2019-02-18, 18:06
Medlem
Systemkollaps är nog fel sätt att uttrycka det på. Det ger bara en möjlighet att neka, för saker funkar ju ändå hyfsat, iaf jämfört med en del andra länder.

Snarare en taggig kurva med en tydligt nedåtgående trend. När något blir riktigt illa så stoppas det upp litegrand(tex vid flyktingstoppet 2015), men det rättas aldrig till tillräckligt för att bli lika bra som innan.

så näste gång det blir stora problem så blir det ytterligare lite lägre, osv osv. Nån riktig kollaps lär vi dock inte se. Bara att det blir sämre och sämre efterhand.
Citera
2019-02-18, 18:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Systemkollaps är nog fel sätt att uttrycka det på. Det ger bara en möjlighet att neka, för saker funkar ju ändå hyfsat, iaf jämfört med en del andra länder.

Snarare en taggig kurva med en tydligt nedåtgående trend. När något blir riktigt illa så stoppas det upp litegrand(tex vid flyktingstoppet 2015), men det rättas aldrig till tillräckligt för att bli lika bra som innan.

så näste gång det blir stora problem så blir det ytterligare lite lägre, osv osv. Nån riktig kollaps lär vi dock inte se. Bara att det blir sämre och sämre efterhand.
Funktionen hos det befintliga systemet måste jämföras med det system som vi betalar skatt för och som är reglerat i lag. Det lagbundna system som vi betalar för har i stora stycken redan kollapsat och det blir bara värre och värre för varje dag som går.
Citera
2019-02-18, 18:44
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring

Snarare en taggig kurva med en tydligt nedåtgående trend. När något blir riktigt illa så stoppas det upp litegrand(tex vid flyktingstoppet 2015), men det rättas aldrig till tillräckligt för att bli lika bra som innan..
Öh, nej, det är det som är grejen. Det existerar inte någon enda mekanism i det svenska samhället som ens teoretiskt kan bromsa accellerad kollaps. Alla väljare röstade t.ex. nyss enhälligt för mer av samma. Staten definierar det som är bra för Sverige som värsta ondskan. De få svenskar som har lite vett flyttar utomlands. Världens största invandring 2015 följdes upp med... mer av världens största invandring. 163 000 år 2015 och 133 000 beviljade uppehållstillstånd år 2018, och nu beslut om dramatiskt ökad anhöriginvandring. Motsvarande med världens högst belånade hushåll och fortsatt negativ Riksbanksränta. Poliskåren krymper medan brottsligheten skenar. Försvaret är komplett impotent medan Putin rustar upp. Utrikespolitiken baseras allt mer på det kollapsande EU.

Det finns varken vilja, kompetens eller fysisk organisation att vidta någon som helst verkningsfull åtgärd mot något av de okontrollerat galloperande samhällsproblemen. Därför är kollapsen så uppenbart enkel att förutse.
Senast redigerad av Fri 2019-02-18 kl. 18:53.
Citera
2019-02-18, 19:17
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Den "fria" uppfostran eskalerar. Hur f-n ska dagens skolungdomar kunna fasas in på arbetsmarknaden efter att ha curlats genom skolgången?! Framtiden ser inte ljus ut...
Citat:
Antalet anmälningar om elever som kränkts av lärare har nästan fördubblats på fem år.

I ett aktuellt fall i Malmö fick kommunen betala 25 000 kronor i skadestånd efter att en lärare lyft ut en stökig elev ur klassrummet.

– Jag är lite orolig över om vi får en utveckling där lärare blir så rädda för anmälningar att de inte kan göra sitt jobb på ett bra sätt, säger utbildningsminister Anna Ekström.
https://www.expressen.se/nyheter/sto...um-fick-25000/
Citera
2019-02-18, 19:25
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Alla samtal till sjukvårdsupplysningen sedan 2013 har spelats in och lagts upp på en helt offentlig webbsida för vem som helst i världen att lyssna på, många med person- och telefonnummer. Enligt Computer Swedens scoop.

