2016-05-16, 16:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast i Rödeby tog man väl hänsyn till att GM hade psykiska problem och inte var helt normal, därav den extremt generösa tolkningen av nödvärnsrätten.
Det var öht ingen generös tolkning av nödvärnsrätten i rödebyfallet. Både Blekinge tingsrätt och Hovrätten över Skåne och Blekinge konstaterade att det andra skottet var helt oförenligt med nödvärnsrätten. Den friande domen i tingsrätten betingades av att tingsrätten ansåg att pappans psykiska tillstånd vid tillfället var så stört att han inte hade uppsåt till gärningarna, och hovrättens mer konventionella bedömning gick ut på att gm hade haft en allvarlig psykisk störning vid dådet, som inte förelåg vid domen, och att det således varken fanns möjlighet att döma till fängelse eller SPV.
Citera
2016-05-16, 16:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delikatess1
Enda stället jag har sett det nämnas är i en artikel: http://www.hd.se/2016-05-06/vallakra...inut-for-minut

"– De dör på stående fot men lyckas instinktivt springa en bit tills blodet slutar pulsera, konstaterar en av polisens utredare."
Trams. Människor fungerar inte som nackade hönor. Det är fysiologiskt omöjligt för en människa att dö på stående fot och som redan död springa tiotals meter.
Citera
2016-05-16, 16:57
Medlem
PatrickB8mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnesförvirrad
Om du hittar Edenhalls Mekaniska verkstad så ligger gården ca 100 meter nordöst om denna.

Om du menar någon av de här byggnaderna (http://www.hitta.se/kartan?s=7cebba09) så kan jag inte hålla med om att det finns någon som helst överenstämmelse med varken byggnader eller omgivningar, vägar etc etc !

Ost Nord ost från Edenhalls Mekaniska verkstad ska det förstås vara

http://www.hitta.se/kartan?s=5826ff9f

http://hds.imgix.net/yxRO60U5Op7wHIk812BlScYeUCg.png

Endast en Svensk polis kan säga något så urbota dumt:
"– De dör på stående fot men lyckas instinktivt springa en bit tills blodet slutar pulsera, konstaterar en av polisens utredare."
Senast redigerad av PatrickB8man 2016-05-16 kl. 17:05.
Citera
2016-05-16, 17:05
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Kontaktförbud är rätt term - ja.

Det gäller åt båda håll - de får inte söka upp honom och han inte dem....

Karl-Gustaf informeras om innebörden av ett kontaktförbud. Han förstår att kontaktförbudet även gäller honom, att
han inte får kontakta bröderna.

Edit:
Nej, jag tror inte det är frågan om några "gullgossar" - och jag anser att det är skitsamma - man får inte skjuta ihjäl folk för att man inte gillar dem, och man kan inte kräva att människor döms bara för att man inte gillar dem.

Men nu var det ju inte så att KA letade upp detta brödraparet som han inte tycker om för att skjuta dem.
Brödraparet kom hem till honom sent en kväll, maskerade och med kniv och järnrör och slår sönder hans ruta i entrédörren för att antagligen kunna ta sig in för att ge sig på honom. Ensam som han var och till åren kommen.

Tycker du inte det är en viss skillnad? Du skiver ju som att han sköt dem för att han inte tyckte om dem, helt enkelt
Citera
2016-05-16, 17:06
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Sedan när det gäller denna hotbild mot K-G så verkar polisen undrande vilket jag också är. K-G sökte upp pojkarna hemma i föräldrarnas hem och anklagade dem för att slå sönder fönsterna.

När polisen sedan frågar på vilket vis killarna hotat honom har det varit genom mamman. K-G påstår att han inte träffat killarna (mer än en gång när han kramade Helen och Simon satt i sin pappas bil) sedan han uppsökte de i hemmet.

Poliserna verkade i förhör lite frågande hur hans rädsla och "dödsångest" byggts upp under 13 månader när han inte träffat dem, vilket han inte han något bra svar på.

Besöksförbudet fick han genom två SMS från Helen, där hon skrev att killarna var på väg hem till honom och att han kanske skulle resa bort. Det är dessa två SMS som besöksförbudet vilade på.

De som säger att han ringde sin syster för att rättvisan svikit honom har fel för sig.. När Helen sa att killarna var på väg hem till honom ringde han polisen som faktiskt kom hem till honom.. Den kvinnliga polisen (om jag inte minns fel) sa dessutom att de skulle köra förbi hans hem lite då och då för att kolla läget. Så det håller inte någonstans att han blivit sviken av rättvisan, inte i detta fallet åtminstone. Han fick alltså dessutom ett besöksförbud utfärdat p g a två SMS...

