Citat:
Ursprungligen postat av
rosebud
Självklart är det möjligt att en etniskt homogen välfärdsstat kan kollapsa (det är dock inte speciellt sannolikt) - var menar du att jag uttalat mig om den saken?
Min poäng var att det finns mellanting mellan att ambulansen kommer och att den inte gör det, eller om vattnet är rent eller inte. Redan i dag finns det nog variation inom riket angående utryckningstider och vattenkvalitet. Du kommer med andra ord inte att se en dramatisk förändring från att ambulansen kommer till att den plötsligt inte gör det, på grund av den flyktingkris vi upplever idag. Däremot kommer du att utdraget över 50 år erfara en gradvis försämring, där det tar allt längre tid innan ambulans är på plats och ambulanserna kanske blir äldre och framföras av sämre utbildad personal med allt lägre löner och så vidare. Man ska dock inte överdriva detta - vi har en lång väg att falla fortfarande, och .
Istället för att bränna trovärdighet genom att nu ropa "systemkollaps!" vore det bättre att genom nationalekonomiska kalyler nyktert visa på de FAKTISKA konsekvenserna och sedan låta folk dra sina egna slutsatser.till och med i bananrepublikerna så kommer ambulanserna vanligtvis
Den här frågan är ett utmärkt syratest på huruvida någon är invandringskritisk realist eller invandringskritisk nationalist. En realist använder inte ord som "systemkollaps" för att det helt enkelt inte är en korrekt beskrivning av läget, varken idag eller imorgon. En nationalist kan dock göra det, för att deras problem egentligen inte bara, eller kanske inte ens i första hand, är samhällsekonomin utan snarare antalet invandrare. Och där är det verklig kris, för dammluckorna står för närvarande på vid gavel.
Nej, den här frågan är inte alls någon "utmärkt syratest på huruvida någon är invandringskritisk realist eller invandringskritisk nationalist".
Däremot illustrerar diskussionen, att olika personer förhåller sig till språket på olika sätt. Den som insisterar på att språket *alltid* ska tolkas
bokstavligt anser, att det är en kollaps först när ambulansen
aldrig kommer. Du skriver: "Till och med i bananrepublikerna så kommer ambulanserna vanligtvis".
Vidare kanske du anser, att det är en "kollaps" endast när tillståndet (att ambulansen aldrig kommer) inträffar
plötsligt som en dramatisk försämring?