2020-08-06, 12:59
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Nu har jag varit på VW med min Leasade Passat som ska lämnas tillbaka snart.

Jag kommer få byta ruta, 1800kr i självrisk. Samt få tillbaka drygt 2500kr för undermil, så summa summarum är jag nöjd. VW verkar inte vara extremt petiga då det fanns några små märken även om den överlag var väldigt fin.

Några förslag om att om-leasa eller köpa bilen?
Citera
2020-08-06, 13:03
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
2st annonser som måste vara skrivna av samma person. Då annonserna är skriva lika varandra.

Den första, en mycket ivrig kvinna som säkert har jobbarkompisar som tagit ut förmånsbilar på nya jobbet. Och nu helt plötsligt duger inte en Nissan som är privatleasad.
https://www.blocket.se/halland/Nissa...?ca=11&w=3

Hennes man eller sambo har en likadan fast en vit. Även här verkar det vara panik att vli av med bilen.
Gott om mil är det också enligt annonsören 🙄
https://www.blocket.se/goteborg/Niss...?ca=11&w=3
Jag blev inte riktigt klok på detta. Kollade in båda, Kvinnan verkar vara ensamboende. Kanske en relation som kraschat. Eller så har den ene kopierat den andres annons, hur som helst verkar det hela något knepigt.
Citera
2020-08-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Några förslag om att om-leasa eller köpa bilen?

Nej tror inte man kan "leasa om" bilen.
Däremot så kan man få ett förslag på att köpa loss bilen av finansbolaget. Han gav mig ett pris på ett ungefär vilket lät väldigt lågt jämfört med liknande bilar så tar det med en nypa salt, men kommer be att få ett förslag lite senare.
Stämmer det han sa så kommer jag faktiskt fundera seriöst på det även om det tar emot stt äga en VW för min del. Trotts att jag faktiskt är riktigt nöjd med bilen.
Citera
2020-08-06, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, den där rutan hade du ju ändå åkt på att byta om du ägt bil om du gjort ett inbyte, alternativt fått ett avdrag i inbytespriset. Nu har jag ju inte sett din bil, men du har ju alltid beskrivit den som välskött och jag tror verkligen den blivit väl vårdad under de åren du haft den. I alla fall så kan ju ingen förvänta sig att få tillbaka en ny bil efter tre års normalt bruk. Lite små stenskott och en och annan blessyr lär ju finnas.

Precis, även om rutan inte är sprucken så är repan i rutan ganska irriterande så jag hade bytt den oavsett.
Jag kan skita i att byta rutan och dra av 1800 på det jag ska få tillbaka. Ännu smidigare
Citera
2020-08-06, 15:54
Medlem
godboys avatar
Citat:
Precis, även om rutan inte är sprucken så är repan i rutan ganska irriterande så jag hade bytt den oavsett.
Jag kan skita i att byta rutan och dra av 1800 på det jag ska få tillbaka. Ännu smidigare
Ja, men exakt så. Har du köpt annan bil ännu eller ska du ta en leasingvända till?
Citera
2020-08-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ja, men exakt så. Har du köpt annan bil ännu eller ska du ta en leasingvända till?

Kommer inte leasa i nuläget. Har Två bilar så är ingen panik, kommer troligtvis avvakta ett tag och köpa nått jag vill ha. Är sugen på V90, V60 just nu men det går i vågor.
Stämmer priset på Passaten som handlaren pratade om så är den oxå intressant. Men det tar emot som fan att köpa en VW. Även om jag gillar bilen, speciellt förbrukningen. Den är fruktansvärt snål på bensin trotts sin storlek.
Citera
2020-08-06, 16:39
Medlem
Ni som är flitiga skribenter. Vilken bil har ni själva valt att privatleasa? Vad fick ni betala och hur många mil får ni köra?
Känns som att dom flesta som skriver bara klagar på folk som väljer fel leasingavtal snarare än att själva berätta vad dom har valt att leasa.
Citera
2020-08-06, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George-Washingturd
Ni som är flitiga skribenter. Vilken bil har ni själva valt att privatleasa? Vad fick ni betala och hur många mil får ni köra?
Känns som att dom flesta som skriver bara klagar på folk som väljer fel leasingavtal snarare än att själva berätta vad dom har valt att leasa.

Jag leasar en Passat "Sportskombi" TSI.

Utöver standard så har jag. Automat, drag, backkamera och digitala instrument. Service, försäkring samt vinterhjul ingår.
Är lite olika månad för månad av nån anledning men senast var den på 4300kr.

