande?

Självklart...jag vet inte vad du menar med "förutsett", hans agerande är helt i linje med dom planer dom har lagt upp.

Jag Gulliou kan ju sägas vara och inte vara många saker, men något han absolut är är ju kåt på pengar. Piratförlaget och hans senaste böcker går inte speciellt bra...
Citera
2014-01-09, 15:34
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Självklart...jag vet inte vad du menar med "förutsett", hans agerande är helt i linje med dom planer dom har lagt upp.

Jag Gulliou kan ju sägas vara och inte vara många saker, men något han absolut är är ju kåt på pengar. Piratförlaget och hans senaste böcker går inte speciellt bra...

Alltså...det är en bok om Guillou som beskriver honom mycket negativt. Det är inget han tjänar på, varken monetärt eller på annat sätt. Guillou kan alltså inte antas vara i maskopi med Norstedts, i syfte att promota en bok som tar heder och ära av honom.
Citera
2014-01-09, 15:59
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Till att börja med får han inte en krona för den här boken och vidare ser det väl inte så tokigt ut för Piratförlaget även om siffrorna är åtta månader gamla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in