2019-10-17, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag tycker inte hex27 är saklig när han talar om ett "vi" när den politik han stött och stödjer gjort allt för att erodera ett "vi".

Till exempel är det inte alls självklart att de elproducerande delarna av Sverige accepterar att elbristen söderifrån sprids norrut genom att transportkapaciteten utökas. Eller accepterar att elen fortsatt exporteras söderut till långt under världsmarknadspriset på el.

Skulle dessutom hävda att alla såna här idéer om att "klara skivan" genom större uttag ("aktivering") av kapitalet (till exempel ökat råvaruuttag eller utförsäljning av havsnära friluftsområden till bostadsbyggande), är desperata åtgärder som är tydliga tecken på instundande kollaps. Till slut har kommunerna inte mer attraktiv tomtmark att sälja, och råvaruuttaget möter till slut motstånd lokalt där råvarorna tas ut. Och sen har man varken resurser, naturvärden eller ett "vi".

Vi stod för "vi i Sverige" i det här fallet. Det är helt okej om du inte inkluderar dig där.
Jag tycker inte du är speciellt saklig när du hittar på vad jag stött och stödjer för politik, vilket du inte har en endaste aning om.

Citat:
Ursprungligen postat av enlightenmentbed
Den har redan kommit.

5 våldtäkter per dag i Stockholm. Invandrargäng som har med knivar i skolan för att hugga svenskar. Seniorer som blir våldtagna av hemtjänstpersonal. Morden skenar.

Då kan väl den här tråden klappas ihop och kastas i papperskorgen då.
Istället starta en ny där man tjuter om hur det är att befinna sig mitt i apokalypsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det är Hex som ställer upp apokalyps som halmgubbe. Den här tråden handlar om systemkollaps. Vi har ett samhällssystem i Sverige som steg för steg verkar gå mot en kollaps.

När systemet till slut gradvis kollapsar så kommer det att ersättas av ett annat system som troligen fungerar sämre än det nu existerande men är mer anpassat för menaiternas behov och önskemål.

Den tycks vara seg den här kollapsen. Den har hållit på i minst 40 år enligt vissa av trådens fanatiker.
Vad tror du det är som gjort att det inte gått snabbare?

Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Jag kan instämma med att det inte rör sig om någon absolut domedag där hela samhällstrukturen är bortblåst. Däremot kommer vi leva under ett förtryck från en dikatorisk kakistokrati vilket innebär att styret och makten tillhör de mest sämst moral, ansvarsförmåga och prestation som är ledda av en diktator. Successivt kommer allt bli sämre.

Det bästa vi någonsin kan göra i denna situation är att emigrera, sluta betala skatt och finansiera psykopaterna som både sitter utanför och i vår riksdag. Då självdör de med tiden pga. all dysfunktion och misär de skapar.

Flytta till Danmark, Norge eller Ungern och skapa en svensk förening för sunda svenskar som vill hjälpa dessa länder till framgång och i kampen mot de svenska psykopaterna.

På tal om Danmark, ett ytterliggare tecken på att vi går mot systemkollaps är att danskarna satt upp gränskontroller mot Sverige. Snart kommer en mur också på plats.

Jättespännande spekulationer som jag för min del tror mest blir fantasier.
Om inte annat så förtjänar ju folket detta då vi har fria och demokratiska val.
Skulle jag flytta så skulle det definitivt inte vara till något av Danmark,Norge eller Ungern i.a.f., det är en sak som är säker.

Enligt Danskarna själva så tycks gränskontrollerna vara främst för att ha koll på att inte några av våra gäng etablerar sig där.
Fast de kanske inte vet bäst själva/alt. ljuger?
Citera
2019-10-17, 01:21
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Halmgubbar? Tror du att Sverige år 2019 är det första landet i världshistorien som har haft dåliga eller rent av förrädiska politiker? Det som sker i Sverige idag är onormalt om man med normalt åsyftar hur det var i landet under rekordåren och folkhemmets glansdagar. Läser man historia inser man dock att det är det motsatta som gäller: det stora inflytandet som folket hade i Sverige under efterkrigstiden fram till millennieskiftet är något som historiskt sett var synnerligen onormalt.

Vi vet inte med någon vidare säkerhet vad Sveriges politiker känner. Det är möjligt att de känner skuld och skam, men att dessa känslor vägs upp för av girighet eller lojalitet gentemot vänner och familj. Kanske känner de som spelaren som spelat bort hela sin lön och anser att han nu inte har något annat val än att spela på kredit. Kanske känner de att de gör folket en tjänst, och då det som är nyttigt sällan är behagligt blir folkets lidande ett tecken på att de har gjort rätt. Att spekulera om deras känsloliv på lösa grunder leder ingen vart.

Detta betyder dock inte att de styrande är psykopater. Man måste inte vara psykopat för att mobba eller trycka ner andra människor.
Systematisk mobbing och dominant beteende utan förmåga till dåligt samvete kommer fr en defekt hjärnstruktur.

