Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Ska när som helst besikta och lämna tillbaka min bil och hämta ut en annan.
Rutan har dock ett stenskott som jag haft så länge att det spridit sig och inte går att laga utan byte av rutan. Ytterligare 1500 eller om det var 2500 i självrisk för fönsterbyte.
Har haft sån otur och lagt säkert 20 000 kr i självriskavgifter och bilhyra på den här bilen om inte mer.
Dyrt som fan blev det i somras när jag körde på en betongbit på vägen som förstörde däck och fälg.
Självrisk 4000 kr plus hyrbil som efter försäkringens avdrag blev 4700 kr eller nåt sånt. Nästan 9000 bara för den saken och kort därefter ett dörruppslag, ytterligare 4000 kr. Så typ 13 000 bara inom loppet av 2 månader.
Det är dyrt att ha bil om man har otur.
Egenavgiften på hyrbilen bör inte räknas in, den brukar anses motsvara den uteblivna kostnaden för att ha kört motsvarande sträcka med den egna bilen.
4000 i vagnskadesjälvrisk lät väldigt lite, när det är vagnskadegaranti, vilket för nästan alla bilar gäller de tre första åren, är oftast självrisken på det vagnskada betydligt högre, dessutom är det moms på den självrisken, finns inte när det är självrisk via egen försäkring. Hade en liten skada på företagets bil för några månader sedan, där var självrisken nästan 11000 inklusive moms.