2022-03-27, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ska när som helst besikta och lämna tillbaka min bil och hämta ut en annan.
Rutan har dock ett stenskott som jag haft så länge att det spridit sig och inte går att laga utan byte av rutan. Ytterligare 1500 eller om det var 2500 i självrisk för fönsterbyte.

Har haft sån otur och lagt säkert 20 000 kr i självriskavgifter och bilhyra på den här bilen om inte mer.
Dyrt som fan blev det i somras när jag körde på en betongbit på vägen som förstörde däck och fälg.
Självrisk 4000 kr plus hyrbil som efter försäkringens avdrag blev 4700 kr eller nåt sånt. Nästan 9000 bara för den saken och kort därefter ett dörruppslag, ytterligare 4000 kr. Så typ 13 000 bara inom loppet av 2 månader.

Det är dyrt att ha bil om man har otur.
Egenavgiften på hyrbilen bör inte räknas in, den brukar anses motsvara den uteblivna kostnaden för att ha kört motsvarande sträcka med den egna bilen.
4000 i vagnskadesjälvrisk lät väldigt lite, när det är vagnskadegaranti, vilket för nästan alla bilar gäller de tre första åren, är oftast självrisken på det vagnskada betydligt högre, dessutom är det moms på den självrisken, finns inte när det är självrisk via egen försäkring. Hade en liten skada på företagets bil för några månader sedan, där var självrisken nästan 11000 inklusive moms.
Citera
2022-03-29, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Egenavgiften på hyrbilen bör inte räknas in, den brukar anses motsvara den uteblivna kostnaden för att ha kört motsvarande sträcka med den egna bilen.
4000 i vagnskadesjälvrisk lät väldigt lite, när det är vagnskadegaranti, vilket för nästan alla bilar gäller de tre första åren, är oftast självrisken på det vagnskada betydligt högre, dessutom är det moms på den självrisken, finns inte när det är självrisk via egen försäkring. Hade en liten skada på företagets bil för några månader sedan, där var självrisken nästan 11000 inklusive moms.

Kan kanske ha att göra med att det är den mest fördelaktiga försäkringen, alltså märkesförsäkring.
4000 i självrisk är det högsta beloppet för vagnskada ja.

Loggar in nu på försäkringsbolaget och ser att det ligger en självriskrabatt på vagnskada på 3000 kr, så mycket möjligt att det då annars hade varit 4000 + 3000.
Citera
2022-04-09, 16:27
Medlem
Hallå!
Behöver lite råd kring bilbehov, hoppas denna hamnar rätt. Har ni några tips på bra privatleasingkampanjer just nu?

Sneglar på den nya MG5, lite tråkig räckvidd för långresorna men man kanske ska hyra en snåldiesel vid de tillfällena?

Förutsättningar:
  • ~22% ensam, ~78% partner + hund (när vi reser till fritidshuset/familj)
  • Kan inte ladda hemma
  • Kan ladda på jobbet
  • 2 mil t&r/dag till jobbet 2-3 dagar i veckan (312 mil *räknar på 52 veckor vilket blir fel men lämnar overhead)
  • 6-8 längre resor (70 mil, 560 mil) & 15-20 kortare resor (20-30 mil, 600 mil) om året

Totalt: 1472 mil /år
Citera
2022-04-09, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dezdpaa
Hallå!
Behöver lite råd kring bilbehov, hoppas denna hamnar rätt. Har ni några tips på bra privatleasingkampanjer just nu?

Sneglar på den nya MG5, lite tråkig räckvidd för långresorna men man kanske ska hyra en snåldiesel vid de tillfällena?

Förutsättningar:
  • Kan inte ladda hemma
  • Kan ladda på jobbet
  • 2 mil t&r/dag till jobbet 2-3 dagar i veckan (312 mil *räknar på 52 veckor vilket blir fel men lämnar overhead)
  • 6-8 längre resor (70 mil, 560 mil) & 15-20 kortare resor (20-30 mil, 600 mil) om året

Varför inte kika på en plug-in hybrid? Då kan du ju köra 100% på el t&r till jobbet och de längre resorna på bensin.
Citera
2022-04-10, 07:34
Medlem
Citat:
Hallå!