Allt staten gör blir bara skit, staten är kretinernas klubb. Hela offentlig sektor genomsyras av bottenlös idioti och korruption rakt igenom. Ingem låtsasanställd fattar nånting, ingen klarar av att utföra någonting. Bara självmördare vill ha statlighet, alltså nödvändigtvis totalförnedrande katastroffiasko. Även den enklaste rutin blir till världshistoriens värsta integritetskränkning.

Hermann Göring insåg det och föreslog att samla ihop de värsta dårarna från alla psyken till en kommitté han kan rådfråga om vad de skulle göra ifall de vore staten.
Såvitt jag vet så var det näringslivet som la ut samtalen på ze internet.
Citera
2019-02-18, 19:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
[...]
Det finns varken vilja, kompetens eller fysisk organisation att vidta någon som helst verkningsfull åtgärd mot något av de okontrollerat galloperande samhällsproblemen. Därför är kollapsen så uppenbart enkel att förutse.
Jag hoppas och tror att det innerst inne finns vilja, kompetens och fysisk kraft att skapa ordning. Men den är ännu inte tillräckligt triggad. Möjligheten att lämna landet finns förstås alltid för de mest kompetenta eller resursstarka. Men jag tror att de flesta svenskarna vill stanna kvar i Sverige. Och att det någonstans finns en gräns för vad som är acceptabelt. När den gränsen överskrids kommer det att hända grejer i Sverige, tror jag. Hoppas att nuvarande ansvariga kan styra upp landet INNAN den gränsen nås.

Jag tror att den ännu oförstörde svensken är en ”bekväm krigare” som väntar in i det längsta. Men när gränsen är nådd...
Citera
2019-02-18, 19:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Såvitt jag vet så var det näringslivet som la ut samtalen på ze internet.
Det är ingen som ”lagt ut” samtalen på ”ze internet”. Det handlar om bristfällig kunskap och kontroll i offentlig verksamhet.
Citat:
Samtalen som legat öppet på internet har ringts till företaget Medicall som har sitt säte i Hua Hin i Thailand. Medicall är en underleverantör till vårdentreprenören Medhelp som tar emot patientsamtal via 1177 Vårdguiden från vårdregionerna i Stockholm, Södermanland och Värmland.
https://computersweden.idg.se/2.2683...ddade-internet
Citera
2019-02-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Den "fria" uppfostran eskalerar. Hur f-n ska dagens skolungdomar kunna fasas in på arbetsmarknaden efter att ha curlats genom skolgången?! Framtiden ser inte ljus ut...

https://www.expressen.se/nyheter/sto...um-fick-25000/
Fri uppfostran var ett problem och diskussionsämne på 70-talet.
Borde samhället inte ha kollapsat redan då för 40 år sedan.
Citera
2019-02-18, 19:53
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är ingen som ”lagt ut” samtalen på ”ze internet”. Det handlar om bristfällig kunskap och kontroll i offentlig verksamhet.

https://computersweden.idg.se/2.2683...ddade-internet
Ja precis, privata företag har lagrat samtal på internet. Frågor på det?
Citera
2019-02-18, 19:54
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Fri uppfostran var ett problem och diskussionsämne på 70-talet.
Borde samhället inte ha kollapsat redan då för 40 år sedan.
När jag gick i skolan på 70/80-talet var det lärarna som bestämde - nu tycks det vara tvärtom...
Citera
2019-02-18, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag skulle väldigt gärna få se vad Alpha101 och hex27 tycker om detta. Vill ni svara?
Stämmer inte det minsta med mina erfarenheter. (De är från näringsliv och inte offentlig sektor).
Det låter mer som en skröna. Alternativt att vi talar om offentlig sektor.

Man kan också göra följande observation att om näringslivet var så inkompetent så skulle det inte få ut produkter.

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Sorry, jag förstår inte
Nog ingen som är förvånad.
Citera
2019-02-18, 20:02
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Stämmer inte det minsta med mina erfarenheter. (De är från näringsliv och inte offentlig sektor).
Det låter mer som en skröna. Alternativt att vi talar om offentlig sektor.

Man kan också göra följande observation att om näringslivet var så inkompetent så skulle det inte få ut produkter.
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Ja precis, privata företag har lagrat samtal på internet. Frågor på det?
1177 har köpt en tjänst som använder ”molnet”. Ansvaret ligger givetvis hos offentligheten i slutändan. Frågor på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in