2018-05-06, 14:35
Medlem
Ördögs avatar
(FB) Migrationskaoset når orkanstyrka-Arbetsmiljöverket tvingades låsa in sig på skola

”Totalt kaos” vid inspektion på Malmöskola
https://www.dn.se/nyheter/sverige/to...pa-malmoskola/
Citat:
Arbetsmiljöverkets inspektörer möttes av ”totalt kaos” vid ett besök på en särskild undervisningsgrupp för elever i Malmö, rapporterar Sydsvenskan. Bland annat tvingades de låsa in sig med personalen i lärarrummet.

Vid flera tillfällen sparkade en elev våldsamt på dörren till lärarrummet, där inspektörerna låst in sig tillsammans med lärarna, och en lärare kom in med en trasig bärbar dator som en elev kastat i väg.

Besöket skedde vid en så kallad särskild undervisningsgrupp för barn som inte bedöms klara vanlig skolgång, med sju elever i låg- och mellanstadieåldern och lika många lärare. I det här fallet rör det sig om barn med social problematik utan impulskontroll, enligt Anders Malmquist, grundskoledirektör i Malmö.

Lars Åberg skriver I GP om sin nya bok Landet där vad som helst kan hända. Ta och läs resten av texten också!

Var beredd att vad som helst kan hända i Sverige

http://www.gp.se/debatt/var-beredd-a...rige-1.5869143
Citat:
Det är inte utan att jag förundras över hur snabbt Sverige har gått från planerad förutsägbarhet till planlös perspektivlöshet. Även om vi en gång varit duktiga på social ingenjörskonst tycks vi nuförtiden inte veta hur man använder en skiftnyckel.

Detta är landet där tågen står still på linjen, posten inte kommer fram och gangsters tränger sig före i vårdkön. Erfarenheterna av försämrade samhällsfunktioner är så spridda att de inte kan förminskas genom uppfostrande tilltal eller förklaras som utslag av rädsla för det främmande. Det senare framstår som ett falskt orsakssamband eftersom det som människor uttrycker oro för är sådant, som de märker av i sin vardag och därför faktiskt känner till.

Hur vet man då om ett samhälle börjar gå sönder?

Första gången jag tänkte tanken var den inte alls påverkad av migrationskriser eller handfallna myndigheter utan kopplad till de brister i samhällskunskapen som jag mötte hos elever på högstadiet. Niondeklassarna jag träffade i en stor skola i en större svensk stad visste inte särskilt mycket om hur samhället var uppbyggt, hur dess institutioner grep in i varandra och hur beslut fattades. En del trodde att socialförvaltningen och socialdemokratin var samma sak. Några av dem var säkra på att barnbidraget kom från FN. De allra flesta hade ingen som helst koll.

-----

Svensk politik har de senaste åren ägnat sig åt att låtsas som om en redan förändrad verklighet vore oförändrad och som om varje form av problematisering vore ett hot mot det orubbliga hos denna verklighet. Där samhällsdebatt tidigare setts som en väg till reformer, en förändrad verklighet, har den i stället kommit att uppfattas som skadlig för det redan uppnådda.

----

Vi förväntar oss att alla ska bidra till integrationen, men ger bidrag till dem som inte vill.​

Vårt uppdrag framstår dock i dessa dagar som mera oklart: vi ser oss själva som ett föredöme och tycker ändå inte att vi har så mycket att komma med. Vi förväntar oss att alla ska bidra till integrationen, men ger bidrag till dem som inte vill. Den svenska exceptionalismen har bytt skepnad, från något trosvisst till något lätt handlingsförlamat. Solidaritet har ersatts med tolerans.
----
Utan kontrollerad och reglerad invandring kan man varken ge skydd åt flyktingar eller behålla ett offentligfinansierat välfärdssystem. Där det inte finns några gränser måste var och en klara sig själv. Kontrakt kommer att rivas, avtal brytas, kapital och maskiner flyttas, bostäder ockuperas, varor stjälas, tältläger resas, våld bryta ut. Jag tror inte att det kommer att bli något trevligt pow wow med trummor och körsång.
Senast redigerad av Ördög 2018-05-06 kl. 14:49.
Citera
2018-05-09, 15:47
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Rånade, bestulna och lurade – polisen hinner inte utreda

Eva fick vänta på polisen i tio timmar.
Malin spårade själv inbrottstjuven men fallet lades ned.
Pauli hotades med pistol – också nedlagt.

Samtidigt som anmälda så kallade vardagsbrott ökar kommer larmen inifrån polisen: Vi hinner inte.
Var tredje svensk oroar sig för att drabbas.
Här är tio berättelser från tjuvarnas, rånarnas och bedragarnas offer.
https://www.expressen.se/nyheter/bro...na-av-polisen/
Citera
2018-05-09, 23:00
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Sverige toppar dödsskjutningar bland unga män

Antalet dödsskjutningar bland yngre män är mer än dubbelt så högt i Sverige som i jämförbara länder, visar en studie där Sverige jämförts med tolv andra europeiska länder.

Mot vissa länder är skillnaden extrem, skriver Dagens Nyheter. Det är mer än tio gånger så vanligt att män mellan 15 och 29 år skjuts ihjäl i Sverige än i Tyskland, och sex gånger så vanligt som i Storbritannien.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/sve...-män-1.5941974
Citera
2018-05-09, 23:25
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/sve...-män-1.5941974

Det här tyckte jag var lite roligt.....

