2019-03-20, 17:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
På tal om Arbetsförmedlingen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...rat-ersattning

Kanske har exemplet varit uppe tidigare, men ändå. Iofs gäller det Arbetsförmedlingen som ska göras om helt, men de här delarna tillhör väl det som ska vara kvar.

Det är kanske såhär det funkar i hela Sveriges offentliga förvaltning? Allt rullar på. Då och då upptäcks mycket stora felaktigheter. Ingen vet vem som har ansvar, eller ens om nån har ansvar. Ingen vet riktigt vad felen beror på. Ingen vet om felen kan åtgärdas. Och faktiskt, ingen vet egentligen heller om någon egentligen vill åtgärda felen som upptäcks. Och ingen anställd har haft nån aning om nånting alls, det har bara rullat på som vanligt. Alla brev och beslut som skickas "fastnar i nån server", men det gör inget, det har noll effekt på verksamheten. Och det hela kostar miljarder.

Man skulle faktiskt kunna likna det vid ett galet fantasiexempel där man skapar en myndighet, t ex Fantasimyndigheten, där de anställda jobbar järnet och fattar jättemånga beslut hela tiden om ingenting och allt möjligt, så länge det inte har nåt med verkligheten att göra, och alla beslut arkiveras direkt och inga åtgärder vidtas för att ett enda beslut ska verkställas för de kan inte verkställas. Eller vänta nu, är det verkligen en fantasi, att vi har gigantiska myndigheter vars beslut aldrig verkställs, trots att alla på myndigheten sliter som djur och blir stressade och utbrända och liknande? Är det bara en fantasi?
Instämmer med föregående inlägg – en fantastisk beskrivning!

Men jag vill invända mot en detalj i följande formulering: ”[...] gigantiska myndigheter vars beslut aldrig verkställs [...]”.

Min erfarenhet är att besluten verkställs. Men eftersom de egentligen inte har med verkligheten att göra blir de närmast slumpmässiga. Och ingen ansvarig tar ansvar. För någonting. Alla hänvisar till andra eller hukar under tystnad. Hela tiden.

Rättssäkerheten och demokratin har havererat i Sverige. Det ÄR ett gigantiskt samhällsproblem.

Vi vet också vad som händer med medborgare som försöker avslöja dysfunktionella makthavare och medier. PK-Sverige skyddas av drivna mobbare. Det som drabbat Granskning Sverige är ett synnerligen konkret exempel:
https://newsvoice.se/2019/03/robert-...-pr-hantering/
Citera
2019-03-20, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neanderthal
Fantastisk beskrivning av hur offentlig sektor fungerar i Sverige 2019.

Lägg till att AF brände minst 100 miljoner på en website som aldrig blev av.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/a...m-inte-blev-av
Citera
2019-03-20, 17:46
Medlem
Tammers avatar
Det är samma sak varje gång någon skandal uppdagas, vare sig det gäller Transportstyrelsens it-läcka, Vårdguidens läckta samtal eller något annat. Berörda myndigheter hade ingen aaaning, och de ansvariga cheferna "visste ingenting". Trots deras höga löner och oerhörda kompetens. Nio gånger av tio behåller de ansvariga sina jobb, med motiveringen att de vill "få chansen att rätta till misstagen".
Citera
2019-03-20, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
OK, du är missnöjd med trådens rubrik och skriver därför mängder av inlägg där du förolämpar tråddeltagare. Tack för klargörandet.

Nej, jag är inte främst missnöjd med trådens rubrik, utan många av de idiotiska sakerna som försöker kopplas till en framfantiserad kollaps. Jag brukar dessutom oftast bara göra inlägg och påpekade de mest uppenbart långsökta dårskaperna om vad som ska leda till vår kollaps. Jag brukar då mötas av div. olika okvädningar om vad dum jag är, olika diagnoser rörande min person och en hoper generella domedagsutläggningar, den ena mer fantasifull än den andra. Vad jag inte brukar mötas av dock är sakliga argument beträffande just det jag hade invändningar om.
Att du sedan blir djupt kränkt ifall jag dessutom skulle ha fräckheten att svara tillbaka med liknande okvädningar jag får mot mig känns inte direkt som något jag tänker ligga sömnlös över.

Citat:
Du frågar avslutningsvis vem jag ”tycker” ska betala för resurserna i ett samhälle. Jag förstår inte frågan eftersom tråden handlar om det svenska systemet. VEM som ska betala och VAD som ska levereras är definierat i regelverket för välfärdsstaten (det som populärt brukar kallas ”samhällskontraktet”). Det är detta system som håller på att kollapsa, vilket är vad som diskuteras i tråden.

