Citat:
Ursprungligen postat av
Thraxx
Som rubriken lyder har jag haft nu minst den senaste veckan vad jag kallar "Dödsryck" precis innan jag somnar upprepade gånger. Det yttrar sig olika för varje gång jag ska somna ibland känns det som om jag tappar förmågan att röra mig och att all kraft jag har bara försvinner. Ibland smäller det till i huvudet. Kan kännas som el elchock ibland som börjar från huvudet och som går genom hela kroppen ner till benen i ett väldigt tungt sett.
Andra gånger snurrar det fruktansvärt och det känns som jag lämnar min kropp och att hjärtat slår ett extremt hårt slag för att några sekunder senare PANG så flyger jag upp i sängen och sträcker mig att tända lampan i panik för jag vet inte vad som händer. I natt hade jag minst 20 såna här anfall innan jag somnade helt utslagen från att ligga så här och flyga upp i sängen av panik och ha hjärtklappning i flera timmar in på natten.
Jävligt obehagliga saker och det händer bara precis innan jag ska somna. Har själv ingen aning vad det kan vara. Äter också ångestdämpande Atarax och sertralin som funkar jättebra på dagen men har noll inverkan på dessa anfall jag får på natten. Så är nojig som fan på att det kan vara något annat än bara ångest. Hade vart skönt att höra från någon annan om dom har haft liknande symtom eller känner igen sig så man inte är ensam med detta helvete. Tack för er tid.
Kan det vara en tröst att det inte är farligt?
Kroppens sätt att ladda ur, som någon är inne på här. Min make har när han är trött ryckning i en arm ibland och då sitter vi i soffan och är uppe.
Jag har själv upplevt det du beskriver som en "smäll i huvudet", hel kroppsryckning och som en stöt i hela kroppen. Vi har ju vårt nervsystem som jobbar utifrån elektriska impulser.
Hur har du det i vardagen?
Stress och känsla av att inte kunna påverka i livet kan också spela stor roll.
Det kan också ķomma när man gjort uppehåll av vissa mediciner.
Tycker inte du ska vara orolig över fenomenen, men sköt om dig och försök mota bort vardaglig stress.
Det hypnagoga tillståndet är ett annat fenomen som kan uppträda när man är mellan dröm och vakenhet. Kan vara otäckt, fantastiskt och befriande men ingår i det som finns i spektrat av sömn och vakenhet.