2018-01-24, 00:51
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Men det viktiga är hur vår egen omvärldsuppfattning "kollapsar", hur våra förväntningar ändras och hur vi börjar bete oss socialt. Hela samhällsdebatten har blivit oerhört mycket mer hätsk, människor har förändrats inombords, och det är verkligen det allra största beviset för en samhällskollaps.

Ja, framförallt hätskheten och lögnerna underminerar samhället och skapar hat.

Och det är människors interna bild av samhället som driver deras handlade. Det är därför massmedia och politiker nu börjar bli desperata i sitt skönmålande.

Citat:
För övrigt har jag bara hunnit en halvtimme in på den här intervjun, men jag älskar verkligen Petersons djupa och eftertänksamma svar.

Jo, han är bra.
Citera
2018-01-24, 01:14
Medlem
Citat:
Men det viktiga är hur vår egen omvärldsuppfattning "kollapsar", hur våra förväntningar ändras och hur vi börjar bete oss socialt. Hela samhällsdebatten har blivit oerhört mycket mer hätsk, människor har förändrats inombords, och det är verkligen det allra största beviset för en samhällskollaps.
Exakt. Det handlar inte om ifall budgeten går ihop eller militären far till Rinkeby, utan om vad som händer med oss människor som tillsammans utgör samhället. När vi alienerar oss från varandra skadas samhället. Ditt ord förväntningar är centralt i denna process, eftersom våra känslor och handlingar i stor grad påverkas av våra förväntningar. Med sjunkande förväntningar på andra människor och samhället i stort, sjunker också våra egna insatser. Det är därför som girighet är en skadlig egenskap för samhället, vilket i och för sig har varit känt ett par tusen år.
Citera
2018-01-24, 01:18
Medlem
Jobben som skapats sedan denna "högkonjunktur" kom igång 2015-2016, är låtsasjobb som är luft värt.

Låt oss titta vad det är för jobb: Vården, bygg, polisen, socialen, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen osv.

Sverige har massarbetslöshet som göms undan i olika åtgärder med sosseregeringen.
Citera
2018-01-24, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Jobben som skapats sedan denna "högkonjunktur" kom igång 2015-2016, är låtsasjobb som är luft värt.

Låt oss titta vad det är för jobb: Vården, bygg, polisen, socialen, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen osv.

Sverige har massarbetslöshet som göms undan i olika åtgärder med sosseregeringen.

(Stor-)Stockholm är en enorm motor i Sverige och det är extremt konstigt att inte fler orter lyckas prestera någon vettig tillväxt. Jag har bott på flera orter och jobbat och jag kan säga att utan Stockholm så hade Sverige förmodligen varit tillbaka på 1800-talets fattigdom, i många delar av Sverige är det rent utav operativ sektbildning i syfte att förhindra tillväxt och framsteg eftersom jantelagen eller någon form av lokalmaffia ska styra och ställa.

Det i särklass värsta är ändå de orter som bevisligen får stora summor pengar kastade på sig (indirekt från Stockholm) tack vare t.ex. utlokalisering av myndigheter eller specifik industri som är associerad med efterfrågan från myndigheter, men som trots detta inte lyckas åstadkomma någon tillväxt över huvud taget eftersom det bara sitter fetrövar till tjänstemän och drar in stora privata inkomster utan att pengarna omsätts i någon tillväxtbringande verksamhet. Detta fenomen kommer att bli lite starkare i takt med att ofantliga sektorn växer och många av de stora löntagargrupperna i dessa sektorer ska ha högre löner.
Citera
2018-01-24, 08:23
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hygglo.von.Drakula
(Stor-)Stockholm är en enorm motor i Sverige och det är extremt konstigt att inte fler orter lyckas prestera någon vettig tillväxt. Jag har bott på flera orter och jobbat och jag kan säga att utan Stockholm så hade Sverige förmodligen varit tillbaka på 1800-talets fattigdom, i många delar av Sverige är det rent utav operativ sektbildning i syfte att förhindra tillväxt och framsteg eftersom jantelagen eller någon form av lokalmaffia ska styra och ställa.

Det i särklass värsta är ändå de orter som bevisligen får stora summor pengar kastade på sig (indirekt från Stockholm) tack vare t.ex. utlokalisering av myndigheter eller specifik industri som är associerad med efterfrågan från myndigheter, men som trots detta inte lyckas åstadkomma någon tillväxt över huvud taget eftersom det bara sitter fetrövar till tjänstemän och drar in stora privata inkomster utan att pengarna omsätts i någon tillväxtbringande verksamhet. Detta fenomen kommer att bli lite starkare i takt med att ofantliga sektorn växer och många av de stora löntagargrupperna i dessa sektorer ska ha högre löner.

