Resultat: Är SVT's val av Gina Dirawi som julvärd bra?
Ja
17,96%
109 röster
Nej
62,27%
378 röster
Vet inte, men det kanske blir bra
12,69%
77 röster
Tveksamt, tror inte det blir bra
7,08%
43 röster
2015-11-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blca
Kan tycka att det är en ganska långsökt slutsats att eftersom Gina är julvärd så ökar risken nämnvärt att IS kommer terrorbomba Sverige. Då tycker jag det kristna perspektivet - att inkludera andras tro och stå upp för öppenhet och tolerans - står över rädslan för en extremistisk grupp.

Firar man jul av hedniska anledningar blir det ju självklart en annan fråga. I så fall kan jag köpa att man helst ser en julvärd som inte orsakar konflikt inom landet.

Slutsatsen var inte att terrorister kommer att terrorbomba sverige för att en muslim leder julfirandet, utan att islamister sätter press på en uttalad muslim, som i deras tycke, avviker från att vara rätttroende.

Edit: Det oansvariga här skulle vara att inte förutse eller betrakta ett islamistiskt hot, som är reellt.
Senast redigerad av Sius 2015-11-21 kl. 11:31.
Citera
2015-11-21, 11:37
Medlem
Inhalators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Vem bryr sig om om man eldar upp ett tygstycke? Om tyget är blått med ett gult kors
Vem bryr sig om om man kastar pil på en pappbit? Om pappbiten föreställer Löfven
Vem bryr sig om serietidningar? Tänker då på franska och danska

Om julvärlden istället var nån skånsk mysfarbror typ Björn Söder vad skulle det få får reaktioner?

Åtminstone jag skulle inte bry mig om något av ovanstående. Att engagera sig emotionellt i betydelselösa bagateller är knappast produktivt, snarare infantilt. Om du vill se förändring i världen, föregå med gott exempel och var den förändringen så ger du en chans för den att sprida sig.

Att Dirawi är julvärd är inte en attack på vare sig dig eller vårt fria samhälle, det är en vildsvinsfjärt på savannen - inget att bry sig om.

Jag håller dock med dig om att det pågår en global kampanj i dumhetens namn. Religion är totalt förlegat och måste avvisas till papperskorgen om mänskligheten ska ha en chans för överlevnad.
Citera
2015-11-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sius
Slutsatsen var inte att terrorister kommer att terrorbomba sverige för att en muslim leder julfirandet, utan att islamister sätter press på en uttalad muslim, som i deras tycke, avviker från att vara rätttroende.

Edit: Det oansvariga här skulle vara att inte förutse eller betrakta ett islamistiskt hot, som är reellt.
Ja jag kan hålla med om att man borde ta hotbilden seriöst, och ställa frågan om IS blir upprörda över valet av Gina. Tycker dock inte detta är stark anledning nog för att hon inte skulle få vara julvärd.
Citera
2015-11-21, 11:40
Medlem
vasaduellers avatar
Arne Weise hade lite kultstatus, men blev trött med tiden. Sedan dess är det väl ingen som har kollat på SVT:s jultrams? Jag har svårt att förstå hur man kan bry sig om vem som väljs till julvärd, för den vänsterradikala arvsmonarkin SVT:s propaganda-tv.

I fråga om Gina Dirawi, så är min enda reaktion att hon är läcker i klänningen. Jag har aldrig tänkt på henne som en snygging tidigare, men hon kommer verkligen till sin rätt, i den smakfullt dämpade glamouren. Uppklädd och sexig på ett lagom sätt, som inte stör jultrivseln hos någon familjemedlem, och samtidigt förmedlandes hennes trademark av värme och folklighet (förutom tokvänstersympatierna, som tyvärr är ett krav för att få en chans hos SVT).

