2019-04-09, 09:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Jag har det bra. Hela min familj har faktiskt det. De jag umgås med verkar leva gott. De äter o dricker , bor bra , har långa ledigheter och åker ofta på fantastiska semesterresor. Att du verkar må jävligt illa är tråkigt men kanske självförvållat , vad vet jag. Sverige är fortfarande ett av de bästa länderna i världen men visst har vi halkat ner från förstaplatsen. Skål för Sverige.
Ps. Jag glömde säga att jag aldrig röstat på sossarna.
Intressant inlägg. Nu är det visserligen infogat i ”systemkollapstråden” från en annan tråd men ämnet är detsamma. Vi betalar skatt för ett samhällssystem som blir alltmer dysfunktionellt och inte alls levererar det vi betalar för. Välfärdsstaten faller samman mer och mer och vissa delar har blivit så dysfunktionella att de mer eller mindre har upphört att fungera. Tråden ger många exempel.

Jag uppfattar att du försvarar detta samhällsförfall med argumentet att du och din familj har det bra. Tycker du att det är bra att betala för sådant som inte fungerar på avsett vis? Och vad vill du kalla ett samhällssystem som inte alls fungerar på avsett vis? Anser du att ”systemkollaps” eller ”annalkande systemkollaps” kan vara en adekvat benämning på någonting i Sverige?
Senast redigerad av Totius 2019-04-09 kl. 09:54.
Citera
2019-04-09, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Trollet här är du. Sverige var nummer 1 i början på 90talet. 20 år senare har vi ramlat ner till topp 15. Och det fortsätter att gå åt fel håll. Men det är inget du bryr dig om för Sverige är fortfarande bättre än dysfunktionella u-länder?

Plats 15 är inte dåligt, det är mycket bra, bland de bästa
Citera
2019-04-09, 10:03
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Hur menar du att olika länders samhällssystem rankas och jämförs med varandra? En systemkollaps måste givetvis bedömas utifrån systemets specificerade funktion. Att t.ex. jämföra Sverige med ett u-land är helt irrelevant.
Citera
2019-04-09, 11:14
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Jag undrar hur många ryska troll det finns på flashback? Man försöker måla upp en bild av att Sverige befinner sig i en svår allvarlig kris, när det i själva verket är så att Sverige är ett av värdens bäst fungerande land.

"Ryska troll"-vinkeln är gjord till leda, men ingen har någonsin givit skäl för denna förklaring. Sveriges försämringar förblir en MYCKET starkare förklaring till klagomål på Sveriges försämringar än vad "ryska troll" är. Man är ganska lättlurad om man missar att checka det.

Är du själv sådär dum och trög på riktigt eller är det du som är "troll"? Annars har du ett utmärkt tillfälle att lära dig något. Läs den här tråden med öppna ögon.
Senast redigerad av Mjäll 2019-04-09 kl. 11:31.
Citera
2019-04-09, 11:20
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Tycker alla S-troll! Utförsbacken kommer att bli brantare när vi svenskar går i pension och så småningom dör bort. Invandrarna ska sköta minst hälften av alla kvalificerade jobb och då kommer vi att märka att de inte kan det, vi kommer också att märka att de inte betalar lika mycket skatt och att de kostar vansinnigt mycket i bidrag.
Citera
2019-04-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Tycker alla S-troll! Utförsbacken kommer att bli brantare när vi svenskar går i pension och så småningom dör bort. Invandrarna ska sköta minst hälften av alla kvalificerade jobb och då kommer vi att märka att de inte kan det, vi kommer också att märka att de inte betalar lika mycket skatt och att de kostar vansinnigt mycket i bidrag.

Ska bli spännande att se om Socialdemokratiska Arabetarpartiet vid det laget kommer att prioritera slutförvaring av reaktorbränsle framför byggandet av norra Europas största salafistiska moske mitt på Götaplatsen. Eller om somalierna kommer att sköta driften av Forsmark och renoveringen av det svenska stamnätet för elkraft?
Citera
2019-04-09, 13:14
Medlem
Bjurholms kommun tvingades låna pengar för att betala anställdas löner

Citat:
För att kunna betala de anställdas löner var Bjurholm tvungen att utnyttja en checkkredit. Nu beräknas kommunens låneskuld uppgå till 107 miljoner kronor under det här året.
Citera
2019-04-09, 13:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Intressant. Dessutom vanligt bland kommuner numera. Chefen för Bjurholms kommun är dock inte oroad. Är han måhända debil?
– Jag är inte orolig, säger kommunchef Jimmy Johansson.
[...]
”Det är så klart ett oroande tecken att kommunen, om än över en kort period, behöver låna pengar till den löpande driften”, skriver de som granskat årsredovisningen.

Men det är inget som besvärar kommunchef Jimmy Johansson.
[...]
– Vi jobbar intensivt för att hitta olika lösningar. Det ena är att titta på lång sikt, hur man ska klara den framtida utvecklingen och bli effektivare i verksamheterna, avslutar Johansson.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...stalldas-loner

Väldigt oklart vad Johansson tänker göra, kan man tycka. Men han är inte orolig.
Citera
2019-04-09, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Intressant. Dessutom vanligt bland kommuner numera. Chefen för Bjurholms kommun är dock inte oroad. Är han måhända debil?
– Jag är inte orolig, säger kommunchef Jimmy Johansson.
[...]
”Det är så klart ett oroande tecken att kommunen, om än över en kort period, behöver låna pengar till den löpande driften”, skriver de som granskat årsredovisningen.

Men det är inget som besvärar kommunchef Jimmy Johansson.
[...]
– Vi jobbar intensivt för att hitta olika lösningar. Det ena är att titta på lång sikt, hur man ska klara den framtida utvecklingen och bli effektivare i verksamheterna, avslutar Johansson.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...stalldas-loner

Väldigt oklart vad Johansson tänker göra, kan man tycka. Men han är inte orolig.

Vi har flera år av högkonjunktur bakom oss; kommunens ekonomi borde vara på topp. Ladorna bör vara fulla inför nalkande lågkonjunktur. Istället är det tomma lador och en ekonomi i kollaps.

Bådar inte gott...
Citera
2019-04-09, 13:38
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baurm
Det är det här som är "bromsen"
'
Man utgår alltid från 80% i debatter med pensionen

Då har man gjort något varför man får 70%-60%-50%-40%

Det bästa jag kan jämföra är man har gjort något med pensionen precis som man gjort med akassan

Har du 30000 kr i månadslön blir arbetslös 65% får du ändå ett max tak i ersättning som arbetslös

https://sverigesradio.se/sida/grupps...rtikel=7195057

Skulle du kunna vara hygglig och förtydliga. Vad avses med "det här"?

Och vad är det, som "det här" är bromsen för?
Citera
2019-04-09, 13:40
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vi har flera år av högkonjunktur bakom oss; kommunens ekonomi borde vara på topp. Ladorna bör vara fulla inför nalkande lågkonjunktur. Istället är det tomma lador och en ekonomi i kollaps.

Bådar inte gott...
Det är bortom sjukt. Och vi ser det hela tiden. Små nödbloss från medierna som signalerar galenskap. Ingen tar tag i helheten. Istället motarbetar PK-etablissemanget på en överordnad nivå. Det är en långdragen jävla statskupp som pågår i det tysta.
Citera
2019-04-09, 14:45
Medlem
Citat:

Ja och herr Trump lånar varje dag till de statsanställdas löner i USA. Det verkar funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in