Edit: Värt att notera att händelsen när Simon satt i sin pappas bil och de mötte K-G och Helen som stod och kramades blev det givetvis ordväxling. Simon säger då till sin pappa " Vi kör härifrån annars kan jag inte besinna mig" eller något sådant. Det tycker jag vittnar om en viss självinsikt, han ville därifrån för att inte råka i trubbel.
Det här förstår jag faktiskt inte varför du resonerar om. Vill du hävda att killarna egentligen inte varit ute hos honom och slagit in rutan, eller vad är ditt syfte med de här resonemangen? Knäckfrågan här är om det föreligger nödvärnsexcess eller putativt nödvärn (normalt nödvärn är det nog ganska klart att det inte når upp till) och för att bedöma detta är det totalt ointressant vilka skälen till misshällighet mellan killarna och K-G var, eller hur killarna tidigare hade reagerat inför K-G.
Citera
2016-05-16, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tyvärr förstår du inte hur nödvärnsrätten fungerar och hur domstolar resonerar i sådana fall. Om ynglingarna är på väg in (jag menar verkligen på väg in genom dörren eller rutan) så gäller nödvärnsrätten. Är det en låst dörr emellan gäller inte nödvärnsrätten. Till och med du borde begripa att det fanns andra alternativ i det här läget. Han hade gott om tid på sig att varna dem och han hade utan problem kunnat slänga iväg ett varningsskott.
Mycke snack om varningsskott hos många postar, betänk att det är ett hagelgevär med 2 skott, ett varningsskott skulle avväpna honom betydligt.
Citera
2016-05-16, 17:12
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Men nu var det ju inte så att KA letade upp detta brödraparet som han inte tycker om för att skjuta dem.
Brödraparet kom hem till honom sent en kväll, maskerade och med kniv och järnrör och slår sönder hans ruta i entrédörren för att antagligen kunna ta sig in för att ge sig på honom. Ensam som han var och till åren kommen.

Tycker du inte det är en viss skillnad? Du skiver ju som att han sköt dem för att han inte tyckte om dem, helt enkelt
Jag har läst förhören och han var medveten om vilka det handlade om. Han ringer sin syster för att få "ett vittne".
Jag tror att han skulle ha agerat annorlunda om det hade varit någon annan på utsidan - ja.

Vi pratar om en jägare - han vet precis hur man hanterar vapen. När han ringer polisen är han inte särskild upprörd/skärrad - han är lite andfådd, vilket man blir av adrenalinpåslag och i ännu högre grad om man har ett hjärtfel uppepå det.

Att de inte var ute i goda avsikter är inte detsamma som att den åtgärd han valde är försvarbar.
Citera
2016-05-16, 17:13
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Dråp har inte framställts som alternativ,
Dråp och mord har samma gärningsbeskrivning, och det är gärningsbeskrivningen som gäller. Det skulle förvåna mig mycket om domstolen dömer för mord. De förmildrande omständigheterna är rimligen så starka att en domstol som vill fälla dömer för dråp.

Citat:
inte heller grov misshandel som Rödebydomen hamnade på.
Rödebydomen hamnade på dråp.
Citera
2016-05-16, 17:16
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Mycke snack om varningsskott hos många postar, betänk att det är ett hagelgevär med 2 skott, ett varningsskott skulle avväpna honom betydligt.
Jag är också på ett mer generellt plan förvånad över det starka fokuset på frånvaron av varningsskott i tråden. Det är för ingen del en förutsättning för att nödvärn ska gälla att varningsskott har skjutits.
Citera
2016-05-16, 17:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Fast nej. De står utanför ett fönster som inte är i höjd att bara kliva in genom - de måste snarare klättra in -- det gör man inte om någon skjutit ut genom fönstret innan.

Dessutom har han dels ett skott kvar i loppet - och en gevärskolv att använda om de skulle få för sig att ända klättra in.
Han hade dessutom fler vapen och fler skott -- så om han var så rädd och inte hade för avsikt att ta ut dem med ett skott var - varför tog han inte med sig fler skott ut/laddade ytterligare en bössa. Vet du att han inte gjorde det?
Han är jägare -- det tar ingen lång stund för en erfaren jägare att ladda om bössan. Det är inte heller några problem för en erfaren jägare att förutse hur skotten kommer att gå - i synnerhet inte när han siktar, vilket han gjort, först mot den ena och sedan den andra.
Citera
2016-05-16, 17:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är också på ett mer generellt plan förvånad över det starka fokuset på frånvaron av varningsskott i tråden. Det är för ingen del en förutsättning för att nödvärn ska gälla att varningsskott har skjutits.
Ingen har väl sagt att det är en förutsättning för nödvärn. Däremot att en jägare som laddar bössan med två skott är väl medveten om vad han gör och vad syftet med skotten är - och det talar mot den där paniska rädslan, i synnerhet sammantaget med resten.
Citera
2016-05-16, 17:21
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
*vitlackerat vattenledningsrör, förmodligen i koppar. Rutan krossades, enligt förhör med K-G, med "sten"/"stenar".
Citat:
Tycker du inte det är en viss skillnad? ... skiver ju som att han sköt dem för att han inte tyckte om dem, helt enkelt
Jag kan garantera dig om att han inte tyckte om dem, oavsett om de inte dykt upp den aktuella kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in