2019-02-24, 00:21
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det är möjligt, det som blir intressant i sammanhanget om man analyserar vad staten kommer att värna mest om när pengarna sinar är om de kommer att satsa ännu hårdare på den del av apparaten som producerar ideologi. Var extra anslag till SVT även det ett tecken i tiden? Kommer det komma mer av den typen av prioriteringar.

Hjärntvätten kommer att intensifieras och bli än mer påtaglig. MSM med Public Service i spetsen och den arkaiska svenska skolan kommer vara centrala och drivas på än hårdare ideologiskt.

Inte för att det kommer hjälpa när deflationsmonstret träffar den uppblåsta självgodheten i sitt solar plexus kommer luftslottet svärje att slutligen återgå till normalitet.

Som Tim Pool sade: ”Sweden is creepy”. Mer av den varan kommer - var så säker.

Sekten svärje med goter och svear som roffar och rövar. Vad mer kan man vänta sig?
Senast redigerad av redshift 2019-02-24 kl. 00:25.
Citera
2019-02-24, 00:23
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Nej. Det är du som inte förstår logiken. Det jag säger är att om någon ropar varg flera gånger och det inte kommer en varg, då tappar man förtroendet.

Vi kan vara överens om att vargar existerar och att du tror på allt du läser.

Ok?

Citera
2019-02-24, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Vi kan vara överens om att vargar existerar och att du tror på allt du läser.

Ok?

Det är nog inte mycket vi kan vara överens om.
Citera
2019-02-24, 00:28
Medlem
Skunken666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
vilket jävla nonsens. såna som han har förstört sverige lika mycket som sossarna och miljöpartiet. de har bara olika motiv till sitt invandringsvurmande. leta upp en källa på att det här fitthuvvet sagt något kritiskt om massinvandringen när det verkligen gällde..

Vad menar du?
Han har ju faktiskt gjort just det utan att vara "Jaghatarallablattar"-plump, han har ifrågasatt vad en svensk skattebetalare (det är de som betalar skatt) får för sina skattepengar.
Men antagligen var det för subtilt för att lågpannorna (uppenbarligen du själv inräknad) skall förstå det....
Citera
2019-02-24, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Fråga i princip vem som helst inom offentlig sektor så kommer ni få samma svar. 5-10 år. Pratade precis om det här med mina kollegor för nån månad sedan och de höll med. Jag jobbar inom vård och omsorg. Det är i det närmaste total kaos här redan nu men det tar ett tag för oss som jobbar kvar att slita ut oss totalt och till slut ge upp.
Under den tiden hinner en ny generation växa upp och utbildas så att de kan ta över. Vill man kan man säkert styra upp saker till det bättre under en sådan tid, så systemet aldrig kollapsar.
Citera
2019-02-24, 00:31
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Hjärntvätten kommer att intensifieras och bli än mer påtaglig. MSM med Public Service i spetsen och den arkaiska svenska skolan kommer vara centrala och drivas på än hårdare ideologiskt.

Inte för att det kommer hjälpa när deflationsmonstret träffar den uppblåsta självgodheten i sitt solar plexus kommer luftslottet svärje att slutligen återgå till normalitet.

Som Tim Pool sade: ”Sweden is creepy”. Mer av den varan kommer - var så säker.

Ja förmodligen, dock går det ju inte att pusha propaganda på samma sätt längre. Om SVT skulle få ytterligare vänstervridning vid det här laget skulle det ändå inte göra så mycket till eller från, så om de ska ta det ett steg längre så ser det ut som att det måste det ske med ökad censur. Sen gissar jag på att kronan kommer att ta en stor del av smällen framöver men att en kris automatiskt skulle tvinga fram de de rätta åtgärderna är långt ifrån självklart. Det kan lika gärna bli fortsatt spiral nedåt.
Citera
2019-02-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tyvärr är det inte så lätt som Östling säger att man får bättre resultat om allt privatiseras. De privata företagen har nämligen som affärsidé att leverera så lite som möjligt till så högt pris som möjligt. Fär att motverka det behövs det upphandlingskompetens som är mycket mer avancerad än den som byråkraterna på statskontoret tillhandahåller med sina ramavtal.
Det finns olika affärsideer. Inom teknikbranchen försöker man ofta leverera så mycket som möjligt till ett så lågt pris som möjligt. Att sälja stora volymer till låga priser kan vara mer lönsamt än att sälja små volymer till höga priser.
Citera
2019-02-24, 00:38
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Under den tiden hinner en ny generation växa upp och utbildas så att de kan ta över. Vill man kan man säkert styra upp saker till det bättre under en sådan tid, så systemet aldrig kollapsar.

Problemet är ju att ingen vill jobba inom vården, skolan, polisen e.t.c. Lönen är kass och arbetsbelastningen är hög. Den generationen som skulle ta över tog aldrig över. Ser inga tecken på att nästa generation skulle vara annorlunda. Du anar inte vilket bottenskrap av människor som får jobb inom vården idag p.g.a. att personalbristen är total. Du behöver inte kunna många ord svenska, du kan vara dömd för narkotikabrott och ändå få hantera narkotiska läkemedel. Du kan komma och gå hur du vill för det är bättre att en person kanske kommer till jobbet än att ingen kommmer alls.
Citera
2019-02-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturesprophet
Det är klart att ingen skåpbil kommer stanna vid mig och dom hoppar ut och har ihjäl mig. Så dum är jag ju inte, jag lever inte under någon hotbild på det sättet.

