2016-06-04, 01:21
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
En sak jag inte kan förstå är diskussionen gällande hur pass påverkad ytterdörren var. KG var förmodligen i sina krafts dagar och utrustad med härdat stål förmögen att slå sönder vilken som helst ytterdörr till kaffeved på under minuten. Vilket han säkerligen antog att två personer fixat på halva tiden. Så sitter det diverse psyksjuka nötter här och påstår att en ytterdörr från sjuttiotalet skulle innebära ett långvarigt hinder. För:

Nä, de hade inte forcerat GARDINEN!!!

Jag kan garantera att om jag och och någon av mina bröder fick för oss att slå sönder en dörr utan att behöva ta hänsyn till eventuella akustiska störningar så behövs det minst 5 mm metall ingjutet i ett icke böjbart material som ex trä eller betong för att den nämnvärt skulle sinka oss.

Vore vi dessutom irriterade på den person som motiverar vår ansträngning härvidlag, så skulle 40 eller 45 cm fönsteröppning knappast vara något vi reflekterar över. Om vi tror oss ha den moraliska rätten på vår sida så skall vi in, eventuella skärskador ifrån kvarsittande glas kommer vi inte ens vara medvetna om så länge de inte hindrar oss i vår gärning. Skulle någon i en sådan situation skjuta min bror i bröstet med en hagelbössa, så förstår jag inte hur folk kan tro att jag skulle sträcka händerna i luften.
Är ni helt utan mänskliga känslor?
Min första reaktion i ett sådant läge hade varit att till varje pris, även mitt eget liv, slakta grisen.

KG vet detta, han vet vad han har att göra med och agerar därefter. Ni som efterlyser rationellt beteende har inte en jävla susning om hur det är att bli hotad i sin egen bostad.

Mycket bra inlägg.
Citera
2016-06-04, 07:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Ni har nog rätt båda två.

Från artikeln
"Poliser har rätt att använda våld om de själva möts av våld eller hot om våld.
I det här fallet har poliserna även rätt att skjuta med hänvisning till nödvärn."

K-G har precis samma rätt som privatperson.
Blir K-G inte friad för att det inte bedöms som nödvärn, putativt nödvärn eller nödvärnsexcess eller vad fan som helst som har med nödvärn att göra då är min tro på rättsväsendet för alltid körd.

Skulle det bli på det sättet, kan du vara säker på att domen glasklart kommer att förklara varför (det gör den i vilket fall). Sedan kan det tänkas att åklagaren inte håller med, eller försvaret inte håller med (beroende på utfall) varvid en vända till, med (ännu) bättre jurister tittar på saken, ytterst i HD.

Det finns utmärkta möjligheter att fria eller mildra konsekvenserna för KG i detta, men det är fullständigt rimligt att en skjutning av två personer prövas riktigt och noga.

Så som många resonerar (känslomässigt) - att angriparna förtjänade vad de fick och får "skylla sig själva" har inget med detta att göra. Straff delar DOMSTOLEN ut, nödvärnet är till för att kunna freda sig och sitt.
Citera
2016-06-04, 10:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Där har du så fel att man häpnar.
En rånare har påbörjat ett brottsligt angrepp mot både egendom och person. Det ger vem som helst rätten att ingripa för att förhindra eller avbryta det brottsliga angreppet, alltså nödvärn.

Rånaren däremot har INGEN nödvärnsrätt gentemot de som ingriper. Nödvärnsrätten är förverkad, den är noll och intet, den existerar över huvud taget inte för den som initierat ett brottsligt angrepp mot egendom eller person.

Den polis som sköt Södertäljerånaren i huvudet agerade juridiskt i putativt nödvärn (AK-47:an var en replika) och inte enligt laga befogenhet. Den nödvärnsrätten är inte exklusiv för polisen, en civilist med (lagligt) vapen hade haft exakt samma nödvärnsrätt enligt lagen.
När han skjuter handlar kan det om nödvärn - ja. När han ingriper och drar sitt vapen handlar det om laga befogenhet, det som du inte har som civil.

Och nej - du får inte dra vapen - polisen får - mot vem som helst för att de påbörjat ett brottsligt angreppp.

