Jag kan inte föra fram något konkret bevis som slår fast när Sverige har nått bristningspunkten men jag anser att man bör kunna göra kontinuerliga observationer av Norge och Sverige för att se hur två grannländer med goda (och inte helt olika) förutsättningar utvecklades på olika sätt, till väldigt stor del på grund av politiska ställningstaganden i respektive land, från c:a 1975 till idag 2018.
Hamid Shabany misshandades i Vårberg centrum – och blev chockad när polisen lade ner förundersökningen.
Nyligen berättade han om sin frustration i SVT:s Agenda.
Den 16 maj 2017 var Sätrabon Hamid Shabany i Vårberg centrum. Vid parkeringen hjälpte han en annan person med p-automaten. Då försökte en man tränga sig. När Hamid Shabany bad honom vänta på sin tur blev mannen aggressiv och ytterligare två män slöt upp.
– De slog mig i ansiktet och knuffade mig så att jag föll omkull. Mina glasögon gick sönder, berättar Hamid Shabany för Mitt i.
Hamid Shabany polisanmälde misshandeln. Men trots att det fanns två vittnen och trots att en av dem skrev ner registreringsskyltarna på förövarnas bilar lade polisen ner förundersökningen. Dessutom ska det ha funnits övervakningskameror riktade mot parkeringen.
– Jag blev besviken och chockad. Det är sådant här som gör att människor tappar förtroendet för polisen, säger Hamid Shabany.
Jag är rädd för att vi trissar upp den här retoriken på ett sätt som blir väldigt skadligt, om människor tror att Sverige håller på att kollapsa. Och det stämmer inte. Och den här regeringen har uträttat så mycket bra under dom här åren, och det ska vi vara stolta över ...
Där har ni det direkt från Miljöpartklelpartiets avloppsrör Kådisabella Lövin. Om hon vore Cornelis skulle hon sjunga:
Det är ingen kollaps i sikte, inget skäl att ge upp och dra
Ty för var dag så blir det bättre, och rättnu blir det riktigt bra
Ja, för var dag så blir det bättre, och rättnu blir det riktigt bra. La la la.
Senast redigerad av Ördög 2018-01-22 kl. 05:28.
Nio saker som blivit bättre i Sverige på sistone (och därför tyder på att Sverige inte går mot en systemkallops):
Citat:
1. Allt färre röker
2. Allt fler går till valurnorna
3. Unga dricker mindre alkohol
4. Färre får inbrott
5. Vår privatekonomi har blivit bättre
6. Allt färre dör i trafikolyckor
7. Vi lever allt längre
8. Våra tänder blir bättre
9. Allt fler räddar liv efter sin död
Men vilka är de konkreta bevisen för att påståendet om att vi går mot en systemkollaps faktiskt stämmer? Vilka är källorna på att välfärden, myndigheterna och staten inte klarar av trycket?
Tänker mig en samlingstråd för eventuella artiklar, inslag eller liknande som styrker tesen om att Sverige står inför en systemkollaps.
Här är ett dags-färskt inlägg från den allt mer berömde professorn i klinisk psykologi, Jordan Peterson:
"If I wanted to sic my internet trolls on Channel 4, there would be nothing but broken windows and riots.
And then there's a little part of me that thinks; 'Wouldn't that be fun?'
And that's where we're at. Because I'm a reasonable person, a very reasonable person.
But I pay attention to my dark thoughts, because they're part of the collective unconscious.
And when there's part of me thinking; 'Wouldn't that be perfectly god damn delightful?',
then there's a lot of people not only thinking that some times, but thinking that way all the time.
And they are just waiting for [rioting] to be the proper response."
Prof. Peterson menar alltså att det kokar allt mer ute bland folket.
Snart krävs det bara en liten gnista som tänder eld på den fnösketorra skogen.
Detta.
Folk är alldeles för upptagna att spana efter en systemkollaps i form av något spektakulärt utanpåverk. Ungefär som undergångsprofeter som tålmodigt väntar på Armageddon.
Men det viktiga är hur vår egen omvärldsuppfattning "kollapsar", hur våra förväntningar ändras och hur vi börjar bete oss socialt. Hela samhällsdebatten har blivit oerhört mycket mer hätsk, människor har förändrats inombords, och det är verkligen det allra största beviset för en samhällskollaps.
