Resultat: Är SVT's val av Gina Dirawi som julvärd bra?
Ja
17,96%
109 röster
Nej
62,27%
378 röster
Vet inte, men det kanske blir bra
12,69%
77 röster
Tveksamt, tror inte det blir bra
7,08%
43 röster
2015-11-21, 10:49
Medlem
Ravnungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Julvärd har ju aldrig betytt något annat än att nån gammal medielallare sitter halvfull och tänder ett ljus och sen trycker play på kalle anka. Löjligt att utmåla det som nån sorts uråldrig kristen högtid som skymfas

När horknullaren Arne Weise satt alkad och tänder ljus innan kalle anka - det var ju knappast nån jättereligös finstämd tradition

Jag skiter för övrigt i vem som är julvärd. Sitter folk som tittar på hallåan i svt fortfarande?
Det handlar vel om hvilka signaler man vil ge, gjör det inte?
Att ta inn en tjei som inte firar jul, som har skrivit shit om judar, och som som är muslim, vel, kan virke som det er PK i sverige.
Alt som är "svensk", skal på ett eller annat sett, forminskas.
Citera
2015-11-21, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukarbarapiller
Svt har sagt att se ska ha Gina Dirawi (muslim) som julvärd, hon har mottagit en massa hat. En SDpolitiker skrev: Nästa år blir det nog förbjudet att äta skinka också!
Är det så att svt försöker sudda ut våra traditioner?
Eller är hatet överdrivet?
Off-topic: För att vara den som är den vill jag påpeka att julskinka inte är någon speciellt "anrik" tradition i Sverige, och jag förstår inte varför man skulle bli upprörd över att den skulle försvinna.

Att äta fläskkött under julen, och då främst revbensspjäll och inälvsmat, sträcker sig långt tillbaka. Skinkan däremot lades i saltlag för att ätas senare under året, men togs upp som julmat av stroppiga adelsmän under sent 1800-tal.

On-topic: Jag är själv inte jätteinsatt inom islam, så har svårt att uttala mig om hur konstigt det är. Jag googlade och fick upp denna träff:

http://www.islamiska.org/s/mjul.htm

Baserat på det jag läser så handlar det att avstå från julen både på grund av att det är en kristen men också hednisk tradition. Att hävda att det är okej eftersom julen till viss del är en hednisk tradition i Sverige tycker jag inte verkar hålla.
Citera
2015-11-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateShipII
Nu har jag svårt att avgöra om det här är skämt, ironi eller bara total brist på allmänbildning, men Nej, Bibeln säger ingenting alls om vilket datum Jesus skulle ha blivit född.

Ännu bättre: om man ska gå efter den kyrkliga traditionen, så föddes Jesus tekniskt sett natten till den 25 december, Juldagen. Det är därför man firar julotta och (numera ibland även i svenska kyrkor, och sedan många år i svensk tv) midnattsmässa.
Citera
2015-11-21, 11:00
Bannlyst
Hoppas hon gör ett bra jobb!
Citera
2015-11-21, 11:08
Medlem
Ravnungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrattaihjalmig
Hoppas hon gör ett bra jobb!

Det har vel aldrig varit hennes problem. Att hon är duktig är det vel ingen som inte kan si.

Men det handlar vel inte om det, gjör det vel?
Citera
2015-11-21, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blca

On-topic: Jag är själv inte jätteinsatt inom islam, så har svårt att uttala mig om hur konstigt det är. Jag googlade och fick upp denna träff:

http://www.islamiska.org/s/mjul.htm

Baserat på det jag läser så handlar det att avstå från julen både på grund av att det är en kristen men också hednisk tradition. Att hävda att det är okej eftersom julen till viss del är en hednisk tradition i Sverige tycker jag inte verkar hålla.

Just det. För många muslimer är julen i grund och botten en främmande tradition, och mycket av de bärande elementen framstår som knepiga eller direkt oförenliga med den egna religionen.

Ingen insisterar på att det bara är kristna som skulle få fira jul, idag är det delvis en global högtid - men det är rimligt att vi som svenskar (nej, man blir inte svensk genom att komma till Stockholm och åka i tunnelbanan) ska kunna känna igen våra egna jultraditioner, som till stor del kommer från kristendomen, delvis från hednatiden och till 99% från tiden före massinvandringen. Om andra religioner ska vara med och ha sin hand med i frågan om vad julen handlar om så kommer den oundvikligen att suddas ut till enbart en stor köpfest, och det är inte riktigt okay för de flesta svenskar. Det blir "Happy holidays!" i stället för God Jul, det blir undanskuffande av allt som verkar för specifikt och för svenskt. Nästa steg efter att SVT utsett Gina Dirawi till julvärd och andra PK-proffs till värdar på andra stora events och högtider är att rensa ut fler svenska och nordiska inslag i programtablån och fylla på med diockfilmer från Egypten, mjuktonade reportage om muslimska högtider osv. Om någon frågar varför låtsas man som om det regnar.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-11-21 kl. 11:15.
Citera
2015-11-21, 11:15
Medlem
Paladins avatar
Fattar inte riktigt problemet? Tösen skall sitta i TV och presentera kalle anka typ? Har ju absolut ingenting att göra med den religiösa högtid som jag firar?
Jag är kristen, alltså troende/utövande kristen och fattar inte problemet? Hon står ju inte direkt i kyrkan och läser ur Bibeln?

Eller har jag missat något?

Sen tycker jag ändå hon är ett mindre bra val. Detta pg a att hon inte känns tillräckligt förankrad hos gemene man het enkelt. Känns som ett mer politiskt val av SvT än ett folkligt val. Men det är ju SvT så vad skall man vänta sig?
Citera
2015-11-21, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blca
[...]