Jag ser inte Gina som något kontroversiellt val. Statsreligionen hos SVT är ju deras egen version av kommunistisk islam, och Kalle Anka har ju knappast någon direkt religiös koppling. Jag tycker att hon är ett helt ok val, utifrån de krav på demografi som SVT ställer. Jag kan tycka att det vore lite fel med en mörkhyad, muslimsk Lucia, eftersom våra traditioner har så stark symbolik i det fallet. Men Disney är ju inte på något sätt kopplat till den traditionella, svenska jultraditionen.

Nästa år så tror jag att vi får Soran Ismael som Sveriges Lucia. Det skulle jag fortfarande se som lite provokativt. Men så tydliga vågar de inte vara på SVT.
Senast redigerad av vasadueller 2015-11-21 kl. 11:42.
Citera
2015-11-21, 11:41
Medlem
-88-s avatar
Läs och begrunda, här slår expressen huvudet på spiken.

http://www.expressen.se/ledare/valko...l-vanster-svt/
Citera
2015-11-21, 11:43
Medlem
Inhalators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-och-yy
Är det ett problem att hon är muslim? Får inte muslimer vara med och fira Jul?? Muslimer tror också på Jesus eller????
Så en muslim får inte säga GOD JUL till en annan människa? Ni vill att invandrare ska integreras i samhälle sen klagar ni när en tjej gör det på riktigt.
Har aldrig tittat på julprogram men i år ska jag göra det bara för att hon är julvärd.

Det är ateister som är olämpliga som julvärd för att de tror inte på Jesus men de tror på julklappar.

Om Dirawi var ateist hade hon alltså varit olämplig. Hur troende måste man vara för att få vara julvärd? Finns det några specifika kriterier? Måste man acceptera Jesus som sin frälsare eller räcker det att erkänna att han förmodligen är en reell historisk person som enligt myten gjort en del gott?

Om man är en person av vetenskap, logik, förnuft och faktum, snarare än tro (dumhet), får man inte fira jul? Det verkar väldigt elakt och exkluderande av de med den ultimata moraliska kompassen, de religiösa.
Citera
Avstängd
Citat:
Nja jag kan nog inte riktigt hålla med dig om detta. Du missförstod nog också mitt inlägg. Jag har sökt runt på flera källor, bland annat:

Överallt är mufti/imamer rätt överens om att muslimer inte bör delta i något typ av julfirande, såvida det inte rör sig om att upprätthålla familjeband.

Men jag förstår inte varför det svenska julfirandet skulle vara hotat av att en muslim håller i det. Vad jag vet så står kristendom för förståelse för andra religioner, öppenhet och tolerans. Jag känner inte till att kristendomen skulle förespråka att man ska utesluta någon från julfirandet på grund av deras tro. När det kommer till julfirande som hednisk högtid har jag ännu svårare att förstå varför det skulle vara hotat.

Anledningen till mitt inlägg var att det från en muslims sida verkar väldigt märkligt att stå för kristna högtider. Däremot ser jag inget konstigt med det ur ett kristet perspektiv.
¨

SVT och deras ledning är förstås inte särskilt intresserade av muslimsk "julteologi" eller något sådant, de är nog föga intresserade av islam som religion över huvudtaget. Det de siktar på är att få svenskar att känna sig diffust obekväma med att fira jul på det sätt de alltid har firat jul, dvs så långt tillbaka dessa (oftast etniska) svenskar och deras familjer personligen minns. Att äta skinka ska kännas obekvämt, man ska i varje fall veta av att några fnyser och ifrågasätter det, att lyfta fram den kristna julen ska också få en diskret skamstämpel. Julen ska multikultifieras och det betyder också att den shoppifieras ännu mer, eftersom det i dagens samhälle inte anses okej att bli arg och kränkt på att folk shoppar men däremot okej att bli kränkt över att någon utövar sin religion , eller är för tydlig med att de är kristna (den "vita" religionen, trots att majoriten kristna i världen inte alls är typiskt vita och kaukasier).

