2019-03-23, 21:28
Medlem
Furillens avatar
Professor i Etnologi Karl-Olov Arnstberg jämför situationen i Sverige med situationen i Allendes Chile där de ökande motsättningarna i parlamentet ledde till en nationell katastrof.

Citat:
Massinvandringen till Sverige har lett till att en stor del av den svenska befolkningen inte är självförsörjande. En annan effekt är att befolkningen har blivit högt skuldsatt vilket sannolikt är ett viktigt motiv för att de internationella finansintressena har drivit på migrationen till Sverige.

Risken med den höga belåningen är att om räntorna stiger och fastighetspriserna faller, då måste bankerna dra tillbaka lånen vilket leder till att mängden pengar i marknaden minskar. Detta blir en nedåtgående spiral där många riskerar att förlora sina egendomar men står kvar med lånen.

Citat:
Man diskuterar också att många funderar på en "plan B" som innebär att man lämnar Sverige. Men konstaterar samtidigt att för de allra flesta finns ingen "plan B". Uppmaningen som gäller är att om möjligt minska den personliga skuldsättningen i goda tider eftersom det är så mycket svårare, om vi verkligen får en kris. Blir det en kris så kan det gå fort, vilket gör att det är för sent att agera.

https://youtu.be/Lc34MxmQCOo
Citera
2019-03-23, 21:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Titta här då: (FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen?
Bara blint tyckande. Hur kvantifierar du detta?

(FB) "Sverige går mot en systemkollaps" - vilka är bevisen? Här säger du att det inte går att mäta. Underförstått systemkollaps är inte mätbart.
Vilket implicerar att det är religion. Precis som jag påtalat strax ovan.

Sedan kommer du med att man skall beräkna cost/benefit. Men det är ju inget sätt att mäta systemkollaps. Det är precis som det står i länken ett sätt att försöka rättfärdiga infrastrukturinvesteringar, som staten gör med sitt stöldgods. T ex om Vattenfall skall köpa Nuon.
Och när överheten gör detta kan dom hitta på vad som helst. Skattebetalarna har inget att säga till om.

Vad skulle detta ha med definition och mätförfarande på systemkollaps att göra.
Dina kommentarer och frågor visar åter att du helt saknar probleminsikt. Samhällets alltmer bristande lagbundenhet leder till en normupplösning som leder till ökande kaos och anarki. Om inte samhällsförfallet stoppas kommer det samhälle vi känner på sikt att upphöra att fungera (kollapsa). Vissa delar fungerar redan så dåligt att de kan anses vara icke-fungerande (kollapsade).

Bristen på lagbundenhet kan kvantifieras genom att fastställa avvikelsen mellan samhällets faktiska agerande och de lagar och regler som gäller. Tyvärr saknar NPM fungerande metoder för detta, vilket är en del av de problem som du inte förstår.

Allmän normlöshet, kaos och anarki är givetvis svårt att kvantifiera. Troligen är kaos i samhället per definition omöjligt att mäta, men det är en filosofisk fråga utanför denna tråd. (Se vidare Kaosteori.)
Citera
2019-03-24, 08:19
Medlem
Totiuss avatar
Ännu en polis som vittnar om en omöjlig situation:
Brottsligheten i dag är som hämtad från en krigszon
Handgranater kastas, rena avrättningar på offentliga platser och människor blir bokstavligt talat torterade. Brott som man tidigare förknippade med krigsdrabbade områden eller länder med stora knarkkarteller inträffar nu i Sverige.
https://www.expressen.se/debatt/brottsligheten-i-dag-ar-som-hamtad-fran-en-krigszon/

Detta är ännu ett konkret exempel på hur ”samhällskontraktet” har saboterats av en omöjlig politik. Polislagen är tydlig redan i sin första paragraf:
1 § Som ett led i samhällets verksamhet för att främja rättvisa och trygghet ska polisens arbete syfta till att upprätthålla allmän ordning och säkerhet samt att i övrigt tillförsäkra allmänheten skydd och annan hjälp.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/polislag-1984387_sfs-1984-387

Men HUR ska polisen kunna fullgöra sitt uppdrag när politikerna gör det omöjligt? Våra politiker förstör landet. Vi har INTE röstat för detta – det är rent förräderi mot landet.

Vad har hex27 och Alpha101 för kommentarer?
Citera
2019-03-24, 08:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
Professor i Etnologi Karl-Olov Arnstberg jämför situationen i Sverige med situationen i Allendes Chile där de ökande motsättningarna i parlamentet ledde till en nationell katastrof.

Det roliga med det där är att någon flashbackare och ingen professor som Arnstberg gjorde precis samma jämförelse fast redan för några år sedan.

Vill tillägga att bland mina bekanta finns rena rama imbecillerna. Det är svenskar som inte kan tänka på samma sätt utan skrattar varmt åt landets partiledare inom 7-klövern när dessa visar upp lite lättsammare sidor. Jag kan inte skratta själv när jag vet vad det är för ena.
Citera
2019-03-24, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men HUR ska polisen kunna fullgöra sitt uppdrag när politikerna gör det omöjligt? Våra politiker förstör landet. Vi har INTE röstat för detta – det är rent förräderi mot landet.

Regimlojala samt invandrare svarar att det är du som är problemet. Du är "odemokratisk". Du är allt det där andra också, hela svadan (rasist, nazist, fascist, brunhöger, främlingsfientlig). Argumentet är att folket faktiskt inte röstat emot det heller.

