2015-09-30, 16:44
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froi
Hänt även mig några gånger. Man ligger där, känner hur pulsen börjar slå saktare och saktare. Nästintill helt orörlig ligger man när och pang så kommer en panik och hjärtat börjar rusa precis när det känts som hjärtat slutat slå. Flyger alltid upp flämtandes. Trodde jag var ensam

Exakt samma känsla för mig, händer alltid vid insomning. Nu va det som tur många år sen men i en period då det va mycket i mitt liv & jobb så kom det. Borde va ofarligt men jävligt obehagligt då man tror man ska dö för några sekunder, hjärnan spelar än ett spratt som heter duga.

Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorSlusk
TS beskriver klockrent hypnic jerk. http://www.bbc.com/future/story/2012...sleep-shudders

Exakt, inte sömnparalys.
Citera
2015-09-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Tror fortfarande det inte är sömnparalys men man kan ju inte vara 100% på det häller. Men har haft sömnparalys ett par tillfällen i mitt liv men det har alltid varit när jag vaknat på morgonen aldrig någonsin på natten. Utan man vaknar och sen upptäcker man att man är oförmögen att röra sig på en stund och sen går det över. Så är verkligen tveksam på att det skulle vara sömnparalys som sagt.
Finns två typer, hypnopompa hallucinationer är hallucinationer som uppkommer i samband med uppvaknandet. Hypnagoga hallucinationer är hallucinationer som uppkommer i samband med insomnandet.

Skriver Wikipedia.
Citera
2015-09-30, 16:52
Medlem
SmokeOns avatar
Uppstår det ett starkt brusljud i huvudet när du får din "elchock"?
Citera
2015-09-30, 17:06
Medlem
Ravenouzs avatar
Citat:
Som rubriken lyder har jag haft nu minst den senaste veckan vad jag kallar "Dödsryck" precis innan jag somnar upprepade gånger. Det yttrar sig olika för varje gång jag ska somna ibland känns det som om jag tappar förmågan att röra mig och att all kraft jag har bara försvinner. Ibland smäller det till i huvudet. Kan kännas som el elchock ibland som börjar från huvudet och som går genom hela kroppen ner till benen i ett väldigt tungt sett.

Andra gånger snurrar det fruktansvärt och det känns som jag lämnar min kropp och att hjärtat slår ett extremt hårt slag för att några sekunder senare PANG så flyger jag upp i sängen och sträcker mig att tända lampan i panik för jag vet inte vad som händer. I natt hade jag minst 20 såna här anfall innan jag somnade helt utslagen från att ligga så här och flyga upp i sängen av panik och ha hjärtklappning i flera timmar in på natten.

Jävligt obehagliga saker och det händer bara precis innan jag ska somna. Har själv ingen aning vad det kan vara. Äter också ångestdämpande Atarax och sertralin som funkar jättebra på dagen men har noll inverkan på dessa anfall jag får på natten. Så är nojig som fan på att det kan vara något annat än bara ångest. Hade vart skönt att höra från någon annan om dom har haft liknande symtom eller känner igen sig så man inte är ensam med detta helvete. Tack för er tid.

Jag upplever det där ibland. Det är som att folk pratar om att det känns som att man faller, fast snarare att man slår i backen. Som en vaken sömnapné som avslutas med att blixten slår ner i en. Typ. Kul att det finns fler!
Citera
2015-09-30, 17:08
Medlem
Händer även mig.

Oftast är det 1-3 såna här uppvaknanden under en natt per vecka (inte speciellt störande).

Men ibland får jag hela veckor där jag knappt sover någonting, då jag likt TS kan vakna upp såhär tiotals gånger. Till slut är man så less och rädd att man inte orkar sova.
Som tur är har jag bara ca 5 sådana veckor om året.

Aldrig fått något svar av min läkare, men tror själv att det är kopplat till ångest då detta nästan uteslutande händer under vintern då jag kan bli rätt nere.
Citera
2015-09-30, 17:36
Medlem
Internetkrigare14s avatar
Får detta, nästan helt säker, av min Mirtazapin. Brukar kommer de gången den funkar att somna på. Men vaknar till av ett ryck där det känns som andningen upphör helt. Som andra sagt, dock somnat efter ett par ryck och vaknat dagen efter
Citera
2015-09-30, 18:01
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhBurial
Händer även mig.

