Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Enligt min källa så har sedan året började cirka 250 blivit varslade från fabriken.
70 -> 60 på dagen i volym.
35 -> 16 på kvällen.
Hyttmonteringen på kvällen har också lagts ner.
Tro mig detta stämmer, men har ingen säker källa att länka då det är såpass nytt och ingen skrivit ännu.
Detta i slutfasen av en högkonjuktur med en historiskt svag krona som dopar exporten.
Intressant händelseutveckling. Jag kommer mycket väl ihåg hur vi samlade in data om Volvo och Scania, deras krympande produktion och hur de gjorde med personalen under lågkonjunkturen. En fabrik varslade/gjorde sig av med personal, medan en annan utbildade under tiden.
Enligt våra uppgiftslämnare så var det många transportföretag som helt enkelt avbeställde sina nya lastbilar när raset kom, och det var mycket stora volymer.
Att lastbilar inte går att sälja betyder minskade (eller befarat kraftigt minskade) godsvolymer dvs. minskad varuomsättning i samhället i sin helhet.
Behovet respektive intresset att investera faller till ett minimum under orostider med osäker ekonomisk framtid.
Frågan vi kan ställa oss är om det är samhällsekonomin/staten/kommunerna//bostadslånen/kronkursen var för sig eller samlat, konjunkturen i EU, eller något annat som är orsak, alternativt om det redan nu finns allmänna tecken på avmattning/lågkonjunktur/depression i antågande som påverkat situationen.