Poliser har en skyldighet gentemot andra att eliminera hot .. Dvs de kan inte lägga benen på ryggen och springa. Det vore liksom lite platt med en polis som bara agerade när de var ohotade och läget säkrat.
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Faktum är dock att där poliser använt dödligt våld har det nästan undantagslöst hänvisats till nödvärnsrätt. Och nej, polisen har ingen utökad nödvärnsrätt utan har att agera inom samma lagutrymme som en civilperson.
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Faktum är att polisen har en utökad rätt att använda sig av våld i olika situationer - och jo, i och med att de ofta befinner sig i situationer där de inte kan springa och gömma sig - men där civilister kan undgå fara så har de i praktiken en utökad möjlighet till nödvärn.
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilket överhuvudtaget inte var vad jag diskuterade -- och nej, KG (vilket är mer respektfullt och korrekt än "gubben") och polisen i Södertälje hade inte samma situation.
Jo, även om polisen handlat i putativt nödvärn så är det polisen uppgift att ingripa vid brott .. Du bör nog läsa på så du förstår skillnaden kanske...
Du har inte greppat det ännu och jag förhåller mig till den postare som försökte förklara för dig om lagen nödvärn som gäller både för civil och polis. Det är uppfattningen som är avgörande i just det skedet då någon skjuter det är den gemensamma nämnaren för just gubben och poliserna.
Det är ingen skillnad på den inbillade faran utan det är mer du som inte fattar. Men jag avslutar det med dig eftersom det inte går in. Hoppas bara att du inser att gubben gick loss från häktet, och att ditt bakhåll inte höll. Inte heller inbrottet utan det var rån åklagaren hade som orsak till dräggens besök. Så du får helt enkelt gunga i din egen värld där inget alls går in.
Du har inte greppat det ännu och jag förhåller mig till den postare som försökte förklara för dig om lagen nödvärn som gäller både för civil och polis. Det är uppfattningen som är avgörande i just det skedet då någon skjuter det är den gemensamma nämnaren för just gubben och poliserna.
Det är ingen skillnad på den inbillade faran utan det är mer du som inte fattar. Men jag avslutar det med dig eftersom det inte går in. Hoppas bara att du inser att gubben gick loss från häktet, och att ditt bakhåll inte höll. Inte heller inbrottet utan det var rån åklagaren hade som orsak till dräggens besök. Så du får helt enkelt gunga i din egen värld där inget alls går in.
Skämtar du med mig .. tror du på fullt allvar att något som kladdas här har någon som helst bäring på rättens bedömning?
När det gäller diskussionen om nödvärn och skillnaden på civila och poliser ser jag att du överhuvud taget inte förstår vad man säger (greppar skillnaden i praktiken) - eller varför polisen faktiskt inte är relevant i fallet med KG.
Skämtar du med mig .. tror du på fullt allvar att något som kladdas här har någon som helst bäring på rättens bedömning?
Ja, du hade ju full koll över bakhållet och inbrottet. Vart tog det vägen undrar jag? Signalerna du pratar om som kan sändas ut ifall han frikänns är ju bara ett tecken på att den mest korkade tror att en frikännande dom ger fel signaler. Det är lite mycket nu från ditt håll men inget har hittills infriats enligt dina åsikter om dödsskjutningarna i Vallåkra.
Några som också gjorde ett val den kvällen var grabbarna. Dom valde att åka hem
till KG. Han åkte inte hem till dom med geväret. Dom valde att maskera sig, beväpna
sig samt krossa rutan i dörren för att försöka ta sig in.
Som man sår får man skörda.
Kan du se orsak och verkan? Eller har du samma konsekvenstänkande som grabbarna?
Och var fastställer man att de sparkat på dörren ..
I FUP framgår att det finns fotavtryck på dörren vars mönster överensstämmer med angriparna. Kan vara så att mönstret var för utsmetat för att avgöra vilken sko det kom ifrån också, minns inte.
Orkar dock inte rota fram det på mobilen. Någon annan kanske pallar?
Micro, skulle vara hemskt intressant att höra din reaktion efter att ha sett videon på länken ovan.
