2019-03-24, 09:10
Medlem
Med systemkollaps menas när ett fungerande system i balans utsätts för yttre negativ påverkan så det mister förmågan att återhämta sig, systemet är för överskådlig framtid kraftigt försämrad.

Ett exempel är skolsystem som har försämrats. SCB påpekar att de som försämrar skolresultaten är framför allt elever från norra Afrika ocj Mellanöstern.
Då andelen av dessa elever är ständigt ökande så har skolan mist förmågan att återhämta sig.

IQ forskning visar att snitt IQ från dessa länder är lägre än för etniska svenskar. Så chansen för återhämtning försvinner.

Sen finns det ju system som funkar superbra,
körsång och musik tex.

Men systemkollaps finns inom rättsväsendet
där man år efter år misslyckas.

Sjukvårdssystemet ligger i farozonen.
Bostadssymet likaså.
Att inte se att det pågår en systemkollaps inom vissa områden är märkligt.
Våra utanförskapsområden har redan kollapsat, visst man kan leva med stenkastning mot blåljuspersonal, bilbränder, bidragsfusk, skjutningar och att inte våga gå ut när det är mörkt. Men man kan inte påstå att de är ett fungerande samhälle i balans som har förmågan att återhämta sig.
Citera
2019-03-24, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Som jag tolkar det, så försökte skribenten i fråga beskriva anarki. Om det inte finns ngn ordningsmakt eller rättsstat, så blir det ju inga ngr sådana konsekvenser.

Möjligen anser även du, att anarki vore en systemkollaps?
Som jag skrev ovan: "Först behöver man en definition. För att fungera bör den vara kvantitativt avgörbar. Med detta kan man då avgöra kvantitativt graden av systemkollaps."

Dvs det går inte att svara på förrän vi vet vad systemkollaps betyder. Och det är fortfarande okänt.

Men din fråga tangerade vad jag skrev ovan: "Är det kronisk systemkollaps i länder som Sydkorea och Singapore där offentlig sektor inte levererar speciellt mycket."

Vi kan också backa tillbaka i tiden. 1951 hade Sverige en skattekvot på 19%. Det medger ingen stor offentlig sektor och samhällsservice. Hade vi kronisk systemkollaps då?

Om svaren är nej så betyder systemkollaps något annat än att det offentliga inte levererar så mycket. Och då kan vi skicka nästan alla inläggen i tråden i soptunnan. De är inte relevanta.

-----------------------------
Ang kriminalitet så fanns på 70-talet en "rörelse" mot att kriminella skall vara lösa och kriminella blir snälla bara man är snäll mot dom.
(S) tog fasta på det och vann valet 1982 på dels löntagarfonder och att halvera strafftiderna.
Vidare har (S) sett till att uppmuntra stölder genom att göra det enkelt och lönsamt att sälja stöldgods. Det har bara varit för köparen att säga "Öö det köpte jag av en snubbe på centralen. Öö nä jag kommer inte ihåg hur han såg ut". Och då kan domstolen inte göra något, för då har men köpt i god tro.
Sverige är ganska ensamt om den lagstiftningen, tror jag.
Skulle man ha tagit bort den skulle priserna på stöldgods falla drastiskt och det bli mindre lönsamt med kriminalitet som har med stölder att göra.

Men svenskarna har ju velat ha det så. Dom har ju röstat på S och VPK.
Senast redigerad av Alpha101 2019-03-24 kl. 09:29.
Citera
2019-03-24, 09:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Som jag skrev ovan: "Först behöver man en definition. För att fungera bör den vara kvantitativt avgörbar. Med detta kan man då avgöra kvantitativt graden av systemkollaps."

Dvs det går inte att svara på förrän vi vet vad systemkollaps betyder. Och det är fortfarande okänt.
Rusellpeters har gett en bra definition i inlägget före ditt.
Citera
2019-03-24, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Tråden startade 2015 . Jag väntar fortfarande på domedagen . Eftersom jag är 74 år är det osäkert om jag får uppleva densamma . Så här långt har jag det jättebra här i Göteborg . Helt lugnt här . När jag tittar ut ser jag inte en käft , vare sig blatte eller svenne .
Bortse inte från en invasion av rymdödlor. Vi har inga bra sätt att avgöra om och när en sådan kommer. Och då lär det bli systemkollaps. Dvs jag kommer fortfarande att fråga vad det skall betyda, men de andra i tråden kommer att känna att systemet kollapsar.
Citera
2019-03-24, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Rusellpeters har gett en bra definition i inlägget före ditt.

Jag skulle vilja tillägga att det är mycket svårt att komma fram till en accepterad definition inom samhällsvetenskaperna och särskilt inom frågor som har stark politisk laddning.
Citera
2019-03-24, 09:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag skulle vilja tillägga att det är mycket svårt att komma fram till en accepterad definition inom samhällsvetenskaperna och särskilt inom frågor som har stark politisk laddning.
Ja, mycket enklare att göra såhär: Alpha101, fungerar Sverige på avsett vis i enlighet med de lagar och regler som finns? Ja eller Nej. Tack.

