2016-09-13, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Systemkollapsen är helt enkelt ett högerextremt hittepå.
OK, jag ska framföra det till varje rånad åldring som hemsökts eller ockuperats, varje polis, socialsekreterare, lärare och brandskattad medborgare m fl.
Citera
2016-09-13, 19:19
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Kostnaden för invandringen är en fjärt i universum relativt de kostnader den ineffektiva förvaltningen i klassamhället, bankernas vinster i 80-miljardersklassen kommer inte ur tomma intet, någon har arbetat ihop vinsten. "Flytkingkrisen" är kaffepengar i sammanhanget, därför är extremhögerns frodiga fantasier om systemkollapsen en förhoppning om att förflytta den sociala problematikens grund till att bygga motsättningar som förstärker den sociala oron.

Systemkollapsen är helt enkelt ett högerextremt hittepå.
Vem har pratat om kostnader? Dit har jag inte ens kommit än. Systemkollapsen består i import av en outbildad ny underklass som orsakar kraftiga spänningar i samhället på alla plan. Skolans systemkollaps handlar inte om pengar utan om att skolan invaderats av barn till föräldrar utan någon egen förankring i något skolsystem eller ens i samhället. Den kollapsade bostadsmarknaden, den tudelade arbetsmarknaden, den ökade gängbildningen och kriminaliteten - allt kan härledas till denna massimport utan plan vilket lett till utanförskap och frivillig segregering från det svenska samhället. När man måste lägga oproportionerligt mycket polisiära, utbildnings- och andra resurser för att motverka detta, då kommer den finansiella systemkollapsen på område efter område. Bankerna har inget med detta att skaffa.
Citera
2016-09-13, 20:26
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Fler tvingades föda i ett annat län under tuff sommar på förlossningen

Det blev en krävande sommar inom Stockholms förlossningsvård. 35 blivande föräldrapar blev hänvisade till ett annat län. "Jag har haft flera kvinnor med stora blödningar efter förlossningen den här sommaren som jag fått ta hand om själv" rapporterar en barnmorska.
http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...b2Slf3Xv5dovA/
Citera
2016-09-13, 21:19
Medlem
Kommunpolitikers uppfattning av polisarbetet.
Citat:
I Åkersberga, norr om Stockholm, har polisstationen bara öppet en gång i veckan, på tisdagar.

Kommunen och medborgarna tycks vara överens: polisnärvaron har försämrats på orten och det tar allt längre tid för en patrull att rycka ut.

[...]

Vad tänker du om att sköta arbetsuppgifter som polisen kanske borde göra?

– Det är lite speciellt. När det väl händer något och jag verkligen behöver hjälp – då skulle jag uppskatta om polisen skickar ut en bil. Nu får man göra något åt situationen så gott man kan. Det finns inte så mycket att göra - de här resurserna finns ju inte. Det har hänt att vi i stället har fått ringa en extra väktare till platsen.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/i-a...polisens-jobb/

Citat:
”Att komma närmare medborgarna är en av myndighetsbildningens huvudinriktningar”, skrev Genomförandekommittén på sin sajt år 2014, alltså den myndighet som tog fram den nya polisorganisationen.

Men få ledande kommunpolitiker tycker att löftet hittills har infriats. Drygt två av tio kommunstyrelseordförande, 22 procent, anser att polisen har kommit närmare medborgarna. Det framgår av DN:s enkätundersökning där 223 av 290 ordförande har svarat.

– Vi ser nästan aldrig en polis i vår kommun, säger Karl-Erik Olsson (S), kommunalråd i Simrishamn.

– Jag kan inte se att polisen kommit närmare medborgarna de senaste två åren. Vad som har att göra med omorganisationen och vad som har med andra orsaker kan jag däremot inte svara på, säger Mats Gerdau (M), kommunalråd i Nacka.

I Växjö anser kommunen att situationen är så bekymmersam att den har erbjudit sig att föra över pengar från sin budget till Polismyndigheten. Syftet är att finansiera fler poliser på orten, men polisen har tackat nej till upplägget.

Enligt Bo Frank (M), kommunalråd i Växjö, har 40 poliser försvunnit från orten de senaste tre åren. I kommunen ligger samtidigt stadsdelen Araby, ett av Sveriges 14 särskilt utpekade problemområden.

– Läget är alarmerande. Bemanningen är under all kritik. Jag får nästan dagligen samtal från oroliga medborgare. Väktare berättar till exempel för mig om att de kan stå med en fasthållen tjuv utan att polisen har tid att komma. Jag är bekymrad, säger Bo Frank.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/kom...e-medborgarna/
Citera
2016-09-13, 22:50
Medlem
Cannabisministerns avatar
I kvällens Aktuellt gästade bland andra Stig-Björn Ljunggren studion för att analysera Löfvens regeringsförklaring och regeringens position inför hösten. I avslutningen av intervjun sade han att Sverige befinner sig i ett förkrigstillstånd och att de problem som kommer framöver kommer tvinga fram politisk enighet i Sverige. Vad menar han med det?
Citera
2016-09-14, 12:14
Medlem
"Hela Sverige skall leva".