För övrigt har jag bara hunnit en halvtimme in på den här intervjun, men jag älskar verkligen Petersons djupa och eftertänksamma svar. En behövlig kontrast mot dagens snuttifierade bimbosamhälle med en attention span som inte räcker längre än till nästa Instagram-uppdatering med ankläpps-selfie.
Motsatsen till offentlig verksamhet är privat verksamhet. Är den alltid välskött? På vilket sätt gagnades ABB, dess anställda eller kunder av att man beviljade Percy Barnevik en pension på 900 miljoner?
ABB gagnades uppenbarligen eftersom aktieägarna avtalat om det. Pensionsbeloppet var innestående och kopplat till bolagets värde. Att ABB började konstra med avtalsbrott när det var dags att leva upp till avtalet gör att ingen normalt funtad människa borde vilja ha med ABB att göra.
Är ditt förslag att avtalsrätten skall upphöra?
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
På vilket sätt gagnades Handelsbanken, dess anställda eller kunder av att Arne Mårtensson gick i pension vid 55 års ålder med 8,25 miljoner om året i pension? Är inte detta uppenbar misskötsel? Hade de gjort ett sämre jobb för en tiondels miljard mindre pension?
Aktieägarna har frivilligt valt att avtala med Mårtensson. Ska dom sedan inte leva upp till avtal. Vad är det för hemskt samhälle du förordar där man inte ska få betalt enligt överenskommelse.
Varför har fotbollsklubbarna betalat så mycket till Zlatan? Kunde inte dom lika gärna ha anlitat en fotbollsspelare för 1/10 av ersättningen?
Du får klia dig i huvudet lite och grunna på varför dom dom betalar mycket mer för en spelare.
Varför i all världen driver inte du företag där du betalar mycket mindre till personalen. Du borde kunna konkurrera ut andra som betalar onödigt mycket till iaf en del av personalen.
Och varför har inte andra redan gjort det?
Det borde vara ett stort mysterium för dig.
Citat:
Vi vanliga människor tappar förtroendet och inser att det inte finns någon känsla av samhörighet. Vårt samhälle är inte deras.
Ingen samhörighet med Zlatan, ingen samhörighet med Per Gessle?
Ingen samhörighet med välbetalda artister och skådisar i filmer och tv-serier?
Tvärtom så verkar folk gärna betala deras höga löner genom att gå på konserter, titta på filmerna/TV-serierna. Och även engagerat prata om deras privatliv.
Det du påstår stämmer dåligt med verkligheten.
Citat:
Sveriges kostnader för sjukvård ökar, både i kronor och som andel av BNP.
Nej inte kostar. Våra folkvalda väljer att ta mer skattepengar och ösa över den offentliga vården.
Citat:
men total privatisering med fullständig finansiering ur egen ficka är inte rimlig.
I bl a Schweiz är sjukvård privat.
Citat:
Det du antingen inte vet om, eller medvetet förtiger, är att den privata tandvården får en stor del av sina intäkter från... ja just det, skattemedel! Privata utförare får betalt av landsting och stat för att täcka sina kostnader. Tror du på allvar att den faktiska kostnaden för ett akut tandläkarbesök är de 50 kronor som asylsökande och illegala invandrare betalar? Har du missat att dyra ingrepp subventioneras till 85 % av samhället? Tandvården är inte den helprivata marknad som du försöker få den att framstå som. Du är antingen dåligt påläst eller ohederlig. Eller både och, det kan inte uteslutas.
Visst känner jag till tandvårdsförsäkringen. Var i mitt inlägg lästa du att jag inte gjorde det. Det du gör här kallas halmgubbe. Och det tar du till i stället för att svara på frågan.
Dvs var är kollapsen i den privata tandvården?
Tandvårdsförsäkringen: http://www.tandvaardsgruppen.nu/tand...ndvardsstodet/
Notera att det är fri prissättning. För en årlig kontroll får man betala nästan allt själv. Det gäller även vanliga lagningar. De flesta av oss får hela 300 kr/två år i bidrag. Att jag betalar 1000 SEK för en årlig kontroll isf 1150, gör den inte mindre privat.
Men den privata tandvården borde också kollapsa. Eller hur. Varför kollapsar den inte?