Du frågade själv vem det är som ska betala och det var väl högst några inlägg sedan.
Nu förstår jag absolut att det kan vara svårt att hålla reda på vad man skriver om man skriver så mycket dravel som du gör, fast nog trodde jag du skulle förstå vad själv nyss frågade om?
Citera
2019-03-20, 19:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Malcolm Kyeyune skriver i Dagens Samhälle:

Inte ens polisen i Uppsala är ju trygg längre

Vem vaktar väktarna? Möjligheten att säkra tryggheten för unga tjejer i Uppsala ser dystra ut i ett läge där inte ens polismyndigheten kan säkra sin egen trygghet. Men i stället för att prata om de stora frågorna slåss vi om de små.

Uppsala har figurerat i nyheterna en hel del senaste tiden. Det har handlat om allt ifrån skottlossning på centrala Sankt Olofsgatan (där jag själv går förbi i princip varje dag), till den ökade otryggheten för kvinnor och unga tjejer, där färre och färre vågar gå ut ensamma eller på kvällen.

Det har blåst upp till kontrovers, bland annat på grund av att Ebba Busch Thor (KD) skrev en debattartikel i Aftonbladet om läget i staden. Som vanligt – tyvärr! - blev resultatet att debatten mest kom att handla om att märka ord och den exakta innebörden av olika termer. Som om detta på något vis skulle ändra verkligheten.

Hade ungdomsjouren i Uppsala verkligen uppmanat unga tjejer att inte gå ensamma på stan ens på dagtid, eller hade de bara uppmanat tjejerna att fundera på att inte göra det för att öka känslan av trygghet?

På ett plan är det absurt att vuxna, tänkande människor ägnar sig åt den här sortens hårklyveri i en situation som var och envar måste erkänna är mycket allvarlig. Men å andra sidan är det också förståeligt; det verkar helt enkelt inte finnas något alternativ till att slåss om de små frågorna; om ord och andemeningar. De stora frågorna är helt enkelt för enorma.

I skrivande stund befinner sig Uppsalapolisen i stabsläge, efter att man mottagit upprepade hot. Det finns inga skäl att inte ta dessa hot på allvar; i november 2017 kastades exempelvis en handgranat mot poliser på väg hem från jobbet. Turen var framme och ingen skadades, men det hade kunnat sluta mycket illa.
LÄS resten här:

https://www.dagenssamhalle.se/kronik...g-langre-26696

-----

TILLÄGG

I ABoK fanns en ny tråd om dagens (eller snarare ett av dagens) våldsdåd i Uppsala:
En knivskuren på Stora torget i Uppsala

På onsdagseftermiddagen [14.47] larmades polisen till Stora torget i Uppsala där ett bråk brutit ut. En knivskuren person har först till sjukhus. ...

Enligt vittnesuppgifter till polisen var runt 10 personer inblandade i bråket på Stora torget.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...rget-i-uppsala
Malcom Kyeyune skriver: ”Statens våldsmonopol håller sakta men säkert på att urlakas, och staten och myndigheterna lämnar ett vakuum efter sig som tyvärr kan fyllas av nästan vad som helst.

Men ”samhällskontraktet” har även bestämmelser gällande detta i nödvärnsrätten enligt 24 kap. brottsbalken:
24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-1962-700#K24

Nöd föreligger alltså när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Medborgaren har då rätt att vidta adekvata åtgärder för att skydda närstående och sig själv.

Det är rimligen den sista utvägen innan samhället kollapsar helt.
Citera
2019-03-20, 19:34
Medlem
Fris avatar
Citat:
Men ”samhällskontraktet” har även bestämmelser gällande detta i nödvärnsrätten enligt 24 kap. brottsbalken:
24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...s-1962-700#K24

Nöd föreligger alltså när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Medborgaren har då rätt att vidta adekvata åtgärder för att skydda närstående och sig själv.

Det är rimligen den sista utvägen innan samhället kollapsar helt.
Det existerar inget samhällskontrakt. Jag har bett åtskilliga av de hatpropagandister som använder sig av den lögnglosan att visa mig mitt !"samhällskjontrakt" så att jag kan få vveta vad som står i det, och redogöra för när och hur jag skulle ha ingått detta "kontrakt". Lögnen är synad och en del av dem erkänner öppet att de pratar om någopnting som itne exixsterar. Om jag vore moderator här skulle jag omgående radera alla inlägg om "samhällskontraktet" eftersom ämnet här definitivt inte är "Diskutera sånt som inte existerar".

