Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Om folk lånar till konsumtion får vi bara inflation. Försök igen.
(Ta först och red ut för dig själv vad tillväxt är och hur det uppstår. Vill du ha hjälp så läs mina inlägg).
Vilka har minusränta? Har du ens funderat på det. Min erfarenhet säger mig att du liksom många andra bara ligger på slagordsnivå. Lite hjälp kan du få. Riksbanken betalar minusränta när de tvångslånar av bankerna. Staten betala minusränta när de emitterar en del obligationer. Men är det så många andra?
Den som lånar av klarna för konsumtion lär betala en effektiv ränta mellan 20-30%. Är det den låga räntan som i din värld leder till att folk lånar och konsumerar.
Det är nästan pinsamt att ens besvara ditt inlägg. Det är så fyllt av okunskap så man häpnar över att det går att klämma in så mycket dumhet på bara några få rader.
Men: Sverige har en negativ styrränta från riksbanken till storbankerna. Sen lägger dessa banker på några procent (1.5-2 procent) till bolåneräntorna. Så har det alltid varit. Så den negativa styrräntan gör att vi har bolåneräntor på 1.5% Det är en lånefest.
Efter ränteavdrag så kostar det idag ca 400 kronor i månaden att låna till en ny BMW, om du toppar upp ditt bolån, vilket många gör. Det är en lånefest. En helt ohållbar lånefest.
Ja, det är den låga räntan i min värld som leder till att folk lånar och konsumerar. Ja, Alpha101, det är den låga räntan som leder till att folk lånar och konsumerar. Ja, det är den låga styrräntan från riksbanken som gör detta. Ja, Alpha101.
Lite hjälp kan du få. Riksbanken betalar minusränta när de tvångslånar av bankerna.
Detta uttalande är så urbota korkat så det måste få en trippel
Rätt: Riksbanken
tar minusränta när de
lånar ut till bankerna. Dvs, bankerna kan
låna pengar av riksbanken och få betalt av riksbanken på kuppen. Snälla, skriv inte mer i tråden innan du läst på lite om ekonomiska fundamenta.