Oftast är det 1-3 såna här uppvaknanden under en natt per vecka (inte speciellt störande).

Men ibland får jag hela veckor där jag knappt sover någonting, då jag likt TS kan vakna upp såhär tiotals gånger. Till slut är man så less och rädd att man inte orkar sova.
Som tur är har jag bara ca 5 sådana veckor om året.

Aldrig fått något svar av min läkare, men tror själv att det är kopplat till ångest då detta nästan uteslutande händer under vintern då jag kan bli rätt nere.

Skulle gissa på 3 olika faktorer kan framkalla det TS skriver om, stress/ångest, mediciner främst SSRI och liknande samt eftersläng av knark som tex ecstasy.
Senast redigerad av santacl 2015-09-30 kl. 18:07.
Citera
2015-09-30, 18:11
Medlem
Hej

Det är inte sömnparalys - det är något som kallas hypnic jerk. Googla det.

Det är inte farligt, men sjukt obehagligt. Har haft det i flera år med perioder då det är mycket bättre.
Antagligen framkallat av långvarig stress.
Citera
2015-09-30, 18:15
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder har jag haft nu minst den senaste veckan vad jag kallar "Dödsryck" precis innan jag somnar upprepade gånger. Det yttrar sig olika för varje gång jag ska somna ibland känns det som om jag tappar förmågan att röra mig och att all kraft jag har bara försvinner. Ibland smäller det till i huvudet. Kan kännas som el elchock ibland som börjar från huvudet och som går genom hela kroppen ner till benen i ett väldigt tungt sett.

Andra gånger snurrar det fruktansvärt och det känns som jag lämnar min kropp och att hjärtat slår ett extremt hårt slag för att några sekunder senare PANG så flyger jag upp i sängen och sträcker mig att tända lampan i panik för jag vet inte vad som händer. I natt hade jag minst 20 såna här anfall innan jag somnade helt utslagen från att ligga så här och flyga upp i sängen av panik och ha hjärtklappning i flera timmar in på natten.

Jävligt obehagliga saker och det händer bara precis innan jag ska somna. Har själv ingen aning vad det kan vara. Äter också ångestdämpande Atarax och sertralin som funkar jättebra på dagen men har noll inverkan på dessa anfall jag får på natten. Så är nojig som fan på att det kan vara något annat än bara ångest. Hade vart skönt att höra från någon annan om dom har haft liknande symtom eller känner igen sig så man inte är ensam med detta helvete. Tack för er tid.

Enligt min proffesuer i ekonomi har det med att olika delar i hjärnan inte är synkade. Det sker när en del av kroppen varvar ner och hjärnan inte hänger med.
Citera
2015-09-30, 18:22
Medlem
Dödsryck precis innan insomnandet typ som att man faller? Drogs med det här ett tag men du äter mediciner och har ångest övrigt?
Citera
2015-09-30, 18:22
Medlem
pepsi haxs avatar
Jag brukar också rycka till i axeln typ, fick det senast igår :P
Citera
2015-09-30, 18:28
Medlem
RingRing2014s avatar
Japp, jag känner också igen "smällen" som beskrivs, djävligt oskön grej. Jag brukar kolla mig omkring de första sekunderna efter smällkänslan och leta efter något som ramlat i golvet eller något annat som dunsat i hårt mot något. Men efter tio sekunder kommer jag på att det just bara var ett järnspöke vid insomnandet, det händer alltid vid insomnandet.

Jag antar att det beror på att man då befinner sig i en blandning av vaket och sovande tillstånd och att det då naturligtvis kan hända en och annan udda grej i nervsystemet i det läget.

Det verkar som att du TS får fler antal smällar än genomsnittet, och det är ju tråkigt för dig, men det lär inte vara något farligt.

/RingRing
Senast redigerad av RingRing2014 2015-09-30 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in