Centraliserade "nav" i vilka länder som helst där huvudkontor/administrativ verksamhet placeras och där landets företags vinster skattas enligt en politiskt bestämd agenda eller av praktisk/skattemässig art är inget annat än en administrativ utlokaliserad plats där vinster kan allokeras. Och vad är inte Stockholm annat än ett administrativt nav om vi ser till helheten?.

Har således väldigt lite att göra med vad som produceras utan är en del i verksamheten.

Om vi har en duktig försäljare på att sälja mjölk så kommer han lyckas föga om inte kossan levererar.

Jag kunde med din retorik säga att Stockholm producerar inte ett endaste skit vilket givetvis inte är sant, samtidigt som ditt inlägg är ett av de mest korkade jag läst på väldigt länge, och det säger inte lite i tider som dessa.
Citera
2018-01-24, 08:46
Medlem
scips avatar
I Hallandsposten står det att läsa om bristen på sjuksköterskor som råder i Halmstad och nu skall dom försöka att ersätta dom vakanta platserna med folk ifrån andra yrkesgrupper som skall avlasta dom riktiga syrrorna som går på knäna och bränner ut sig i snabb takt eller byter yrke helt och hållet.

Tyvärr så ligger reportaget bakom en betalvägg så man kan bara läsa rubriken.
Vilket fall som helst så låter det skrämmande och farligt i och med att sjuksköterskor delegerar ut mediciner mm.
Citera
2018-01-24, 08:53
Medlem
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates

Och nästa regering som evt tar över och lyfter på locket på den kokande grytan får hela skiten över sig med brännskader som följd.
Citera
2018-01-25, 15:36
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Pappa och femårig son bor i husvagn utan rinnande vatten – får ingen hjälp från kommunen

I flera års tid har Stefan och hans femårige son Alexander varit hemlösa och hänvisade till att bo i en uttjänt husvagn uppställd på en ödegård utanför Helsingborg, utan tillgång till sådant som rinnande vatten, dusch och kylskåp. De sociala myndigheterna i kommunen har känt till situationen men inte agerat för att ge far och son en drägligare boendestandard. Det berättar HD i ett reportage.
https://samnytt.se/pappa-och-femarig...fran-kommunen/
Citera
2018-01-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Kan du vara snäll och lista vilka åtaganden som ska bort, samt hur de ska utföras och finansieras istället? Eller ska vi rakt av ta 1951 års standard på offentlig sektor och samhällelig infrastruktur? Väsentligen inga läkemedel, grusvägar, hushåll utan rinnande vatten, löständer i konfirmationspresent?

Som i dag hos en gammal fattigpensionär på landet långa från stan. Löständerna som kistdekoration. Kom till verkligheten.
Citera
2018-01-26, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Centraliserade "nav" i vilka länder som helst där huvudkontor/administrativ verksamhet placeras och där landets företags vinster skattas enligt en politiskt bestämd agenda eller av praktisk/skattemässig art är inget annat än en administrativ utlokaliserad plats där vinster kan allokeras. Och vad är inte Stockholm annat än ett administrativt nav om vi ser till helheten?.

Har således väldigt lite att göra med vad som produceras utan är en del i verksamheten.

Om vi har en duktig försäljare på att sälja mjölk så kommer han lyckas föga om inte kossan levererar.

Jag kunde med din retorik säga att Stockholm producerar inte ett endaste skit vilket givetvis inte är sant, samtidigt som ditt inlägg är ett av de mest korkade jag läst på väldigt länge, och det säger inte lite i tider som dessa.

Tack, jag skrev säkert en massa korkade saker som du tolkade som om de både var korkade och sanna och på så sätt kom du fram till att min retorik möjliggjorde en fantastisk paradox där Stockholm står för en enorm tillväxt samtidigt som inget produceras där. Vi låter debatten bero, jag kan nästan höra hur folk skrattar åt oss.
Citera
2018-01-27, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Bland alla dina halvsanningar så väljer jag att kommentera denna.
Svenskars medellivslängd är noga dokumenterad. Vi vet idag exakt hur gamla vi kommer att bli om exempelvis 50 år. Likaså visste vi dagens medellivslängd redan för 50 år sedan.
Vår uppskattade medellivslängd följer beräkningsmodeller med hög noggrannhet.
Så tro inte politikernas förvånande inställning till att vi plötsligt blir äldre och måste jobba längre.
De köper sig endast tid, då det under några år inte tillkommer några "nya" pensionärer som ska ha pengar utbetalt.
I andra ändan så dröjer det motsvarande lång tid för unga att komma in på arbetsmarknaden, då de äldre tvingas vara kvar längre.
Detta innebär i sin tur att de får kortare tid på sig att betala in sin pension.
Summa summarum, höjd pensionsålder har ingen långsiktig effekt överhuvudtaget.

