2019-11-12, 09:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Landsförräderi.
Landsförräderi kan inte bli aktuellt eftersom det kräver att landet är i krig. Däremot kanske trolöshet mot huvudman kan vara tillämpligt:
Skyldiga till trolöshet mot huvudman?
Sveriges regeringsform slår i första kapitlet paragraf 1 och 4 fast: All offentlig makt i Sverige utgår från folket och riksdagen är folkets främsta företrädare.
[...]
Politikerna har genomfört invandringspolitiken utan risk- och konsekvensanalys, ovilliga att se de problem som stor invandring på kort tid för med sig och utan att politiken har fått debatteras som i våra grannländer. Detta trots att SOM-institutets enkäter under ett antal år visat att endast ca 30 procent av befolkningen har stött politiken. Det svenska folkhemmet har i globalismens och solidaritetens namn blivit ett hem för alla folk.
[...]
Som frustrerad medborgare och med oro för mina barns och barnbarns framtid undrar jag hur det kan vara möjligt att våra politiker haft så dålig förståelse för vilka krav regeringsformen ställer på maktens utövande att de som folkets främsta företrädare – med vilseledande argument, utan debatt och ovanför våra huvuden – har genomfört ett irreversibelt socialt experiment med allvarliga konsekvenser och som för all framtid förändrat Sverige.
https://detgodasamhallet.com/2017/03...-mot-huvudman/
Citera
2019-11-12, 11:20
Medlem
Furillens avatar
Arbetslösheten fortsätter öka:

Citat:
Arbetslösheten i Sverige fortsätter öka, meddelar idag Arbetsförmedlingen och pekar bland annat ut den utomeuropeiska invandringen som förklaring.

- Det handlar framför allt om personer som saknar gymnasial utbildning, personer födda utanför Europa och arbetslösa som är 55 år eller äldre.

https://www.friatider.se/arbetsl-she...-m-naden-i-rad
Citera
2019-11-12, 11:43
Medlem
Furillens avatar
Hårdare danska gränskontroller införs i dag

Citat:
Från och med i dag inför Danmark hårdare gränskontroller mot Sverige. Man vill hindra människor kopplade till organiserad brottslighet och terror att komma in i Danmark.

- Varje resenär måste kunna visa en giltig id-handling.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...r-infors-i-dag
Citera
2019-11-12, 11:50
Medlem
Furillens avatar
VMA-larm ljöd i Bankeryd – ingen vet varför

Citat:
Sent på måndagskvällen började ”Hesa Fredrik” tjuta i Bankeryd. Varför det viktiga meddelandet till allmänheten (VMA) gick ut är oklart.

VMA-larmet används vid olyckor eller allvarliga situationer för att varna allmänheten vid till exempel en stor brand. Det kan också användas för att ge beredskapslarm och flyglarm om landet skulle råka i krig.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jo...gen-vet-varfor
Citera
2019-11-12, 11:56
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ja, det är inlägg av det slaget som kan användas för att visa ”näthatet” på Flashback. Det är hyfsat onödigt. Men eftersom det var jag som började med att skriva ”skurkstat” så vill jag förklara min del.

Det finns ett omfattande regelverk av lagar och andra bestämmelser som ska skydda medborgarna och förhindra maktmissbruk och korruption inom offentligheten. Ytterst handlar det om samhällets maktbefogenheter.

Tyvärr finns det ett slags systemfel som medger att makthavare egenmäktigt sätter sig över regelverket utan att det händer något. Det finns olika tillsynsmyndigheter men dessa underlåter systematiskt att agera och fungerar därmed inte. Polis och åklagare säger sig sakna resurser för denna typ av brott och hänvisar till tillsynsmyndigheterna som inte gör något.

Att det har blivit såhär är en konsekvens av att tjänstemannaansvaret togs bort 1975. Det är fritt fram för oseriösa politiker och byråkrater som i många fall främst tycks drivas av egennytta. Nu har förfallet gått så långt att jag tycker att benämningen ”skurkstat” är motiverad.

Ett tydligt tjänstemannaansvar skulle behövas i Sverige så att makthavare som missköter sig kan ställas till svars. Det som finns nu är strängt taget bara tjänstefel enligt 20 kap. brottsbalken:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-1962-700#K20

I praktiken är det dock nästintill omöjligt att få någon fälld för tjänstefel eftersom tillsynsmyndigheterna inte fungerar och polis och åklagare saknar resurser. Dessutom måste det handla om myndighetsutövning, vilket inte alltid är fallet. Det är alltså fritt fram för politiker och tjänstemän att bryta mot lagen, vilket de också gör.
Absolut.
Avskaffandet av tjänstemannaansvaret var en katastrof, och jag håller med.

Därifrån till att avrätta politiker, journalister och åklagare är det ju en bit.

Minst sagt.
Citera
2019-11-12, 11:57
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Landsförräderi.

Låter sig inte göras.
Citera
2019-11-12, 12:32
Medlem
Furillens avatar
BBC: "Sweden's 100 explosions this year: What's going on?"

Citat:
When three explosions took place in one night across different parts of Stockholm last month, it came as a shock to residents. There had been blasts in other city suburbs, but never on their doorstep.

Swedish police are dealing with unprecedented levels of attacks, targeting city centre locations too. The bomb squad was called to deal with 97 explosions in the first nine months of this year.

https://www.bbc.com/news/world-europe-50339977?SThisFB
Senast redigerad av Furillen 2019-11-12 kl. 12:34.
Citera
2019-11-12, 12:54
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
BBC: "Sweden's 100 explosions this year: What's going on?"

https://www.bbc.com/news/world-europe-50339977?SThisFB

Aaaah ryska troll och Putin har kapat BBC
Citera
2019-11-12, 12:56
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Aaaah ryska troll och Putin har kapat BBC
Nej nej, det är Jimmies fel såklart!
Citera
2019-11-12, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Absolut.

Därifrån till att avrätta politiker, journalister och åklagare är det ju en bit.

Minst sagt.

Vad tycker du är passande straff för att under 25 år förstört allt vad folket byggt upp på 1000 år? Jag extrapolerar givetvis för att få lite reationer, men vad kan vara passande straff för de värsta syndarna? Yrkesförbud?
Citera
2019-11-12, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Absolut.

Minst sagt.

Varför då?De avrättar ju folk genom att låta folk dö i vårdköer, uteblivet stöd, transporter till sjukhus samt uteblivet boende. Min bästa kompis dog i vårdkön till hjärtoperation. Min gamle svärfar dog i sitt eget träck då hemsjukvården misslyckats och pensionärsboende inte klassificerade honom som behövande. åklagare valde att fria en barnbarnens kamraters kriminelle antagonist. Allt detta till journalisternas lögner och påhitt. Som gör att folk inte förstår hur de skall freda sig.
Citera
2019-11-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Varför då?De avrättar ju folk genom att låta folk dö i vårdköer, uteblivet stöd, transporter till sjukhus samt uteblivet boende. Min bästa kompis dog i vårdkön till hjärtoperation. Min gamle svärfar dog i sitt eget träck då hemsjukvården misslyckats och pensionärsboende inte klassificerade honom som behövande. åklagare valde att fria en barnbarnens kamraters kriminelle antagonist. Allt detta till journalisternas lögner och påhitt. Som gör att folk inte förstår hur de skall freda sig.
Ja. Vad är egentligen passande straff för alla dessa som går i demokraturens ledband?
Fredlöshet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in