Du får ha din naiva och godtrogna bild av Sveriges politiker och jag min. Vi får se vem som får rätt med hänsyn till samhällsutvecklingen och hur dessa agerar.

Ett tips: Lyssna inte på vad de säger utan observera deras beteende mot omgivningen.
Citera
2019-10-17, 01:23
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Vi stod för "vi i Sverige" i det här fallet. Det är helt okej om du inte inkluderar dig där.
Jag tycker inte du är speciellt saklig när du hittar på vad jag stött och stödjer för politik, vilket du inte har en endaste aning om.

Då kan väl den här tråden klappas ihop och kastas i papperskorgen då.
Istället starta en ny där man tjuter om hur det är att befinna sig mitt i apokalypsen.

Den tycks vara seg den här kollapsen. Den har hållit på i minst 40 år enligt vissa av trådens fanatiker.

Jättespännande spekulationer som jag för min del tror mest blir fantasier.
Om inte annat så förtjänar ju folket detta då vi har fria och demokratiska val.
Skulle jag flytta så skulle det definitivt inte vara till något av Danmark,Norge eller Ungern i.a.f., det är en sak som är säker.

Enligt Danskarna själva så tycks gränskontrollerna vara främst för att ha koll på att inte några av våra gäng etablerar sig där.
Fast de kanske inte vet bäst själva/alt. ljuger?
En del av folket är lakejer till psykopaterna som förtjänar alla de konsekvenser som kommer.

Den som stannar kvar blir ett offer med tiden. Lämna.
Citera
2019-10-17, 01:28
Medlem
RobbanUCs avatar
För ett antal år sedan lade vi märke till att vissa industriförnödenheter och råvaror endast fanns att tillgå i Göteborg, ingen lagerhöll längre dessa, inte ens i Stockholm. Numera finns de inte ens i Göteborg utan måste beställas från utlandet.

Läs denna beskrivning från Australien om hur det gick där, och hur det med säkerhet kommer att bli även i Sverige.
Ganska mycket att läsa men väldigt nyttigt och beskrivande om framtiden:
https://sound-au.com/manufacture.htm
Citera
2019-10-17, 01:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Halmgubbar? Tror du att Sverige år 2019 är det första landet i världshistorien som har haft dåliga eller rent av förrädiska politiker? Det som sker i Sverige idag är onormalt om man med normalt åsyftar hur det var i landet under rekordåren och folkhemmets glansdagar. Läser man historia inser man dock att det är det motsatta som gäller: det stora inflytandet som folket hade i Sverige under efterkrigstiden fram till millennieskiftet är något som historiskt sett var synnerligen onormalt.
Med ”normalt” avses i detta fall att följa samhällets normer. Olika samhällen och tidsepoker har olika normer. Vårt samhälle är den svenska välfärdsstaten, vars eventuellt annalkande kollaps diskuteras i tråden.

När makthavarna inte följer de normer som gäller för välfärdsstaten, som i allt väsentligt är reglerad i lag, agerar de alltså onormalt.

Citat:
Detta betyder dock inte att de styrande är psykopater. Man måste inte vara psykopat för att mobba eller trycka ner andra människor.
Det är agerandet och dess konsekvenser som har en praktisk betydelse. Om det är psykopati, narcissism eller något annat är av underordnad betydelse eftersom konsekvenserna blir desamma.
Citera
2019-10-17, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Systematisk mobbing och dominant beteende utan förmåga till dåligt samvete kommer fr en defekt hjärnstruktur.

Du får ha din naiva och godtrogna bild av Sveriges politiker och jag min. Vi får se vem som får rätt med hänsyn till samhällsutvecklingen och hur dessa agerar.

Ett tips: Lyssna inte på vad de säger utan observera deras beteende mot omgivningen.

Eller så kan vi försöka komma så nära sanningen som möjligt genom att debattera och pröva våra argument. Och förutsatt att man inte arbetar i regeringskansliet eller umgås intimt med politikerna bör man vara försiktig med att försöka uttolka deras känslor. Ser vi till vad de gör och säger finns det som som sagt inget som talar för att det skulle handla om psykopati istället för om maktfullkomlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Med ”normalt” avses i detta fall att följa samhällets normer. Olika samhällen och tidsepoker har olika normer. Vårt samhälle är den svenska välfärdsstaten, vars eventuellt annalkande kollaps diskuteras i tråden.

När makthavarna inte följer de normer som gäller för välfärdsstaten, som i allt väsentligt är reglerad i lag, agerar de alltså onormalt.

Men de förutsättningar som skapade våra nuvarande normer finns inte längre kvar. De har försvunnit, men p.g.a. trögheten som finns i alla värderingssystem lever normerna fortfarande kvar. Välfärdsstaten fundament är borta - politikerna har insett det och beter sig därför som de gör. De sysslar med ett slags politisk insider-handel; de vet saker som medborgaren inte vet och drar nytta av det. På kort sikt är det logiskt för dem, men på lång sikt riskerar de att gå samma öde till mötes som de som bedriver insider-handel på börsen.

Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är agerandet och dess konsekvenser som har en praktisk betydelse. Om det är psykopati, narcissism eller något annat är av underordnad betydelse eftersom konsekvenserna blir desamma.

Orsaken är intressant eftersom att den har betydelse för hur man ska lösa problemet. Om orsaken till Sveriges förfall inte är att politikerna är psykiskt sjuka, då kommer förfallet att fortsätta även om man skulle testa varenda svensk hjärna och undanröja alla som inte är friska.
Senast redigerad av Selmer 2019-10-17 kl. 01:54.
Citera
2019-10-17, 07:00
Medlem
https://skl.se/ekonomijuridikstatist...rten.7150.html

– Det här ingen konjunkturnedgång som varar några år. Den kommer hålla i sig till 2030-talet, enligt SKL:s chefsekonom Annika Wallenskog.

Till och med vänsterknarkarna erkänner nu öppet att den katastrofala ekonomin kommer vara åtminstone ända fram till 2030.

Det kommer bli smärtsamma och plågsamma år för landet!
Citera
2019-10-17, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
För ett antal år sedan lade vi märke till att vissa industriförnödenheter och råvaror endast fanns att tillgå i Göteborg, ingen lagerhöll längre dessa, inte ens i Stockholm. Numera finns de inte ens i Göteborg utan måste beställas från utlandet.

Läs denna beskrivning från Australien om hur det gick där, och hur det med säkerhet kommer att bli även i Sverige.
Ganska mycket att läsa men väldigt nyttigt och beskrivande om framtiden:
https://sound-au.com/manufacture.htm
Det är bara en väldigt liten del av problemet, men tänk vilka konsekvenser det kan ge om kina vill ha oss på mattan..
Citera
2019-10-17, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake

– Det här ingen konjunkturnedgång som varar några år. Den kommer hålla i sig till 2030-talet, enligt SKL:s chefsekonom Annika Wallenskog.

Till och med vänsterknarkarna erkänner nu öppet att den katastrofala ekonomin kommer vara åtminstone ända fram till 2030.

Imponerande att bladen tas från munnen i rasande takt.

Tänk vad 10 år av avgrundsdjup lågkonjunktur kan göra med allt och alla delar av ett samhälle? Det är goda nyheter för oss som vill ha förändring och Jäklar vilken hämnd vi ska ta!
Citera
2019-10-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27

För min del så uppfattar jag att kollapsen inleddes under andra halvan av 90 talet när mängder av menaiter började strömma in i landet.

Jag ser som du nog förstår inte kollapsen som något som händer från en dag till en annan. Det är en nedåtgående spiral som slutar med att vi byter system till ett annat. En gradvis process.

Vad gäller din fråga så svarar jag som Adam Smith skulle ha svarat. "There is room for a great deal of ruin in a country", dvs. landet och systemen är konstruerade för att vara robusta och tåla störningar. Till slut så kommer dock de nu existerade systemen att erodera till en punkt där de upphör att fungera. Du kan ta pensionssystemet som nu måste försörja hundratusentals menaiter som inte bidragit till systemen samtidigt som svenskarna måste arbeta längre och längre för att försörja både svenskar och menaiter. Till slut så kommer systemet att brytas ned.
Citera
2019-10-17, 08:24
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Eller så kan vi försöka komma så nära sanningen som möjligt genom att debattera och pröva våra argument. Och förutsatt att man inte arbetar i regeringskansliet eller umgås intimt med politikerna bör man vara försiktig med att försöka uttolka deras känslor. Ser vi till vad de gör och säger finns det som som sagt inget som talar för att det skulle handla om psykopati istället för om maktfullkomlighet.

Men de förutsättningar som skapade våra nuvarande normer finns inte längre kvar. De har försvunnit, men p.g.a. trögheten som finns i alla värderingssystem lever normerna fortfarande kvar. Välfärdsstaten fundament är borta - politikerna har insett det och beter sig därför som de gör. De sysslar med ett slags politisk insider-handel; de vet saker som medborgaren inte vet och drar nytta av det. På kort sikt är det logiskt för dem, men på lång sikt riskerar de att gå samma öde till mötes som de som bedriver insider-handel på börsen.

Orsaken är intressant eftersom att den har betydelse för hur man ska lösa problemet. Om orsaken till Sveriges förfall inte är att politikerna är psykiskt sjuka, då kommer förfallet att fortsätta även om man skulle testa varenda svensk hjärna och undanröja alla som inte är friska.
Du måste förstå att dina begär är skapta från din hjärna och dina hormoner. Att vara maktgalen, girig och bedräglig kommer från en Kluster B mutation/defekt i hjärnan.

Att känna att man vill hjälpa sin omgivning och bygga ett sunt samhälle kommer fr en sund neurologisk utveckling.
Senast redigerad av Tjena_67 2019-10-17 kl. 08:31.
Citera
2019-10-17, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake

Uttalandet kommer alltså vid 07:00 in i videon som är på sidan för den som vill se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in