2019-02-23, 18:40
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Han har helt rätt. Inkompetensen med vilken Sverige styrs idag är helt extrem.

Enda orsaken till att vi tror oss vara "rika" fortfarande är den inbyggda trögheten i världsekonomin, förändringar går mycket långsamt. Samt att riksbanken kör med världens näst lägsta styrränta, på minus, mitt i högkonjunktur.

Vi går mot en kollaps utan dess like. Våra barns utbildning är ett totalt skämt, medan länder som Sydkorea, Kina, Singapore och Japan ger sina barn superutbildningar. Senast igår hörde jag på Studio Ett hur man ondgjorde sig över att det ställdes krav på skolbarn i Tyskland, tydligen var det hemskt.

Volvo räknades som den bil med mest initiala fel, enligt någon stor Amerikansk biltidning häromsistens. Sådant är helt förödande. Numera råder inte kompetens längre i de stora industriföretagen, all egentlig utbildning och kompetens har försvunnit. Många arbetsplatser i Sverige är numera som jättedagis för vuxna. Internationella besökare brukar häpna över hur illa det är.

Det viktigaste idag om man ska vara "korrekt" i Sverige är att vara lagom inkompetent, heja på feminism och mångkultur och absolut inte flyga.

Nej, herregud hur Sverige kommer att vara om 20-30 år. Man vill inte ens tänka tanken. Ett fattigt mångkulturellt kaos, med en ekonomi ungefär lika stark som Venezuelas idag.
Citera
2019-02-23, 18:41
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Återigen slår han huvudet på spiken.
Citera
2019-02-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Han har helt rätt. Inkompetensen med vilken Sverige styrs idag är helt extrem.

Enda orsaken till att vi tror oss vara "rika" fortfarande är den inbyggda trögheten i världsekonomin, förändringar går mycket långsamt. Samt att riksbanken kör med världens näst lägsta styrränta, på minus, mitt i högkonjunktur.

Vi går mot en kollaps utan dess like. Våra barns utbildning är ett totalt skämt, medan länder som Sydkorea, Kina, Singapore och Japan ger sina barn superutbildningar. Senast igår hörde jag på Studio Ett hur man ondgjorde sig över att det ställdes krav på skolbarn i Tyskland, tydligen var det hemskt.

Volvo räknades som den bil med mest initiala fel, enligt någon stor Amerikansk biltidning häromsistens. Sådant är helt förödande. Numera råder inte kompetens längre i de stora industriföretagen, all egentlig utbildning och kompetens har försvunnit. Många arbetsplatser i Sverige är numera som jättedagis för vuxna. Internationella besökare brukar häpna över hur illa det är.

Det viktigaste idag om man ska vara "korrekt" i Sverige är att vara lagom inkompetent, heja på feminism och mångkultur och absolut inte flyga.

Nej, herregud hur Sverige kommer att vara om 20-30 år. Man vill inte ens tänka tanken. Ett fattigt mångkulturellt kaos, med en ekonomi ungefär lika stark som Venezuelas idag.
Med tanke på den illavarslande bild du målar upp: Hur förklarar du då att det svenska exportvärdet var 2044 miljarder kronor år 2017 och att detta då var en ökning med 6 procent? Är köparna i utlandet idioter med tanke på våra jättedagis till industrier? Eller är det kanske snarare så att du drog ditt gråtmilda resonemang ur röven?

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...eriges-export/
Citera
2019-02-23, 19:07
Medlem
Europes avatar
Jag håller i grunden med Östling om diagnosen. Politiseringen av alla centrala samhällsfunktioner, som utbildning, vården, polis och rättsväsende m.m. har haft katastrofala konsekvenser.

Men givetvis finns det andra uppfattningar och framstående nationalekonomer som Henrik Schyffert sitter säkert i detta nu och filar på en alternativ förklaringsmodell.
Citera
2019-02-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observatorius
Med tanke på den illavarslande bild du målar upp: Hur förklarar du då att det svenska exportvärdet var 2044 miljarder kronor år 2017 och att detta då var en ökning med 6 procent? Är köparna i utlandet idioter med tanke på våra jättedagis till industrier? Eller är det kanske snarare så att du drog ditt gråtmilda resonemang ur röven?

Svensk export hålls igång av en störtdykande krona. Visst kommer en krasch, men efter den kommer det nya Sverige att resa sig som fågel Fenix. Ett samhälle där alla har lika värde och rättigheter, där olikheter är en tillgång och främmande språk och kultur en merit, och ingen frågar var du är född eller vad du tror på. Men det krävs som sagt en krasch där allas tillgångar startar om på noll.
Citera
2019-02-23, 19:12
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag håller i grunden med Östling om diagnosen. Politiseringen av alla centrala samhällsfunktioner, som utbildning, vården, polis och rättsväsende m.m. har haft katastrofala konsekvenser.

