2015-10-15, 22:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
Vad skulle kunna få DIG personligen att anse att det rasar? Totalt brinnande kvarter med automatvapen o handgranater o massvåldtäkter med tillhörande halshuggningar? Är det en kollaps enligt dig, eller skulle det vara att räkna som en slags stat ändå?

Inte nödvändigtvis. Som jag skrev ovan så kan ett samhälle i krig eller inbördeskrig fortfarande fungera.

En bra början är väl om de samhällsfunktioner som Strix m/94 listade i början av tråden upphör att fungera. Plus bankerna. Men till skillnad från en del andra i tråden tror jag att inte att det är något vi behöver oroa oss för.

Mad Max är en bra film, men inte någon sannolik eller ens möjlig framtidsvision.
Citera
2015-10-15, 22:22
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
QARevenges definitioner får han eller hon stå för. Jag nöjer mig med min definition ovan som jag tror de flesta förstår.

Jag tror inte alls, att "de flesta förstår" vad din definition innebär *konkret*. Precisera därför gärna vad du avser med 1. "grundläggande samhällsfunktioner" och 2. kriterierna för när dessa enl. dig har upphört att fungera.

Citat:
Bland de stater som listas under Fragile States är det väl egentligen bara Somalia och Sydsudan som uppfyller eller tidigare uppfyllt kriteriet att de grundläggande samhällsfunktionerna upphört att fungera. I Somalia hade man t.ex. inget fungerande skolväsende under 20 års tid.

Samhällen som befinner sig i krig eller inbördeskrig har inte nödvändigtvis kollapsat. Tvärtom så krävs det en viss grad av organisation för att kunna kriga.

Min poäng är att samhällskollaps är ett mycket ovanligt tillstånd.

Det finns alltså enl. dig totalt två (2) länder på jordklotet, där du anser att man kan tala om kollaps, nämligen Somalia och Sydsudan? Har jag fattat rätt?

Du, QARevenge (och förmodligen också rosebud) lägger ribban mycket högt för vad som enl. er utgör en "kollaps"... och därefter konstaterar du (och rosebud instämmer) att det är "alarmism" att tala om en förestående systemkollaps i Sverige, ty "samhällskollaps är ju ett mycket ovanligt tillstånd" *enl. den definition*, som du har snickrat ihop.
Citera
2015-10-15, 22:22
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Min poäng är att samhällskollaps är ett mycket ovanligt tillstånd.

Precis så. Att börja antyda att Sverige står inför något slags samhällelig kollaps är extremt osaklig, kontraproduktiv och uppblåst retorik från människor som inte har en aning om vad det innebär att leva i ett samhälle som verkligen har kollapsat. Enbart löjeväckande.

Sverige går inte på knäna. Inte jämfört med resten av Europa, eller resten av världen. Sluta gnälla, för fan, det är inte synd om oss.
Citera
2015-10-15, 22:29
Bannlyst
Här kommer de första flyktingtälten slås upp

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21592395.ab
Citera
2015-10-15, 22:31
Medlem
Citat:
Nej, det gör det inte. Det moderna samhället tål mycket mer än så. Ett exempel är Europa under och strax efter andra världskriget. Då hade man flyktingströmmar på tiotals miljoner människor att hantera, men det ledde inte till någon samhällskollaps.

Det vi bör vara beredda på är inte en samhällskollaps a la Mad Max men väl att olika samhällsfunktioner fungerar något sämre och vi alla blir fattigare om vi tar emot större volymer flyktingar än vi kan integrera.

Ett nog så trist scenario, men inte någon Domedag.

Vad fan svammlar du om?

Så det var inte samhällskollaps efter andra världskriget?
Vilket jävla pucko du är!
Citera
2015-10-15, 22:32
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av blue_no1
Vad skulle kunna få DIG personligen att anse att det rasar?
Totalt brinnande kvarter med automatvapen o handgranater o massvåldtäkter med tillhörande halshuggningar?
Är det en kollaps enligt dig, eller skulle det vara att räkna som en slags stat ändå?
Inte nödvändigtvis. Som jag skrev ovan så kan ett samhälle i krig eller inbördeskrig fortfarande fungera.

En bra början är väl om de samhällsfunktioner som Strix m/94 listade i början av tråden upphör att fungera. Plus bankerna. Men till skillnad från en del andra i tråden tror jag att inte att det är något vi behöver oroa oss för.

Missade du att Strix m/94 anser att kollapsen redan pågår? Strix m/94 skrev:

"De viktigaste indikatorerna på systemkollapsen är att staten inte förmår upprätthålla sina grundlägande funktioner. Några tydliga exempel:

1) Rättsväsendets haveri. Varken polis, tull, åklagarväsende eller domstolar klarar av att upprätthålla lagar och skydda skötsamma svenskar.