Det är alltså inte så enkelt som dina korta svar antyder.
Oklart vad som skulle vara halvsanning.

Det må vara att man anser sig kunna gissa medellivslängd. Och ännu bättre genomsnittlig återstående livstid efter man fyllt 65. Och det har nog varit känt för politiker. Men vad menar du att det skulle göra för skillnad?
Jag tror att du kanske inte riktigt förstår. Men följande återblick skulle kunna hjälpa.

ATP infördes 1960. S hade mot bättre vetande byggt in en underfinansiering. På 70-talet stod det klart att ATP var underfinansierat. Då var det inte bara teoretiska beräkningar. Men gjorde politikerna något åt det?
Rösterna steg mer och mer om att vi var på väg in i en katastrof. Åren gick.
Det var inte förrän det blev borgerlig regering 1991 som vänstern gav med sig och gick med på att reformera pensionssystemet. Hotet var då att borgarna skulle göra det ensidigt.
1999 genomfördes så reformen till dagens Allmänna Pension.

Det tog alltså minst 15 år av medvetenhet om att vi gick mot en katastrof innan politikerna kunde ta sig an frågan. Var din tanke kanske att Palme skulle reformerat pensionssystemet och indirekt sagt att Erlander var mentalt handikappad som införde ATP?
Hint: Det är lättare att ändra när de ansvariga dött.

Det är bara 19 år sedan Allmänna pensionen infördes. Och då införde man en broms, som skulle hindra katastrof.
Det anses fortfarande att pensionssystemet är underfinansierat. (Se pensionstråden i forumet). Men politikerna lär inte vara beredda att spendera 8 år på att ändra om det. Det blir höjning av pensionsålder för de som vill ha mer pension. Och så behåller man den flexibilitet man har idag.

Jag tvivlar på att politikerna vill reta folket med att sänka deras löner och höja pensionsavgiften.
Är det underfinansierat finns inte så många optioner. Det som finns är:
* ökad pensionsavgift.
* höjd pensionsålder.
* lägre pension.

Och jag förstår fortfarande inte hur det kan vara svårt att förstå. Folk som bara skall HA, lär inte förstå det. Men de som förstår att dom också måste betala borde kunna förstå.
Citera
2018-01-27, 19:13
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabarssylt
Kan du vara snäll och lista vilka åtaganden som ska bort, samt hur de ska utföras och finansieras istället? Eller ska vi rakt av ta 1951 års standard på offentlig sektor och samhällelig infrastruktur? Väsentligen inga läkemedel, grusvägar, hushåll utan rinnande vatten, löständer i konfirmationspresent?
Det skulle i och för sig funka att ha 1951 års standard på offentlig sektor, många länder i världen är inte i närheten av det ens idag - och de fungerar!
Nåja, nu förespråkar i alla fall inte jag att vi ska skrota förskolan och större delen av äldreomsorgen. En rimligare målsättning skulle kunna vara att komma ned på en medelnivå bland OECD-länder när det gäller skattetrycket, dvs ca 10 procentenheter lägre (34,4%). I den nivån ligger länder som Estland, Polen, Portugal och Tjeckien. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Sk...ternationellt/

Hur skulle Sverige kunna nå dit? Enkla besparingar skulle såklart gälla vår sociala omsorg om invandrare, oc högskolorna skulle kunna kapas med många miljarder genom att ta bort en massa flumutbildningar som genusvetenskap och filmvetenskap, eller åtminstone göra dem avgiftsbelagda så att ungdjävlarna får en tankeställare innan de väljer att slösa bort tre år av sina liv på icke-produktiva studier. Vi skulle kunna rensa bort mängder av myndigheter och miljarder i stöd till civila organisationer som inte tillför något. Vi skulle kuna minska biståndet till andra länder, 1% av vår BNP går dit idag - mer än vad försvaret kostar!

Men varför inbillar du dig att det är den offentliga sektorn som har gett dig bra mediciner och rinnande vatten? Teknikutvecklingen har skett trots politikernas kleptomani, vi skulle naturligtvis kunna ha mobiltelefoner och moderna bilar även om vi betalade mindre i skatt. Och de har faktiskt både rinnande vatten och läkemedel i Estland och Portugal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in