2015-09-30, 23:34
Medlem
SkepticalHippos avatar
Får också de här "dödsrycken" samt sömnparalys då och då. I mitt fall beror det dock på narkolepsi. Det blir oftare då jag är stressad men själva grundanledningen ör inte stress. Narkolepsin utvecklades i sena tonåren för mig, runt 15-17.

Har inte totala sömnattacker (längre) men en förmåga att bli dödstrött då jag får starka känslor och ibland nicka till. Nickar jag till sittande i en känslosam situation är det garanterat att jag får ett dödsryck.
Citera
2015-10-01, 00:35
Medlem
A.Ericssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Snacka om att du är en trafikfara. Att dricka så trött som du verkar varq, är att jämföra med en rattfylla. Vad händer den dagen du inte hinner rycka till och vakna, utan vaknar av en krasch där du t ex kört in i en cyklist när du tuppat till vid ratten.
Är du lite full?
Citera
2015-10-01, 01:10
Medlem
Wertyms avatar
är det ni menar samma som när det känns som att man faller? typ precis när jag somnar ibland så vaknar jag med ett ryck, känns precis som jag trillade och bara föll.
Citera
2015-10-01, 09:37
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Som rubriken lyder har jag haft nu minst den senaste veckan vad jag kallar "Dödsryck" precis innan jag somnar upprepade gånger. Det yttrar sig olika för varje gång jag ska somna ibland känns det som om jag tappar förmågan att röra mig och att all kraft jag har bara försvinner. Ibland smäller det till i huvudet. Kan kännas som el elchock ibland som börjar från huvudet och som går genom hela kroppen ner till benen i ett väldigt tungt sett.

Andra gånger snurrar det fruktansvärt och det känns som jag lämnar min kropp och att hjärtat slår ett extremt hårt slag för att några sekunder senare PANG så flyger jag upp i sängen och sträcker mig att tända lampan i panik för jag vet inte vad som händer. I natt hade jag minst 20 såna här anfall innan jag somnade helt utslagen från att ligga så här och flyga upp i sängen av panik och ha hjärtklappning i flera timmar in på natten.

Jävligt obehagliga saker och det händer bara precis innan jag ska somna. Har själv ingen aning vad det kan vara. Äter också ångestdämpande Atarax och sertralin som funkar jättebra på dagen men har noll inverkan på dessa anfall jag får på natten. Så är nojig som fan på att det kan vara något annat än bara ångest. Hade vart skönt att höra från någon annan om dom har haft liknande symtom eller känner igen sig så man inte är ensam med detta helvete. Tack för er tid.
Kan det vara en tröst att det inte är farligt?
Kroppens sätt att ladda ur, som någon är inne på här. Min make har när han är trött ryckning i en arm ibland och då sitter vi i soffan och är uppe.
Jag har själv upplevt det du beskriver som en "smäll i huvudet", hel kroppsryckning och som en stöt i hela kroppen. Vi har ju vårt nervsystem som jobbar utifrån elektriska impulser.
Hur har du det i vardagen?
Stress och känsla av att inte kunna påverka i livet kan också spela stor roll.
Det kan också ķomma när man gjort uppehåll av vissa mediciner.
Tycker inte du ska vara orolig över fenomenen, men sköt om dig och försök mota bort vardaglig stress.
Det hypnagoga tillståndet är ett annat fenomen som kan uppträda när man är mellan dröm och vakenhet. Kan vara otäckt, fantastiskt och befriande men ingår i det som finns i spektrat av sömn och vakenhet.
Citera
2015-10-01, 11:45
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ericsson
Är du lite full?

Full eller inte så har han ju rätt. Det är jävligt respektlöst att ge sig ut i trafiken om man är så trött att man inte klarar att hålla sig vaken.
Citera
2015-10-01, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Uppstår det ett starkt brusljud i huvudet när du får din "elchock"?