Citat:
Vi är många andra som ser samhället som något större än budgeten, rentav något som inte går att beskriva med siffror överhuvudtaget. Vi ser att skolan inte lyckas ge samhällets barn tillräckliga kunskaper, att kriminaliteten har oinskränkt makt i många enklaver, att allmänheten med rätta saknar förhoppning om att polisen och rättssystemet ska kunna lagföra gärningsmän när man utsätts för brott, att korruptionen ökar, att gamla inte får den vård de behöver och har rätt till, att lagen inte är lika för alla, att värdegrund är viktigare än fakta inom allt fler områden, att den styrande eliten inom både politik och näringsliv tänker på egen vinning före allmänhetens väl och att denna egoistiska syn alltmer sipprat ned till gemene man. Därför är vi oroade, även om det går att fixa en budget som visar plus denna gång.
Och då tänker ni så här att ni ska fortsätta rösta på vänsterpartier.
Vänstern som halverade strafftiderna i början på 80-talet tycker stora delar av svenska folket är bra att rösta på. Dom menade att bara man är snälla med de som är kriminella så blir dom också snälla.
Och vänstern som menade att fusk med bidragssystemet inte existerade.
Och vänstern som inte vill ha vinster för då kan konkurrensen pressa fram billigare och rationellare lösningar så att välståndet stiger.
Osv.
Tja, när ni röstar så kan ni inte räkna med att få det bättre.
(Fö så är min uppfattning att det är just där vid "räkna" som det går helt fel för er).
Citat:
Dessutom har du så klart fel om att överskottet av invandringen är större än kostnaderna. För näringslivet är det säkert plus, men för samhället minus, både i monetära termer och förlorad känsla av gemenskap och samhörighet.
Nettokostnaderna för flyktinginvandringen har estimerats många ggr och väldigt noggrant av Ruist. Ca 1% av BNP landar det på. Det kan man tycka är för mycket. Men det finns ju ingen anledning att ljuga om siffran.
Fö kan du begrunda att jag känner större samhörighet med de väldigt väl fungerande, dugliga och rationella invandrare jag träffar på i arbetet, än jag gör med de förståndshandikappade som inte kan räkna som jag träffar på här.
Landets totala BNP stiger mycket riktigt. Mest beroende på kraftig befolkningsökning och låga räntor.
BNP per capita sjunker dock. Eller i bästa fall står stilla.
https://www.google.com/publicdata/ex...l=sv&ind=false
BNP/Capita för Sverige och några grannländer. Sverige och Tyskland har passerat ovanför nivån föra finanskrisen. Det har inte Finland och Danmark.
Du har fel ang sjunker. Ta och tänk efter vem som lurat i dig det om sjunker och lyssna inte mer på den personen.
Merkel och Reinfeldt gjorde något mer rätt än deras kumpaner i Finland och Danmark.
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Varför kommer regeringen att tvingas höja pensionsåldern om det fanns så mycket pengar över?
Den allmänna pensionen är ett slutet system. Lite grovt får folk ut så mycket pension som de betalat in i pensionsavgift. (Undantag för en lägsta nivå). Om nu folk lever längre så får man antingen betala in mer pensionsavgift eller acceptera lägre pension.
Det är grundskolematematik. Jag förstår inte hur så många på Flashback inte kan ta emot den enkla informationen.
Citat:
Varför tvingas svenska kommuner att höja skatten varje år, om Sverige nu går så bra?
Därför att de driver saker i offentlig regi. Och att (S)taten skyfflar på dom utgifter.
Citat:
Det fattas pengar i princip över hela landet.
Nej, inte fattas. Det är bara att dra ned på åtagandena och dra ned på skatten så försvinner problemen.
Skattetrycket i Sverige är ca 44% efter att Alliansen sänkt det. Och vänstern börjat höja. I Singapore är det 14%. Dom har högre levnadsstandard än vi har.
Fundera nu ett tag på hur det kan vara möjligt.
Om nu folk lever längre så får man antingen betala in mer pensionsavgift eller acceptera lägre pension.
Det är grundskolematematik. Jag förstår inte hur så många på Flashback inte kan ta emot den enkla informationen.
Bland alla dina halvsanningar så väljer jag att kommentera denna.
Svenskars medellivslängd är noga dokumenterad. Vi vet idag exakt hur gamla vi kommer att bli om exempelvis 50 år. Likaså visste vi dagens medellivslängd redan för 50 år sedan.
Vår uppskattade medellivslängd följer beräkningsmodeller med hög noggrannhet.
