Citat:
Ursprungligen postat av
RobbanUC
Sedär, även P4 Göteborg gick ut med det nu.
150 anställda alltså, mer än vad jag trodde. Plus de anställda som blev varslade för några månader sedan när dagen och kvällen gick ner i takt från 70 till 60 samt 35 till 31.
Citat:
Att lastbilar inte går att sälja betyder minskade (eller befarat kraftigt minskade) godsvolymer dvs. minskad varuomsättning i samhället i sin helhet.
Behovet respektive intresset att investera faller till ett minimum under orostider med osäker ekonomisk framtid.
Frågan vi kan ställa oss är om det är samhällsekonomin/staten/kommunerna//bostadslånen/kronkursen var för sig eller samlat, konjunkturen i EU, eller något annat som är orsak, alternativt om det redan nu finns allmänna tecken på avmattning/lågkonjunktur/depression i antågande som påverkat situationen
Du har helt rätt, om lastbilar säljs mindre eller förväntas säljas mindre är det ju en effekt av att vi lämnar en högkonjunktur in mot en lågkonjunktur/kris. De som tar såna här beslut har ju mer koll på det så torde bli så.
Jag tror att det är flera faktorer, några inrikes och några utrikes. Mycket ororsmoment för stora exportföretag i världen. Brexit, Trumps tullar m.m. Min källa sa specifikt att det var EU som gick dåligt för Tuve medan det gick bra för bl.a. Nordamerika och Brasilien. Sen tror jag att den svaga kronan bara fördröjt beslutet, om kronan inte var svag hade detta nog hänt tidigare.
Jag tror att nationalisterna håller på att vinna mot globalisterna och många globala storföretag tjänar ju enorma pengar på globalismen och öppna gränser. Vilket är varför eliten vill stoppa Brexit och Trump.