2016-05-17, 09:10
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Sen är det vanligt att skära bort en del av dörrkarmen så att låstungan blir synlig. Sen är det bara att öppna dörren.

Väldig okunnighet att basunera ut att gubben är säker därför att det finns en dörr mellan honom och bröderna.

Huruvida dörren var stabil och rutan var enkel att forcera torde framgå av brottsplatsundersökningen.

Problemet (ur bedömningssynpunkt) är egentligen bara att avgöra om
* situationen är (objektivt, ÄR) sådan att dödligt våld är godtagbart, (rent nödvärn)
* situationen förefaller (subjektivt, ser ut som) en situation där man rimligtvis kan försvara att använda dödligt våld (putativt nödvärn)
eller om
* situationen är så hotfull, överväldigande och skrämmade att man av det skälet godtar en visserligen överdriven, men begriplig våldsanvändning (nödvärnsexcess).

Något vi ännu inte vet är om de två trodde att den gamle var hemma eller inte. Kom han hem till ett pågående inbrottsförsök, eller befann han sig i hemmet?
Citera
2016-05-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Huruvida dörren var stabil och rutan var enkel att forcera torde framgå av brottsplatsundersökningen.

Vill erinra om att KG INTE hade tillgång till någon brottsplatsundersökning. Han hade därför att i sitt uppjagade tillstånd analysera situationen med ledning av ofullständig information. Han visste inte vilka verktyg bröderna hade, t ex.
Hela analysen skulle dessutom ske under det han åhörde brödernas hotelser om att döda honom. Allt skulle dessutom ske snabbt.

Det är åklagaren som ska bevisa att det inte var nödvärn/ nödvärnsexcess. Hittils harjag inte stött på något argument som utgör övertygande bevisning här på detta forum.
Citera
2016-05-17, 10:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Han har varit orolig sedan en bra tid innan för dom här ynglen. Han får varningar från deras mor i flera omgångar. Den ena har putt honom stenhårt så han föll baklänges. Dom har åkt förbi honom i bil och hånlett och uttalat hot .Dom har hotat om att döda både honom och hans hund. Dom har slagit sönder hans fönster innan, och det har funnits besöksförbud.
Dom kommer den här kvällen beväpnade med järnrör och kniv samt är maskerade, och börjar slå mot hans fönster med sten. Han hämtar hagelgeväret och patroner som då är två stycken. Han skjuter dom inifrån huset och dom avlider. I det läget hade jag också skjutit om jag hade haft vapen. Det är han eller dom, och dom kom inte för att prata direkt, och han kan omöjligen vänta på och se vad dom tänkte göra.

Egentligen borde gubben ha medalj. Ett svårt rättsfall men jag anser att han har rätt att skydda sig mot två kriminella påtända avskum.
Om jag ändå får önska något så är nödvärn givetvis en favorit.
Problemet är att det inte finns täckning för din version i Fup - så varifrån kommer de uppgifterna?
Citera
2016-05-17, 10:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Av den tekniska bevisningen framgår dock att en av bröderna försökt sparka in dörren.
Att sparka in en dörr är ju betydligt mer binärt än att kräla in genom ett fönster.

Pang! - Inget händer
Pang! - Inget händer
Pang! - Inget händer
Pang! - Inget händer
Pang! - Dörren flyger upp och nu har du en kniv i magen

När är det läge att skjuta?

(Visserligen inte så sannolikt att grabbarna skulle lyckas forcera dörren med sina karate-moves. Det funkar bättre på film än i verkligheten.
Men det kan ju inte gubben veta. Han har väl också sett hur det brukar gå till i snutfilmer.)
När dörren flyger upp. Vilket lär vara svårt att få till - då ytterdörrar vanligen öppnas utåt, vilket så vitt jag kan se också är fallet här.
Senast redigerad av micro113 2016-05-17 kl. 10:44.
Citera
2016-05-17, 10:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Så även om man de facto spelar rysk roulett med sitt eget liv, så bör man vara skyldig att göra det om oddsen är goda nog?