Så tro inte politikernas förvånande inställning till att vi plötsligt blir äldre och måste jobba längre.
De köper sig endast tid, då det under några år inte tillkommer några "nya" pensionärer som ska ha pengar utbetalt.
I andra ändan så dröjer det motsvarande lång tid för unga att komma in på arbetsmarknaden, då de äldre tvingas vara kvar längre.
Detta innebär i sin tur att de får kortare tid på sig att betala in sin pension.
Summa summarum, höjd pensionsålder har ingen långsiktig effekt överhuvudtaget.
Det är alltså inte så enkelt som dina korta svar antyder.
Sverige är världens sjätte bästa land att leva i. Och bäst bland de nordiska länderna.
Det enligt US News & World Report, som presenteras i samband med världsekonomiskt forum i Davos.
Lite småkul:
Jo, i år rankas även politiker. Kanadas premiärminister Justin Trudeau och Tysklands Angela Merkel är de mest respekterade toppolitikerna medan USA:s president Donald Trump och den ryska presidenten Vladimir Putin låg i botten. Dessa besöker också Davos, med undantag för Putin.
ABB gagnades uppenbarligen eftersom aktieägarna avtalat om det. Pensionsbeloppet var innestående och kopplat till bolagets värde. Att ABB började konstra med avtalsbrott när det var dags att leva upp till avtalet gör att ingen normalt funtad människa borde vilja ha med ABB att göra.
Är ditt förslag att avtalsrätten skall upphöra?
Aktieägarna har frivilligt valt att avtala med Mårtensson. Ska dom sedan inte leva upp till avtal. Vad är det för hemskt samhälle du förordar där man inte ska få betalt enligt överenskommelse.
Varför har fotbollsklubbarna betalat så mycket till Zlatan? Kunde inte dom lika gärna ha anlitat en fotbollsspelare för 1/10 av ersättningen?
Du får klia dig i huvudet lite och grunna på varför dom dom betalar mycket mer för en spelare.
Varför i all världen driver inte du företag där du betalar mycket mindre till personalen. Du borde kunna konkurrera ut andra som betalar onödigt mycket till iaf en del av personalen.
Och varför har inte andra redan gjort det?
Det borde vara ett stort mysterium för dig.
Ingen samhörighet med Zlatan, ingen samhörighet med Per Gessle?
Ingen samhörighet med välbetalda artister och skådisar i filmer och tv-serier?
Tvärtom så verkar folk gärna betala deras höga löner genom att gå på konserter, titta på filmerna/TV-serierna. Och även engagerat prata om deras privatliv.
Det du påstår stämmer dåligt med verkligheten.
Nej inte kostar. Våra folkvalda väljer att ta mer skattepengar och ösa över den offentliga vården.
I bl a Schweiz är sjukvård privat.
Visst känner jag till tandvårdsförsäkringen. Var i mitt inlägg lästa du att jag inte gjorde det. Det du gör här kallas halmgubbe. Och det tar du till i stället för att svara på frågan.
Dvs var är kollapsen i den privata tandvården?
Tandvårdsförsäkringen: http://www.tandvaardsgruppen.nu/tand...ndvardsstodet/
Notera att det är fri prissättning. För en årlig kontroll får man betala nästan allt själv. Det gäller även vanliga lagningar. De flesta av oss får hela 300 kr/två år i bidrag. Att jag betalar 1000 SEK för en årlig kontroll isf 1150, gör den inte mindre privat.
Men den privata tandvården borde också kollapsa. Eller hur. Varför kollapsar den inte?
Och då tänker ni så här att ni ska fortsätta rösta på vänsterpartier.
Vänstern som halverade strafftiderna i början på 80-talet tycker stora delar av svenska folket är bra att rösta på. Dom menade att bara man är snälla med de som är kriminella så blir dom också snälla.
Och vänstern som menade att fusk med bidragssystemet inte existerade.
Och vänstern som inte vill ha vinster för då kan konkurrensen pressa fram billigare och rationellare lösningar så att välståndet stiger.
Osv.
Tja, när ni röstar så kan ni inte räkna med att få det bättre.
(Fö så är min uppfattning att det är just där vid "räkna" som det går helt fel för er).
Nettokostnaderna för flyktinginvandringen har estimerats många ggr och väldigt noggrant av Ruist. Ca 1% av BNP landar det på. Det kan man tycka är för mycket. Men det finns ju ingen anledning att ljuga om siffran.
