Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Som jag tolkar det, så försökte skribenten i fråga beskriva anarki. Om det inte finns ngn ordningsmakt eller rättsstat, så blir det ju inga ngr sådana konsekvenser.
Möjligen anser även du, att anarki vore en systemkollaps?
Som jag skrev ovan:
"Först behöver man en definition. För att fungera bör den vara kvantitativt avgörbar. Med detta kan man då avgöra kvantitativt graden av systemkollaps."
Dvs det går inte att svara på förrän vi vet vad systemkollaps betyder. Och det är fortfarande okänt.
Men din fråga tangerade vad jag skrev ovan:
"Är det kronisk systemkollaps i länder som Sydkorea och Singapore där offentlig sektor inte levererar speciellt mycket."
Vi kan också backa tillbaka i tiden. 1951 hade Sverige en skattekvot på 19%. Det medger ingen stor offentlig sektor och samhällsservice. Hade vi kronisk systemkollaps då?
Om svaren är nej så betyder systemkollaps något annat än att det offentliga inte levererar så mycket. Och då kan vi skicka nästan alla inläggen i tråden i soptunnan. De är inte relevanta.
-----------------------------
Ang kriminalitet så fanns på 70-talet en "rörelse" mot att kriminella skall vara lösa och kriminella blir snälla bara man är snäll mot dom.
(S) tog fasta på det och vann valet 1982 på dels löntagarfonder och att halvera strafftiderna.
Vidare har (S) sett till att uppmuntra stölder genom att göra det enkelt och lönsamt att sälja stöldgods. Det har bara varit för köparen att säga "Öö det köpte jag av en snubbe på centralen. Öö nä jag kommer inte ihåg hur han såg ut". Och då kan domstolen inte göra något, för då har men köpt i god tro.
Sverige är ganska ensamt om den lagstiftningen, tror jag.
Skulle man ha tagit bort den skulle priserna på stöldgods falla drastiskt och det bli mindre lönsamt med kriminalitet som har med stölder att göra.
Men svenskarna har ju velat ha det så. Dom har ju röstat på S och VPK.