Det brusljud du beskriver har jag fått ibland i samband med dessa 'sömnryckningar'. Läskigt.
Citera
2015-10-01, 12:06
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xhenke
Det brusljud du beskriver har jag fått ibland i samband med dessa 'sömnryckningar'. Läskigt.

Brusljuden brukade jag höra nästan varje kväll vid själva insomningstillfället. Associerar det med sömnparalys då man blir fullständigt avslappnad/paralyserad i musklerna om man "lyssnar" på bruset istället för att somna. Ganska läskigt då brusljudet bara blir högre och högre... Börjar dessutom blixtra framför ögonen.

Jag upplevde detta under en tid när jag var deprimerad, hade sömnproblem (många vakna nätter) och mådde dåligt i största allmänhet. Använde inga droger annat än cannabis och kaffe.
Citera
2015-10-01, 12:15
Medlem
Jag lider också av extrema ryck när jag ska somna, varenda jävla natt. Det ska ju tydligen vara helt ofarligt, men det gör ju inte saken bättre. Börjar bli sjukt jobbigt att alltid flyga upp ur sängen som en sinnessjuk, ofta 3-5 gånger varje kväll.
Enda gången jag slipper rycken är när jag är berusad, vilket kanske kan tyda på att det har med ångest att göra.

Om någon har en lösning på detta problem tar även jag tacksam emot den.
Citera
2015-10-01, 12:27
Medlem
Zickan_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Jag lider också av extrema ryck när jag ska somna, varenda jävla natt. Det ska ju tydligen vara helt ofarligt, men det gör ju inte saken bättre. Börjar bli sjukt jobbigt att alltid flyga upp ur sängen som en sinnessjuk, ofta 3-5 gånger varje kväll.
Enda gången jag slipper rycken är när jag är berusad, vilket kanske kan tyda på att det har med ångest att göra.

Om någon har en lösning på detta problem tar även jag tacksam emot den.

Ångest.
Mina första attacker kom för 6-7 år sedan efter att ha haft låg livslust sen tidiga tonåren. Slutade andas vid varje insomning och for upp ur sängen av rädsla följt av hög puls och allmänt rädd för vad som hände. När jag "sov" så var jag fortfarande "vaken" utan att kunna styra mig själv, svamlade och hamnade i tankar/drömmar som bara var helt omöjliga att komma ifrån, så fort jag stängde ögonen så trängde vardagen in och plågade mig.

Du får gå till läkare och få lite medicin och hoppas på det bästa. Tyvärr så är dom ganska dåliga om du frågar mig och att byta levnadsmönster kan ha större effekt än att äta mediciner.
Jag har nyligen blivit av med attackerna, men det kan jag tacka mig själv för då jag sagt upp mig från ert samhälle och lever precis som jag vill!
Efter 7 år hos kurator, kbt, vuxenpsyk så konstaterade dom : Du är känslig!
Och nu behöver jag aldrig mer bry mig om att bidra till ert fittiga samhälle!
Senast redigerad av Zickan_ 2015-10-01 kl. 12:30.
Citera
2015-10-01, 13:01
Bannlyst
Det kallas för alfarycket. När själen håller på att dö. Då rycker livet till. Då får man spratt i kroppen.

Jag vet vad du menar för jag varit med om det ett antal gånger.

Det är ingen direkt medicinsk benämning dock!

Och inget man bör vara rädd för rädd för heller .. tror jag?
Senast redigerad av Jarlsberg 2015-10-01 kl. 13:16.
Citera
2015-10-01, 13:15
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Händer för mig någon gång i veckan. Halvsover, drömmer att jag faller, och rycks sedan upp med världens hopp. Oftast skrämd också.
Citera
2015-10-01, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Händer för mig någon gång i veckan. Halvsover, drömmer att jag faller, och rycks sedan upp med världens hopp. Oftast skrämd också.

Man blir vettskrämd när det händer. Jag kan le om det nu, men när det väl händer så känns det ganska skrämmande.

Så jag håller med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in