Dyrt? Beror på. Men för en ny bil så är det enligt mig helt ok. Även om det inte är lika kul att betala nu som när den var spretans ny.

Jag är nöjd.
Citera
2020-08-06, 17:14
Medlem
godboys avatar
Citat:
Kommer inte leasa i nuläget. Har Två bilar så är ingen panik, kommer troligtvis avvakta ett tag och köpa nått jag vill ha. Är sugen på V90, V60 just nu men det går i vågor.
Stämmer priset på Passaten som handlaren pratade om så är den oxå intressant. Men det tar emot som fan att köpa en VW. Även om jag gillar bilen, speciellt förbrukningen. Den är fruktansvärt snål på bensin trotts sin storlek.
Ja okej, jag skulle själv aldrig köpa en Volkswagen, har tyvärr för dålig erfarenhet från VAG. När det gäller Volvon så gör det lite annan bil men jag tycker både v60 o v90 är jättesköna och köra. Tänker inte på deras förbrukning då jag bara kör då i jobbet ibland. men bra att du har en bil som man ska aldrig behöva ha bråttom när man ska köpa för då kan gå åt skogen.

Roligt att du är nöjd med din leasing tid. Som du vet så skriver jag tråden här då tycker leasing kan vara ett fullgott alternativ att överväga om man vill ha en ny bil på tre år. Gäller bara att läsa på innan precis som om man skulle köpa en.
Citera
2020-08-06, 17:16
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George-Washingturd
Jag leasar inte själv men jag övervägde faktiskt det länge och väl innan jag till slut ändå valde att köpa. Jag tycker inte alls det är fel med leasing, men precis som när man köper så är det väldigt viktigt att man läser på och att man tänker över sina körmönster. Det absolut vanligaste problemet leasingtagare verkar vara ganska grovt underskattar hur många mil är det faktiskt kommer att köra. Och just den frågan är inte lika känslig när man väl har köpt bilen.

Sen så verkar vissa hoppa på stora feta och fina bilar och teckna dem på tusen mil per år vilket jag tycker är jättekonstigt. Ska man ha en fet bil så ska man väl ändå köra den.
Citera
2020-08-06, 17:25
Medlem
Citat:
Ja okej, jag skulle själv aldrig köpa en Volkswagen, har tyvärr för dålig erfarenhet från VAG. När det gäller Volvon så gör det lite annan bil men jag tycker både v60 o v90 är jättesköna och köra. Tänker inte på deras förbrukning då jag bara kör då i jobbet ibland. men bra att du har en bil som man ska aldrig behöva ha bråttom när man ska köpa för då kan gå åt skogen.

Roligt att du är nöjd med din leasing tid. Som du vet så skriver jag tråden här då tycker leasing kan vara ett fullgott alternativ att överväga om man vill ha en ny bil på tre år. Gäller bara att läsa på innan precis som om man skulle köpa en.

Jag är inget fan av VAG jag heller. Men har ändrat min åsikt något, tror de senare modellerna Golf och Passat (passat som kom 2015) inte går att jämföra med dom innan.
Sen om jag har rätt eller fel vet jag inte men om man läser tex vib så ser det iaf ut som att kvalitén blivit bättre.
Nu är ju den jag har inte ens tre år så den är ju ingen måttstock för ett kvalitetstest.
Citera
2020-08-06, 19:14
Medlem
Citat:
Jag leasar inte själv men jag övervägde faktiskt det länge och väl innan jag till slut ändå valde att köpa. Jag tycker inte alls det är fel med leasing, men precis som när man köper så är det väldigt viktigt att man läser på och att man tänker över sina körmönster. Det absolut vanligaste problemet leasingtagare verkar vara ganska grovt underskattar hur många mil är det faktiskt kommer att köra. Och just den frågan är inte lika känslig när man väl har köpt bilen.

Sen så verkar vissa hoppa på stora feta och fina bilar och teckna dem på tusen mil per år vilket jag tycker är jättekonstigt. Ska man ha en fet bil så ska man väl ändå köra den.

Det beror väl på omständigheterna. Själv bor jag i stan och kör inte mer än ca 800 mil om året men vill ändå ha en stor, bekväm och säker bil. Så hittar man en bra deal så varför inte? Däremot så tänker jag att det måste vara lockande att mätarfiffla med en sån bil.
Senast redigerad av Benkebunke 2020-08-06 kl. 19:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in