Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Ja, tyvärr.

Diskussionen om det då bör kallas för en "kollaps" framstår som rätt märklig.
Många tänker sig nog, när de hör eller läser ordet systemkollaps, nåt i stil med en bro som helt plötsligt rasar samman. Krasch bom bang! Så tänker dock inte jag mig en systemkollaps. Man kan mycket väl tänka sig att välfärdens alla inrättningar, institiutioner och anordningar finns kvar. Den allmänna pensionen finns kvar, den skattefinansierade sjukvården likaså och även skolplikten, hela rättsväsendet i alla dess delar och även det svenska försvaret. Och även när alla dessa saker jag räknat upp är nästan helt tömda på innehåll för en mycket stor majoritet av befolkningen, kommer man att kunna säga att systemet fortfarande är kvar. Och då också vara helt sanningenlig. Problemet är att det bara är formen som är kvar. Innehållet kommer för de flesta i Sverige att vara antingen otillräckligt eller helt värdelöst.
De allra flesta kommer inte att ha nån nytta av exempelvis en folkpension som inte höjts på många år, samtidigt som priset för bostad kanske flerfaldigats. Och priserna på allt annat, Utomokvalificerat arbete kanske.
Och vad är sjukvård värd, när du visserligen är garanterad sådan enligt lagar och förordningar, men i praktiken så är exempelvis köerna till många behandlingar så långa, att många hinner sluta vara i behov av vården; kanske i behov av mer jordnära service av definitivt permanent natur? Man kan jämföra med delar av forna östblocket, där alla mycket väl kan ha rätt till sjukvård på pappret, men medicinerna får du betala själv. För dem med kroniska sjukdomar, kan det då vara i det näramste omöjligt att kunna tillgodogöra sig en aldrig så god medicinsk kunskap hos sjukvårdspersonalen. Systemet finns på pappret, men för många är det i praktiken ett tomt system. Tar vi Växjö, så har där nu beslutats att de gamla och funktionsnedsatta ur egen ficka måste betala flera av de hjälpmedel de behöver. Kommunens pengarna för det är helt enkelt slut. All vård och omsorg finns kvar som system, men systemet har börjat tömmas på innehåll. Pengarna är slut.
Detsamma gäller skolan som alla barn är skyldiga att gå i. Men vad är en skola värd om det sitter femtio till sextio barn med böcker som inte får lämna skolan, och unisont reciterar det läraren säger. Vad är en sådan skola värd för den som går i den? Och utan att det är så, så redan i dag skrivs det en del om allt lägre och lägre, ja faktiskt hastigt sjunkande, skolresultat. Skolsystemet finns kvar. Systemet som form och struktur finns kvar, men för många verkar systemet vara av mycket lite värde, nästan utan innehåll.
I Sverige kan vi också ta försvaret som exempel. Sverige har ett försvar med alla traditionella vapengrenar. Men det är ett i det närmaste tomt försvar. Man kan då fråga sig vad det svenska försvaret värt i en situation sådan försvar är avsedda att hantera? Inte mycket skulle jag säga. Visserligen har ju svenska riksdagen för nåt decennium sedan beslutat att Sverige aldrig mer kan hamna i en väpnad konflikt, men det beslutet är nog inget som biter särskilt hårt på den lede fi. Men där kan jag ju ha fel.
Sammanfattningsvis skulle jag säga att det nog är så att man sammanblandar systemkollaps och samhällskollaps. Oavsett vilket man egetnligen pratar om, så sker kollapsen inte plötsligt. Det kan mycket väl vara en utdragen historia där vissa grupper inte märker av någon försämring alls, medan andra upplever vad som i princip kan kallas för en total kollaps. Eller total kollaps när det gäller vissa områden av deras liv. Och som du säger är ordet kollaps kanske egentligen inte passande för att beskriva Sverige, annat än för det fall en komet dimper ner och slår sönder varenda soppskål i landet. Allvarlig eller väsentlig försämring kankse passar bättre.
Oavsett semantiken, så är jag övertygad om att den invaderingspolitik som förs i dag kommer att medföra, att för väldigt många kommmer trygghetssystem att vara mest tomma tunnor. Dessa tunnor kan mycket väl skramla som bara den, rentav öronbedövande, men tomma är de. Och det skramlandet ser vi prov på redan i dag hos media och i riksdag och regering. Lena Melin skrev väl i dagarna att Sverige går som en klocka. Löfven har kontroll på läget. Man håller interna möten där man sjunger de skramlande tunnornas lov, i måndags tror jag det var. Det går bra nu! Systemet är intakt, men töms på innehåll i en rasande takt.
Och denna försämring är något de flesta i Sverige kommer att mötas av på ett eller annat plan. Oundvikligen. Snabbare än många tror. Och det är själva essencen av Reinfeldts tal om öppna hjärtan, Löfvens svåra prövningar med mera och så vidare och et cetera. Med tanke på Reinfeldts tal i TV för mer än ett år sedan, så finns också möjligheten att bli lite konspiratorisk, men det är utanför ämnet.