Förutsättningar:
  • Kan inte ladda hemma
  • Kan ladda på jobbet

MG5 känns ju väldigt prisvärd på privatleasing. Långkörningarna är nog inga problem om man planerar körningen, så vida det finns laddmöjligheter längs vägen.
Nu vet jag inte räckvidden men laddar du bilen på jobbet så lär du ju klara vardagskörningen utan problem även fast du inte kan ladda hemma. Vet inte hur lång tid en snabbladdning tar men det är väl inte värre än att man åker och tankar el på macken som man gör med diesel och bensin, bara att det tar längre tid. Dock troligtvis inte speciellt billigt jämfört med om man kan ladda hemma.
Man får överväga om det är vart det extra ”krånglet” en elbil innebär.
Senast redigerad av Grizlo 2022-04-10 kl. 07:39.
Citera
2022-04-10, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Varför inte kika på en plug-in hybrid? Då kan du ju köra 100% på el t&r till jobbet och de längre resorna på bensin.

Allt är av intresse som skulle passa min situation, har du några rekommendationer på bil? Sneglat på Kia Ceed SW som verkar vara prisvärd om än lite tråkig!
Citera
2022-04-10, 12:04
Medlem
Citat:
Allt är av intresse som skulle passa min situation, har du några rekommendationer på bil? Sneglat på Kia Ceed SW som verkar vara prisvärd om än lite tråkig!

Kia är som att köra en moppe. Ungefär samma Newton
Citera
2022-04-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Att man betalar av sitt på sitt eget lån varje månad, och inte bilhandlarens. Behöver inte alls vara dyrare per månad att låna framför privatleasa. Det är klart om man tar en avbetalning av hela lånet på 36 månader, men det är nog inte särskilt vanligt. Då har man å andra sidan en avbetalad bil kvar efter 3 år, tillskillnad från att inte ha kvar någonting om man leasar.

Du får räkna in service också per år i månaden om du slår ut.
Restvärde etc.
Citera
2022-04-10, 12:24
Medlem
Citat:

Vad menar du med tråkig?

Den lilla stund jag rattat en MG (laddhybriden) kan jag konstatera att KIA ceed sw slår MG i kvalitetskänsla på precis allt.

Det är en kinesisk och en sydkoreansk bil så ingen av dem andas någon direkt lyxkänsla
Citera
2022-04-12, 13:26
Medlem
Citat:
Hallå!

Förutsättningar:
  • Kan inte ladda hemma
  • Kan ladda på jobbet

Skulle aldrig privatleasa en bil om jag hade hund. Tänk på att allt slitage över normalt kan bli dyrt. Har själv haft hund och det sliter mer på bilen hur försiktig du än är
Citera
2022-04-22, 07:40
Medlem
Har ni tips på någon billigare leasing bil som man kan använda för att köra kortare sträckor? Kör nog inte mer än 8 mil i veckan på 2-3 tillfällen i snitt (till jobbet) . Måste vara normalstor bagage så ingen lite Kia Picanto även om jag gillar den då vi har sådana på jobbet. Bor på landet och behöver kunna köra hem saker vi handlar så normalstort bagage krävs.
Enda är hyfsat krovksäker då sambon är för det och rymligt bagage. Resten som motor osv är helt oväsentligt. Håller alltid hastigheten.
Kan man hitta något för 2000kr i månaden?
Citera
2022-04-23, 22:54
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WONGnr1
Har ni tips på någon billigare leasing bil som man kan använda för att köra kortare sträckor? Kör nog inte mer än 8 mil i veckan på 2-3 tillfällen i snitt (till jobbet) . Måste vara normalstor bagage så ingen lite Kia Picanto även om jag gillar den då vi har sådana på jobbet. Bor på landet och behöver kunna köra hem saker vi handlar så normalstort bagage krävs.
Enda är hyfsat krovksäker då sambon är för det och rymligt bagage. Resten som motor osv är helt oväsentligt. Håller alltid hastigheten.
Kan man hitta något för 2000kr i månaden?
Ni skulle alltså köra ca 425 mil om året? Är detta verkligen ALL körning? Om man bor på landet kör man ofta betydligt mer än så. Är det en andrabil ni är ute efter?

Om ni nu kör så lite så skulle jag nog rekommendera att köpa något som är kanske tre till fem år gammalt. T ex en kombi av något slag om ni nu vill kunna lasta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in