Men obehaget när folk blir mördade i ens närområde den känslan är inte logisk direkt.

Samtidigt har jag besökt ghettoområdet några gånger och blickarna man får som svensk där är ungefär, vafan gör du här??? Jag vet att gängen där tom stoppar bilister och bett dom vända.

Jag skulle aldrig gå där en sen kväll eller mitt i natten, inte en chans, det är som att be om trubbel.

Jag tycker att ditt obehag du känner när folk blir mördade i ditt bostadsområde är fullkomligt logiskt.

Här var jag bor har två blivit skjutna/mördade vid två olika tillfällen, de flydde in i vårt område efter en mördarjakt med bil i ett fall och mopped i annat. Det var väldigt traumatiskt för resten av oss boende, och barnen än värre. Två grannar valde sedan att härifrån. Snart kommer vi inte kunna flytta någonstans, ev utomlands.

Har man dessutom inte miljoner på banken kan man inte flytta. Det tar ju över 10 år att få en hyreslägenhet.
Senast redigerad av Martlet 2019-02-24 kl. 00:49.
Citera
2019-02-24, 00:45
Medlem
Lydans avatar
Svårt. Det går alltid att fiffla med ekonomin, och så länge man fortsätter att ta in 100 000 som inte förväntas arbeta per år så öser man i stort sett ut helikopterpengar där nästan varje krona återvänder. Ekonomin byggs upp och man kan framställa det som att det går bra.

Problemet är så klart att hela samhällsbygger inte expanderar, utan alla återvändande kronor går ut till migranterna igen. För varje procent befolkningen ökar så minskar värdet och trycket blir hårdare.

Budgeten räknar med att minska migration- och integrationskostnader med 30 miljarder, vilket jag inte riktigt förstår ska kunna hållas när anhöriginvandringen sätter igång på riktigt och de behöver någonstans att bo. Då är det bara att slå upp asylindustrins miljardkomplex igen.

EU-avgiften beräknas bli ytterligare 20 miljarder bortkastat, och skulle marknadsräntorna börja gå upp igen måste 30 miljarder skjutas dit. På något sätt har man även planerat att öka statens inkomster med 10%, 100 miljarder, om 2 år för att täcka upp det.

Skulle det gå lite fel, t.ex. att man som vanligt inte planerat ett skit för de migranter som man lockar hit med bidrag, och gör anhöriginvandring än mer generös som planeras, är det inte svårt att se att det kan försvinna 5% till från dagens utgifter till allmän välfärd, samtidigt som befolkningen ökar ytterligare 5% på ett par år.

Då är välfärden ner 10% till. Från dagens nivå. Med en ytterligare 20% ökning av migranter som aldrig förväntas bli nettobetalare mätt i dagens välfärd.

Det är alltså helt ohållbart att hålla upp dagens nivå.

Men det är ju inte så att pengarna tar slut. Stegvis sänker man bara välfärden. Lysen släcks, skolan får spara. Allt utom politikernas löner berörs.

Där någonstans misstänker jag att det finns en gräns när förtroendet försvinner nästan över en natt. När folk fortsatt ser hur den ökade brottslighet premieras, medan de själva får det värre och får jobba längre. Ingen kommer att undgå att märka den ständigt ökande orättvisan, där de som uttrycker sig våldsamt, skriker mest, och är mest intolerant premieras. Knappast någon svensk. En dag säger någon helt enkelt "Nu skiter jag i det här", lämnar jobbet och orsakar en spiral nedåt.

Det är den faktiska systemkollapsen. 5-10 år känns rimligt.

Det Östling inte verkar ha räknat med är vilken påverkan något sådant får när det är 20% helt nya i landet som lever i sina egna samhällen och knappt kan språket. Som inte känner någon som helst samhörighet eller gemensamhet till övriga. Helt plötsligt försvinner det som de har blivit lovade. De har blivit bedragna. Vad tror ni kommer att ske?

Hur ser samhällena i mellanöstern ut? Vad skiljer sig i benägenhet att agera mellan en infödd och någon därifrån?

Jag hoppas att jag har fel, men jag kan inte misstänka annat än att man gör sig själv en rejäl otjänst om man i dagens läge inte planerar för ett liv utan staten. Alla tecken finns där.
Senast redigerad av Lydan 2019-02-24 kl. 00:49.
Citera
2019-02-24, 00:46
Medlem
Citat:
Du kan inte utbilda analfabeter, inte till den nivån. Analfabeters barn har ingen ljus framtid vad gäller deras egen skolgång.
Citera
2019-02-24, 00:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det finns olika affärsideer. Inom teknikbranchen försöker man ofta leverera så mycket som möjligt till ett så lågt pris som möjligt. Att sälja stora volymer till låga priser kan vara mer lönsamt än att sälja små volymer till höga priser.

Jag var nog otydlig. Med "så lite som möjligt" menade jag inte volymen utan kvalitén. Tjänster som består av en webservice som inte fungerar och har obefintlig support. Möbler som går sönder efter sex månaders användning. Kort och gott skräp, men till så högt pris som möjligt.

Att de här skräpleverantörerna har en särskild nisch i den offentliga sektorn beror på de krångliga och byråkratiska upphandlingsreglerna i lagen om offentlig upphandling. Myndigheter tvingas teckna fleråriga avtal med firmor som säljer skräp och straffas för avtalsbrott om de sedan köper fungerande varor från andra leverantörer.
Senast redigerad av Regulus 2019-02-24 kl. 00:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in