2015-09-30, 12:30
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarabeo
Jag va till psyk en gång pga andra saker, kunde inte sova, slappna av, kunde inte sluta tänka på jobb osv. Bland annat så tog jag upp detta att dom gångerna jag lyckades somna så hände detta.
Psykologen/läkaren sa att såna upplevelser va vanligt bland utbrända,deprimerade, såna som har ångest.. Nu är detta 1,5 år sen jag va dit så minns inte exakt hur samtalet gick. Jag varken gick då eller nu på några mediciner så jag tror det ligger psykiskt. Läkaren sa att jag skulle jobba mindre då. Jag jobbade extra på andra platser hela tiden så under 7 månader va jag inte ledig en enda dag, och jobbade 16-20 timmar om dagen. Och det va efter dom 7 månaderna som det började. Det är ca 2 år sedan nu.. Jag kan fortfarande känna att det är jobbigt att slappna av. I mitt huvud måste jag till jobbet. Detta sker nästan alltid när jag är hemma på ledighet, aldrig när jag ligger borta på jobb.

Så på nåt sätt så tror jag det kan ha något med att jag inte kan slappna av psykiskt, men jag vet inte säkert.

Nu får jag inte panik längre när jag upplever det, men det är obehagligt.
Har aldrig haft det 20 gånger på nätterna men det brukar va mellan 1-5 gånger dom nätterna det sker.
Läs om bieffekterna på dina mediciner, har för mig att SSRI preparat kan spela dig ett spratt.

Tror absolut det kan ha något med ångest att göra. Men ändå känner jag själv mig ganska lugn och fin innan jag ska somna utan ångest och ändå får man dessa ryck åter och åter igen. Och ja SSRI preparat kan spela en ett spratt. Men eftersom jag gått på dom såpass länge så känns det som en liten möjlighet att det skulle vara just medicinerna jag tar.

En viktig sak jag kom att tänka på nu och det är att att jag aldrig haft dessa anfall dom gångerna jag tagit imovane innan jag ska sova då har somnat som ett barn utan några större problem. Så det kan nog ligga något i att det skulle vara någon sorts depression/Ångest eller att man ligger helt spänd i kroppen utan att man kan slappna av och inte tänker på det tills detta händer som sagt.
Citera
2015-09-30, 12:59
Medlem
Antivalents avatar
"Betongtäcket" <- det ni upplever är samma sak folk upplever när de t ex tror de blir bortförda av aliens. Tror det har att göra med att hjärnan är vaken och "vilar" samtidigt. Många känner också närvaro i rummet, starka ljus och ångest/dödskänslor.

Som ovan skrev, sömnparalys och "lucid dreaming"
Citera
2015-09-30, 13:09
Medlem
"Hypnic Jerk" heter det på Engelska. Här är lite info:

http://www.nosleeplessnights.com/the...alling-asleep/

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk
Citera
2015-09-30, 14:23
Medlem
JackBlacks avatar
Här förklarar Forskning och framsteg vad det är:
http://fof.se/tidning/2010/1/varfor-...-jag-ska-somna
Citera
2015-09-30, 14:24
Medlem
Jag hade detta för två år sedan. Kände hur jag helt plötsligt slutade andas och inte kunde känna någon kroppsdel. Då hoppa jag upp ur sängen varje gång haha. Visade sig vara sömnparalys eller va de nu hette.

Vad som händer är att hjärnan stänger av känseln i hela kroppen innan hjärnan själv somnat. Det ska vara tvärtom.

Jag fick detta av ångest. I blrjan va man ju livrädd, men ju mindre ångest man fick ju bättre somna man. Idag kan jag få det kanske 1 gång på 2 månader. Och vad jag gör då är att totalt skita i det och somna om. För man vaknar lik förbannat upp dagen efter.

Det hjälpte väl mig lite att efter att jag fick ett sådant "anfall" så fråga jag min fru om jag slutade andas, hon låg nämnligen vaken. Hon sa att jag snarkade så huset skaka.

Edit: läs länken som JackBlack ovanför länkade så förstår du varför hjärnan gör som den gör med.
Senast redigerad av abiz2 2015-09-30 kl. 14:27.
Citera
2015-09-30, 14:27
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0la
"Hypnic Jerk" heter det på Engelska. Här är lite info:

http://www.nosleeplessnights.com/the...alling-asleep/

https://en.wikipedia.org/wiki/Hypnic_jerk

Precis.