Staten använder ensidigt statsvåld mot de som staten så vill. Punkt. Den statsvåldsutsatte har ingentign alls att kräva i gengäkld. De som inbillar sig det är otrygga små psyken som behöver såna lögner av känslomässiga skäl, för att verkligheten skrämmer dem bortom vad de klarar av att hantera.

Nöd är, liksom nödvärn, f.ö. bara tillämpbart i en aklut pågående situation. Du får inte stjäla mat, eller bryta dig in i ett hus, i nöd annat än i samma situation som det svartnar för ögonen för dig och du svimmar av undernäring/kyla. Om det skulle kunna finnas en annan räddning så måste du pröva det först. Jag undrar om nödlagen överhuvudtaget har åberopats i någon domstol. Är på inget sätt tillämpbar på något så abstrakt som samhällsomvälvning.
Citera
2019-03-20, 19:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det existerar inget samhällskontrakt. Jag har bett åtskilliga av de hatpropagandister som använder sig av den lögnglosan att visa mig mitt !"samhällskjontrakt" så att jag kan få vveta vad som står i det, och redogöra för när och hur jag skulle ha ingått detta "kontrakt". [...]
Och som upprepat förklarats för dig är det bara en term som används för att benämna hela det regelverk som definierar välfärdsstaten. Du måste själv lära dig de lagar och regler som gäller, det ingår i normalt vuxenansvar.
Citera
2019-03-20, 20:03
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neanderthal
Fantastisk beskrivning av hur offentlig sektor fungerar i Sverige 2019.

Jag överdriver som vanligt, men det måste man göra ibland.

Citat:
Instämmer med föregående inlägg – en fantastisk beskrivning!

Men jag vill invända mot en detalj i följande formulering: ”[...] gigantiska myndigheter vars beslut aldrig verkställs [...]”.

Min erfarenhet är att besluten verkställs. Men eftersom de egentligen inte har med verkligheten att göra blir de närmast slumpmässiga. Och ingen ansvarig tar ansvar. För någonting. Alla hänvisar till andra eller hukar under tystnad. Hela tiden.

Rättssäkerheten och demokratin har havererat i Sverige. Det ÄR ett gigantiskt samhällsproblem.

Vi vet också vad som händer med medborgare som försöker avslöja dysfunktionella makthavare och medier. PK-Sverige skyddas av drivna mobbare. Det som drabbat Granskning Sverige är ett synnerligen konkret exempel:
https://newsvoice.se/2019/03/robert-...-pr-hantering/

Kan inte terminologin riktigt, men tror att beslut först fattas och sen expedieras de, dvs antecknas och skickas eller på annat sätt meddelas den som berörs. Själva verkställigheten kan ske redan vid beslutsfattandet eller vid meddelandet, till exempel genom att en förmån stoppas, och i andra fall krävs för verkställighet att någon annan än beslutsfattaren gör något, till exempel när en domstol dömer någon till fängelse. Här verkar ju beslut ibland ha fattats men inte meddelats - fastnat i en server - men det oaktat har de verkställts, ibland i alla fall. Helsnurrigt alltihopa.

Sen kommer det där med att ändra oriktiga beslut, vilket myndigheter brukar vara skyldiga att göra självmant om felet är känt. Det rätta här är ju att gå igenom varenda maskinbeslut, ett efter ett, och ändra de felaktiga besluten, men det tror jag inte man har resurser att göra. Just detta är oroväckande, att man vet att massor av beslut med viss grad av sannolikhet är oriktiga, men man avser inte rätta nånting självmant, det måste den enskilde fixa på egen hand.

Man får hoppas att det bara är Arbetsförmedlingen av våra myndigheter som så konsekvent håller den här höga stollighetsnivån.
Citera
2019-03-20, 20:59
Medlem
Fris avatar
Citat:
Och som upprepat förklarats för dig är det bara en term som används för att benämna hela det regelverk som definierar välfärdsstaten. Du måste själv lära dig de lagar och regler som gäller, det ingår i normalt vuxenansvar.
Du är väl en av dem som erkänner att du pratar om sånt som inte existerar. Varför gör du det? Varför inbillar dui dig att du har rättigheter gentemot staten, när lagarna tydligt säger att du inte alls har det? Varför ljuger du för dig själv? Varför förnekar du verkligheten? Lider du av andra vanförwställningar om sånt som inte finns?

