Citat:
Ursprungligen postat av
Spersson
Bland alla dina halvsanningar så väljer jag att kommentera denna.
Svenskars medellivslängd är noga dokumenterad. Vi vet idag exakt hur gamla vi kommer att bli om exempelvis 50 år. Likaså visste vi dagens medellivslängd redan för 50 år sedan.
Vår uppskattade medellivslängd följer beräkningsmodeller med hög noggrannhet.
Så tro inte politikernas förvånande inställning till att vi plötsligt blir äldre och måste jobba längre.
De köper sig endast tid, då det under några år inte tillkommer några "nya" pensionärer som ska ha pengar utbetalt.
I andra ändan så dröjer det motsvarande lång tid för unga att komma in på arbetsmarknaden, då de äldre tvingas vara kvar längre.
Detta innebär i sin tur att de får kortare tid på sig att betala in sin pension.
Summa summarum, höjd pensionsålder har ingen långsiktig effekt överhuvudtaget.
Det är alltså inte så enkelt som dina korta svar antyder.
Oklart vad som skulle vara halvsanning.
Det må vara att man anser sig kunna gissa medellivslängd. Och ännu bättre genomsnittlig återstående livstid efter man fyllt 65. Och det har nog varit känt för politiker. Men vad menar du att det skulle göra för skillnad?
Jag tror att du kanske inte riktigt förstår. Men följande återblick skulle kunna hjälpa.
ATP infördes 1960. S hade mot bättre vetande byggt in en underfinansiering. På 70-talet stod det klart att ATP var underfinansierat. Då var det inte bara teoretiska beräkningar. Men gjorde politikerna något åt det?
Rösterna steg mer och mer om att vi var på väg in i en katastrof. Åren gick.
Det var inte förrän det blev borgerlig regering 1991 som vänstern gav med sig och gick med på att reformera pensionssystemet. Hotet var då att borgarna skulle göra det ensidigt.
1999 genomfördes så reformen till dagens Allmänna Pension.
Det tog alltså minst 15 år av medvetenhet om att vi gick mot en katastrof innan politikerna kunde ta sig an frågan. Var din tanke kanske att Palme skulle reformerat pensionssystemet och indirekt sagt att Erlander var mentalt handikappad som införde ATP?
Hint: Det är lättare att ändra när de ansvariga dött.
Det är bara 19 år sedan Allmänna pensionen infördes. Och då införde man en broms, som skulle hindra katastrof.
Det anses fortfarande att pensionssystemet är underfinansierat. (Se pensionstråden i forumet). Men politikerna lär inte vara beredda att spendera 8 år på att ändra om det. Det blir höjning av pensionsålder för de som vill ha mer pension. Och så behåller man den flexibilitet man har idag.
Jag tvivlar på att politikerna vill reta folket med att sänka deras löner och höja pensionsavgiften.
Är det underfinansierat finns inte så många optioner. Det som finns är:
* ökad pensionsavgift.
* höjd pensionsålder.
* lägre pension.
Och jag förstår fortfarande inte hur det kan vara svårt att förstå. Folk som bara skall HA, lär inte förstå det. Men de som förstår att dom också måste betala borde kunna förstå.