Citat:
Ditt resonemang om utökat nödvärn är också felaktigt. När man talar om utökat nödvärn innebär det inte att vissa (enligt ditt resonemang polisen) åtnjuter en starkare nödvärnsrätt och därigenom är friare att använda våld. Utökat nödvärn (i den mån man alls kan använda begreppet) syftar på när man använder nödvärnsrätten för att skydda en annan person eller annan persons egendom från ett pågående brottsligt angrepp. Man kan alltså ingripa å den angripnes vägnar enligt nödvärnsrätten. Mer korrekt vore kanske att använda begreppet "överförd nödvärnsrätt".

Nödvärnsrätten är EXAKT samma för civila som för poliser enligt lagens bokstav. Men, förutom nödvärnsrätten har polisen ytterligare en laglig möjlighet att skjuta, enligt vad som heter "laga befogenhet". Det har aldrig civila, laga befogenhet följer med i själva uppdraget och ansvaret som polis, och regleras i skjutförordningen i polislagen, och är något som är helt och hållet separerat från nödvärnsrätten.

Du har helt enkelt inte fattat vad jag säger. En polis har en skyldighet att ingripa vid brott - du som civil har inte det, därmed hamnar poliser rent reellt/praktiskt i situationer där de kan utsättas för en situation som kräver nödvärn på ett sätt som du som civilist inte gör ...

Edit:
Detta är vad jag försöker säga ..

– En polisman har en principiell skyldighet att ingripa mot brott och det gäller även i situationer när han möts av våld eller hot om våld, skriver åklagaren i beslutet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16053940.ab
Senast redigerad av micro113 2016-06-04 kl. 10:59.
Citera
2016-06-04, 10:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Så vad du vill säga är vad?

Först fanns bara KG's utsaga. Nu tar du upp mammans berättelse. Dock med tillägget
att hon underförstått ljuger för KG's skull.

Ska vi kanske tolka det som så att det är mamman som antagligen pangat rutorna
för att sedan skylla på sina söner? Hur tolkar du orden "på nytt" i hennes berättelse
som jag fetade. Jag tolkar det som att dom var på väg till KG's hus igen. Att dom sedan
inte hittades där denna gång betyder inte att dom inte varit där förut. Det är åtminstone
vad mammans berättelse verkar påskina.

Kan det vara så att mamman hela tiden planerat att göra sig av med sina debila
söner och använde KG som ett verktyg för detta? Tja varför inte? Det finns många
onda kvinnor därute.

Vem är det som säger att han körde fram och tillbaka utanför deras hus och provocerade
familjen genom att skrämma dom medelst hundrastning? Man kan ju i o f s förstå
brödernas frustration. Där går han med sin hund och skräms. Klart man vill skrämmas
tillbaka lite.

Hur kände dom igen hans bil förresten? Dom verkade inte känna igen den när dom
låg bakom honom på vägen iallafall.

Tolka istället det som står. Bröderna har inte hotat honom direkt, utan detta är något som skett (för länge sedan) vi andra handsuppgifter från en annan person.

Vem sa att han skrämdes? Snarare så provocerade han väl.
Citera
2016-06-04, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns utmärkta möjligheter att fria eller mildra konsekvenserna för KG i detta, men det är fullständigt rimligt att en skjutning av två personer prövas riktigt och noga.

Så som många resonerar (känslomässigt) - att angriparna förtjänade vad de fick och får "skylla sig själva" har inget med detta att göra. Straff delar DOMSTOLEN ut, nödvärnet är till för att kunna freda sig och sitt.

Det som inte känns fullständigt rimligt är häktningstiden.

Straff delar självklart bara domstolen ut. Jag har aldrig menat att KG bestraffat bröderna. Däremot så satte de sig själv och KG i en oerhört farlig situation, där någon riskerade att dö, vilket också hände. I detta (ovanliga) fall dog bröderna, vilket rent moraliskt är mycket rimligare än att KG dött, eftersom det var de som kom hem till honom på kvällen med ohederliga avsikter. KG själv hade helst sett att de bara inte dykt upp och ingen kommit till skada - men det valet hade inte han.
Citera
2016-06-04, 10:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Du kör hårt på blaming the victim verkar det som. KG fick skylla sig själv när han var ute sent i en sådan utmanande klänning...
Du har nog missat lite tror jag -- det är bröderna som betraktas som offer i det här fallet - KG är GM.
Citera
2016-06-04, 11:05
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du har nog missat lite tror jag -- det är bröderna som betraktas som offer i det här fallet - KG är GM.

