2017-02-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
det var det jag tänkte, varningsskott med dubbelpipigt?! Inte ens hemma får man vara i fred alltså.

Ska läsa den där senare men undrar ändå, stod det nåt om han hade fler patroner tillgängliga?

Hörde rättens ordförande på P1, lät jävligt förmätet IMHO, Tycker hela grejen med att sätta ned påföljden så mkt luktar veligt, ska bli jävligt intressant att se hur de fick till den delen, antingen så är det uppenbart oförsvarligt eller så är det inte det.

Det där måste upp till HD, skjutvapen och i hemmet är oerhört viktiga principiella frågor. Kan inte se varför gubbens advokat inte ens skulle försöka. Det är solklart debiteringsbart.

Bra inlägg! Värdefullt därför att domstolens resonemang utgår från ANTAGANDET att
1) KG i detta kaos var kapabel och planera ( på den korta tid han hade till förfogande) att han måste
ha ett extra skott för att varna
2) KG därför skulle ha stoppat ett extra skott i byxfickan när han hämtade amunition

3) Att KG var kapabel till detta

Resonemanget är ju löjeväckande skrivbordsmässigt och visar på noll insikt om hur människan reagerar
inför livshotande stress.
Citera
2017-02-01, 20:20
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det ligger ingen motsägelse i det du citerar. Livsfarligt är inte synonymt med dödligt.
Det är livsfarligt att leka på motorvägen - men det är inte detsamma som att du dör om du gör det.

Du är lika yr som domaren. Det är OK att använda livsfarligt våld, men inte dödligt våld?
Citera
2017-02-01, 20:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Du är lika yr som domaren. Det är OK att använda livsfarligt våld, men inte dödligt våld?
Återigen - livsfara är inte synonymt med död.

Livsfarligt och dödligt är inte synonymer.
Citera
2017-02-01, 20:24
Medlem
Skunken666s avatar
Jag hoppas att farbrorn överklagar till HD och att dom kommer fram till ett icke frihetsberövande straff, om han inte frikänns helt (vilket jag hoppas att han gör).
Slynglarna var inne på hans tomt, skrek dödshot och försökte ta sig in genom hans ytterdörr.
Jag är yngre än farbrorn och vid betydligt bättre vigör, jag hade väntat tills de kom in, sen hade jag gjort köttfärs av dem med det jag hämtat ur mitt skåp.

Farbrorn försökte ringa polisen som inte prioriterade ärendet (dom kom efter en timme, vad hinner inte hända på en timme?), han är gammal, han är hjärtsjuk, han befinner sig i sitt hem, det är kväll och mörkt, utanför dörren står några dårar beväpnade med kniv och JÄRNRÖR (populärt annars inom media att gasta om) och attackerar dörren och skriker att de skall mörda farbrorn...

Klart som fan att han försvarade sig på det sätt han kunde, och i mitt tycke skall han hållas ansvarsfri för detta, speciellt med tanke på den historia som ligger bakom denna händelse.

Ansvaret för utgången av denna incident ligger helt och hållet på samhället, som ej har klarat av att leva upp till sitt åtagande att skydda dess medborgare. Samhällskontraktet är brutet, var och en för sig själv!
Citera
2017-02-01, 20:44
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Bra inlägg! Värdefullt därför att domstolens resonemang utgår från ANTAGANDET att
1) KG i detta kaos var kapabel och planera ( på den korta tid han hade till förfogande) att han måste
ha ett extra skott för att varna
2) KG därför skulle ha stoppat ett extra skott i byxfickan när han hämtade amunition

3) Att KG var kapabel till detta

Resonemanget är ju löjeväckande skrivbordsmässigt och visar på noll insikt om hur människan reagerar
inför livshotande stress.
Någon som vet om det stod i fup om han överhuvudtaget hade med sig extra skott?

Man tycker ju att hans advokat borde upplyst rätten om det orimliga i att skjuta varningsskott med dubbelpipigt vapen då man har två anfallare framför sig.
Citera
2017-02-01, 20:52
Medlem
lasternassummas avatar
Jag har inte läst alla inlägg, men…

Han var utsatt för ett livshotande angrepp och han handlade i nödvärn uppger hovrätten.

Han dömdes till två års fängelse för dråp.

???

