Citat:
Ursprungligen postat av
Auba9
Jag stod för överlåtelseavgiften och begagnade vinterdäck som jag hittade på blocket för 2000kr.
Bjöd inte på några månadshyror, va dock inställd på att få göra de, men frågan kom aldrig från övertagaren och det är ju inte jag ledsen över.
Ingen genomgång av bilen blev det heller, det var inget som ingick i överlåtelsen så jag sa till killen som tog över den att du får pröjsa genomgången om du ska ha den, men han nöjde sig med att slänga ett öga på den
på en sån där "gör de själv hall".
Tror inte det var några konstigheter med bilen, men personligen skulle jag inte ta över en bil utan att dom gjorde en koll, som "säljaren" hade fått stå för.
Välkommen till Flashback och även till denna tråd och tack för ett bra inlägg. Trevligt med lite verkliga och sanna historier och kul att höra att du blev av med bilen rätt så lätt. Men du hade ju lite bra saker att erbjuda, som att den var uttagen på kampanjpris, och att det var kort avtalstid. Sen fixade du ju friköpta vinterdäck och det är ju en positiv faktor. Bara fälgarna är ju värda sin modiga tusenlappar. Sen hade du ju inga övermil vilket också är en nyckel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grizlo
Ja om man skulle överta en leasingbil så skulle iaf jag vilja ha den kontrollerad så när man tar över bilen är den utan skador som ska betalas när den lämnas tillbaka. Eventuella skador borde den som överlåter stå för innan.
Detta håller jag med er om! Detta hade jag krävt, och det har jag för mig att de flesta leasinggivare begär om de ska godkänna ett överlåtande. Var säkert inga fel på Auba9.s bil, men ändå.
För dryga tre år sen stod jag i valet och kvalet mellan att köpa och leasa, men jag köpte faktiskt, just med tanke på detta med milen och om något skulle inträffa så skulle man i alla fall kunna sälja bilen, även om det kan vara en pärs. Nu, dryga tre och ett halvt år senare så har jag kvar den.
Jag är inte emot leasing på något sätt, som ni som följt tråden vet, men det gäller att veta vad man ger sig in på när man skriver på avtalet och att veta ungefär hur körmönster och ekonomi kommer se ut de närmsta åren. Det kan som i Abua9.s fall uppstå förändringar och då kan man ju behöva försöka överlåta avtalet, inget knepigt i det. Men många av annonserna på blocket påvisar ju att folk inte tänkt hela vägen, typ tecknat avtal för kortast möjliga sträcka och då lyckats tillryggalägga tre års körsträcka på ett år. Eller så har de efter ett par månader upptäckt att bilen är för liten eller något annat som är fullständigt förutsägbart.
Jag fattar att folk väljer att leasa, de får en ny bil som de har under två-tre år som de sen bara lämnar tillbaka, de slipper hålla på att trassla med att sälja på blocket osv, vilket vi alla vet är ett helvete.