Eller menar du bara att så länge angriparen inte lyckats forcera ytterdörren så är det 0% risk och det är därför mannen inte får skjuta?
Innan de forcerat ytterdörren - hur stor risk anser du själv att det föreligger för att KG skall komma till fysisk skada?

Min bedömning är nog 0% - ja. Förutsatt att han inte går fram och stoppar ut huvudet genom fönstret -- det hade ju varit en dum idé.
Citera
2016-05-17, 10:42
Medlem
Någon mer än jag som har problem med att ladda ner FUP?

Har någon kanske möjlighet att ladda upp den på någon mer sida?
Citera
2016-05-17, 10:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Vill erinra om att KG INTE hade tillgång till någon brottsplatsundersökning. Han hade därför att i sitt uppjagade tillstånd analysera situationen med ledning av ofullständig information. Han visste inte vilka verktyg bröderna hade, t ex.
Hela analysen skulle dessutom ske under det han åhörde brödernas hotelser om att döda honom. Allt skulle dessutom ske snabbt.

Det är åklagaren som ska bevisa att det inte var nödvärn/ nödvärnsexcess. Hittils harjag inte stött på något argument som utgör övertygande bevisning här på detta forum.

Två enkla kommentarer, i all vänlighe:

Du tror inte att husägaren (sedan länge!) känner till om dörren är stabil eller klen ? Det är ju resten av bedömarna (rätten) som behöver svart på vitt om detta ?

Sedan, om bevisningen avseende nödvärn: Här gäller inte nivån "bortom rimligt tvivel", utan en lägre nivå. Den anklagade har, litet förenklat, en förklaringsbörda (får förklara varför det är nödvärn) och åklagaren har att vederlägga det påståendet. Kan det inte vederläggas skall det gälla, men det krävs alltså inte en bevisning bortom rimligt tvivel. (Det är som det skall vara, annars skulle alla våldsbrott förklaras med "nödvärn"...)
Citera
2016-05-17, 11:15
Medlem
Citat:
Två enkla kommentarer, i all vänlighe:

Du tror inte att husägaren (sedan länge!) känner till om dörren är stabil eller klen ? Det är ju resten av bedömarna (rätten) som behöver svart på vitt om detta ?

Sedan, om bevisningen avseende nödvärn: Här gäller inte nivån "bortom rimligt tvivel", utan en lägre nivå. Den anklagade har, litet förenklat, en förklaringsbörda (får förklara varför det är nödvärn) och åklagaren har att vederlägga det påståendet. Kan det inte vederläggas skall det gälla, men det krävs alltså inte en bevisning bortom rimligt tvivel. (Det är som det skall vara, annars skulle alla våldsbrott förklaras med "nödvärn"...)

Om dörrkarmen är av trä går det utmärkt att karva bort så mycket med kniv att låstungan blottas. Sen är det BARA att öppna dörren.
KG visste inte heller om bröderna hade andra verktyg att forcera dörren med.

Nu ansåg KG att han var i livsfara och detta har han gjort sannolikt. Därför är det åklagarens sak att visa att dörren var ogenomtränglig och att KG borde ha insett detta, till och med i sitt uppjagade tillstånd.
Citera
2016-05-17, 11:31
Medlem
grey.eagles avatar
Man kan fundera över det där röret som de använde för att slå sönder fönstret med

Hur ser det ut om man som mannen står innanför, det kan mkt väl tas för gevärspipa med mörker o lampor bakom dem samt gardin i fönstret.