Fö kan du begrunda att jag känner större samhörighet med de väldigt väl fungerande, dugliga och rationella invandrare jag träffar på i arbetet, än jag gör med de förståndshandikappade som inte kan räkna som jag träffar på här.
Samtliga dina argument handlar om ekonomi. För många av oss andra är systemet större budgeten, och det är därför du inte förstår.
Dessvärre måste jag återigen belysa dina sakfel. Schweiz har en delvis försäkringsfinansierad sjukvård (kommuner och kantoner bidrar), vars kostnader ligger på 7,3% av BNP, som är 64000 dollar per capita. Sveriges sjukvårdskostnader ligger på 7,5% av 48000 dollar per capita. Du berömmer dig om att räkna väl, så då förstår du varför Schweiz har skickat delegationer för att studera svensk sjukvård för att ta lärdom om hur man kan minska kostnaderna.
Moderatorerna önskar hålla diskussioner om invandringens lönsamhet borta, men Ruistrapporten är en glädjekalkyl där kostnaden är beräknad på det fullständigt inaktuella antalet 350000 flyktingar, vilket ger en kostnad på 1,35 % av BNP - en siffra som kan jämföras med sjukvårdens 7,5 %. Kolla Tino Sanandaji i stället. Assar Lindbeck lovordade Tinos bok massutmaningen, men den gamla stofilen sitter väl och ljuger han också, precis som du anklagar mig för att göra.
Du tar upp begreppet halmgubbe, för att i nästa andetag hävda att jag vill inskränka giltigheten av ingångna avtal när jag påpekar att det för samhörigheten i samhället är skadligt med fantasipensioner för eliten. Jag berör inte avtalsrätt, utan ger en helt deskriptiv utsaga av hur en elit frikopplad från resten av samhället är skadlig. Du läser in något helt annat. Kan du vara snäll och lindra min hösnuva?
Vi skiter i det där med hur löner och pension till direktörer bestäms. Du kommer ändå aldrig att inse hur långt från verkligheten styrelserummen är och att det är en liten krets som bestämmer sina egna villkor, och din marknadsliberala fyrkantighet omöjliggör ett annat perspektiv än att det är rätt villkor, eftersom man bestämde så. Nere på jorden har vi dock genomskådat det där, och vi tycker inte om det. Återigen, samhällsförfallet mäts inte i kronor. Det handlar om annat. Sverige har inte varit ett samhälle av egoister, utan ett samhälle präglat av hårt arbetande och ansvarstagande människor med viss solidaritet. När vi lämnar det, går vi mot kollapsen för samhället som vi känner det.
Din fixering vid tandvård är fascinerande och avslöjande. Du uppfattar att det privata tandvårdssystemet funkar bra, eftersom de privata tandläkarna tar betalt av samhället och patienterna och därmed täcker sina kostnader. De får ju mer betalt ju mer de gör, oavsett om det är nödvändigt eller inte. Kvalitetsmåttet är för dig pengar. Om man i stället har god tandhälsa så billigt som möjligt som det kvalitetsmått som ska uppnås, blir det relevant att se på andra faktorer än fakturering, men jag tror inte att vi bryr oss om det just nu.
Du etiketterar mig som vänsterröstande och tillämpar därmed Tyko Jonsson-principen: den som frivilligt ger bort något måste vara kommunist.
Med ditt klara tänkande och enorma sinne för ekonomi måste du vara betydligt rikare än Bill Gates, för han ger ju bort oändligt mycket pengar. Skänker till välgörenhet! Han måste vara dålig på företagande. Jag tycker att du ska starta Ättestupan AB och erbjuda dina kostnadseffektiva tjänster till Sveriges kommuner och landsting. De kommer att vara efterfrågade när du har förklarat för dem hur samhället ska fungera.
Det är bara att dra ned på åtagandena och dra ned på skatten så försvinner problemen.
1951 var skattetrycket i Sverige 19%.
Kan du vara snäll och lista vilka åtaganden som ska bort, samt hur de ska utföras och finansieras istället? Eller ska vi rakt av ta 1951 års standard på offentlig sektor och samhällelig infrastruktur? Väsentligen inga läkemedel, grusvägar, hushåll utan rinnande vatten, löständer i konfirmationspresent?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!