2015-09-30, 18:38
Medlem
A.Ericssons avatar
Brukar hända mig när jag somnar i bilen, tror det mest är en instinkt, att man ska vakna till så man inte kör av vägen
Citera
2015-09-30, 18:40
Medlem
bajsfittkorvens avatar
Börja gymma, så kan du sova bättre efter passen. Sjukt avslappnad kvällen efter ett pass
Citera
2015-09-30, 18:50
Medlem
Jag upplever ofta exakt samma sak som TS. Jag har vid något fåtal tillfällen haft sömnparalys och därför vet jag att det inte är samma sak. Möjligtvis kan allt gå under samma begrepp men det är definitivt något annat som händer. Ibland somnar jag till slut av ren utmattning när man har somnat/vaknat (samtidigt) i flera timmar. Det som är vanligast för mig är de elektriska stötarna och det känns som man håller på att dö eller tappa förståndet/kontrollen. Kan veva duktigt med både armar och ben ofrivilligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Jag har precis samma sak, men jag har alltid antagit att det relaterar till min låga kramptröskel eftersom det känns exakt likadant som det känns när man ligger nära ett EP-anfall.

Jag har också trott det. Känns som att man ska få ett epileptiskt anfall om man inte "kämpar mot" det. Sjukt obehagligt!
Citera
2015-09-30, 18:50
Det är ångest-relaterat. Hade en period då detta nästan hände varje natt, då min panikångest/paniksyndrom och allmänt ångest var där nästan hela vakna dygn. Fått det från och till sen dess men inte i samma styrka som då.

Vad som hjälpte då var att jag fick sömntabletter och fick faktiskt sova ut ett par nätter (vilket var väldigt ångestdämpande för mig)
Citera
2015-09-30, 19:24
Medlem
Puffepills avatar
Detta kallas en Myoklonisk ryckning, det inträffar då kroppen missuppfattar insomningen.
Det är vanligt och harmlöst, kroppen tror man dör och blir medvetslös och försöker väcka en.
Citera
2015-09-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Brukar hända mig när jag somnar i bilen, tror det mest är en instinkt, att man ska vakna till så man inte kör av vägen
Men för he... drick mer kaffe människa!
Citera
2015-09-30, 20:29
Medlem
Känner igen det där.. bruka ske om jag råkar vända på dygnet under en helg

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk

Tror inte det är något farligt kan nog ha med ojämn dygnsrytm att göra (som det står på wiki)
Citera
2015-09-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson

Snacka om att du är en trafikfara. Att dricka så trött som du verkar varq, är att jämföra med en rattfylla. Vad händer den dagen du inte hinner rycka till och vakna, utan vaknar av en krasch där du t ex kört in i en cyklist när du tuppat till vid ratten.

Du får det att låta som en naturlig väckarklocka i bilen, men det är du som är skyldig att vara pigg på vägen, antingen pga god sömn eller kaffe.
Citera
2015-09-30, 20:45
Medlem
Det är vad jag hört mycket vanligt att man rycker till just i sömnögonblicket...

För mig har det under perioder varit vanligt att jag drömt att jag faller nerför en trappa, eller faller i skidbacken, och vaknar till med att hela kroppen rycker till kraftigt, som om man fått en elstöt.

Men som sagt, det är tydligen extremt vanligt förekommande, och inget att oroa sig över.
Citera
2015-09-30, 22:39
Medlem
Rycker alltid till innan jag somnar. Dock utan ångest eller elchocks-feeling. Sängpartners har jag också noterat rycker till när dom somnar.
Jag kan ibland ha svårt att somna, då brukar jag finta kroppen med att själv medvetet rycka till med musklerna och nog fan somnar jag då! Vad säger ni om det? Jag är så jävla bra!

Jag har också lurat enfaldiga sängkamrater att jag just somnat genom att rycka till lite lätt när dom babblar om sitt meningslösa trams. Då tystnar dom vilket är skönt och jag kan fundera i min ensamhet på viktiga saker.
Citera
2015-09-30, 22:50
Medlem
Rawa9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Som rubriken lyder har jag haft nu minst den senaste veckan vad jag kallar "Dödsryck" precis innan jag somnar upprepade gånger. Det yttrar sig olika för varje gång jag ska somna ibland känns det som om jag tappar förmågan att röra mig och att all kraft jag har bara försvinner. Ibland smäller det till i huvudet. Kan kännas som el elchock ibland som börjar från huvudet och som går genom hela kroppen ner till benen i ett väldigt tungt sett.

Andra gånger snurrar det fruktansvärt och det känns som jag lämnar min kropp och att hjärtat slår ett extremt hårt slag för att några sekunder senare PANG så flyger jag upp i sängen och sträcker mig att tända lampan i panik för jag vet inte vad som händer. I natt hade jag minst 20 såna här anfall innan jag somnade helt utslagen från att ligga så här och flyga upp i sängen av panik och ha hjärtklappning i flera timmar in på natten.

Jävligt obehagliga saker och det händer bara precis innan jag ska somna. Har själv ingen aning vad det kan vara. Äter också ångestdämpande Atarax och sertralin som funkar jättebra på dagen men har noll inverkan på dessa anfall jag får på natten. Så är nojig som fan på att det kan vara något annat än bara ångest. Hade vart skönt att höra från någon annan om dom har haft liknande symtom eller känner igen sig så man inte är ensam med detta helvete. Tack för er tid.

https://en.wikipedia.org/wiki/Exploding_head_syndrome

Detta upplevde jag i mina tonår, av en slump fick jag reda på vad det var genom reddit. Symptomen var exakt vad jag upplevde. Kändes som ett hårdslag mot huvudet, i kombination med högljud och ljus som blinkade till. Kroppen uppfattade smärta, nästan som en chock men man insåg ganska snabbt att man faktiskt inte hade ont. Försvann med åldern.

Inte orkat läsa igenom alla inlägg, men detta verkar inte vara nämnt.
Senast redigerad av Rawa9 2015-09-30 kl. 22:53.
Citera
2015-09-30, 23:07
Medlem
'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här