2) Försvarets haveri. Ett enveckasförsvar 2018 - om man får pengar. Det får man inte...

3) Utbildningsväsendets förfall. PISA-rapporterna beskriver närmast en rutschkana för utbildningsresultaten.

4) Sjukvårdshaveriet. Akutmottagningarna är rena slagfälten tidvis, ambulanserna överfalls och BB invaderas av hela klaner.

Tja, det är litet motbjudande att gå vidare, men det vi åser framför våra ögon är en samhällskollaps. Den händer inte över natten, utan över en längre tid, men kollaps lika fullt." (min fetstil)
Citera
2015-10-15, 22:33
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Precis så. Att börja antyda att Sverige står inför något slags samhällelig kollaps är extremt osaklig, kontraproduktiv och uppblåst retorik från människor som inte har en aning om vad det innebär att leva i ett samhälle som verkligen har kollapsat. Enbart löjeväckande.

Sverige går inte på knäna. Inte jämfört med resten av Europa, eller resten av världen. Sluta gnälla, för fan, det är inte synd om oss.

Vi går inte på knä? Säg det till MV som nu ska upprätta tältläger för ca 35 000 för att det inte finns några boende kvar till flyktingar. Vi är ett av Europas mest belånad folk, en bostadsbubbla som bara växer och växer, en poliskår som inte kan upprätta lagar i vissa stadsdelar och milslånga vårdköer. Det är bara några av sakerna som allt mer börjar arta sig, det kommer att komma en välfärdskollaps och den blir inte nådig. En regeringen som är en av de sämsta i mannaminne, har inget förtroende av större delen av folket och kan inte ens regera utan DÖ. Sist men inte minst ca 20% av Sveriges höginkomsttagare står för mer än 50% av inkomstskatterna i hela landet, vad händer om dessa skulle plötsligt vilja flytta?

Ni som vägrar att tror på att Sverige kommer att att kollapsa, om vi fortsätter i nuvarande form, kan jag ge en liten hint till folk som har en alldeles för hög självgodhet, Titanic. Var inte det skeppet osänkbart? Sluta vara naiv och se verkligheten hur den är istället.
Senast redigerad av remixutoheaven 2015-10-15 kl. 22:51.
Citera
2015-10-15, 22:39
Medlem
Största beviset är väl när olika ansvariga myndighetspersoner börjar käfta på varandra om vem som gör för lite, vems ansvar det är och att fler resurser måste till.

Jag ser ingen jävla logik i detta längre - uppenbarligen är politikerna sannerligen totalt jävla hjärndöda.

Situationen blir snart som i Fuhrer bunkern - löfven omgiven av massa hycklare, fegisar och uppgivna fanatiker som bara tappat hoppet till slut.
Citera
2015-10-15, 22:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Missade du att Strix m/94 anser att kollapsen redan pågår?

Nej, det missade jag inte. Man jag håller inte med honom om just det. Som jag skrev ovan:

Citera
2015-10-15, 22:44
Medlem
Systemet kollapsar den dagen Sverige får ge upp 'socialbidrag'. När vi längre inte kan ge socialbidrag så kommer skiten träffa fläkten. Håll i er!
Citera
2015-10-15, 22:46
Bannlyst
Du TS kan inte räkna med att få in särskilt många artiklar som bevisar hur illa det är förrän allting är totalt upp och ned.

Vi måste betänka att denna politiska korrekthet är exakt samma som i Nazityskland, fast den här korrektheten är kommunistisk.

Kuriosa är att det fanns ganska många journalister under tiden för Nazityskland som vittnar hur otroligt nazistiskt de skrev, men de insåg inte det förrän trollbindning hade släppt, alltså efteråt. De insåg inte hur de hade "drivit" iväg i sin ursprungliga åsikt och helt tappat fotfästet om verkligheten.

Samma sak här i nutida Sverige, vi kan inte vänta oss mycket kritik från journalisterna som för det mesta är kommunister eller pk-indoktrinerade personer. De kommer inte att kritisera det som de själva aktivt stödjer i sina egna artiklar år efter år. Varför det? Snarare tror jag de vill de hitta saker att skriva om som befäster den kommunistiska åsikt eller politiskt korrekta åsikt som råder.

Att då vänta sig sådana saker som bevis ( det TS vill ) är nog svårt, för att inte säga omöjligt.
Det har skett en väldigt långsam och smygande förändring, det gör att folk inte uppfattar hur försämringarna har blivit värre och värre med de totalt tokiga och odemokratiska beslut som de sittande regeringarna har tagit.
Invandringen av alla icke-anpassningsbara män får enligt politisk korrekthet inte kritiseras, debatt får inte göras på den, och jag frågar mig varför inte? Är det för att vi svenskar inte skall få vakna upp ur den nationella trauman, inte kunna informera varandra om vad som sker med vårat unika och fina land? Jag tror det.