I åtalet så är det så, men utanför rättsalen finns det bara offer i denna tragiska historia.

Undrar hur de dödades föräldrar har det idag...
Om det var en dysfunktionell familj innan, vad är det då inte idag?
Citera
2016-06-04, 11:07
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
När han skjuter handlar det om nödvärn - ja. När han ingriper och drar sitt vapen handlar det om laga befogenhet, det som du inte har som civil.

Och nej - du får inte dra vapen - polisen får - mot vem som helst för att de påbörjat ett brottsligt angreppp.

Du har helt enkelt inte fattat vad jag säger. En polis har en skyldighet att ingripa vid brott - du som civil har inte det, därmed hamnar poliser rent reellt/praktiskt i situationer där de kan utsättas för en situation som kräver nödvärn på ett sätt som du som civilist inte gör ...
Nej, det är du som inte fattar. Helt klart därför att du inte VILL fatta.

Jag fattar precis vad du skriver och påstår, men du har fel i dina utgångspunkter så mycket att dina ännu mer felaktiga slutsatser hamnar utanför kartan...

Du får visst dra vapen (alltså hota en angripare med vapen) om nödvärn föreligger! Detta oavsett om du är polis med tjänstevapen eller civilperson med ett lagligt licensierat vapen. Detta därför att det inte finns något förbud mot att som civilperson använda vapen i en sådan situation. Det beror helt och hållet på omständigheterna, om de är sådana att det kan anses påkallat och försvarbart.

Polisen är, som du skriver, SKYLDIG att ingripa om denne befinner sig inom sitt tjänstgöringsområde/distrikt.
Men, det innebär INTE att det är förbjudet för en civilperson att ingripa i motsvarande situation! Det är fullt tillåtet, och kan inbegripa både ett ingripande i nödvärn (skydda dig själv, din egendom eller annan person och annans egendom), såväl som ett envarsgripande. (Se Rättegångsbalkens 24 kap. 7 §)
Dessutom kan ett envarsgripande övergå i nödvärn, vilket det gör per automatik då den som skall gripas gör motstånd och brukar våld, eller hotar med våld.

Det finns även ett intressant rättsfall där en butiksägare i Stockholm sköt en beväpnad rånare med ett olicensierat vapen. Butiksägaren ansågs av domstolen ha skjutit rånaren i nödvärn och friades helt från ansvar i den saken, det ansågs vara helt klart att nödvärn förelåg i den aktuella situationen. Däremot dömdes butiksägaren för vapenbrott då hans skjutvapen var olicensierat, vilket innebär att om vapnet varit lagligt hade butiksägaren inte dömts för något alls. Det intressanta är att butiksägarens handlingar, att dra vapen mot den beväpnade rånaren och att skjuta denna, ansågs helt och hållet berättigade och lagliga med stöd av nödvärnsrätten. Det fallet är givetvis mycket ovanligt, men också mycket intressant i den här kontexten.
Citera
2016-06-04, 11:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tack för ett mycket bra inlägg.
Det är precis så här jag tror att att det kan ha blivit om K-G inte sköt i så snabb följd.
Hade Fredrik varit den som inte blev skjuten först så hade absolut inget stoppat honom.
Måste dom vara 5-6 poliser för att plocka in honom redan när han är under 20 år och dom har fullt upp med honom så fattar man ju hur illa ställt det var med dåren.

Psst... Hålet i dörren var 48 cm brett och 70 cm högt...
Ja, det stämmer - jag får ge mig på den punkten efter att ha kollat FUP igen .. Rekonstruktionen visar dock att det inte är så en så enkelt passage in i huset som ni vill göra gällande.

För att kunna kliva in genom fönstret så måste man flytta gardinen åt sidan - en person på väg in kommer att täcka hela fönstret och därmed bli ett lätt mål ...

http://www.expressen.se/tv/nyheter/k...gick-det-till/
Citera
2016-06-04, 11:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Nej, det är du som inte fattar. Helt klart därför att du inte VILL fatta.