Tillägg:
Man kan också säga såhär: Om alla andra utom Alpha101 förstår vad som avses så är definitionen tillräckligt bra. Alpha101 är irrelevant.
Senast redigerad av Totius 2019-03-24 kl. 09:48. Anledning: Tillägg
Citera
2019-03-24, 09:53
Medlem
Citat:
Ännu en polis som vittnar om en omöjlig situation:
Brottsligheten i dag är som hämtad från en krigszon
https://www.expressen.se/debatt/brot...n-en-krigszon/
Det där är ju en form av cherry picking som du anklagar andra för.
Du plockar fram EN polis som råkar säga det du gillar att höra.

Citat:
Detta är ännu ett konkret exempel på hur ”samhällskontraktet” har saboterats av en omöjlig politik. Polislagen är tydlig redan i sin första paragraf:
1 § Som ett led i samhällets verksamhet för att främja rättvisa och trygghet ska polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-...7_sfs-1984-387

Men HUR ska polisen kunna fullgöra sitt uppdrag när politikerna gör det omöjligt? Våra politiker förstör landet. Vi har INTE röstat för detta – det är rent förräderi mot landet.

Vad har hex27 och Alpha101 för kommentarer?
Nu skär det ju ihop för dig. Som det ser ut är en konsekvens av den förda politiken. Och det är vad vi väljare har bett om. Precis som väljarna i Venezuela bad om det dom fick.

Tittar vi sedan på den lagtext du citerar: "polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp."
Syftar den nu inte till det? Observera nu ordvalet.
Att du inte tycker att polisens arbete uppnår dina drömmar är inget som står i lagtexten.

Det är inte systemkollaps för att dina drömmar inte uppnås.

-----------------------------
En mer konkret defekt som det däremot går att slå ned på. Men det har jag inte sett något spår av i tråden. Är den könsdiskriminering som rättsväsendet ägnar sig åt.
Men den kommer av att nämndemännen ogärna fäller kvinnor. Vilket gör att åklagare ogärna tar kvinnor till rätten. Deras jobb är ju bara att göra det när de kan räkna med fällande dom. Vilket leder till att poliser ogärna griper kvinnor iom att åklagarna inte driver ett mål.
Detta är dock ingen systemkollaps utan mer en defekt i implementationen. Vilket beror på att det är människor som sköter det.
Citera
2019-03-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Man kan alltid göra en för diskussionen.
Eller tom ha flera i tråden och ange i början av inlägget vilken man använder.
Citera
2019-03-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ja, mycket enklare att göra såhär: Alpha101, fungerar Sverige på avsett vis i enlighet med de lagar och regler som finns? Ja eller Nej. Tack.

Tillägg:
Man kan också säga såhär: Om alla andra utom Alpha101 förstår vad som avses så är definitionen tillräckligt bra. Alpha101 är irrelevant.

Mitt svar blir då att Sverige inte fungerar på det sätt som förutsätts enligt lagar och regler. Det nuvarande sättet att organisera samhället är på väg mot en kollaps.
Citera
2019-03-24, 10:00
Medlem
Kollapsen är redan här på många olika områden.
Mest märks det ju inom kollektivtrafiken och sjukvården, där folk dagligen konfronteras med detta.
Citera
2019-03-24, 10:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det där är ju en form av cherry picking som du anklagar andra för.
Du plockar fram EN polis som råkar säga det du gillar att höra.
Nej, jag ger en länk till en artikel ”som styrker tesen om att Sverige står inför en systemkollaps”, i enlighet med trådens syfte. Du visar ÅTER att du är oförmögen att förstå VAD tråden handlar om.

Citat:
Nu skär det ju ihop för dig. Som det ser ut är en konsekvens av den förda politiken. Och det är vad vi väljare har bett om.
Nej, inget parti har gått till val med löfte om ökad brottslighet och dysfunktionella rättsvårdande myndigheter.

Citat:
Tittar vi sedan på den lagtext du citerar: "polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp."
Syftar den nu inte till det? Observera nu ordvalet.
Att du inte tycker att polisens arbete uppnår dina drömmar är inget som står i lagtexten.
Du får gå vidare och läsa resten av lagtexten. Där specificeras vad polisen SKA göra. Problemet med dig är att du är helt oförmögen att ta till dig fakta – det är därför du inte förstår.
Citera
2019-03-24, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Tråden startade 2015 . Jag väntar fortfarande på domedagen . Eftersom jag är 74 år är det osäkert om jag får uppleva densamma . Så här långt har jag det jättebra här i Göteborg . Helt lugnt här . När jag tittar ut ser jag inte en käft , vare sig blatte eller svenne .

eftersom du är 74 så kanske du kommer i kontakt med verkligheten den dagen du behöver vård och även äldreomsorg

har du otur blir det i kommande lågkonjunktur som kommer att drabba kommuner och landsting extra hårt

om tråden finns kvar om 5-10 år och du lever kan du väl uppdatera tråden med dina erfarenheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in