Om bredden på fönstret i gubbens hus är 48cm, så rör det sig alltså om en öppning som är 12cm smalare än en vanlig toalettdörr. En fullstor tvättmaskin är 59cm bred.
Det är inga som helst problem för en normalstor människa att ta sig igenom en öppning på 48x70cm.
På videon ovan ser man också hur fruktansvärt fort en hotfull situation utvecklar sig.
Föreställ dig att kioskpersonalen på videon var beväpnad med en hagelbössa. Hur mycket tid tror du hon har på sig att skjuta varningsskott, ladda om eller göra andra taktiska överväganden?
Senast redigerad av SigmenFloyd 2016-06-03 kl. 02:15.
Och var fastställer man att de sparkat på dörren ..
Du skryter med att du har läst fup men du har troligen bara använt sökfunktionen och den funkar inte på material som ligger som fotokopior.
Avtryck från fotsulor brukar tyda på att någon har sparkat på dörren och bild finns i fup!!!
Jordiga avtryck under dörrhandtaget som överlappar varandra på en yta av 20x20 cm.
Men du läser kanske hellre tidningar...
I FUP framgår att det finns fotavtryck på dörren vars mönster överensstämmer med angriparna. Kan vara så att mönstret var för utsmetat för att avgöra vilken sko det kom ifrån också, minns inte.
Orkar dock inte rota fram det på mobilen. Någon annan kanske pallar?
Micro, skulle vara hemskt intressant att höra din reaktion efter att ha sett videon på länken ovan.
Om bredden på fönstret i gubbens hus är 48cm, så rör det sig alltså om en öppning som är 12cm smalare än en vanlig toalettdörr. En fullstor tvättmaskin är 59cm bred.
Det är inga som helst problem för en normalstor människa att ta sig igenom en öppning på 48x70cm.
På videon ovan ser man också hur fruktansvärt fort en hotfull situation utvecklar sig.
Föreställ dig att kioskägaren på videon var beväpnad med en hagelbössa. Hur mycket tid tror du han har på sig att skjuta varningsskott, ladda om eller göra andra taktiska överväganden?
Jo det är problem att ta sig inte genom ett fönster som sitter ovanför handtagshöjd och genom ett den lilla öppningen ...
När du tittar på gatuköket så kanske du också noterar att på insidan finns en "bänk" han tar sig upp på -- någon sådan finns inte vid ytterdörren ...
KG:s dörr var inte 48 cm .. den var enligt uppgift i fup 40*70 ... Och det är bra mycket mindre än en toadörr. (som för övrigt vanligen är bredare än 60 cm de också - standard mått idag är 70 och uppåt)
Några som också gjorde ett val den kvällen var grabbarna. Dom valde att åka hem
till KG. Han åkte inte hem till dom med geväret. Dom valde att maskera sig, beväpna
sig samt krossa rutan i dörren för att försöka ta sig in.
Som man sår får man skörda.
Kan du se orsak och verkan? Eller har du samma konsekvenstänkande som grabbarna?
De visste att K-G var hemma eftersom hans bil var där. Det är väl ingen tvekan om att de inte bara var ute för att göra inbrott. Inbrottstjuvar brukar rekognosera först.
Fast det gjorde ju inte bröderna -- de riktade inget vapen och uttalade de orden i ett sådant sammanhang.
Enligt KG .. notera det -- inte enligt systern som lyssnade i telefon. (Och brödernas version får vi ju aldrig höra)
Jag tänker - till skillnad från dig - inte låtsas att jag vet deras syfte. Jag nöjer mig med att konstatera hur det såg ut -- det var en låst dörr mellan KG och bröderna, och de hade inte ens rubbat gardinen åt sidan --- dvs var inte på väg att ta sig in .. KG sköt genom gardinen.
När hade K-G haft rätt att freda sig enligt dig? När en hand sträcker sig genom öppningen eller när ett huvud dyker upp i dörrhålet. Räcker det med inne till midjan eller måste båda vara helt inne? Var sätter du gränsen?
