Citat:
Jag är, likt dig, och säkerligen en del andra smått oroad över ekonomin på sikt. Att vi, Sverige, trots allt klarar sig bra beror precis på de saker som du skriver. Att kostnaderna "inte syns" beror också enligt mig på precis det som du skriver (jag kan skriva fler "...precis som du skriver", men...).
Det som därav blir oroande är när kalkylen spricker. Det är också precis det som SD menar när de pratar om "systemkollaps". De pratar inte om att vi över en natt blir ett U-land men att saker som välfärd osv kollapsar då medel till att driva dessa områden helt enkelt inte kan få in nytt kapital utan att göra saker som att höja skatten över en natt med 10% osv.
Däremot tror jag inte, som du tror, att vi har nära till hands för att de sk bolånetorskarna ska börja få det mycket obekvämt. Detta då faktum är att om det blir väldigt obekvämt för medeklassen, som främst utgör de med relativt höga lån kontra inkomster (bolånetorskar), så blir det väldigt fort väldigt knepigt för hela samhället då den stora medelklassen trots allt är de som får många delar av landet att rulla. Därför tror jag att samhället och alla dess aktörer gör sitt yttersta för att inte detta ska ske vilket i praktiken innebär att man låter andra delar fallera innan man låter bolånetorskarna få det obekvämt (saker som välfärd osv).
Förklara gärna vad jag har missat.
Det som därav blir oroande är när kalkylen spricker. Det är också precis det som SD menar när de pratar om "systemkollaps". De pratar inte om att vi över en natt blir ett U-land men att saker som välfärd osv kollapsar då medel till att driva dessa områden helt enkelt inte kan få in nytt kapital utan att göra saker som att höja skatten över en natt med 10% osv.
Däremot tror jag inte, som du tror, att vi har nära till hands för att de sk bolånetorskarna ska börja få det mycket obekvämt. Detta då faktum är att om det blir väldigt obekvämt för medeklassen, som främst utgör de med relativt höga lån kontra inkomster (bolånetorskar), så blir det väldigt fort väldigt knepigt för hela samhället då den stora medelklassen trots allt är de som får många delar av landet att rulla. Därför tror jag att samhället och alla dess aktörer gör sitt yttersta för att inte detta ska ske vilket i praktiken innebär att man låter andra delar fallera innan man låter bolånetorskarna få det obekvämt (saker som välfärd osv).
Förklara gärna vad jag har missat.
Problemet är att den svenska staten i en prekär statsfinansiell situation inte kan påverka räntenivån.
Lika lite som regimen Bildt kunde det på 90 talet,lika lite kan svenska staten göra det nu med kostnadssänket groteskinvandring som faktabakgrund.
Sverige kommer tvivelsutan att sitta med ett långsiktigt stort lånebehov och därmed bestäms räntenivån av de framtida lånegivarna.
Tänk bara på vad en relativ modest fyrdubbling av räntan skulle göra via ränteavdragen med de då redan allvarligt skadade statsfinanserna.
Jag råder de som kan att nu positionera sig så gott de kan inför de samhällsomstörtande förändringar som Sverige står inför.De som i dagsläget sitter torsk kommer obönhörligen att bli lämnade på fel sida stängslen i framtidens gated communities Sverige.
Rinkeby eller Soweto?
Framgent blir det ingen markant skillnad.