Men givetvis finns det andra uppfattningar och framstående nationalekonomer som Henrik Schyffert sitter säkert i detta nu och filar på en alternativ förklaringsmodell.
Eftersom du instämmer i hur sargat Sverige måste vara vid det här laget får du också gärna förklara för mig hur Sverige då kan ha så pass stora framgångar vad gäller exportvärdet (vilket gör att vår bruttonationalprodukt växer hela tiden). Menar du att denna systemkollaps är förenlig med en ständigt växande bruttonationalprodukt och ett ständigt växande exportvärde? Hur går då denna till synes oförenliga ekvation ihop? Måste vi vänta på att Schyffert förklarar detta för oss?
Citera
2019-02-23, 19:18
Medlem
Citat:
Tack för din mansplaining. Jag hade förstås ingen aaaaning om hur mycket pengar Leif Östling har eller tjänar.
Intressant att du tycker att polisen ska prioritera brott efter hur mycket målsäganden tjänar. På så vis kan en stöld gå före mord.
Men då lär i alla fall Östling känna att han får någonting för pengarna. Alltid något.
Det är i och för sig inget brott att skatteplanera. Men det visste du väl det också... Eller inte.
Citera
2019-02-23, 19:20
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Svensk export hålls igång av en störtdykande krona. Visst kommer en krasch, men efter den kommer det nya Sverige att resa sig som fågel Fenix. Ett samhälle där alla har lika värde och rättigheter, där olikheter är en tillgång och främmande språk och kultur en merit, och ingen frågar var du är född eller vad du tror på. Men det krävs som sagt en krasch där allas tillgångar startar om på noll.
Ja, då kan vi alla bygga bajshyddor och valla getter.
Citera
2019-02-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är i och för sig inget brott att skatteplanera. Men det visste du väl det också... Eller inte.
Synen på Leif Östling i breda folklager (jag räknar inte dig dit) beror inte på att han skatteplanerar, utan på hur han reagerade på att hans skatteplanering ifrågasätts. Han skötte det en smula oskickligt, om man nu ska inte ska överdriva. Om hans skatteplanering är laglig eller ej avgörs av domstol. Har jag för mig.
Citera
2019-02-23, 19:25
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Med tanke på den illavarslande bild du målar upp: Hur förklarar du då att det svenska exportvärdet var 2044 miljarder kronor år 2017 och att detta då var en ökning med 6 procent?

Det är ganska enkelt, vi är nu precis i slutet/toppen av en extremt utdragen högkonjunktur över hela världen. Själva siffervärdet 2044 miljarder är helt ointressant i sammanhanget, det måste sättas i sitt sammanhang.

En ökning på 6% 2017 kan man förvänta sig, då kronan under några få år förlorat 47% i värde mot dollarn, och 26% mot Euron. Räknat i dollar/Euro-termer så har svensk export minskat ordentligt ett antal år i rad.

Det ser onekligen illa ut om man ser det stora perspektivet och inte stirrar i ankdammen Sverige med -0.25 procent i styrränta mitt i en högkonjunktur.
Citera
2019-02-23, 19:28
Medlem
Citat:
Synen på Leif Östling i breda folklager (jag räknar inte dig dit) beror inte på att han skatteplanerar, utan på hur han reagerade på att hans skatteplanering ifrågasätts. Han skötte det en smula oskickligt, om man nu ska inte ska överdriva. Om hans skatteplanering är laglig eller ej avgörs av domstol. Har jag för mig.
Precis - är han dömd - är hans en anklagad för något brott...? NIx. Ergo - han har inte gjort något olagligt.
Synen på Östling i de breda lagre är att han har rätt. Endast västertroll tycker han är obehaglig eftersom han sätter fingret på en öm punkt - det att socialdemokratin gör av med oändligt mycket pengar på absolut ingenting. Du verkar inte begripa hur rätt han har och hur bisarrt Sverige är. Vi har världens högsta skatter och vi är inte bäst på en enda sak som finansieras med just skattemedel. Inte sjukvård, inte skola, inte polis, inte äldrevård, inte...
Citera
2019-02-23, 19:31
Medlem
80% av världen är korrupt och vi har invandrare från de mest korrupta länderna i världen. Bedrägerier, stölder, rån har blivit våran vardag och sverige har hamnat längre ned på på korruptions indexet för varje år.

https://www.transparency.org/cpi2018
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in