Jag fattar precis vad du skriver och påstår, men du har fel i dina utgångspunkter så mycket att dina ännu mer felaktiga slutsatser hamnar utanför kartan...

Du får visst dra vapen (alltså hota en angripare med vapen) om nödvärn föreligger! Detta oavsett om du är polis med tjänstevapen eller civilperson med ett lagligt licensierat vapen. Detta därför att det inte finns något förbud mot att som civilperson använda vapen i en sådan situation. Det beror helt och hållet på omständigheterna, om de är sådana att det kan anses påkallat och försvarbart.
Nej, du har fel - en civilperson får INTE gå med laddat vapen i fickan ... Polisen däremot har det i sin tjänsteutrustning. Drar du upp en pistol ur fickan och attackerar rånare så

1) begår du brott bara genom att bära vapnet i centrum

Dessutom finns inget som säger att en människa som begår brott INTE skulle äga rätt till nödvärn ..

2) När du siktar på en person så utgör du således ett hot mot dennes liv och hälsa - och den personen äger rätt att försvara sig .. även om det sker när personen begår brott....

Citat:
Polisen är, som du skriver, SKYLDIG att ingripa om denne befinner sig inom sitt tjänstgöringsområde/distrikt.
Men, det innebär INTE att det är förbjudet för en civilperson att ingripa i motsvarande situation! Det är fullt tillåtet, och kan inbegripa både ett ingripande i nödvärn (skydda dig själv, din egendom eller annan person och annans egendom), såväl som ett envarsgripande. (Se Rättegångsbalkens 24 kap. 7 §)
Dessutom kan ett envarsgripande övergå i nödvärn, vilket det gör per automatik då den som skall gripas gör motstånd och brukar våld, eller hotar med våld.
Återigen - skälet till att poliser brukar nödvärn är rent praktiskt en konsekvens av deras plikt att ingripa vid brott.
Du som privatperson har inte den plikten - och därför inte rent praktiskt samma möjlighet att agera som en polis eller bruka nödvärn inom samma ramar som en polis.

Citat:
Det finns även ett intressant rättsfall där en butiksägare i Stockholm sköt en beväpnad rånare med ett olicensierat vapen. Butiksägaren ansågs av domstolen ha skjutit rånaren i nödvärn och friades helt från ansvar i den saken, det ansågs vara helt klart att nödvärn förelåg i den aktuella situationen. Däremot dömdes butiksägaren för vapenbrott då hans skjutvapen var olicensierat, vilket innebär att om vapnet varit lagligt hade butiksägaren inte dömts för något alls. Det intressanta är att butiksägarens handlingar, att dra vapen mot den beväpnade rånaren och att skjuta denna, ansågs helt och hållet berättigade och lagliga med stöd av nödvärnsrätten. Det fallet är givetvis mycket ovanligt, men också mycket intressant i den här kontexten.
Precis - butiksägaren hade inte rätten att använda vapen.
Citera
2016-06-04, 11:18
Medlem
Citat:
För att kunna kliva in genom fönstret så måste man flytta gardinen åt sidan - en person på väg in kommer att täcka hela fönstret och därmed bli ett lätt mål ...

Ett "lätt mål" för den som har ett handeldvapen, ett basebollträ eller en yxa kanske. Bara för att man är ett lätt mål utgör man ju inte låg risk. Om man står redo med ett basebollträ eller en yxa precis när personen sticker in huvudet så kanske man kan avvärja faran med ett dödande slag. Bara sekunder senare är personen inne, skyddet borta, och hotet fullständigt.

Hade din uppfattning i fallet ändrats väsentligt ifall KG väntat på att den ena brodern stuckit in huvudet, och då satt en vedyxa i hans nacke?
Citera
2016-06-04, 11:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
I åtalet så är det så, men utanför rättsalen finns det bara offer i denna tragiska historia.

Undrar hur de dödades föräldrar har det idag...
Om det var en dysfunktionell familj innan, vad är det då inte idag?
Ja, det finns bara offer i denna historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in