Hur länge har hoten pågått, hur länge har K-G varit rädd? Vad utlöste attacken från bröderna?
Ett samtal från K-G till mamman Helens telefonsvar samma dag som attacken skedde?
Kan någon av bröderna ha avlyssnat meddelandet på mammans telefon och även hittad sms som mamman hade skrivit till K-G? Simon var hemma hos mamman den 8 oktober 2015.
Eller kan Simon ha sett när Helen och K-G träffades i Vallåkra samma vecka som skotten? Hur mycket visste K-G om bröderna? Det mesta enligt mamman Helen.
Fup 80 sidan 250
F= Sa du någonting till honom, berättade du om deras humör och bakgrund.
H= Ja han visste ju om deras bakgrund för jag menar jag jag jag eftersom han lyssnade på mig så berättade jag ju för honom att jag har ju alltid haft dåligt samvete för att jag inte har klarat av pojkarna att dom har blivit som dom har blivit och att jag har tagit det mycket på mig. och jag berättade ju jag berättade ju för honom om under åren då vad vi hade gått igenom och ja som familj och…jag tror jag berättade det mesta om deras ja missbruk och kriminalitet och ja jag tror jag berättade det mesta.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
I fup finns sms från Helen till K-G. Det intressanta är att dom ca 20 sms Helen skickar till K-G från 2015-08-27 till 2015-09-22 är OLÄSTA! Varför?
OLÄSTA...?
<3
Inkorg Oläst 2015-08-27
Det finns tid för Dig också i mitt liv <3
Inkorg Oläst 2015-08-28
Det Du ger mig av din tid är värdefullt för mig. <3
Inkorg Oläst 2015-08-28
Ska vi va på Söndag?
Inkorg Oläst 2015-08-28
Jag måste ta tåget till stan 14, 20 och möta Mimmi. Lill o Gull är hemma. /Kram Helen
Inkorg Oläst 2015-08-28
Godnatt o sov så gott <3
Titta på fullmånen!
Inkorg Oläst 2015-08-28
Godmorgon
Vilket fint väder!
Hoppas du får en jättetrevlig dag :-)
/Kramis Helen <3
Inkorg Oläst 2015-08-29
<3
Inkorg Oläst 2015-09-01
Hej!
Tack för idag, läste om björnbärens alla nyttigheter när jag kom hem fast det hade du ju
redan berättat för mig om. Lill o Gull åt björnbär när de kom hem från skolan med mjölk och grädde och tyckte det var Mums. Mimmi kommer ikväll och då får hon också smaka. Saknar dig <3
Inkorg Oläst 2015-09-02
Det har varit en tung dag idag, en ledsen dag så som det kan vara ibland. Jag vill önska dig godnatt o sov så gott /Kramis Helen <3
Inkorg Oläst 2015-09-04
Godatt o sov så gott o dröm sköna drömmar /Kramis Helen <3
Inkorg Oläst 2015-09-05
Jag längtar efter dig också <3
Inkorg Oläst 2015-09-06
Nattiskram från Helen <3
Inkorg Oläst 2015-09-06
Hej Karl Gustaf!
Jag är så trött och har så dåligt samvete för barnens skull och finner ingen annan utväg än att försöka gå tillbaka till Kenneth.
Klandra mig inte för jag är både feg och svag. Jag klarar inte mer nu.
Inkorg Oläst 2015-09-11
Har du skickat röstmedelande till mig?
Inkorg Oläst 2015-09-11
Din röst är som balsam för min själ. Den är mjuk, lugn och trygg.
Jag ska lyssna på den nu igen innan jag försöker sova.
Inkorg Oläst 2015-09-11
Karl Gustaf
Det vi har kan ingen någonsin ta ifrån oss. Även om vi inte ses är vi ändå alltid i förbindelse med varandra på något sätt, jag känner det och jag kan inte förklara det.
Det vi varit med om kan jag leva på resten av mitt liv. Du är en av de finaste människor jag mött i hela mitt liv /Helen <3
Inkorg Oläst 2015-09-14
Hej Karl Gustaf!
