Citat:
Intressant jämförelse med Ivan och Olga hemma i Ryssland. Ja, omvärlden tycks ha en mer nyanserad bild av Sverige än vad många svenskar har.
En av de värsta aktivisterna inom svensk media är Eskilstuna-Kurirens chefredaktör Eva Burman (hon som ledde drevet mot ”Trollfabriken” Granskning Sverige). Såhär förklarar hon den dåliga Sverigebilden utomlands:
Rapporten från World Economic Forum har sågats i flera olika trådar. Den är en ren PR-artikel. En bluff. Eva Burmans problem är uppenbarligen att det rapporteras om sprängningar och att ord som ”kaos”, ”problemområden”, ”invandring” och ”kriminalitet” används tillsammans.
Hur sjukt kan det bli?
En av de värsta aktivisterna inom svensk media är Eskilstuna-Kurirens chefredaktör Eva Burman (hon som ledde drevet mot ”Trollfabriken” Granskning Sverige). Såhär förklarar hon den dåliga Sverigebilden utomlands:
[...]https://www.ekuriren.se/opinion/kron...sm5282693.aspx
Svarat är att Sverige spelat en stor roll i opinionsbildningen utomlands. Sverige har lyfts upp som ett föregångsland med hög levnadsstandard, hög innovationstakt och hög jämställdhet. Genom att lyfta negativa saker om Sverige vill man visa att Sverige spårat ur - just på grund av de liberala idéer som styrt landet i snart ett sekel.
Men står Sverige verkligen på randen till kollaps?
Svaret är nej.
För även om det finns saker som inte fungerar optimalt så är standarden i Sverige generallt sett betydligt högre än i de flesta andra länder. Det visar exempelvis World Economic Forum i sin genomgång av en mängd olika jämförande undersökningar redan 2017 i artikeln: Why Sweden beats other countrys at just about everything.
[...] Men om vi hela tiden matas med uppgifter om sprängningar, om vi hela tiden hör politiker hamra in ord som talar om kaos, problemområden, invandring och kriminalitet i samma inandning så är det lätt att gå vilse. Och som företrädare för media vet jag att vi har ett stort ansvar här, vi måste nyansera bilden av ett samhälle i förfall. För den är inte sann.
Rapporten från World Economic Forum har sågats i flera olika trådar. Den är en ren PR-artikel. En bluff. Eva Burmans problem är uppenbarligen att det rapporteras om sprängningar och att ord som ”kaos”, ”problemområden”, ”invandring” och ”kriminalitet” används tillsammans.
Hur sjukt kan det bli?

Personer likt Burman inser inte att de idag är på väg att forma en minoritet. Vanliga människor ser idag, med egna ögon, att Burman med gelikar antingen är lögnare eller fullkomligt galna.
Jag bor och arbetar utomlands sedan tidigt 90-tal. Jag har arbetat i länder som idag producerar en stor del av de "flyktingar" som Europa nyligen har mottagit.
Och idag så bor och arbetar jag i ett land vars befolkning till en stor majoritet är muslimer. Där jag idag bor så får jag dagligen frågan om hur i helskotta Sverige (Svenskarna) tillät att ett så fint land som Sverige kunde köras ned i dyn?
Och man har verkligen inte några bra saker att säga om Afghaner, Somalier, Syrier, Irakier och Nordafrikaner. Man undrar verkligen varför Svenskarna släppte in alla männen med stenåldersmentalitet?
Man begriper helt enkelt inte hur Svenskarna kunde tillåta att landet så markant kördes ned i botten och på en så kort tid.