När folk som inte röstar på SD motiverar varför, motiverar de det med att SD "är ett enfrågeparti". Dels är det inte sant, dels stämmer det mer in på 7-klöverjuntan själv. Samtidigt tas det som intäkt att utvecklingen i Sverige med massinvandring och brutalitet i dess spår sker enligt folkviljan. Men det går inte att ta det seriöst, det är inte hållbart.
Citera
2019-03-24, 08:37
Medlem
Tråden startade 2015 . Jag väntar fortfarande på domedagen . Eftersom jag är 74 år är det osäkert om jag får uppleva densamma . Så här långt har jag det jättebra här i Göteborg . Helt lugnt här . När jag tittar ut ser jag inte en käft , vare sig blatte eller svenne .
Senast redigerad av 53fisken 2019-03-24 kl. 08:45.
Citera
2019-03-24, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ännu en polis som vittnar om en omöjlig situation:
Brottsligheten i dag är som hämtad från en krigszon
Handgranater kastas, rena avrättningar på offentliga platser och människor blir bokstavligt talat torterade. Brott som man tidigare förknippade med krigsdrabbade områden eller länder med stora knarkkarteller inträffar nu i Sverige.
https://www.expressen.se/debatt/brottsligheten-i-dag-ar-som-hamtad-fran-en-krigszon/
"Nu" säger dom...
Har hänt i Sverige i årtionden men media skrev inget om det för det vore att fiska i bruna vatten etc etc, samma som att faktiskt göra nåt åt hedersvåld ist för mer rapande av floskler.
Nu är ju förstås våldet så extremt utsprätt att dom skulle dumförklara sig mer än Betnér om dom fortsatte på Sverige har aldrig varit säkrare spåret. Om det ens är möjligt..

Citat:
Det man kan konstatera är ju att poliserna är dom med våldsmonopol inte politikerna, bara för att konstatera fakta då alltså inte för att uppmana till nåt.

Handlar def om förräderi dock, helt enig där.
Utan tvivel
Citera
2019-03-24, 08:48
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Regimlojala samt invandrare svarar att det är du som är problemet. Du är "odemokratisk". Du är allt det där andra också, hela svadan (rasist, nazist, fascist, brunhöger, främlingsfientlig). Argumentet är att folket faktiskt inte röstat emot det heller.

När folk som inte röstar på SD motiverar varför, motiverar de det med att SD "är ett enfrågeparti". Dels är det inte sant, dels stämmer det mer in på 7-klöverjuntan själv. Samtidigt tas det som intäkt att utvecklingen i Sverige med massinvandring och brutalitet i dess spår sker enligt folkviljan. Men det går inte att ta det seriöst, det är inte hållbart.
Folk har blivit lurade av medier, politiker och myndigheter. Folket kan inte lastas för det som har hänt. SD har också mest glidit på en räkmacka av missnöje. Vi har riktigt usla politiker, medier och offentliga verksamheter.

Det är alla dessa personer inom medierna och statsapparaten som fuskar, ljuger och mobbar som är problemet. Samt personer som 53fisken och dennes gelikar:
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Tråden startade 2015 . Jag väntar fortfarande på domedagen . Eftersom jag är 74 år är det osäkert om jag får uppleva densamma . Så här långt har jag det jättebra här i Göteborg . Helt lugnt här . När jag tittar ut ser jag inte en käft , vare sig blatte eller svenne .
Citera
2019-03-24, 08:59
Avslutad
Citat:

Skönt för dig, du får ta dina stålar och tillgångar du vunnit via hasardspel och parasitism och njuta av det landet och alla likasinnade som du skapat.

Äckel. Parasit.
Citera
2019-03-24, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Skönt för dig, du får ta dina stålar och tillgångar du vunnit via hasardspel och parasitism och njuta av det landet och alla likasinnade som du skapat.

Äckel. Parasit.

Det går bra för en del . Det går dåligt för andra . Det beror inte enbart på slumpen .
Citera
2019-03-24, 09:06
Avslutad
Citat:
Det går bra för en del . Det går dåligt för andra . Det beror inte enbart på slumpen .

Låtsas inte som att du bryr dig om någon annan än dig själv. Parasit.
Citera
2019-03-24, 09:09
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
"Nu" säger dom...
Har hänt i Sverige i årtionden men media skrev inget om det för det vore att fiska i bruna vatten etc etc, samma som att faktiskt göra nåt åt hedersvåld ist för mer rapande av floskler.
Nu är ju förstås våldet så extremt utsprätt att dom skulle dumförklara sig mer än Betnér om dom fortsatte på Sverige har aldrig varit säkrare spåret. Om det ens är möjligt..

Det man kan konstatera är ju att poliserna är dom med våldsmonopol inte politikerna, bara för att konstatera fakta då alltså inte för att uppmana till nåt.

Handlar def om förräderi dock, helt enig där.
Utan tvivel
Precis. Men polisen måste få förutsättningar att klara jobbet. Politikerna måste säkerställa att verksamheten går att bedriva på avsett vis. Vidare måste hela rättskedjan fungera. Det hjälper inte att polisen tar in buset om åklagarna omedelbart släpper ut det igen eller om straffen inte hjälper.

Det är som sagt ett gammalt problem som bara blir värre och värre. Massinvandringen har förvärrat alla befintliga problem inom alla samhällsområden på ett sätt som gör hela samhället definitivt ohållbart. Det var illa nog redan innan massinvandringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in