Hur i hela värden kan en svensk domstol fastställa att någon har handlat i nödvärn och sedan döma till dråp?

Hallå HD, styr upp!

69-åringen handlade i nödvärn när han sköt två män som försökte ta sig i hemmet, menar hovrätten.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/hel.../vallakradomen

Citera
2017-02-01, 20:56
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toolman
Du vet alltså vad som hade hänt om gubben inte skjutit.
Som sagt, lika mycket av de alternativen där han skjutit (och nu sköt han)...
Citera
2017-02-01, 20:58
Medlem
colibris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag har inte läst alla inlägg, men…

Han var utsatt för ett livshotande angrepp och han handlade i nödvärn uppger hovrätten.

Han dömdes till två års fängelse för dråp.

???

Hur i hela värden kan en svensk domstol fastställa att någon har handlat i nödvärn och sedan döma till dråp?

Hallå HD, styr upp!

69-åringen handlade i nödvärn när han sköt två män som försökte ta sig i hemmet, menar hovrätten.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/hel.../vallakradomen

Med facit i hand så borde gubben varit kyligare och väntat till dom var inne i huset innan han sköt. Han hade förmodligen gått fri då. Kanske till och med fått ersättning för rengöringen av hallväggen
Citera
2017-02-01, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Någon som vet om det stod i fup om han överhuvudtaget hade med sig extra skott?

Man tycker ju att hans advokat borde upplyst rätten om det orimliga i att skjuta varningsskott med dubbelpipigt vapen då man har två anfallare framför sig.

Ja visst är det orimligt. Dessutom, om denne hjärtsjuke man haft reservammunition i byxfickan och skjutit ett varningsskott.....
Ja sen skulle han då HINNA ladda om

Är det rimligt att anta att det fanns tid till detta och är det rimligt att anta att KG trodde det?

Och är det rimligt att ANTA att KG hade tid att tänka på att det som vi - och rätten - avhandlat i fåtölj eller vid skrivbord och med gott om tid?
Citera
2017-02-01, 21:00
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izna
Gubben skulle först kunna skjuta ett varningsskott innan en som träffar om inte annat skulle han kunna skjuta längst ner på dörren. Det hade garanterat skadat tillräckligt och förhoppningsvis inte dödat. Sen i värstafall kunde han skjuta långt ner på ben/fötterna så fort dom skulle vara innanför dörren

Eller så kunde dina vänner ha låtit bli att åka dit för att ta hand om gubben.

Då hade dom båda levt idag och gubben hade inte behövt fungera som
städpatrull åt ett havererande rättssystem som inte kunde ta hand om
de sopor som behövde tas om hand.

Det är så lätt. Så lätt att inte begå brott. Så lätt att det borde vara självklart
att dom får skylla sig själva.
Citera
2017-02-01, 21:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Ja visst är det orimligt. Dessutom, om denne hjärtsjuke man haft reservammunition i byxfickan och skjutit ett varningsskott.....
Ja sen skulle han då HINNA ladda om

Är det rimligt att anta att det fanns tid till detta och är det rimligt att anta att KG trodde det?

Och är det rimligt att ANTA att KG hade tid att tänka på att det som vi - och rätten - avhandlat i fåtölj eller vid skrivbord och med gott om tid?
Det är rimligt att utgå ifrån att KG kunde hantera vapen och att han visste vilken skada ett skott mot någon som försökte klättra in genom fönstret skulle göra - ja.

Det är också fullt rimligt att en gammal jägare vet vad han gör när han siktar, skjuter, siktar om och skjuter igen.
Citera
2017-02-01, 21:37
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är rimligt att utgå ifrån att KG kunde hantera vapen och att han visste vilken skada ett skott mot någon som försökte klättra in genom fönstret skulle göra - ja.

Det är också fullt rimligt att en gammal jägare vet vad han gör när han siktar, skjuter, siktar om och skjuter igen.

Nej, det är inte rimligt att antaga det som du påstår, HR har dömt fel och jag hoppas verkligen att HD tar upp fallet, det är helt orimligt att begära att KG ska besinna sig i det läge som har uppstått.

Jag är glad åt att HR mildrade straffet men den är fortfarande helt fel i sitt resonemang.

Du kan inte på något vis jämföra det här fallet med vad som kan uppstå under en jaktsituation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in