2020-11-14, 15:15
Medlem
Jag överlät en Volvo i våras, hade tagit ut den på kampanj så priset var bra mycket bättre än att plocka ut en ny.

Blev väldigt förvånad över vilket tryck det var på bilen, ringde mycket mer folk än dom gånger jag sålt bil, men det hänger nog ihop med kampanj, lite undermil (ca 125), relativt kort avtal.

Jag stod för överlåtelseavgiften, kändes rätt självklart att göra.

Men som ni andra säger, man ska verkligen tänka igenom hur situationen kan ändras innan man signar upp för leasing.

Detta var man andra leasingbil, första hade jag tiden ut och var rätt nöjd men på den andra bytte jag jobb och skulle pendla bort månadsbudgeten på milen, bara en sån sak ändrar behov och mil rätt fort.

Ska jag summera vad jag tycker så kommer jag i fortsättningen äga mina bilar. Då kan jag köra hur mycket jag vill utan att behöva fundera så mycket över de.
Citera
2020-11-14, 16:02
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auba9
Jag överlät en Volvo i våras, hade tagit ut den på kampanj så priset var bra mycket bättre än att plocka ut en ny.

Blev väldigt förvånad över vilket tryck det var på bilen, ringde mycket mer folk än dom gånger jag sålt bil, men det hänger nog ihop med kampanj, lite undermil (ca 125), relativt kort avtal.

Men som ni andra säger, man ska verkligen tänka igenom hur situationen kan ändras innan man signar upp för leasing.

Detta var man andra leasingbil, första hade jag tiden ut och var rätt nöjd men på den andra bytte jag jobb och skulle pendla bort månadsbudgeten på milen, bara en sån sak ändrar behov och mil rätt fort.

Ska jag summera vad jag tycker så kommer jag i fortsättningen äga mina bilar. Då kan jag köra hur mycket jag vill utan att behöva fundera så mycket över de.
Tack för ditt inlägg. Kul att höra historier ifrån verkligheten som omväxling i tråden.

Hur mycket eftergifter, om några, var du tvungen att ge? (Vinterdäck, överlåtelseavgift, månadshyror).
Citera
2020-11-14, 16:06
Medlem
Citat:

Gjordes någon besiktning av bilen så den var ok från skador osv innan den övertogs?
Citera
2020-11-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Tack för ditt inlägg. Kul att höra historier ifrån verkligheten som omväxling i tråden.

Hur mycket eftergifter, om några, var du tvungen att ge? (Vinterdäck, överlåtelseavgift, månadshyror).

Jag stod för överlåtelseavgiften och begagnade vinterdäck som jag hittade på blocket för 2000kr.

Bjöd inte på några månadshyror, va dock inställd på att få göra de, men frågan kom aldrig från övertagaren och det är ju inte jag ledsen över.

Ingen genomgång av bilen blev det heller, det var inget som ingick i överlåtelsen så jag sa till killen som tog över den att du får pröjsa genomgången om du ska ha den, men han nöjde sig med att slänga ett öga på den
på en sån där "gör de själv hall".

Tror inte det var några konstigheter med bilen, men personligen skulle jag inte ta över en bil utan att dom gjorde en koll, som "säljaren" hade fått stå för.
Citera
2020-11-15, 08:47
Medlem
Citat:
Jag stod för överlåtelseavgiften och begagnade vinterdäck som jag hittade på blocket för 2000kr.

Bjöd inte på några månadshyror, va dock inställd på att få göra de, men frågan kom aldrig från övertagaren och det är ju inte jag ledsen över.

Ingen genomgång av bilen blev det heller, det var inget som ingick i överlåtelsen så jag sa till killen som tog över den att du får pröjsa genomgången om du ska ha den, men han nöjde sig med att slänga ett öga på den

Tror inte det var några konstigheter med bilen, men personligen skulle jag inte ta över en bil utan att dom gjorde en koll, som "säljaren" hade fått stå för.

Ja om man skulle överta en leasingbil så skulle iaf jag vilja ha den kontrollerad så när man tar över bilen är den utan skador som ska betalas när den lämnas tillbaka. Eventuella skador borde den som överlåter stå för innan.
Citera
2020-11-15, 11:13
Medlem
godboys avatar
Citat:

Välkommen till Flashback och även till denna tråd och tack för ett bra inlägg. Trevligt med lite verkliga och sanna historier och kul att höra att du blev av med bilen rätt så lätt. Men du hade ju lite bra saker att erbjuda, som att den var uttagen på kampanjpris, och att det var kort avtalstid. Sen fixade du ju friköpta vinterdäck och det är ju en positiv faktor. Bara fälgarna är ju värda sin modiga tusenlappar. Sen hade du ju inga övermil vilket också är en nyckel.

Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Ja om man skulle överta en leasingbil så skulle iaf jag vilja ha den kontrollerad så när man tar över bilen är den utan skador som ska betalas när den lämnas tillbaka. Eventuella skador borde den som överlåter stå för innan.
Detta håller jag med er om! Detta hade jag krävt, och det har jag för mig att de flesta leasinggivare begär om de ska godkänna ett överlåtande. Var säkert inga fel på Auba9.s bil, men ändå.

För dryga tre år sen stod jag i valet och kvalet mellan att köpa och leasa, men jag köpte faktiskt, just med tanke på detta med milen och om något skulle inträffa så skulle man i alla fall kunna sälja bilen, även om det kan vara en pärs. Nu, dryga tre och ett halvt år senare så har jag kvar den.

Jag är inte emot leasing på något sätt, som ni som följt tråden vet, men det gäller att veta vad man ger sig in på när man skriver på avtalet och att veta ungefär hur körmönster och ekonomi kommer se ut de närmsta åren. Det kan som i Abua9.s fall uppstå förändringar och då kan man ju behöva försöka överlåta avtalet, inget knepigt i det. Men många av annonserna på blocket påvisar ju att folk inte tänkt hela vägen, typ tecknat avtal för kortast möjliga sträcka och då lyckats tillryggalägga tre års körsträcka på ett år. Eller så har de efter ett par månader upptäckt att bilen är för liten eller något annat som är fullständigt förutsägbart.

Jag fattar att folk väljer att leasa, de får en ny bil som de har under två-tre år som de sen bara lämnar tillbaka, de slipper hålla på att trassla med att sälja på blocket osv, vilket vi alla vet är ett helvete.
Citera
2020-11-18, 10:55
Medlem
Bjurras avatar
Huruvida det är enkelt att bli av med en bil beror på tre faktorer:

1. Är det en populär modell?
2. Fick leasingtagaren en bra deal?
3. Finns bilen i ett tätbefolkat område?

De flesta på Blocket nu faller på punkt 2. Om man betalar 4500 i månaden för en bil som borde kosta 3700 i månaden och har 24 månader kvar, då får man bjuda på 4-5 månader för att det ska löna sig för nästa leasingtagare. Eller så får man hoppas på att folk inte kan räkna eller inte orkar shoppa runt.
Citera
2020-11-25, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det beror ju på. En bil med många undermil kan nog vara intressant om den förre står för överlåtelseavgiften och står för någon månadshyra. Istället för någon hyra kan ju friköpta vinterdäck medfölja. Till syvende och sist så är det ju så att bilar tappar mest i värde i början vilket också torde avspegla sig i kostnad om man vill bli av med den i förtid. Tror det bästa för andrahandsmarknaden för leasing hade varit att inte ha rät amortering utan att det kostade mer i början, men då faller ju det lite med leasingidén.

Du vet ju att jag inte är emot privatleasing som företeelse, men det blir problem om man behöver bryta i förtid.

Förresten skulle det vara intressant att veta om det finns någon här på Flashback som tagit över eller själv överlåtit en leasing, vilka fördelar eller eftergifter som fick ske. Sen skulle det vara bra att veta om det upplevdes bökigt.
En kompis farsa behövde en bil förra året (efter att trotjänaren gått slut) och tog över ett leasingavtal (det var drygt 1 år och ca 3000 mil kvar). Han konstaterade att det var den bästa bilaffär han någonsin gjort. Nu är han inne på sin andra (typ samma situation 14 månader och ca 3000 mil kvar). Gubben kör ca 2500 mil om året. Den nya fick han med 2 gratismånader, de andra parten betalade överlåtelsen.
Citera
2020-12-01, 17:12
Medlem
Såg att man får en Skoda octavia kombi automat med försäkring, 1500mil/år och vinterhjul för dryga 3600kr.

Enda eventuella kruxet är att det är med 3cyl 110hk "mildhybrid". Någon som testat den?
Citera
2020-12-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Såg att man får en Skoda octavia kombi automat med försäkring, 1500mil/år och vinterhjul för dryga 3600kr.

Enda eventuella kruxet är att det är med 3cyl 110hk "mildhybrid". Någon som testat den?
Låter inte som någon bra deal..
Citera
2020-12-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Låter inte som någon bra deal..

Vad är en bra deal på en sån då enligt dig?
Citera
2020-12-02, 13:11
Medlem
Bjurras avatar
För att räkna ut värdet av just försäkring och vinterdäck får du kolla vad försäkringen kostar för dig (ring insplanet) och vad vinterdäck skulle kosta att köpa själv och sen slå ut det per månad på 36 månader.

Bilen kostar enligt gällande prislista 280000 att köpa så leasingpriset låter ganska bra. Ett riktigt bra leasingpris är under 1% av inköpspriset med 1000 mil per år, ingen försäkring och inga vinterdäck. Det vore mao 2800 per månad så ett påslag på 800 SEK för 500 mil extra, vinterdäck och försäkring låter inte så farligt.

Utrustningsnivå är en faktor också, är det en Style eller en Ambition? Har den någon extra utrustning utöver dessa paket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in