Kenneth har stoppat skilsmässan och vi klamrar oss fast vid vårt skepp som driver omkring utan något egentligt mål. Vi vet inte var vi är eller vart vi är på väg.
Tvillingarna är så glada för sin närvarande pappa. Mimmi tror inte att det kommer att funka och Nelli säger inget särskilt om saken. Jag är så vilsen men känner ändå någon slags trygghet även om jag tvivlar på allt ibland.
Jag ska kämpa för att klara skolan. Jag saknar Dig oerhört
Inkorg Oläst 2015-09-21
Tack för de fina goda äpplena. En nyttig födelsedagspresent som jag verkligen gillar :-)
Nattinatti önskar Helen <3
Inkorg Oläst 2015-09-22
Det går att utläsa en hel del från sms som mamman Helen har skickat till K-G och från förhören med Helen i fup.
Någon gång vintern 2013/2014 börjar K-G umgås med mamman.
Feb 2014 K-G skjutsar hem en full lillasyster troligen i februari.
Maj 2014 Förhör med pappan Kenneth från fup 80 sidan 230
Kenneth säger att detta började redan i maj 2014. Kenneth hade då fått reda på att Helen hade
någon typ av förhållande och det erkände Helen för Kenneth. Kenneth ville då att hon skulle
avsluta detta men det gjorde hon inte.
Sidan 231
Kenneth säger att Simon och Fredrik visste redan i maj 2014 att Helen hade någon form av förhållande med Karl-Gustaf, alltså visste de detta då Karl-Gustaf kom hem till deras hus i september 2014.
18 juni 2014 träffas K-G och Helen och pappan Kenneth kommer i bilen med några ur familjen med sig.
SMS från Helen till K-G.
Hej.! Jag hamnade i ett utsatt läge igår när vi möttes med bilarna för Kenneth och familjen
var med och nu tvingas jag ta ett svårt beslut / Helen
Inkorg Läst 2014-06-19
VAD HAR HÄNT HÄR? Detta är innan K-G:s rutor blir inslagna. Sms från Helen till K-G
Du måste vara försiktig nu för Simon har pratat om att det kan hända en olycka , vet ej vad??? / Helen
Inkorg Läst 2014-08-01 21:38:33
Jag år orolig för Dig nu, kanske kan Du åka iväg någonstans???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:43:17
Är allt ok hos Dig???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:51:38
Sommaren 2014 separerar Helen och Kenneth men hon bor kvar i huset till dec.
Simon och Fredrik ställde sig på sin fars sida och ville inte ha med sin mamma att göra.
Kenneth begär skilsmässa.
18-20 september 2014 Rutorna i K-G:s hus blir inslagna. Datum oklart.
21 september 2014 Mamman larmar polis när bröderna är på väg till K-G:s hus.
Fup 80 sid 860
Under tiden hämtning till förhör skulle verkställas så ringde misstänktas mamma till polisen och berättade att hennes söner på nytt hade begett sig till målsägande hus.
Polisen körde till den adressen men fann inte de båda misstänkta där.
Målsägandes bil stod däremot med varningsblinkers igång och tjöt och målsägande var inne i bostaden med alla persienner nerdragna. Målsägande var enligt avrapporterande patrull mycket livrädd och ville absolut meddelas om de släpptes.
Han känner stor fruktan inför vad de båda kan göra med honom.
Från fup 81 sidan 86 Polis vittnar om tillfället när bröderna blev anhållna bara några dagar efter rutkrossningen.
Dessutom har jag varit hemma hos Karl-Gustaf Axell, den 20 september 2014, tillsammans med kollega Andreas Östling, i samband med att Karl-Gustaf ringt till polisen med anledning av några fönsterrutor som krossats i hans hus. Karl-Gustaf berättade då att han var rädd, väldigt rädd, för bröderna Simon och Fredrik Rauschning. När vi kom hem till Karl-Gustaf vid detta tillfälle hade han satt på billarmet som tjöt och han hade gjort detta på grund av sin rädsla för bröderna Simon och Fredrik Rauschning. Jag märkte att han var livrädd. När Andreas och jag satt och pratade med Karl-Gustaf, i hans hus sa han att bröderna kunde befinna sig i vilken buske som helst. Jag såg på Karl-Gustafs kroppsspråk att han var livrädd.