Muslimen Gina D som julvärd är en av markörerna i detta spel.
Senast redigerad av HepCat-X 2015-11-21 kl. 11:46.
Citera
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anuslover
http://4.bp.blogspot.com/-_sytoehuVQ...sk+flicka2.jpg

Hittade denna på Google:
Bilden talar för sig själv

Citat:
Ursprungligen postat av SC.Hayes
Hon är talanglös och representant för världens mest mordiska religion vars anhängare redan i detta nu styr med folkmord och fördrivning av de som firar jul på riktigt. Bådadera ensamma borde vara skäl nog att diskvalificera henne som julvärd.

Tänk att som kristen arab komma till Sverige efter att ha flytt muslimska förföljelser och hat och så möts man av ytterligare en muslim i rutan som ska presentera ens religions viktigaste högtid.

Om de trodde att alla muslimer var farliga innan så är det väl bra om de får se att det finns normala muslimer som inte hatar på kristna också.
Citera
Medlem
Mamarketels avatar
Svenska folket har sagt sitt. 74% av 18353 röster är missnöjda med valet.

http://i.imgur.com/UiXIIsU.jpg

In och rösta för att visa vad ni tycker!
Citera
2015-11-21, 11:45
Medlem
korrekturlacks avatar
Jag tycker man skulle tvångsinstitutionalisera Sven Wollter som julvärd fram till hans död. Kan inte tänka mig någon bättre person. Han har gjort skumma uttalanden om Stalin och VPK. Men tänk hans spruckna mullrande röst framför en julgran och t om Tomten skulle gå i pension.
Citera
2015-11-21, 11:46
Medlem
Citat:
Kan tycka att det är en ganska långsökt slutsats att eftersom Gina är julvärd så ökar risken nämnvärt att IS kommer terrorbomba Sverige. Då tycker jag det kristna perspektivet - att inkludera andras tro och stå upp för öppenhet och tolerans - står över rädslan för en extremistisk grupp.

Firar man jul av hedniska anledningar blir det ju självklart en annan fråga. I så fall kan jag köpa att man helst ser en julvärd som inte orsakar konflikt inom landet.

Är följande öppenhet och tolerans?

" Beordra dina barn att utföra bönen när de är sju år gamla, och slå dem om de inte utför bönen när de är tio, och separera dem i sängar" från statsstödda muslim se

’’TROENDE! Välj inte judar och kristna till era bundsförvanter – de stöder och skyddar varandra – och den av er som söker deras stöd och skydd blir en av dem. Gud vägleder inte de orättfärdiga.’’ Koranen 5:51

Definitionen av en muslim är att man anser att koranen är ordagrant allahs ord och att man följer muhammeds handlingar. Varken allah eller muhammed tror på öppenhet eller tolerans det tror på motsatsen , underkastelse till allahs vilja.

Vi har varit naiva sa Löfven, SVT politiska val av en muslimsk julvärd är bevis på den naiviteten.

Det är inte godhet att vara tolerant mot de intoleranta. Varför ska man vara öppen för onda ideologier. Det är naivt.
Citera
2015-11-21, 11:47
Medlem
telefonforsaljarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xx-och-yy
Är det ett problem att hon är muslim? Får inte muslimer vara med och fira Jul?? Muslimer tror också på Jesus eller????
Så en muslim får inte säga GOD JUL till en annan människa? Ni vill att invandrare ska integreras i samhälle sen klagar ni när en tjej gör det på riktigt.
Har aldrig tittat på julprogram men i år ska jag göra det bara för att hon är julvärd.

Det är ateister som är olämpliga som julvärd för att de tror inte på Jesus men de tror på julklappar.

Julklappar hör inte till kristendomen. Redan innan julen vi känner till gavs det gåvor. Antikens firande vid denna period innefattade gåvor.

Jag håller förörvigt med dig. Det du skrev ovan. Jag ska nog se AG som julvärd. AG är även en sekulariserad muslim. Inte aktivt troende. Precis som många svenskar är sekulariserade kristna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in