Citat:
Jag noterade detta i somras, det var en ny syn. Påtaglig var arabiseringen i Malmö. Det var alltså frågan om både kvalitativa och kvantitativa förändringar. Samtidigt kunde jag notera att det fanns välmående luckor, relativa frizoner, i staden; den frizonen kanske bara var en radie på 10-20 meter - i form av buskage, nät, grindar, murar, eller tvärgata avsides en stökig gata - men likväl en loge tillsvidare fredad från det nya, ständiga kaoset. Kanske bara öar av det obönhörliga förfallet. Människan är anpassningsbar till förbannelse. En belånad, subsidierad yttre arkitektur av dynamik, medan fundamenten - det som bär - tveklöst eroderar.
I centrala Malmö på gågatan lägger butik efter butik ner. Nu tror jag att vart 10 butik är tom. Butiker som Barrista, Dressman, Bik-Bok, Booomerang. Åhlens osv lägger alla ner osv. Butiker står tomma år efter år. (jag vet ännu fler som skall lägga ner men håller det för mig själv) I den här takten kommer gågatan att vara helt ödslig inom 2-3 år. En grundorsak till detta är att alla Malmöbor som får barn omedelbart flyttar till grannkommunerna. De börjar handla och betala skatt där istället. Ingen normalt funtad människan vill ha deras egna barn i en Malmöskola. De som flyttar är socialt stabila och inkomsttagare. Kvar blir packet och tomma butiker - Malmö har dränerats på barn, skattebetalare, hundar och katter och det är dåliga omen. - In flyttar "Ensamkommande" och högskolestudenter som läser gensus. Knarkhandeln blomstrar som aldrig förr. Både majja, benzo och tjack är billigare i centrala Malmö än i Köpenhamn. Kriminella släpps ut efter 6 timmar osv.
Regeringen på Södermalm vill ha det så här. DN kultur kallar det för gentrifiering. Själv kallar jag det för armagedon.
Regeringen på Södermalm vill ha det så här. DN kultur kallar det för gentrifiering. Själv kallar jag det för armagedon.