2020-07-28, 16:55
Medlem
Bjurras avatar
Är det någon som vet hur en överlåtelse går till rent praktiskt? Träffas man allihop hos bilhandlaren och skrivet ett överlåtelsekontrakt?
Citera
2020-07-28, 17:02
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Ja vilken jävla chock att skatten på nya bilar skjutit i höjden de senaste åren..

Var själv lite sugen på En Tiguan då de ligger bra till i pris på leasing, men en styv tusing extra i månaden så blir det inte lika kul längre.

Jag har sett att man kan kolla skatten på wayke eller Transportstyrelsens hemsida men det finns ingen bra sajt som ger en överblick över många modeller samtidigt? Med filter efter fordonstyp eller bränsletyp?
Citera
2020-07-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Några månader har gått. Och även några mil verkar det som (:
https://www.blocket.se/stockholm/Vol...?ca=11&w=3

Kul och upptäcka att det tillkommer en service också vid 6000 mil (och brukar inte 6000-mila servicar vara rätt dyra?)

"2000 mil/per år
Sista servicen ingår inte om man kör 2000 mil/per år men om du kör 1500 ingår den"
Citera
2020-07-31, 18:00
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Om bilen bara har 12-18 månader kvar på kontraktet finns det väl ett värde i det eftersom många inte vill binda upp sig och utbudet på ett bilar med ettårsleasing är begränsat.

Men att ta över en bil som har 30 av 36 månader kvar är inte så kul.

Vad gäller utrustning så är det svindyrt att skräddarsy utrustning till en leasingbil så den faktorn är rätt minimal.
Det som får folk att ta över privatleasing är ju om det är gott om mil kvar. T ex att bilen är uttagen med 1500 mil om året men att det är 2500 mil kvar och 12 månader kvar. Sen är det ju så att en bil minskar i värde mest första tiden, medan leasingavgiften är rät. Om nu jag skulle vara intresserad av att ta över ett kontrakt så får det både vara gott om mil kvar, överlåtelseavgiften får den som vill bli av med bilen stå för, sannolikt får vederbörande även stå för ett antal månadshyror med. Det är ju inte direkt ont om objekt att ta över....

Citat:
Är det någon som vet hur en överlåtelse går till rent praktiskt? Träffas man allihop hos bilhandlaren och skrivet ett överlåtelsekontrakt?
Vanligen är det väl så att själva övertagandet sker hon handlaren. Innan detta gör ju seriösa aktörer en överlåtelsekontroll av fordonet så att det inte lämnas över med några skador.

Citat:
Jag har sett att man kan kolla skatten på wayke eller Transportstyrelsens hemsida men det finns ingen bra sajt som ger en överblick över många modeller samtidigt? Med filter efter fordonstyp eller bränsletyp?
Lämpligtvis kollar man detta med handlaren. Denne vet ju garanterat exakta uppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Kul och upptäcka att det tillkommer en service också vid 6000 mil (och brukar inte 6000-mila servicar vara rätt dyra?)

"2000 mil/per år
Sista servicen ingår inte om man kör 2000 mil/per år men om du kör 1500 ingår den"
Det där är ju ett jädra knepigt upplägg. Hela idén med privatleasing är ju att det skall ingå i månadskostnaden.
Citera
2020-08-01, 13:29
Medlem
godboys avatar
För en gång skull en bra annons. Detta av två skäl:
1. Annonsen är informativ. Den talar om när bilen är uthämtad, hur långt avtalet är, hur många mil den får gå under avtalstiden samt exakt hur långt den gått idag. Självklara saker man tycka, men 99 av 100 annonser saknar tillräcklig information.

2. Han står för överlåtelseavgiften plus två månader. Bilen har bara gått 8-900 mil på ett år på ett 1500 mil per år avtal.

Tycker bilen är lite dyr, men jag tror ändå han kan ha en chans att bli av med den.

https://www.blocket.se/annons/halland/bmw_120i/91208573
Citera
2020-08-01, 17:57
Medlem
Bjurras avatar
Över 5000 för den BMW:n är en dålig deal men med två gratismånader utslaget på 24 månader blir det 4500 per månad inklusive 1800 mil per år vilket är hyfsat konkurrenskraftigt.