Staten gör vad fan den vill och du har inget att säga till om det, annat än vid valurnan vart fjärde år. Och valresultatet visar ju att samtliga svenskar är perfekt nöjda med precis allting som politikerna gör och vill ha mer av samma. Alla väljare har enhälligt gett samma politiker dfullmakt in blanco att göra vad fan de vill. Det är itne alls ett kontrakt av något slag. Så allt prat om "samhällskontraktet är brytet" är bara rent nonsens och svammel och off topic rakt igenom. Och bara för att du suttit och inbillat dig själv att det finns ett "kontrakt" så börjar du yra om att det skulle ha brutits. Och du ignorerar sedan att samhället kollapsar steg för steg, och svamlar bara om andra imaginära fenomen som folks tillit till staten m.m. Handlar inte alls om det. Problemet är att alla politiker är anti-nationalister, vilket ju betyder att de VILL göra det som är dåligt för svenska folket. Och att alla politiker och alla byråkrater är gravt inkompetenta därför att de är tillsatta uteslutande för att de är lojala anti-nationalister och därför helt omeriterade och inte klarar av ens sina enklaste administrativa uppgifter.

Men du och andra här dillar om ett problem som inte finns och försöker kollra bort hela diskussionen till att handla om någon slags civilrättslig avtalstvist i en domstolsförhandling.
Citera
2019-03-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
På tal om Arbetsförmedlingen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...rat-ersattning

Kanske har exemplet varit uppe tidigare, men ändå. Iofs gäller det Arbetsförmedlingen som ska göras om helt, men de här delarna tillhör väl det som ska vara kvar.

Det är kanske såhär det funkar i hela Sveriges offentliga förvaltning? Allt rullar på. Då och då upptäcks mycket stora felaktigheter. Ingen vet vem som har ansvar, eller ens om nån har ansvar. Ingen vet riktigt vad felen beror på. Ingen vet om felen kan åtgärdas. Och faktiskt, ingen vet egentligen heller om någon egentligen vill åtgärda felen som upptäcks. Och ingen anställd har haft nån aning om nånting alls, det har bara rullat på som vanligt. Alla brev och beslut som skickas "fastnar i nån server", men det gör inget, det har noll effekt på verksamheten. Och det hela kostar miljarder.

Man skulle faktiskt kunna likna det vid ett galet fantasiexempel där man skapar en myndighet, t ex Fantasimyndigheten, där de anställda jobbar järnet och fattar jättemånga beslut hela tiden om ingenting och allt möjligt, så länge det inte har nåt med verkligheten att göra, och alla beslut arkiveras direkt och inga åtgärder vidtas för att ett enda beslut ska verkställas för de kan inte verkställas. Eller vänta nu, är det verkligen en fantasi, att vi har gigantiska myndigheter vars beslut aldrig verkställs, trots att alla på myndigheten sliter som djur och blir stressade och utbrända och liknande? Är det bara en fantasi?
Varför tror någon att offentlig sektor skulle fungera bättre?
Hur ser det resonemanget ut?

Detta är varken ett nytt eller ett svenskt fenomen. Här erbjuder jag ett avsnitt ur den mycket roliga brittiska tv-serien Yes, minister. https://www.youtube.com/watch?v=U01oual9ysQ
Ministern är minister för offentlig förvaltning. Här är det ett nybyggt sjukhus som inte har någon medicinsk personal eller patienter, men 500 administratörer.
Detta är från ca 1980. Fackliga anhängare kan begrunda fackets agerande.
Citera
2019-03-20, 21:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Detta är varken ett nytt eller ett svenskt fenomen. Här erbjuder jag ett avsnitt ur den mycket roliga brittiska tv-serien Yes, minister. https://www.youtube.com/watch?v=U01oual9ysQ
Ministern är minister för offentlig förvaltning. Här är det ett nybyggt sjukhus som inte har någon medicinsk personal eller patienter, men 500 administratörer.
Haha, för en gångs skull håller jag med dig. Såvitt jag begriper så började NPM i England vid den tiden. Men det gör ju inte de svenska problemen här och nu mindre.
Citera
2019-03-20, 22:45
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Märklig dokumentär du länkar till. Men så är ju britterna rätt så egna också. Tänk så tokiga de är! I övrigt är det väl inte du som bjuder på nåt alls, såvida du inte var med och gjorde dokumentären. Var du med och gjorde dokumentären? Hur som helst, tack för underhållande länk. Allt gott!

När det gäller trådens ämne, den eventuella systemkollapsen i Sverige, har statliga SVT i dagarna via programmet Uppdrag Granskning bjudit på en spännande inblick i det moraliska, kanske också rättsliga, förfall som råder inom delar av svenskt näringsliv. Penningtvätt och möjligen mer än så. Inte ens våra fina privata banker klarar av att sköta sig. Men som i fallet med svenska myndigheter, kommer så klart att konstateras att visst har fel och tveksamheter förekommit, det har tvättats så det stått härliga till, men ingen är ansvarig, det bara blev så, och ingen vet varför.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...-i-fem-punkter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in