Så tolkade jag också det och det kan vara oansvarigt att sätta en uttalad muslim(oavsett vilken) som julvärd, då islamister kan tänkas reagera.

---

Många framför argumentet att det är en löjlig reaktion på något så banalt. Men varför gör SVT så här då? Varför tycker dom att det är viktiga val om det är banalt? Och varför basuneras det ut som en händelse vem som blir det om det inte betyder något? Strategin är naturligtvis att banalisera debatten och föra en skuggdebatt om något så trivialt som vem som är programledare för vad. Det är samma taktik som EU och svenskt snus. Man tar upp skitfrågor och låter lokala förmågor bränna ut sig på att strida mot väderkvarnar. Media gick direkt ut och visade de sämsta exemplen på valet av Gina som de kunde hitta, bla på sociala medier, och man letade aktivt upp SD politiker som uttalat sig negativt om valet. Taktiken är solklar.

Det enda som hjälper är att avsäga sig SVT och tv-licens. Att vända sig bort från mediet och att inte bry sig om vad det säger.
Senast redigerad av Sius 2015-11-21 kl. 11:20.
Citera
2015-11-21, 11:21
Medlem
xx-och-yys avatar
Är det ett problem att hon är muslim? Får inte muslimer vara med och fira Jul?? Muslimer tror också på Jesus eller????
Så en muslim får inte säga GOD JUL till en annan människa? Ni vill att invandrare ska integreras i samhälle sen klagar ni när en tjej gör det på riktigt.
Har aldrig tittat på julprogram men i år ska jag göra det bara för att hon är julvärd.

Det är ateister som är olämpliga som julvärd för att de tror inte på Jesus men de tror på julklappar.
Citera
2015-11-21, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ingen insisterar på at det bara är kristna som skulle få fira jul, idag är det delvis en global högtid - men det är rimligt att vi som svenskar (nejh, man blir inte svensk genom att komma till Stockholm och åka i tunnelbanan) ska kunna känna igen våra egna jultraditioner, som till stor del kommer från kristendomen, delvis från hednatiden och till 99% från tiden före massinvandringen. Om andra religioner ska vara med och ha sin hand med i frågan om vad julen handlar om så kommer den oundvikligen att suddas ut till enbart en stor köpfest, och det är inte riktigt okay för de flesta svenskar. Det blir "Happy holidays!" i stället för God Jul, det blir undanskuffande av allt som verkar för specifikt och för svenskt. Nästa steg efter att SVT utsett Gina Dirawi till julvärd och andra PK-proffs till värdar på andra stora events och högtider är att rensa ut fler svenska och nordiska inslag i programtablån och fylla på med diockfilmer från Egypten, mjuktonade reportage om muslimska högtider osv. Om någon frågar varför låtsas man som om det regnar.
Nja jag kan nog inte riktigt hålla med dig om detta. Du missförstod nog också mitt inlägg. Jag har sökt runt på flera källor, bland annat:

Överallt är mufti/imamer rätt överens om att muslimer inte bör delta i något typ av julfirande, såvida det inte rör sig om att upprätthålla familjeband.

Men jag förstår inte varför det svenska julfirandet skulle vara hotat av att en muslim håller i det. Vad jag vet så står kristendom för förståelse för andra religioner, öppenhet och tolerans. Jag känner inte till att kristendomen skulle förespråka att man ska utesluta någon från julfirandet på grund av deras tro. När det kommer till julfirande som hednisk högtid har jag ännu svårare att förstå varför det skulle vara hotat.

Anledningen till mitt inlägg var att det från en muslims sida verkar väldigt märkligt att stå för kristna högtider. Däremot ser jag inget konstigt med det ur ett kristet perspektiv.
Citera
2015-11-21, 11:25
Medlem
Hon är talanglös och representant för världens mest mordiska religion vars anhängare redan i detta nu styr med folkmord och fördrivning av de som firar jul på riktigt. Bådadera ensamma borde vara skäl nog att diskvalificera henne som julvärd.

Tänk att som kristen arab komma till Sverige efter att ha flytt muslimska förföljelser och hat och så möts man av ytterligare en muslim i rutan som ska presentera ens religions viktigaste högtid.
Citera
2015-11-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Så tolkade jag också det och det kan vara oansvarigt att sätta en uttalad muslim(oavsett vilken) som julvärd, då islamister kan tänkas reagera.

---

Många framför argumentet att det är en löjlig reaktion på något så banalt. Men varför gör SVT så här då? Varför tycker dom att det är viktiga val om det är banalt? Och varför basuneras det ut som en händelse vem som blir det om det inte betyder något? Strategin är naturligtvis att banalisera debatten och föra en skuggdebatt om något så trivialt som vem som är programledare för vad. Det är samma taktik som EU och svenskt snus. Man tar upp skitfrågor och låter lokala förmågor bränna ut sig på att strida mot väderkvarnar. Media gick direkt ut och visade de sämsta exemplen på valet av Gina som de kunde hitta, bla på sociala medier, och man letade aktivt upp SD politiker som uttalat sig negativt om valet. Taktiken är solklar.

Det enda som hjälper är att avsäga sig SVT och tv-licens. Att vända sig bort från mediet och att inte bry sig om vad det säger.
Kan tycka att det är en ganska långsökt slutsats att eftersom Gina är julvärd så ökar risken nämnvärt att IS kommer terrorbomba Sverige. Då tycker jag det kristna perspektivet - att inkludera andras tro och stå upp för öppenhet och tolerans - står över rädslan för en extremistisk grupp.

Firar man jul av hedniska anledningar blir det ju självklart en annan fråga. I så fall kan jag köpa att man helst ser en julvärd som inte orsakar konflikt inom landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in