Ett problem för många som vill bli av med sina 1-2 år gamla kontrakt är ju helt klart att leasingpriserna sjunkit under corona. Vem vill ha en förra generationens V60 för 5500 i månaden? Då måste säljaren locka med ett antal gratismånader.
Senast redigerad av Bjurra 2020-08-01 kl. 18:01.
Citera
2020-08-03, 09:12
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
För en gång skull en bra annons. Detta av två skäl:
1. Annonsen är informativ. Den talar om när bilen är uthämtad, hur långt avtalet är, hur många mil den får gå under avtalstiden samt exakt hur långt den gått idag. Självklara saker man tycka, men 99 av 100 annonser saknar tillräcklig information.

2. Han står för överlåtelseavgiften plus två månader. Bilen har bara gått 8-900 mil på ett år på ett 1500 mil per år avtal.

Tycker bilen är lite dyr, men jag tror ändå han kan ha en chans att bli av med den.

https://www.blocket.se/annons/halland/bmw_120i/91208573

Denna bil har legat ute sedan i höstas, då var miltalet 1000mil per år.
Desto längre tiden går, och om bilen står still så kommer den ju bli mer och mer attraktiv. Men tycker också den är väl dyr. Bmw har dessutom släppt en ny modell av 1-serien.
Citera
2020-08-03, 12:27
Medlem
godboys avatar
Ett inte allt för fördelaktigt avtal. Skoda Fabia 2800 kr månad, UTAN försäkring, 3000 mil på tre år. Bilen har inte gått så mycket, men jag tycker det är dyrt i förhållande till vad man får. https://www.blocket.se/annons/stockh...0_dsg/91102558
Citera
2020-08-06, 09:54
Medlem
Blocket.ses avatar
2st annonser som måste vara skrivna av samma person. Då annonserna är skriva lika varandra.

Den första, en mycket ivrig kvinna som säkert har jobbarkompisar som tagit ut förmånsbilar på nya jobbet. Och nu helt plötsligt duger inte en Nissan som är privatleasad.
https://www.blocket.se/halland/Nissa...?ca=11&w=3

Hennes man eller sambo har en likadan fast en vit. Även här verkar det vara panik att vli av med bilen.
Gott om mil är det också enligt annonsören 🙄
https://www.blocket.se/goteborg/Niss...?ca=11&w=3
Citera
2020-08-06, 09:55
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ett inte allt för fördelaktigt avtal. Skoda Fabia 2800 kr månad, UTAN försäkring, 3000 mil på tre år. Bilen har inte gått så mycket, men jag tycker det är dyrt i förhållande till vad man får. https://www.blocket.se/annons/stockh...0_dsg/91102558

Ja, en liten bil med endast 1000mil per år borda max kosta 2300kr/månaden enligt mig.
Citera
2020-08-06, 12:14
Medlem
Nu har jag varit på VW med min Leasade Passat som ska lämnas tillbaka snart.

Jag kommer få byta ruta, 1800kr i självrisk. Samt få tillbaka drygt 2500kr för undermil, så summa summarum är jag nöjd. VW verkar inte vara extremt petiga då det fanns några små märken även om den överlag var väldigt fin.
Citera
2020-08-06, 12:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Nu har jag varit på VW med min Leasade Passat som ska lämnas tillbaka snart.

Jag kommer få byta ruta, 1800kr i självrisk. Samt få tillbaka drygt 2500kr för undermil, så summa summarum är jag nöjd. VW verkar inte vara extremt petiga då det fanns några små märken även om den överlag var väldigt fin.
Ja, den där rutan hade du ju ändå åkt på att byta om du ägt bil om du gjort ett inbyte, alternativt fått ett avdrag i inbytespriset. Nu har jag ju inte sett din bil, men du har ju alltid beskrivit den som välskött och jag tror verkligen den blivit väl vårdad under de åren du haft den. I alla fall så kan ju ingen förvänta sig att få tillbaka en ny bil efter tre års normalt bruk. Lite små stenskott och en och annan blessyr lär ju finnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in