Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Det är väl ingen dum ide att låta staten sköta viktiga samhällsfunktioner till självkostnadspris? Så fort det privata näringslivet tar över finns uppenbar risk för besparingar som påverkar verksamheten, och sannolikheten för prisökningar om man driver något i vinstsyfte.
Man kan ta skolan som exempel. Om kommunerna sköter skolutbildningen anställer man det antal lärare som behövs och skaffar lokaler och undervisningsmaterial, och det får kosta vad det kostar. Om ett privat företag driver utbildningen finns risken att man försöker spara pengar genom att ha så lite personal, lokaler och undervisningsmaterial som möjligt, eftersom detta är utgifter som direkt påverka vinsten. Den privat drivna skolan har sina förpliktelser enbart mot aktieägarna, medan den kommunala skolan har sina förpliktelser gentemot eleverna. Viss skillnad, eller hur?
Jag tror att de flesta föräldrar till skolbarn gärna "stoppar sina pengar i det hålet" som den kommunala skolan utgör.
Vissa saker är rimliga att staten sköter. Frågan är bara vilka? Försvar, polis, vägnät, elnät är kanske några man kan vara överens om, möjligen. Skolan också, kanske. Problemet är att listan kan bli ganska lång, och ju längre lista desto större pengahög. Vilken riktning dessa pengar sedan tar blir allt svårare att överblicka. Jag har själv, liksom de flesta av oss, betalat in en hel del i skatt utan att gnälla med tanken att det är som en sorts försäkring. Kanske att jag eller någon annan behöver något en dag och då finns samhällsfunktionen där.
Tyvärr har mycket av resurserna lite fördolt använts till att öka på antalet förmånstagare utan att detta balanserats med resurser i tillräcklig grad. Därför måste nu allt fler dela på samma kaka.
Vad gäller skolan så kommer den inte att gå att återställa till den jämlika skolan igen. Det är bara att glömma. Det finns varken pengar eller tillräckligt med lärare så att det räcker. Visst det går ju att jämna ut resurserna mer och att bussa elever från olika stadsdelar, men det skulle göra att de fungerande skolorna skulle bli förstörda. Om man jämför skolorna i Stockholm som exempel och man skulle kunna tänka sig lite mer skatt för att göra skolan jämlik och bättre, så skulle man med dessa resurser endast nå de absolut sämsta skolorna inte alla skolor som skulle behöva förbättras för att nå en rimlig standard. Det är här vi har kollapsen. Det finns inte tillräckligt med resurser så det räcker till alla och därmed brister den jämlikhetstanke samman, som är en stor del av det som jag kallar Sverige.