Kommunpolitikers uppfattning av polisarbetet.
Citat:
I Åkersberga, norr om Stockholm, har polisstationen bara öppet en gång i veckan, på tisdagar.
Kommunen och medborgarna tycks vara överens: polisnärvaron har försämrats på orten och det tar allt längre tid för en patrull att rycka ut.
[...]
Vad tänker du om att sköta arbetsuppgifter som polisen kanske borde göra?
– Det är lite speciellt. När det väl händer något och jag verkligen behöver hjälp – då skulle jag uppskatta om polisen skickar ut en bil. Nu får man göra något åt situationen så gott man kan. Det finns inte så mycket att göra - de här resurserna finns ju inte. Det har hänt att vi i stället har fått ringa en extra väktare till platsen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/i-a...polisens-jobb/
Citat:
”Att komma närmare medborgarna är en av myndighetsbildningens huvudinriktningar”, skrev Genomförandekommittén på sin sajt år 2014, alltså den myndighet som tog fram den nya polisorganisationen.
Men få ledande kommunpolitiker tycker att löftet hittills har infriats. Drygt två av tio kommunstyrelseordförande, 22 procent, anser att polisen har kommit närmare medborgarna. Det framgår av DN:s enkätundersökning där 223 av 290 ordförande har svarat.
– Vi ser nästan aldrig en polis i vår kommun, säger Karl-Erik Olsson (S), kommunalråd i Simrishamn.
– Jag kan inte se att polisen kommit närmare medborgarna de senaste två åren. Vad som har att göra med omorganisationen och vad som har med andra orsaker kan jag däremot inte svara på, säger Mats Gerdau (M), kommunalråd i Nacka.
I Växjö anser kommunen att situationen är så bekymmersam att den har erbjudit sig att föra över pengar från sin budget till Polismyndigheten. Syftet är att finansiera fler poliser på orten, men polisen har tackat nej till upplägget.
Enligt Bo Frank (M), kommunalråd i Växjö, har 40 poliser försvunnit från orten de senaste tre åren. I kommunen ligger samtidigt stadsdelen Araby, ett av Sveriges 14 särskilt utpekade problemområden.
– Läget är alarmerande. Bemanningen är under all kritik. Jag får nästan dagligen samtal från oroliga medborgare. Väktare berättar till exempel för mig om att de kan stå med en fasthållen tjuv utan att polisen har tid att komma. Jag är bekymrad, säger Bo Frank.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kom...e-medborgarna/