Det är en helt normal grej som bara är en reflex av att somna ibland. Vi kanske är lite för medvetna nör vi precis faller in i sömn och reagerar på det. Vem vet.
Jag får det ofta, och jag har lärt mig att konsten är att inte stresaa upp sig över det, för då tar det löngre tid att somna.

Liknelsen med dödsryckning är nog precis lika applicerbar här som vid alla typer av ofrivilliga ryckningar.
Citera
2015-09-30, 14:30
Medlem
Frois avatar
Hänt även mig några gånger. Man ligger där, känner hur pulsen börjar slå saktare och saktare. Nästintill helt orörlig ligger man när och pang så kommer en panik och hjärtat börjar rusa precis när det känts som hjärtat slutat slå. Flyger alltid upp flämtandes. Trodde jag var ensam
Citera
2015-09-30, 14:40
Medlem
Doodis avatar
Jag har precis samma sak, men jag har alltid antagit att det relaterar till min låga kramptröskel eftersom det känns exakt likadant som det känns när man ligger nära ett EP-anfall.

Att det händer när jag ska somna känns inte så hemskt, eftersom jag vet att jag ändå är på väg att somna. Det är ryckningarna som jag får i vardagen - när jag pratar, lyssnar på någon eller bara koncentrerar mig på att t.ex. läsa - som är det verkligt jobbiga. Det känns som att det går en elektrisk stöt från baksidan till framsidan av huvudet. Mycket, mycket obehagligt.

Om det bara sker när ni ska sova så tror jag att ni gör bäst i att vänja er och påminna er själva om att det inte är något farligt. När ni inte får panik över att det händer så är jag övertygad om att det kommer hända allt mer sällan. Det känns som att stress bara gör saken värre.
Citera
2015-09-30, 14:49
Medlem
Har du knarkat något?

Jag tryckte en helvetes massa ecstacy för 2 år sedan och fick sånthär. Lite ryck å så var ganska vanligt, men värre var det med hallucinationer med läskiga ansikten som kollade på mig. Trodde jag höll på att bli galen å kunde ej sova alls med rusande hjärta å svettades så hela sängen blev blöt.

Ju mer ångest jag fick av droger å sånt, ju värre blev det när jag skulle sova. Slutade med droger och alkohol, å det var inte förrän månader efter att jag slutat alkoholen som det blev stor skillnad med ryck å hjärtklappningar.

Nu 2 år senare är det i princip borta, nu när jag hör röster på natten så blir jag glad, för då vet jag att jag kommer somna snart
Citera
2015-09-30, 15:30
Medlem
CannonDorfs avatar
Det låter, som nämnts tidigare i tråden, som sömnparalys. Det kan vara väldigt obehagligt och jag får det själv också då och då.

Edit: Sömnparalys får man väl normalt sett vid uppvaknande, inte vid insomnande, så det kanske inte är det TS lider av.
Senast redigerad av CannonDorf 2015-09-30 kl. 15:36.
Citera
2015-09-30, 15:46
Medlem
Epicediums avatar
Har upplevt både sömnparalyser och den där dödskänslan, jag vet inte om de hänger ihop men de känns inte riktigt likadant. Sömnparalysen känns mer som ett längre tillstånd där man helt paralyseras och får fruktansvärda hallucinationer, medan "rycket" mer känns som att vakna upp från att ha varit påväg att dö, att återvända direkt från gränslandet.

Dessa företeelser verkar båda vara kopplade till ångest och stress, när jag mår bra så upplever jag det inte. Ytterligare undviker jag att sova på rygg, något som ofta har framkallat sömnparalyser. Problemet är väl dock att ångest och panik tenderar att kopplas till oron för att detta ska ske, vilket förstås resulterar i att de lättare kan förekomma. Min ångest är delvis kopplad till min puls, om jag ständigt ligger och tänker på hjärtats slag och oroar mig för att det ska stanna så uppenbarar sig dödsrycket oftare.
Citera
2015-09-30, 16:31
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det låter, som nämnts tidigare i tråden, som sömnparalys. Det kan vara väldigt obehagligt och jag får det själv också då och då.

Edit: Sömnparalys får man väl normalt sett vid uppvaknande, inte vid insomnande, så det kanske inte är det TS lider av.
TS beskriver klockrent hypnic jerk. http://www.bbc.com/future/story/2012...sleep-shudders
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in