Det är endast nu vi vet att det inte var nåt annat.
Citera
2016-05-17, 11:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Problemet (ur bedömningssynpunkt) är egentligen bara att avgöra om
* situationen är (objektivt, ÄR) sådan att dödligt våld är godtagbart, (rent nödvärn)
* situationen förefaller (subjektivt, ser ut som) en situation där man rimligtvis kan försvara att använda dödligt våld (putativt nödvärn)
eller om
* situationen är så hotfull, överväldigande och skrämmade att man av det skälet godtar en visserligen överdriven, men begriplig våldsanvändning (nödvärnsexcess).

Något vi ännu inte vet är om de två trodde att den gamle var hemma eller inte. Kom han hem till ett pågående inbrottsförsök, eller befann han sig i hemmet?

Hur skall vi kunna få veta det? Det borde vara rätt svårt att sluta sig till vad de visste.

En av männen hade ju tydligen en stor kniv med sig. Den hade knappast sin givna plats som inbrottsverktyg?
Citera
2016-05-17, 11:38
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
När dörren flyger upp. Vilket lär vara svårt att få till - då ytterdörrar vanligen öppnas utåt, vilket så vitt jag kan se också är fallet här.

Återigen verkar du förutsätta att gubben är en rationell aktör med våldserfarenhet i den hotfulla situationen han befinner sig i.

Rent objektivt är det förstås helt osannolikt att bröderna skulle lyckas sparka in dörren, speciellt eftersom den öppnas utåt. Och rent tekniskt är det förstås möjligt för en person att avfyra sina skott i samma sekund en situation eskalerar från hotfull till akut fara för personens liv.
Men detta är i min mening orimligt höga förväntningar på en uppskrämd farbror.

När Seal Team Six gick in för att klippa Bin Laden strök en av Bin Ladens obeväpnade fruar med av misstag. Här pratar vi alltså om världens mest erfarna elitsoldater, och inte ens dessa lever upp till kraven du ställer på en svensk pensionär.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Innan de forcerat ytterdörren - hur stor risk anser du själv att det föreligger för att KG skall komma till fysisk skada?

Min bedömning är nog 0% - ja. Förutsatt att han inte går fram och stoppar ut huvudet genom fönstret -- det hade ju varit en dum idé.

Allt hänger ju på vilka vapen angriparna har med sig. Information som inte är tillgänglig för farbrorn i huset.
Citera
2016-05-17, 11:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Man kan fundera över det där röret som de använde för att slå sönder fönstret med

Hur ser det ut om man som mannen står innanför, det kan mkt väl tas för gevärspipa med mörker o lampor bakom dem samt gardin i fönstret.

Det är endast nu vi vet att det inte var nåt annat.

Detta är stödanteckningar från häktningsförhandlingen 2015-10-17.
Allt som sades är ej nedtecknat utan det mest väsentliga.

CÅ Eva-Marie Perssons frågor är i kursiv stil.
Karl-Gustaf ombeds berätta fritt.
Jag var hemma omkring 22.45. Hunden sprang ut och markerade direkt. Pojkarna var
redan där.
Jag gick ut till bilen två gånger för att hämta saker. Jag gick in i huset genom källaringången. Jag tog av mig kläderna och satte mobiltelefonen på laddning där nere
och låste dörren.

Jag gick upp och la nycklarna i lådan i köket vid telefonen. Jag var nere i källaren ca 7-8
minuter. När jag var i källaren hörde jag att det dunsade på trappan där uppe. Jag tänkte
att det måste var stora råttor. Jag gick upp utan byxor.

Jag såg en person som satt ner och en person som stod upp. Det var en gardin för
fönstret på ytterdörren.
Chocken – jag hade i bakhuvudet att det inte kan vara någon annan än Simon och
Fredrik. De har ett inbyggt hat mot mig.

Jag ringde min syster. ”Nu är det inbrott här, ring polisen”. La luren vid sidan om. De
slog med sten på dörren, krossade rutan.

Två gånger är han ute i bilen. Hans mobil finns i källaren vars dörr han går ut och in igenom .. Varför åker han inte iväg med bilen/låser in sig i bilen och larmar polis ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in