Nä, inte riktigt.

Utsatta områden kräver sitt och när de har fått sitt så blir det kanske inte så mycket kvar.

Citat:
Under fredagen meddelade regeringen att polisens budget kommer att trappas upp så att den 2020 är två miljarder större än i dag. Ett välkommet tillskott enligt Lena Matthijs, polisområdeschef i Älvsborg, men pengarna ska räcka till mycket.

– Resursen är ju inte oändlig och måste därför prioriteras ganska hårt och då kommer vi att prioritera våra utsatta stadsdelar och en ökad permanent närvaro av polisen där, säger hon.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...vantar-polisen

Kanske nästa steg blir att införa FN-tjänst, på hemmaplan? I framtiden kommer kanske försvarsbudgeten slås ihop med polisens budget. Mångkulturen måste ju ändå på nåt sätt hållas i schack, oavsett var den befinner sig.
Citera
2016-09-14, 19:21
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
I kvällens Aktuellt gästade bland andra Stig-Björn Ljunggren studion för att analysera Löfvens regeringsförklaring och regeringens position inför hösten. I avslutningen av intervjun sade han att Sverige befinner sig i ett förkrigstillstånd och att de problem som kommer framöver kommer tvinga fram politisk enighet i Sverige. Vad menar han med det?

Alternativet och det mer troliga är antagligen inbördeskrig. Sverige är idag fullständigt balkaniserat och politiskt polariserat så var skulle den enigheten komma ifrån?
Citera
2016-09-14, 19:26
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Två av tre: Polisen klarar inte lösa brott

Novus har på undersökt svenska folkets tilltro till polisens förmåga att lösa brott – och siffrorna är dystra.
http://www.friatider.se/tv-av-tre-po...nte-l-sa-brott
Citera
2016-09-16, 14:19
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Brottsförebyggande rådet (BRÅ) kommer med färsk statistik över polisens handlagda brott i sin nya halvårsrapport.

Under första halvåret i år blev 764 000 brott handlagda, vilket är 12 500 fler brott än i samma period 2015.

Utmärkande i rapporten är att allt fler brott skrivs av och siffrorna visar att över hälften av alla brott som handlagts skrevs av direkt. Majoriteten bland de avskrivna brotten är brott mot person, stöld och tillgreppsbrott.

Ökningen av avskrivna brott är tre procent högre än i förra årets period.
http://24malmo.se/2016/09/16/fler-br...gs-ned-direkt/
Citera
2016-09-17, 15:23
Medlem
stilichos avatar
Jag har en anekdot med viss relevans för trådens frågeställning.

I våras hade en äldre släkting till mig inbrott i sin sommarstuga. Egentligen var det inget inbrott (där fanns inget av värde att stjäla) utan ligister som brutit sig in och bedrivit skadegörelse, klottrat på väggar, rispat fönster och liknande. Detta polisanmäldes givetvis men ingen, inklusive jag själv, trodde egentligen att det skulle leda till så mycket mer.

Så döm om min förvåning när jag i förra veckan fick höra av min släkting att åtminstone en av ligisterna i fråga hade gripits och antagligen kommer att dömas för brottet. Tydligen gjorde polisen redan i våras en betydligt större utredning än jag var medveten om. Förutom att ta upp anmälan gjorde de en brottsplatsundersökning där de bland annat la beslag på en fimp inne i sommarstugan. Fimpen skickades på analys där man tog fram en DNA-signatur. När sedan denna ligist greps för ett orelaterat brott nu i början på hösten och i samband med det topsades så kunde en DNA-matchning göras.

Det här är ju egentligen inte särskilt svårt polisarbete men efter allt man hört så måste jag ändå säga att jag blev positivt överraskad. Bevisligen utreds en del brott fortfarande, till och med om de är små och obetydliga brott.
Citera
2016-09-17, 16:05
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Mördarna köper sin frihet för blodspengar

MALMÖ. De mördar, de pekas ut – och de köper sin frihet.

Mördare går i dag fria på gatorna medan polisen står handfallna. Med stora summor erbjuder mördarna sina offers familjer ”blodspengar” i utbyte mot deras tystnad.

– Det här har förekommit i flera år och det är på tiden att det sker en lagändring för att förhindra den här typen av privata uppgörelser, säger Stefan Sintéus, polisområdeschef i Malmö.
http://www.expressen.se/kvallsposten...r-blodspengar/
Citera
2016-09-17, 18:23
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Förutom att ta upp anmälan gjorde de en brottsplatsundersökning där de bland annat la beslag på en fimp inne i sommarstugan. Fimpen skickades på analys där man tog fram en DNA-signatur. När sedan denna ligist greps för ett orelaterat brott nu i början på hösten och i samband med det topsades så kunde en DNA-matchning göras.

Det här är ju egentligen inte särskilt svårt polisarbete men efter allt man hört så måste jag ändå säga att jag blev positivt överraskad. Bevisligen utreds en del brott fortfarande, till och med om de är små och obetydliga brott.

Fast det är väl inte riktigt "utredning"? Det är bara ett rutinmässigt införande i och matchande mot en databas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in