"Forskargruppen har ingen förklaring till varför just Sverige ligger så högt"
Citera
2018-05-09, 23:26
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan

Det måste vara vädret...
Citera
2018-05-09, 23:28
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan

Samma sak med partiledarna härom dagen. Ingen visste varför sexualbrotten ökat så kraftigt de senaste åren. Noterbart är att ingen verkar särskilt angelägen om att ta reda på orsaken.
Citera
2018-05-09, 23:33
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Samma sak med partiledarna härom dagen. Ingen visste varför sexualbrotten ökat så kraftigt de senaste åren. Noterbart är att ingen verkar särskilt angelägen om att ta reda på orsaken.
Har det inte med LAS att göra?
Citera
2018-05-09, 23:33
Medlem
Riddarhusets avatar
Finner inga bevis på systemkollaps i tråden även om Läget är ansträngt. Dessutom är flera länkar gamla och visar egentligen att det blivit bättre.
Citera
2018-05-09, 23:58
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Har det inte med LAS att göra?

Jo, jag har hela tiden haft en misstanke om att arbetsrätten och dess utformning är en starkt bidragande orsak till att sexualbrotten ökar i Sverige.
Citera
2018-05-10, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Finner inga bevis på systemkollaps i tråden även om Läget är ansträngt. Dessutom är flera länkar gamla och visar egentligen att det blivit bättre.

Nu ska du inte underskatta en domedagsprofets förmåga att återuppliva gammal skåpmat i sin iver att påvisa varats olidlighet.
Citera
2018-05-10, 08:36
Medlem
Totiuss avatar
Stora rubriker i Aftonbladet idag:
Fullt på rättspsyk i hela landet: ”Vi nekar sjuka varje dag”
Det är fullt på varenda klinik och har varit det i mellan ett och fem år.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...juka-varje-dag

Det är rätt märkligt att detta presenteras som en stor nyhet med jätterubriker när det varit så i flera år. Som vanligt har medierna missat att granska verkligheten.
Citera
2018-05-10, 10:09
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Lars Åberg skriver I GP om sin nya bok Landet där vad som helst kan hända. Ta och läs resten av texten också!

Var beredd att vad som helst kan hända i Sverige

http://www.gp.se/debatt/var-beredd-a...rige-1.5869143
Bra artikel.

Jag tolkar det som han skriver om politisk exceptionalism som en kritik mot densamma i och för sig, kanske för att jag själv anser att det är en alltigenom förfelad ideologi, eller snarare attityd, för någon annan substans än en attityd av självgodhet är svår att finna i exceptionalismen. Sedan håller jag inte med om allt vad Åberg skriver även om det är läsvärt.

Följande citat från Åbergs text är talande:

Citat:
Precis som amerikanerna betraktar sig svenskar gärna som bärare av något existentiellt annorlunda, en exceptionalism. Den ser ut på olika sätt i USA och Sverige, men i vår egen självbild framträder ett missionerande drag som möjliggjort att den gamla biståndspolitiken i det som då kallades Tredje världen har kunnat följas av nyare biståndsverksamhet på hemmaplan. När många kineser flyttar till San Francisco uppstår ett Chinatown. Flyttar många från Mellanöstern till svenska förorter får man små mellanöstrar där.

Precis som amerikanerna... jodå, men vilka "svenskar" är det egentligen Åberg talar om? Är den exceptionalistiska attityden typiskt svensk? Långt ifrån det, anser jag. Det är mest de som ser sig själva som medlemmar av oomkullrunkeliga eliter som propagerar för att Sverige är exceptionellt dvs upphöjt över alla andra länder. Märk väl att det här inte handlar om nationalism utan om en tro på att de svenska samhällsformerna är överlägsna. Dvs att systemet är överlägset. Eftersom jag själv inte delar denna tro så ser jag inte heller argument som säger att invandrarna måste anpassa sig till våra lagar och regler som huvudargument. Visserligen måste de anpassa sig, men svenska lagar och regler kan förbättras väldigt mycket. Så istället argumenterar jag för att de ska stoppas vid gränsen och aldrig sätta sin fot i Sverige, samt att de som ändå har fått kommit hit ska återvandra.

Helt vanliga svenskar då: Tror de att de svenska samhällsformerna är överlägsna? Inget kunde vara mer felaktigt. När de använder argumentet att invandrare måste anpassa sig så brukar de tänka på hur det var förr, innan mångkultur och splittring blev lagstadgat och högsta mode. Eller så använder de ett argument som är svårt att säga emot bara för att de inte vågar stå för att det istället är det svenska folket samt vår kultur och våra intressen som är unika och värda att vårda.

Den som tror att Sverige ska hjälpa andra folk genom att låta dem komma hit ska inte bli förvånad om Sverige inom kort är mycket sämre än deras länder. I stort sett anser jag att vi redan är där. Finns det något land som har en mer repressiv politik mot urbefolkningen än Sverige? (Naturligtvis tänker jag för Sveriges del på svenskarna när jag talar om urbefolkningen.) Det skulle i så fall vara någon före detta koloni som idag blivit en stat med ny majoritetsbefolkning. Men bland nationalstaterna finns inget land som är värre än Sverige. Varken svenskar eller invandrare tror på det svenska systemet. Om det är en bra mätare av hur nära kollaps vi är så är vi som sagt redan där åtminstone mentalt. Sammanhållningen kring det som är svenskt är redan söndersmulad.

Tro dock inte att jag är pessimist. Tvärtom tror jag att Sverige återigen kan bli svenskarnas land. Men självfallet kräver det stora förändringar och uppoffringar. Framförallt kräver det att de svenskar som finns kvar inte kompromissar med sina intressen som folk utan istället säger nej till fortsatt stöd för andras intressen på svensk mark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in