Karl-Gustaf var orolig och tittade åt olika, håll hela tiden, för att ha koll på om bröderna var i närheten. Karl-Gustaf berättade att han hjälpt deras mamma med något, eller vad det nu var.
De hade väl haft någon relation eller något. Det var ingen tvekan om att Karl-Gustaf var rädd för bröderna Rauschning. Han var livrädd!
18 december 2014 flyttar mamman till egen lägenhet.
10 januari 2015. Denna rapport handlar om att Karl-Gustaf ringt till polisen och sagt att han är förföljd av en bil. De han ska vara förföljd av är en som misshandlat honom tidigare och hans pappa ska vara med i bilen. Kenneth säger att om detta var en lördag så var det en gång då han och Simon skulle in till Helsingborg för att titta på motorcyklar och de fick en bil framför sig som körde konstigt. Den bromsa in och gasa på lite från och till. Kenneth säger att då bilen bromsade så tänkte Kenneth köra om bilen men då gasade den på. Kenneth visste inte vem som körde den aktuella bilen och han vet inte mer om det än så.
Våren och sommaren 2015Helen fortsatte att umgås med K-G. Hon skickar mängder med sms och berättar hur mycket hon tycker om honom.
11-12 oktober 2015 Helen och K-G träffas i Vallåkra och pratar 1-3 dagar innan skotten.
14 oktober 2015 Samma kväll som skotten ringde K-G till Helen och det kan ha varit den utlösande faktorn. Pappan Kenneth är troligen då i mammans lägenhet. Berättade Kenneth för någon av bröderna att K-G hade ringt?
Fup 80 sidan 244 förhör med mamman Helen.
F= Varit uppe? H= På Bjärna den sista kvällen då pratade han in ett meddelande på min telefon att han stod på bryggan där uppe och han berättade hur fint det var där uppe och så och att han skulle köra hem då. Det berättade han.
F= Vad sa du var det kvällen innan du träffade honom.
H= Nej.
F= Han ringde samma kväll.
H= Han ringde jag tror jag träffade honom när jag cyklade, jag cyklar ju från Vallåkra jag tror det var antingen en dag före eller så det var nog på måndagen eller tisdagen sista gången jag träffade honom. Då sa han att han var långt där nere.
F= Sedan ringde han dig sedan någon dag senare då samma kväll som det här inträffade. H= Han ringde samma kväll att han var /Ohörbart/ skulle köra hem.
Senast redigerad av Timeout 2016-06-03 kl. 03:27.
De hade inte tagit sig in genom det hålet om gubben stått och skrikit att han skjuter, visst kanske om de var helt jävla bäng, men det var de inte, var väldigt små mängder benzo de hade i blodet, annars inget. Benzo som den ena brodern hade på recept för den delen. Jag minns rätt där va?
Källardörren var låst och hade inget fönster, hur fan ska den eventuellt tredje personen komma in där? KG visste bara att det fanns 2 personer där också så han blev inte mer skakis för att en tredje kom från källaren.
Bilden du visar är även helt fel i proportioner, kolla bilden Micro länkade, inifrån... kanske en unge på 7-8 år tar sig igenom enkelt.
Glassplitter från dörren fanns inne i källaren. Källardörren hade varit öppen när fönstret krossades.
Edit:
Stackars Helen som blivit tvingad tillbaks till sitt ex. av sina psykopater till barn. Hoppas hon nu gifter sig med K-G och de lever lyckliga i alla sina dagar. True love.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-06-03 kl. 02:45.
När hade K-G haft rätt att freda sig enligt dig? När en hand sträcker sig genom öppningen eller när ett huvud dyker upp i dörrhålet. Räcker det med inne till midjan eller måste båda vara helt inne? Var sätter du gränsen?
När de var på väg att ta sig in - ja, då hade det varit fullt förståeligt om han sköt den som var på väg in genom fönstret...
Men det hände ju aldrig - de stod kvar på utsidan.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!