Allting är så uträknat av dessa globalister. De har verkligen tagit massmedian och den falska marknadsföringen i anspråk. Tänk bara på en sådan sak som hur de framför en massiv och lögnaktigt propaganda utomlands att det finns fruar som väntar på dem, att det finns pengar som väntar på dem, ett hem och bil. Är det någon annan som tänker på John Steinbecks bok, vredens druvor? eller är det bara jag?

I boken vredens druvor ges prospekt ut till fattiga amerikaner om hur bra det är i Kalifornien, att det finns pengar på gatorna och allt möjligt tokigt påhitt står där. Dessa fattiga amerikaner reste dit för att plocka frukt men blev totalt grundlurade och besvikna på villkoren som utlovades i dessa prospekt [broschyr].
På samma sätt, invandrarmännen måste vara riktigt dumma som tror att det finns ett oändligt överskott av allt detta ovan nämnda, att vi svenskar frivilligt ger bort allt till dem, precis som om vi känt dem i evigheter och vill hjälpa dem i all oändlighet och samtidigt försaka vårat eget liv och lycka. Dumt att inte genomskåda denna onda globalistiska och enormt vilseledande propaganda.

Bevisen du letar efter TS finns i berättelserna och upplevelserna som arbetande svenskar berättar om, hur villkoren stadigt försämras. Ofta mer och mer stress från stadiga nedskärningar och osäkra arbetsvillkor, högre och högre skatter, men till vad går pengarna? Det borde vi svenskar kräva att få veta eftersom sittande regering har brutit samhällskontraktet, och det rejält.

Vidare, bevisen finns i äldrevården där ingen journalist hitta fram och berättar alla hemska historier.
Bevisen finns i den mörklagda statsbudgeten, dit alla skattepengar går. Den som nuvarande regering vägrar att redovisa, för kanske invandrarna inte ger så mycket vinst som det lögnaktigt har skrivits om i massmedia, decennier efter decennier. Kanske är det så att det kostar oss svenskar allting, hela vårat land och vårat folk.
Senast redigerad av Sweden-United 2015-10-15 kl. 23:37.
Citera
2015-10-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Menar du att en etniskt heterogen välfärdsstat inte kan kollapsa? Homogent eller inte, det finns vissa saker jag förväntar mig som infödd svensk. Jag förväntar mig att ambulansen kommer om jag ringer. Jag förväntar mig att akutmottagningen är öppen. Jag förväntar mig att vägarna inte är farliga att köra på, att det finns rent vatten i kranen. Och jag skulle bli väldigt besviken om basala funktioner av den typen slutade att fungera. Det skulle jag uppleva som en välfärdskollaps.

Självklart är det möjligt att en etniskt homogen välfärdsstat kan kollapsa (det är dock inte speciellt sannolikt) - var menar du att jag uttalat mig om den saken?

Min poäng var att det finns mellanting mellan att ambulansen kommer och att den inte gör det, eller om vattnet är rent eller inte. Redan i dag finns det nog variation inom riket angående utryckningstider och vattenkvalitet. Du kommer med andra ord inte att se en dramatisk förändring från att ambulansen kommer till att den plötsligt inte gör det, på grund av den flyktingkris vi upplever idag. Däremot kommer du att utdraget över 50 år erfara en gradvis försämring, där det tar allt längre tid innan ambulans är på plats och ambulanserna kanske blir äldre och framförs av sämre utbildad personal med allt lägre löner och så vidare. Man ska dock inte överdriva detta - vi har en lång väg att falla fortfarande, och till och med i bananrepublikerna så kommer ambulanserna vanligtvis.

Istället för att bränna trovärdighet genom att nu ropa "systemkollaps!" vore det bättre att genom nationalekonomiska kalkyler nyktert visa på de FAKTISKA konsekvenserna och sedan låta folk dra sina egna slutsatser.

Den här frågan är ett utmärkt syratest på huruvida någon är invandringskritisk realist eller invandringskritisk nationalist. En realist använder inte ord som "systemkollaps" för att det helt enkelt inte är en korrekt beskrivning av läget, varken idag eller imorgon. En nationalist kan dock göra det, för att deras problem egentligen inte bara, eller kanske inte ens i första hand, är samhällsekonomin utan snarare antalet invandrare. Och där är det verklig kris, för dammluckorna står för närvarande på vid gavel.
Senast redigerad av rosebud 2015-10-15 kl. 22:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in